دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خستگی آدرنال : علائم و راههای درمان سندروم خستگی آدرنالین
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
خستگی آدرنال : بعضی وقت‌ها گذراندن روز از همان ابتدا سخت است، بدن درد می‌کند، نمی‌توان تمرکز کرد در چنین روز‌هایی دم دمی هستیم و انگار دائم خسته‌ایم. این‌ها همه نشانه‌های خستگی آدرنال است.

خستگی آدرنال

غدد آدرنال دو ارگان به اندازه انگشست شست هستند که بالای هر کدام از کلیه‌ها قرار دارند و بخشی از سیستم غدد درون ریز به حساب می‌آیند.

این غده‌ها بیش از ۵۰ هورمون تولید می‌کنند که تقریبا نیروی محرک پشت هر عملی در بدن است! این غدد تا حدود زیادی در پاسخگویی به استرس دخیلند.

خستگی آدرنال چیست ؟

آیا کسی به شما گفته است خستگی آدرنال دلیلی است که شما مدام احساس خستگی میکنید؟ خستگی آدرنال یک ایده جالب است اما به عنوان یک بیماری که پزشک تشخیص میدهد نیست.

خستگی آدرنال یک اصطلاح جدیدی است که در سال 1998 توسط دکتر جیمز ویلسون اعلام شد. فرض این بود که تحریک بیش از حد غدد فوق کلیوی با استرس مزمن در طول زمان میتواند منجر به سطح متناقض کورتیزول در جریان خون شود.

دلایل مختلفی وجود دارد که همیشه احساس خستگی میکنید. به همین دلیل است که اغلب نمیتوان علت را مشخص کرد.

اصطلاح خستگی آدرنال توسط برخی از پزشکان جایگزین برای توصیف مجموعه علائم خستگی استفاده میشود این مجموعه علائم عبارتند از :

غده آدرنال شما در بالای کلیه قرار دارد که نقش آن تولید هورمون هایی از جمله آدرنالین و نور آدرنالین است که هردو برای اماده سازی بدن شما برای هیجان و مبارزه استفاده میشود.

بعضی از افراد معتقدند وقتی غده فوق کلیوی بیش از حد کار میکند ، به اندازه کافی از این هورمون ها تولید نمیشود.

پزشک جایگزین ممکن است با توصیه به ترک الکل ، مواد مخدر ، کافئین ، سیگار ، خستگی آدرنال را درمان کند ، رژیم غذایی خاصی به شما بدهد ، ورزش را در برنامه شما قرار دهد و بیشتر خوابیدن را برای شما تجویز کند.

این توصیه ها و تجویز پزشک جایگزین باید باعث شود که شما احساس بهتری داشته باشید.

برخی از پزشکان شما را به مصرف مکمل ها و ویتامین برای خستگی آدرنال توصیه کنند . همیشه قبل از مصرف مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید .

زیرا ممکن است برای شما مضر باشد یا با دارویی که مصرف میکنید تداخل داشته باشد و واکنش ها و عوارض های جدی داشته باشد.

اگر خستگی غیر قابل توضیح دارید که از بین نمی رود حتما به پزشک مراجعه کنید.

ازمایشاتی انجام دهید. تا اگر بیماری دیگری دارید مشخص شود. درمان مشکلات اساسی مانند کمبود آهن یا مشکلات تیروئید میتواند به خستگی زیاد شما کمک کند.

سایر علت های خستگی آدرنال

علل بسیاری وجود دارد که باعث خستگی میشود که میتواند به شیوه زندگی شما مربوط باشد.

  • کار زیاد
  • سبک زندگی
  • کمبود خواب
  • فعالیت بدنی بسیار کم یا خیلی زیاد
  • رژیم غذایی ناسالم
  • سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب

بسیاری از بیماری ها جستمی وجود دارند که باعث خستگی غیر قابل توضیح میشوند.

درمان خستگی آدرنال

خستگی آدرنال مشکلی نیست که بشود در طی یک شب درمان شود. برای درمان این شرایط باید صبور باشید و سبک زندگیتان را تغییر دهید و رژیم غذایی مناسبی را انتخاب کنید.

خستگی آدرنال

برنامه غذایی خستگی آدرنال

برای شروع باید بعضی غذا‌هایی که دارای سموم، مواد شیمیایی و یا هرگونه ماده‌ای که هضم را سخت می‌کند هستند را حذف کنید.

غذا‌هایی که باید از آن‌ها اجتناب کنید عبارتند از:

  1. شکر
  2. شیرین کننده ها
  3. غذا‌های فرآوری شده
  4. روغن‌های هیدروژنه

همه‌ی این غذا‌ها دارای مواد تشکیل دهنده‌ای هستند که خارج از چرخه‌ی انرژی و هضم بدن ما است. از کافئین بعد از ظهر نیز باید صرف نظر کنید، چون باعث بهم خوردن چرخه‌ی خوابتان می‌شود.

غذا‌های زیادی هست که می‌توانید به برنامه غذایی خود اضافه کنید تا از عملکرد آدرنال حمایت کنند و انرژی از دست رفته را جایگزین کنند.

این غذاها، چون سرشار از مواد مغذی هستند کمکتان می‌کنند، قند پایینی دارند و سرشار از چربی‌های سالم و فیبر هستند. باید زیتون، نارگیل، ماهی‌های چرب، آجیل، گوشت مرغ و بوقلمون بیشتر استفاده کنید.

درمان خستگی آدرنال به روش خانگی

  1. ویتامین ب کمپلکس : ویتامنی ب نقش مهمی در حفظ سطح بالای انرژی انسان دارد. از جمله مواد غذایی که مختوای ویتامین ب بالا دارند مانند غلات کامل ، لوبیا ، غلات صبحانه غنی شده ، محصولات لبنی
  2. ریشه شیرین بیان : ریشه شیرین بیان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای تنظیم سطوح کورتیزول است. ریشه شیرین بیان بح حفظ سطوح انرژی کمک میکند و استقامت را افزایش میدهد.
  3. ویتامین C : ماده مهم دیگری که برای آدرنال مهم است ویتامین سی میباشد. این ویتامین بدن را هم در برابر رادیکال های آزاد محافظت میکند. (کلم بروکلی ، گریپ فروت ، کیوی ، پرتقال ، فلفل دلمه ، سیب زمینی ، توت فرنگی ، گوجه فرنگی مواد غذایی میباشند که سرشار از ویتامین C هستند.)
  4. تامین آب بدن : بدن برای ارائه عملکرد درست به آب نیاز داردو غدد ادرنال هم درست عمل نمیکند. اگر به میزان کافی آب به بدن نرسد ممکن است به کم آبی مواجه شوید که یکی از مشخصه های خستگی آدرنال است.
  5. فعالیت جسمانی : شاید عجیب بیاید اما فعالیت بدنی یک روش خوب برای مبارزه با خستگی آدرنال است. ورزشهایی مانند پیاده روی ، دویدن یا شنا کردن. که هم به خستگی آدرنال شما کمک میکند و هم باعث کاهش وزن میشود. البته ورزش بیش از اندازه میتواند نتیجه معکوس را به همراه داشته باشد.
  6. کم کردن مصرف کافئین : کافئین غدد آدرنال را برای ترشح هورمون استرس تحریک میکند که این افزایش موقتی انرژی میباشد. اما کافئین باعث افزایش فشار خون میشود. در خواب شما تداخل ایجاد می کند. اگر نمیتواند کافئین را کنار بگذارید کمتر مصرف کنید.
  7. خواب کآفی : داشتن یک زندگی سالم ممکن است به رفع خستگی آدرنال کمک کند. روزانه بدن به 6 تا 8 ساعت خواب کافی نیاز دارد
  8. کاهش استرس : از طریف فعالیت های آرامش بخش اگر بیش از حد فعالیت بدنی دارید حتما زمانی را برای استراحت و تجدید قوا قرار دهید
  9. روغن نارگیل : روغن نارگیل ارگانیک یک چربی متعادل شده است که میتواند در مبارزه با خستگی آدرنال نقش مهمی داشته باشد. روغن نارگیل میتواند به کاهش چربی شکمی که باعث خستگی آدرنال میشود کمک کند. روزانه 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل مصرف کنید. البته میتوانید روغن نارگیل را در قهوه یا اسموتی هم اضافه کنید.
  10. مواد غذایی منیزیم دار : منیزیم برای سلامت آدرنال اهمین ویژ] ای دارد. این ماده معدنی نقش مهمی در شکستن گلوکز و تبدیل آن به انرژی را ایفا میکند. زمانی که از خستگی آدرنال رنج میبرید ، میبایست سطح منیزیم بدن خود را بررسی کنید. اگر سطح منیزیم پایین باشد مصرف مواد غذایی که سرشار از منیزیم میباشد را در رژیم غذایی خود بکار ببرید.

میزان مصرف توصیه شده روزانه منیزیم 350 میلی گرم برای مردان و 300 میلی گرم برای زنان است. سبزیجات برگدار تیره ، مغز های خوراکی ، دانه ها ، ماهی ، سویا ، آووکادو ، موز ، شکلات تلخ سرشار از منیزیم میباشند.

کاهش استرس خستگی آدرنال

  1. آخرین و مهمترین بخش درمان خستگی آدرنال کاهش استرس و درمان ذهن است.
  2. وقتی احساس خستگی می‌کنید تا جایی که می‌توانید استراحت کنید.
  3. سعی کنید هر شب ۸ تا ۱۰ ساعت بخوابید.
  4. از بیدار ماندن تا دیر وقت اجتناب کنید و سعی کنید چرخه‌ی خواب ثابتی داشته باشید.
  5. بخندید و کاری کنید که موجب تفریحتان شود.
  6. استرس روابط و محل کارتان را کم کنید.
  7. برای خوردن چرخه‌ی غذایی مناسبی را پیش ببرید.
  8. قند و کافئین را کاهش دهید.
  9. ورزش کنید.
  10. از افراد منفی دوری کنید.
  11. زمانی را برای آرامش خودتان در نظر بگیرید


بیشتر بخوانید :

تقویت غدد فوق کلیه برای حفظ سلامتی

سندرم کوشینگ -آیا بیماری کوشینگ کشنده است؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits