دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راه های کاهش بدن درد بعد از ورزش
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
کاهش درد عضلانی پس از ورزش : عضلات بدن بعد از انجام حرکات ورزشی به خصوص بعد از فاصله زمانی زیاد دچار درد شدید می شوند که این درد بعد از ورزش را می توانید با چند روش که در این بخش از دلگرم مطالعه میفرمایید رفع کنید.

درمان درد عضلات پس از ورزش چیست؟

علائم بدن درد بعد از ورزش چیست؟

  • ورزشکار چه حرفه ای باشد و چه مبتدی بدون شک دچار درد عضلات پس از ورزش خواهد شد. اما تا کنون به علت این درد توجه کرده اید؟ دردی که ممکن است حتی تا 24 ساعت پس از ورزش با شما باشد.
  • پس از یک فعالیت ورزشی فیبرهای (تارهای) عضلانی تخریب می شوند و همین باعث ایجاد این درد می شود. تخریب تارهای عضلانی که در واقع پارگی های میکروسکوپی است موجب درد عضلات می شود.
  • نمونه برداری آزمایشگاهی از عضله در روز بعد از ورزش شدید نشان می دهد، خونریزی و قطع اتصال فیلامان های عضلات (که باعث نگهداری فیبرهای عضلانی می شود) در اثر سائیده شدن آن ها بر روی هم در طی انقباض عضلانی، باعث ایجاد این درد می شود.
  • نگران نباشید، این امری است طبیعی و دارای مزیت های برای شما است. در واقع وقتی فیبرهای عضلانیتان پاره می شود، بدن شما عضلات آسیب دیده و دردناک را بازسازی می کند و پس از آن عضلات قوی تر و حجیم تر از قبل رشد می کنند، این همان مکانیسمی است که ورزشکاران حرفه ای از آن در جهت قوی تر، حجیم تر و سریع تر شدن عضلاتشان، بهره می برند.

نسخه خانگی برای کاهش درد بدن بعد از ورزش

  • اگر فردی هستید که فعالیت های ورزشی را چه در باشگاه و یا در منزل انجام می دهید ، یا حتی کلاس های یوگا می روید به طبع بعد از انجام این حرکات فشاری روی ماهیچه ها اعمال می شود که ایجاد درد می کند.
  • همانطور که می دانید تناسب اندام برای سلامتی بسیار مهم است پس نمی توان به دلیل احساس درد آن را ترک کرد.به نوشته ی دلگرم، ورزش تنها برای کاهش وزن و عضله سازی نیست بلکه برای آرامش هم است.
  • هورمون اندروفین در طول ورزش ترشح می شود.این هورمون ها استرس، افسردگی ، اعصبانیت و درد بدن را کاهش می دهد.
  • ورزش کردن در باشگاه، دویدن،شنا ، دوچرخه سواری و رقص فعالیت های فیزیکی هستند که باعص تناسب اندام و خوشحالی می شود.
  • اغلب وقتی ورزش و کار جدیدی را شروع می کنید ممکن است اشتباهاتی کنید که باعث درد ماهیچه ای ، خشکی و درد شود.

نسخه های خانگی برای کاهش درد ماهیچه ای بعد از ورزش کردن

مواد لازم :

روش آماده سازی نسخه گیاهی ضد درد عضلات بعد از ورزش:

  1. همه ی این مواد را خوب با هم ترکیب کنید تا خمیری بدست بیاید و این ترکیب را هر روز بعد از ورزش حداقل به مدت 1 ماه به صورت موضعی مصرف کنید.
  2. این نسخه خانگی برای کاهش درد وقتی منظم مصرف شود، شگفت انگیز عمل می کند و در طول مصرف دارو از غذاهای حاوی پروتئین و کلسیم برای تقویت و سلامت ماهیچه ها استفاده کنید.
  3. بذر کتان حاوی پروتئین ، ویتامین E امگا 3 است که به درمان درد و سفتی ماهیچه ها بعد از ورزش کمک می کند.عسل حاوی آنتی اکسیدانی است که جریان خون در ماهیچه ها را بهبود می بخشد و باعث کاهش تورم و درد می شود.

قبل از ورزش خود را گرم کنید

  • ورزش خود را حتماً با گرم کردن بدن شروع کنید. آماده کردن عضلات و تاندون ها برای فعالیت، بهترین راه برای جلوگیری از آسیب دیدگی است.
  • گرم کردن بدن قبل از ورزش برای کاهش درد عضلانی مفید است.

حرکات کششی انجام دهید

  • هر عضله را حدود ۲۰ تا ۳۰ ثانیه بکشید. کشش را به طور یکنواخت ادامه دهید و عضلات را زود رها نکنید.

استفاده از یخ به کاهش درد عضلانی کمک می کند

  • وقتی که عضلات درد شدید دارند یا پاها بسیار خسته هستند، ۱۰ دقیقه حمام یخ معجزه می کند. دو قاشق نمک فرنگی (سولفات منیزیم) به آب گرم اضافه کنید و سپس، دو کیسه یخ و آب سرد به آن اضافه کنید. این آب بسیار سرد است اما مطمئن باشید که زمانی که از آن بیرون بیایید، خیلی احساس بهتری خواهید داشت.
  • آب سرد با افزایش جریان خون، درد را می شکند و ماده ی ضدالتهاب عالی است و روند بهبودی را بسیار سریع تر می کند. به همین دلیل است که ورزشکاران حرفه ای همیشه بعد از ورزش وارد آب سرد می شوند – آب سرد باعث بهبود سریع عضلانی بعد از ورزش می شود.

برای کاهش درد عضلات خود را با غلتک فومی ماساژ دهید

  • مؤثرترین راه ماساژ برای کاهش درد عضلانی، استفاده از غلتک فومی است. از توپ تنیس هم می توانید استفاده کنید. غلتک فومی وسیله ای عالی برای خود ماساژی است و بافت های اتصال دهنده ی اطراف عضلات را تقویت می کند.

عضلات را تحریک کنید

  • اگر نمی توانید سرمای شدید حمام یخ را تحمل کنید، از ترفند محبوب «فلاشینگ» استفاده کنید. ابتدا به مدت ۲ دقیقه، روی عضلات دردناک خود آب داغ بریزید و سپس، بدون معطلی، ۳۰ ثانیه آب را سرد کنید. این کار را ۵ بار تکرار کنید. این داغ و سرد شدن باعث باز و بسته شدن رگ های خونی می شود که به خارج شدن لاکتیک اسید از عضلات دردناک کمک می کند.

برای کاهش درد عضلات آب بنوشید

  • بدن بدون آب نمی تواند درست فعالیت کند. کم آبی باعث گرفتگی عضلات بدن و تشدید درد می شود بنابراین مایعات کافی بنوشید.

مصرف غذاهای حاوی پروتئین به کاهش درد عضلانی کمک می کند

  • مصرف پروتئین راه دیگری برای افزایش سرعت بهبودی عضلات است. عضلات باید ذخایر انرژی از دست رفته ی خود را دوباره پر کنند. پروتئین عملکردهای مهم مختلفی در بدن دارد اما مهم ترین نقش آن برای کسانی که ورزش و تمرین قدرتی می کنند این است که به پرورش عضلات آن ها کمک می کند و روند بهبود عضلانی را سرعت می بخشد.
  • تغذیه ی بعد از ورزش بسیار مهم است و فراموش کردن آن به معنای از بین بردن همه ی فعالیت شدید شما در طول تمرین است. تا ۳۰ دقیقه بعد از ورزش، حتماً باید چیزی بخورید. حتی اگر آن چیز تنها یک لیوان شیر بادام شکلاتی کم چرب یا وعده ی کوچکی از کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین همچون سینه ی مرغ، سیب زمینی یا سبزیجات کبابی باشد.

آب آلبالو جهت درمان بدن درد بعد از ورزش کردن

  • به نظر می رسد که آب آلبالو در حال حاضر، یک درمان شگفت انگیز برای هر چیزی است. ثابت شده آب آلبالو به شما کمک می کند که به خواب آرامی بروید و همچنین حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی است که جلوی التهاب را می گیرد.
  • ورزشکارانی که بعد از تمرینشان از آب آلبالو استفاده کرده اند، می گویند که درد عضلانی به مراتب کمتری را تجربه کرده اند. فقط حتما آب آلبالوی طبیعی و اصل بخورید زیرا آب آلبالوی شیرین و شکری، چنین فوایدی ندارد.

همچنین بخوانید:

علت و درمان دردهای عضلانی و ماهیچه ای

علت سفتی و گرفتگی عضلات ساق پا چیست؟

درمان گرفتگی؛درد و کوفتگی عضلات در ورزش

درمان و بهبود سریع درد شانه و کتف در منزل

درمان درد و کوفتگی عضلات کمر در اثر افتادن و سقوط از پله

درمان درد بازو و ضعف آن

مهمترین علت درد پهلو و راه مناسب برای درمان سریع این عارضه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits