دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
لخته شدن خون و عوارض بسیار خطرناک آن
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
ترومبوز ورید عمقی که به اختصار DVT نامیده می شود، لخته خونی است که معمولا در ساق پا و یا ران ایجاد می شود و در بعضی موارد می تواند زندگی فرد را تهدید کند.

علائم وجود لخته خون در بدن چیست و چه عوارضی دارد؟

لخته و انعقاد خون معمولا طبیعی و ضروری است تا که وقت آسیب ها و قطع عضو موجب توقف خون ریزی می شود . در این زمینه تجارب زیادی داشته ایم و لخته خون را به شکل خون مردگی دیده ایم اما این تغییر در خون همیشه نمی تواند به دلیل زخم ایجاد شود و بایستی مراقب نشانه هایی که خبر از لخته شدن خون داخل بدن می دهند باشیم .

تابه‌حال چندبار برایتان پیش آمده است که دست‌تان را با لبه‌ی کاغذ ببرید یا هنگام اصلاح پوست‌تان را زخم کنید؟

در چنین مواقعی لخته خونی در محل زخم شکل می‌گیرد و خطر خونریزی از بین می‌رود. لخته سریعا خونریزی را بند می‌آورد و معمولا زمانی که کارش با زخم تمام می‌شود، تجزیه می‌شود. البته گاهی همه چیز به همین خوبی که توضیح دادیم، پیش نمی‌رود.

زمانی که لخته‌ی خون از بین نمی‌رود، می‌تواند مشکل‌ساز شود و سلامت شخص را به خطر بیندازد. این لخته‌ها در هر مکانی از بدن می‌توانند ظاهر شوند. با دلگرم باشید تا با علائم وجود لخته خون در بدن آشنا شوید.

علائم خطرناک لخته شدن خون را بشناسید

یک لخته خون در رگها می تواند وضعیت کاملا خطرناک حتی مرگبار ایجاد کند زیرا باقی ماندن لخته خون در رگ ها باعث عدم جریان خون به صورت طبیعی می شود و مشکلات جدی را به وجود می آورد، پس با شناخت بهترعلائم لخته خون می توان از لخته شدن خون در رگها جلوگیری کرد .

آسیب های ناشی از لخته شدن خون

قبل از بحث در مورد علائم نشان دهنده لخته شدن خون مهم است که در ابتدا بدانیم آنها چه هستند.

لخته شدن خون به دلیل گرفتگی رگ های خونی

خون به یک توده سلولی متصل می شود. اغلب لخته های خون خشک می شوند گاهی اوقات لخته درون درون رگها شکل می گیرد و باید به صورت پزشکی به آن اشاره کرد.گاهی حتی ناشی از آمبولی کردن ریه می باشد. به این معنی که اجزای آن از هم جدا شده و راه خود را به ریه ها باز کرده اند.

درباره علائم لخته شدن خون چه می دانید

1- متورم شدن و درد پا

  • لخته های خون در پا ایجاد میشود و وقتی شکل می گیرد در رگ ها متورم میشود و این باعث درد در ماهیچه ساق پا می شود بافت ماهیچه های ساق پا ضخیم است بنابراین سیستم برای از بین بردن لخته دچار مشکل می شود
  • و دشوار است اگر از داروهای کاهش تورم استفاده میکنید و بی نتیجه است حتما لخته شدن خون وجود دارد.دانش و آگاهی این اجازه را میدهد که فرد به جای ترس به فکر درک و حل مشکل به صورت بالقوه باشد.

2- گرمی و حرارت بالا

  • یکی دیگر از نشانه ها افزایش دما و داغ شدن در ناحیه آسیب دیده می باشد .
  • علاوه بر این ،این ناحیه با خارش و درد همراه است .اگر برای درمان این مشکل در خانه ناکام ماندید، قطعاً نشان دهنده وجود یک لخته است. درک این مسئله به افراد اجازه می دهد تا از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کنند.

3.خستگی ناگهانی

  • اگر همیشه بیقرار هستید و هرگز آرامش ندارید، قابل درک است که این موضوع سیستم خستگی را از بین میبرد.
  • از آنجایی که رژیم های سنگین فرسودگی لخته های خون ایجاد می کند و درد باید آنها را نابود کند برای انجام این کار قلب باید بیش از حد کار کند که این خود باعث خستگی های مداوم می شود.

4- نفس کم آوردن

  • اگر قلب و ریه ها به علت لخته شدن تحت تاثیر قرار بگیرد ممکن است ضعف تنفسی تجربه شود.
  • این وضعیت به علاوه علائم دیگری که با لخته شدن خون همراه هست از نشانه های بسیار مهمی می باشند و باید فوراً مورد توجه و بررسی قرار بگیرند.
  • به دکتر خود مراجعه کنید و قطعاً راههای بسیاری برای درمان و بازگشت شما به سلامت وجود دارد.

5 -درد قفسه سینه

  • وقتی که لخته خون به ریه ها می رسد ،فرد دردهای شدیدی در سینه احساس می کند.درد شدید و همراه با سوزش خواهد بود و در آن منطقه احساس سنگینی خواهد کرد.

6-درد در هنگام حرکت

  • اگر حرکت های ساده هم باعث درد میشود ،یکی دیگر از علائم هشداردهنده اولیه لخته خون است.فردی که اعمال طبیعی مانند:خم شدن ،خنده و یا سرفه باعث ناراحتی و ایجاد درد در آن میشود
  • ،از علائم لخته خونی می باشد و باید برای درمان اقدام کرد.و در مواردی که وضعیت جدی است،در اسرع وقت به مرکز اورژانس گزارش دهید.

7-سرفه های غیر قابل پیش بینی و غیرمنتظره

  • سرفه هایی که از هیچ جا تخلیه نمی شوند و تشدید می شوند، می توانند نشانه ای از لخته شدن خون باشند.
  • نشانه هایی که جدی هستند عبارتند از:سرفه های خونی یا ایجاد مخاطی که حاوی خون .این یک علامت هشدار دیگری است که باید بررسی شود.

8-گرفتگی عضلانی

  • اگر گرفتگی شدید باشد ،نشانه ای جدی برای لخته شدن خون میباشد، هر کسی ممکن است در یک زمان هایی گرفتگی را تجربه کند. اما کمبود آب همواره با لخته شدن خون هم میتواند منجر به گرفتگی شدید شود.
  • به طور معمول راه برای از بین بردن گرفتگی عضلانی، کشیدن پاها می باشد. اما اگر این عمل کمک به کاهش درد و گرفتگی شما نکرد ،احتمال زیاد لخته خونی باشد و باید درمان شود.

9-درد در ناحیه پا و ساق پا

  • درد در پا یکی از نشانه های جدی لخته های خون می باشد. انسداد، مانع جریان خون مناسب در این مناطق می شود. کمبود اکسیژن در پا نیز باعث این قضیه می شود و درد شدید که در ناحیه عضلات ساق پا اتفاق می افتد ،باعث دشواری در راه رفتن و درد در نشستن میشود.

10- سایر علائم احتمالی

هنگامی که قلب برای از بین بردن لخته بهتر کار کند، این باعث می شود که ضربان قلب افزایش یابد و فشار خون پایین می آید و باعث سرگیجه و اضطراب می شود معمولا این علائم را به لخته خون مرتبط نمی دانند و نادیده می گیرند.

یا به طور جدی پیگیری نمی کنند.اما دانستن این علائم ظریف می تواند زندگی شما را نجات دهد هیچکس دوست ندارد تصدیق کند که بیمار است. اما به انکار آن فقط می تواند مشکل را جدی تر کند.

همچنین بخوانید:

۱۰ درمان خانگی لخته شدن خون با مواد غذایی

مهترین علت ایجاد لخته در خون و درمان این عارضه

علت و درمان لخته خون در وریدهای عمقی (بیماری DVT)

داروهای رقیق کننده خون



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits