دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیماری های تیروئید : علائم، کنترل و درمان آنها
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بیماری های تیروئیدی که اغلب به نام های کم کاری تیروئید و پر کاری تیروئید شناخته می شود نتیجه عملکرد نادرست غده تیروئید به دلایل مختلف است. در ادامه با این بیماری ها و راه های کنترل و درمان آنها آشنا می شوید.

آشنایی با بیماری های تیروئید

تیروئید چیست؟

تیروئید غده ای کوچک شبیه به پروانه است که در وسط و پایین گردن قرار گرفته است. عملکرد اولیه آن کنترل سوخت و ساز بدن (که در آن سلول ها کارکردهای لازم را برای زنده ماندن انجام می دهند)است. برای کنترل سوخت و ساز، تیروئید هورمون هایی به نام T4 و T3 تولید می کند که نشان می دهند سلول های بدن چقدر انرژی استفاده می کنند.

با کارکرد درست تیروئید مقدار هورمون های مورد نیاز برای نگه داشتن مقدار متابولیسم بدن در سطحی رضایت بخش حفظ می شود. همان طور که هورمون های تولید شده استفاده می شوند تیروئید هورمون های جایگزین را تولید می کند.

تعداد هورمون های تیروئید در جریان خون توسط هیپوفیز تنظیم و کنترل می شود. وقتی غده هیپوفیز که در وسط جمجمه زیر مغز قرار دارد، کمبود یا میزان بالایی از هورمون های تیروئید را حس کند هورمون خودش را (TSH) حس، این پیام را به تیروئید منتقل می کند و به آن می گوید چه کاری انجام دهد.

بیماری تیروئیدی به چه صورت است؟

وقتی تیروئید هورمون خیلی زیادی تولید کند، بدن سریع تر از آنچه باید انرژی استفاده می کند. این شرایط بیماری پرکاری تیروئید نامیده می شود و وقتی تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نکند بدن کند تر از آنچه باید از انرژی استفاده می کند. این شرایط بیماری کم کاری تیروئید نامیده می شود. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا هر یک از این مشکلات ممکن است فرد را دچار کند.

علت پرکاری و کم کاری تیروئید چیست؟

چه افرادی دچار بیماری های تیروئیدی می شوند؟

در حال حاضر، حدود 20 میلیون آمریکایی چند بیماری تیروئیدی دارند. افراد در هر سن و قومیتی ممکن است به بیماری های تیروئید مبتلا شوند. با این حال، زنان 5 تا 8 برابر مردان بیشتر احتمال دارد دچار مشکلات تیروئیدی شوند.

چه عواملی باعث ایجاد بیماری های تیروئیدی می شود؟

دلایل بیماری های تیروئیدی مختلف است. بیماری های زیر دلیل کم کاری تیروئید است:

  • تیروئیدیت: التهاب غده تیروئید است و می تواند مقدار هورمون های تولید شده را کاهش دهد.
  • تیروئیدیت هاشیموتو: یک بیماری بدون درد سیستم ایمنی و ارثی است.
  • تیروئیدیت پس از زایمان: بین %5 تا %9 زنان پس از زایمان اتفاق می افتد و معمولا شرایطی موقت است.
  • کمبود ید: مشکلی است که تقریبا 100 میلیون نفر در سراسر دنیا به آن دچار هستند. تیروئید از ید برای تولید هورمون استفاده می کند. اگر چه این بیماری تا قبل از دهه 1950 در ایالات متحده شایع بود، تقریبا با استفاده از نمک ید دار از بین رفته است.
  • تیروئید غیر فعال: از هر 4000 نوزاد متولد شده 1 نوزاد به این بیماری مبتلا می شود. اگر این مشکل رفع نشود کودک از لحاظ جسمانی و ذهنی عقب افتاده می شود. از تمام نوزادان در بیمارستان آزمایش خون گرفته می شود تا عملکرد تیروئید آنها بررسی شود.

علائم و نشانه های درست در تشخیص سریع کم کاری تیروئید کدامند؟

بیماری های زیر به دلیل پر کاری تیروئید است:

  • با بیماری گریوز، غده تیروئید بیش فعال می شود و هورمون خیلی زیادی تولید می کند. این مشکل به نام گواتر سمی هم شناخته می شود (غده تیروئید بزرگ شده).
  • ممکن است گره هایی در تیروئید بیش فعال شوند. یک گره مجزا (قسمتهای برجسته گرد یا بیضوی شکل هستند که ممکن است در تیروئید ایجاد شوند) گره یا ندول خودکار سمی نامیده می شود در حالی که چند ندول، ندول چندگانه سمی گواتر نامیده می شود.
  • تیروئیدیت اختلالی است که می تواند دردناک یا بدون درد باشد و هورمون هایی را در بدن آزاد کند که به دلیل پرکاری تیروئید تا چند هفته یا چند ماه در غده تیروئید مانده اند. نوع بدون درد این اختلال اغلب در زنان پس از زایمان اتفاق می افتد.
  • ید اضافه در تعدادی داروها مثل آمیودارون، محلول لوگول (ید) و بعضی شربت ها پیدا می شود و ممکن است باعث شود تیروئید هورمون خیلی زیاد یا خیلی کمی در بعضی افراد تولید کند.

پرکاری تیروئید

علائم پرکاری و کم کاری تیروئید چه هستند؟

علائم کم کاری تیروئید شامل موارد زیر می شوند:

  • خستگی شدید
  • پریودهای سخت تر از قبل
  • فراموشی
  • افزایش وزن
  • پوست و موی زبر و خشک
  • صدای گرفته و خشن
  • عدم تحمل سرما

علائم پرکاری تیروئید عبارتند از:

  • کج خلقی و زود رنجی/ عصبانیت
  • ضعف عضلات/ لرزه و رعشه
  • پریودی کمتر از حد معمول و غیر معمول
  • کاهش وزن
  • اختلال در خواب
  • گواتر یا بزرگ شدن غده تیروئید
  • مشکل در بینایی یا ناراحتی چشم
  • حساسیت به گرما

بیماری های تیروئیدی : تشخیص و آزمایشات

بیماری های تیروئیدی چطور تشخیص داده می شوند؟

تشخیص بیماری تیروئیدی می تواند مشکل باشد چون علائم این بیماری ها به راحتی با دیگر بیماری ها اشتباه گرفته می شود. خوشبختانه آزمایشی به نام TSH هست که می تواند اختلالات تیروئیدی را حتی قبل از شروع علائم تشخیص دهد.

tsh در آزمایش خون نشان دهنده تیروئید پر کار است یا کم کار ؟

تحقیقات نشان داده آزمایش برای نارسایی خفیف تیروئید در زنان و مردان بالای 35 سال به اندازه غربالگری و آزمایش برای مشکلات شایع تر مثل کلسترول و فشار خون بالا مهم است. اگر بیماری تیروئیدی از همان اول مشخص شود، درمان می تواند این اختلال تیروئیدی مشخص را حتی قبل از شروع علائم کنترل شود.

کنترل و درمان بیماری های تیروئیدی

بیماری های تیروئیدی چطور درمان می شوند؟

هدف درمان هر اختلال تیروئیدی برگرداندن سطح خون هورمون تیروئید به حالت عادی است. هیپوتیروئیدیسم با دارویی به نام لووتیروکسین درمان می شود. ٰ

موارد مصرف قرص لووتیروکسین یا لووکسین و مصرف آن در دوران بارداری

این یک هورمون مصنوعی است که جایگزین هورمون تیروئید از دست رفته در بدن می شود. با نظارت و مراقبت نزدیک، پزشک شما دوز داروهای شما را طبق شرایطی که دارید تنظیم می کند و شما به زودی به سبک زندگی عادی خود بر می گردید.

هایپر تیروئیدیسم یا پر کاری تیروئید عموما برای درمان مشکل تر است و به نرمال کردن تولید هورمون تیروئید نیاز دارد. درمان می تواند شامل درمان با دارو برای مسدود کردن تولید هورمون، درمان با ید رادیو اکتیو که تیروئید را غیر فعال می کند یا حتی جراحی تیروئید برای برداشتن قسمتی یا کل غده تیروئید باشد.

رایج ترین روش درمانی ید رادیو اکتیو است. این درمان اغلب منجر به کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم می شود که برای برگرداندن روند کار نرمال غده تیروئید به استفاده از لووتیروکسین احتیاج پیدا می کند. بیماری های تیروئیدی، بیماری هایی ادامه دار در طول عمر هستنند. با کنترل دقیق، افرادی با بیماری های تیروئید می توانند به زندگی سالم و نرمال خود ادامه دهند.

separator line

ترجمه شده توسط فرحناز رنجبر در مجله دلگرم

بیشتر بخوانید:

بیماری گریوز چیست؟ آیا سندروم بازدو قابل درمان است؟

تفاوت اصلی بیماری گواتر و تیروئید در چیست ؟

بیماری های تیروئید و بارداری

همه چیز در مورد بیماری تیروئیدیت هاشیماتو



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits