دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم و عوارض کمبود انواع ویتامین ها در بدن + درمان با تغذیه

علائم و نشانه های کمبود ویتامین E در بدن چیست؟

علائم و عوارض کمبود انواع ویتامین ها در بدن + درمان با تغذیه
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
نشانه‌های کمبود ویتامین E در بدن را بشناسیم : ویتامین ها انواع مختلفی دارند و کمبود آن ها می تواند عوارض خطرناکی برای بدنمان داشته باشد کمبود ویتامین همراه با نشانه هایی است که به وضوح قابل درک است.

نشانه های کمبود ویتامین E + مواد غذایی سرشار از ویتامین E

بدن برای عملکرد درست نیاز به ویتامین E که یک ویتامین ضروریست دارد. این ویتامین محلول در چربی است به این معنی که نیاز به جذب چربی از رژیم غذایی دارد. ویتامین E به طور عمده در کبد ذخیره می شود قبل از اینکه توسط جریان خون برای استفاده آزاد شود. کمبود آن زیاد رایج نیست و معمولا نتیجه یک وضعیت اساسی است.

برخی از نوزادان نارس نیز دچار کمبود این ویتامین هستند.

با یک آزمایش خون، پزشک می تواند سطح این ویتامین را در بدن اندازه گیری کند. سطح طبیعی معمولا با محدوده 5.5 تا 17 میلی گرم در لیتر تعیین می شود. محدوده طبیعی می تواند برای نوزادان نارس و کودکان زیر 17 سال متفاوت باشد.

اگر یک فرد بزرگسال ویتامین E در خونش به میزان کمتر از 4 میلی گرم در لیتر باشد، آنها معمولا نیاز به مکمل دارند.


علائم و نشانه های کمبود ویتامین E در بدن

  1. ضعف ماهیچه: ویتامین E برای سیستم عصبی مرکزی بدن ضروری است.یکی از آنتی اکسیدان های ضروری و اصلی برای بدن میباشد.که کمبود آن منجر به ضعف های عضلانی می شود.
  2. مشکلات در هماهنگی تعادل و راه رفتن
  3. خستگی و سوزن سوزن شدن: آسیب به فیبر عصبی میتواند از انتقال درست سیگنال ها جلوگیری کند و باعث ایجاد نوروپاتی محیطی میشود.
  4. ضعیف شدن دید و بینایی: کمبود ویتامین E و گیرنده های نور را در شبکیه و سایر سلول های چشم ضعیف میکند و میتواند در طول زمان ، منجر به از بین رفتن کامل دید شود.
  5. مشکلات مربوط به سیستم ایمنی بدن:ضعف عظلانی و مشکلات درهماهنگی بدن ، از علائم عصبی هستند که نشان دهنده آسیب به سیستم عصبی مرکزی و محیطی میشود. سیستم محیطی عصبی در خارج از مغر و نخاع قرار دارند و سیستم عصبی مرکزی بین مغز و نخاع ارتباط برقرار میکند.

علل کمبود ویتامین E

  • ژنتیک

کمبود ویتامین E اغلب در خانواده ها به صورت ارثی وجود دارد. آگاهی درباره تاریخچه خانوادگی می تواند تشخیص برخی از بیماری های نادر و ارثی را آسان تر کند.

  • شرایط پزشکی

کمبود ویتامین E همچنین می تواند از بیماری هایی که به شدت جذب چربی را کاهش می دهند، حاصل شود. این به این دلیل است که بدن نیاز به چربی دارد تا ویتامین E را به درستی جذب کند.

برخی از این بیماری ها عبارتند از:

کمبود آن نیز در نوزادان نارس و نوزادانی که وزن کمتری دارند و چربی ندارند رایج است. نوزادان نارس در معرض خطر خاصی هستند زیرا دستگاه گوارش نابالغ می تواند با عدم جذب چربی و ویتامین E مواجه شود. کمبود ویتامین E در این نوزادان همچنین می تواند به کم خونی همولیتیک منجر شود که گلبول های قرمز را از بین می برد.


چه زمانی باید نزد پزشک بروید؟

  • هنگامی که این بیماری به صورت ژنتیکی در خانواده فرد وجود ندارد اما آن فرد علائم کمبود این ویتامین را تجربه می کند باید به پزشک مراجعه نماید.
  • سطح بسیار پایین ویتامین E در خون می تواند یک مساله بهداشتی باشد. آزمایش های بعدی را انجام دهید تا علل آن را پیدا کرده و راه های درمان آن را در پیش بگیرید.

راه های درمان ویتامین E

مکمل ویتامین E اغلب می تواند راهکار موثری باشد.

نوزادان و کودکان نارس

مکمل ویتامین E را از طریق یک لوله وارد معده می کنند. در صورت لزوم می توان آن را به صورت داخل وریدی تزریق کرد. دوز مورد نیاز را باید حتما پزشک تشخیص دهد.

کودکان و بزرگسالان

کودکان و بزرگسالان مبتلا به کمبود ناشی از شرایط ارثی نیاز به مکمل های ویتامین E با دوز بالا دارند. مکمل می تواند پیشرفت این بیماری را متوقف کند. اگر این کمبود در مراحل اولیه تشخیص داده شود، ممکن است نشانه های عصبی از بین برود.

ویتامین E در رژیم غذایی

بعید است که یک فرد ویتامین E کمی داشته باشد مگر اینکه بیماری مزمن، بیماری ژنتیکی یا رژیم غذایی کم چرب داشته باشد. برای افراد دیگر معمولا مصرف مکمل ضروری نیست. ویتامین E در انواع مختلف غذا وجود دارد. بدن نمی تواند خود به خود آن را تولید کند بنابراین باید از رژیم غذایی یا مکمل ها به دست آید.

ویتامین ای

غذاهای حاوی ویتامین E عبارتند از:

تخمه / روغن آفتابگردان

هم تخمه و هم روغن آفتابگردان منابع خوبی از ویتامین ای هستند. پس دفعه‌ی بعدی که به سراغ ماهی‌تابه تان رفتید، یادتان باشد که روغن آفتابگردان را فراموش نکنید.

آجیل

تقریبا تمام آجیل‌ها، مخصوصا بادام سرشار از ویتامین ای هستند. اگر می خواهید مصرف ویتامین ای را افزایش دهید، گهگاه یک مشت بادام، فندق یا بادام زمینی میل کنید.

اسفناج

غذاهایی وجود دارند که می توانند در زمینه‌ی فواید سلامتی که دارند با هر چیز دیگری رقابت کنند. اسفناج جدای از اینکه منبع ویتامین ای است، مخزنی سرشار از مواد مغذی حیاتی نیز هست. شما می توانید اسفناج را در محدوده‌ی وسیعی از خوردنی ها از سالاد گرفته تا انواع ساندویچ مصرف نمایید.

کلم بروکلی

یک ماده‌ی غذایی مغذی دیگر بروکلی است که پر از فواید مختلف است. می توانید آنرا همانطور تر و تازه و خام و یا بصورت بخارپز میل کنید. اما اگر واقعا مراقب سلامتی‌تان هستید به هر شکلی که می توانید کلم بروکلی را از دست ندهید.

برگ شلغم

فقط خود شلغم خوردنی نیست، بلکه برگش نیز قابل استفاده است، برگ شغلم یک منبع خوب ویتامین ای است. اشتباه نگفته ایم اگر بگوییم که برگ شلغم از خود شلغم با تمام ویتامین‌ها و کلسیمی که دارد، مغذی تر است!

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی تازه، سس گوجه، رب گوجه و فهرستی بزرگ از محصولات بر پایه گوجه فرنگی پیش پای ماست. اگر علاوه بر سلامتی به دنبال خوشمزگی و تنوع هم هستید، نیازی نیست ادامه‌ی این متن را بخوانید! گوجه فرنگی پدر تمام گیاهان و سرشار از ویتامین ای است.

برگ خردل

اگر بدنبال ویتامین ای هستید، سبز رنگی است که باید بدنبالش بگردید! برگ خردل هم منبع خوبی از این ویتامین است، اگر می خواهید بیشتر از آن بهره ببرید، یادتان باشد که آنرا کاملا تازه و خام یا اینکه بصورت نیم پز بخورید.

کره بادام زمینی

منتظر چه هستید؟ یک شیشه کره بادام زمینی بخرید و در آن شیرجه بزنید! یک قاشق غذاخوری از کره بادام زمینی چیزی حدود ۱.۲۵ میلی گرم ویتامین ای دارد.

فلفل دلمه

بهترین نوع این فلفل که پر از ویتامین ای است، انواع قرمز آن است. جدای از ویتامین ای، این فلفل‌ها سرشار از ویتامین سی و آنتی اکسیدان‌های دیگری نیز هستند.

غلات صبحانه یا کورن فلکس

بین برندهای مختلف غلات صبحانه، ویتامین‌های آنها نیز متفاوت است. از اینرو پیش از خرید به جدول ارزش غذایی آنها توجه کنید. کورن فلکس یک انتخاب عالی برای صبحانه‌ی شماست. این محصولات جدای از دوز مناسب ویتامین ای، تمام مواد غذایی و معدنی مورد نیاز بدنتان را فراهم می‌کنند.


عوارض جانبی ویتامین E

  • مصرف بیش از حد مکمل های محلول در چربی می تواند خطرناک باشد. هر فرد نباید مکمل های زیادی از ویتامین های محلول در چربی از جمله ویتامین E، D، A و K مصرف کند.
  • سطح بیش از حد ویتامین E، می تواند باعث خونریزی غیر طبیعی، درد عضلانی، اسهال و استفراغ شود. خونریزی می تواند خطر سکته مغزی و مرگ زودرس را افزایش دهد. مقدار بیش از حد این ویتامین می تواند با رقیق کننده خون یعنی وارفارین و برخی دیگر از داروهای شیمیایی تداخل ایجاد کند.
  • باید از میزان مصرف تمام مکمل ها و ویتامین هایی که به طور منظم مصرف می کنید اطلاع داشته باشید. از میزان توصیه شده تجاوز نکنید مگر اینکه با مشورت پزشک باشد.

همچنین بخوانید:

ویتامین E ریسک ابتلا به سرطان پرستات را در مردان افزایش می دهد!

نقش ویتامین E در سلامت بدن

موارد مصرف و عوارض قرص ای – زاویت ۴۰۰ ( e- Zavit ۴۰۰)

ویتامین E و فواید مصرف آن



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits