دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۶ دلیل اصلی بالا رفتن قند خون کدامند ؟
4
زمان مطالعه: 9 دقیقه
بالا رفتن سطح گلوکز در خون شروع بیماری قند خون می باشد که اگر به موقع شناسایی شود می توان درمان درستی انجام داد. پیشرفت بیماری قند در بدن آسیب های جدی و خطرناکی به همراه دارد

دلیل بالا رفتن قند خون

دلیل بالا رفتن قند خون : زمانی که فردی به دیابت مبتلا می‌شود، چه بدنش قادر نباشد میزان کافی انسولین ترشح کند چه انسولین به درستی استفاده نشود، گلوکز در خون تجمع پیدا می‌کند.

میزان بالای گلوکز خون علائم زیادی از جمله خستگی و مشکلات قلبی را به وجود می‌آورد. یکی از روش‌های کاهش قند خون این است که به سراغ رژیم غذایی سالم بروید.

به طور کلی غذاها و نوشیدنی‌هایی که به کندی جذب بدن می‌شوند، بهترین انتخاب برای کنترل قند خون بالا هستند چرا که با مصرف آن‌ها فرد دچار افزایش یا افت قند خون نمی‌شود.

علت بالا رفتن قند خون

شاخص گلوکز یا GI تأثیرات مشخص غذا بر سطح قند خون را اندازه‌گیری می‌کند. افرادی که به دنبال کنترل قند خون خود هستند باید به سراغ مواد غذایی بروند که دارای میزان کم یا متوسطی از شاخص گلوکز باشد.

یک فرد می‌تواند مواد غذایی دارای شاخص گلوکز پایین و بالا را با هم مصرف کند تا مطمئن باشد رژیم غذایی به تعادل رسیده است

1. کافئین یکی از دلایل بالا رفتن قند خون

قند خون افراد پس از خوردن قهوه افزایش میابد، همین اتفاق نیز پس از نوشیدن چای سیاه، چای سبز و نوشیدنی‌های انرژی‌زا هم صدق می‌کند، در واقع هر فردی که مبتلا به دیابت است به غذاها و نوشیدنی‌های مختلف واکنش نشان می‌دهد اما نکته جالب اینجاست که ترکیبات دیگر موجود در قهوه به جلوگیری از ابتلای افراد سالم به دیابت نوع 2 کمک می‌کند.

علت بالا رفتن قند خون

2. بالا رفتن قند خون با غذاهای بدون شکر

بسیاری از این غذاهای که حتی شکر ندارند نیز می‌توانند سطح قند خون را افزایش دهند اما چرا؟ دلیل آن شاید کربوهیدرات‌های موجود در نشاسته است که در آن غذا وجود دارد. سپس قبل از اینکه یک محصول غذایی را خریداری کنید حتماً میزان کربوهیدرات درج شده روی بسته آن را برسی کنید.

علت بالا رفتن قند خون

3. بالا رفتن قند خونبا غذاهای چرب

غذاهای با چربی بالا می‌تواند به طور دراز مدت قند خون شما را افزایش دهد. غذاهای مانند پیتزا، سیب زمینی سرخ شده، مرغ سوخاری و سایر غذاهای چرب باعث بالا رفتن ناگهانی قند خون خواهند شد . بنابراین بهتر است تا 2 ساعت بعد از خوردن این نوع غذاها قند خون خود را چک کنید.

علت بالا رفتن قند خون

4. سرما خوردگی سخت با بالا رفتن قند خون

بهتر است برای مراقبت از خود به نوشیدن آب و سایر مایعات مفید روی بیاورید. اگر سرماخوردگی شما بیشت از دو روز طول کشید و علائم اسهال و استفراغ در شما وجود دارد باید حتماً به پزشک مراجعه کنید. این نکته را نیز توجه داشته باشید که برخی از دروها و آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند قند خون شمارا تحت تأثیر قرار دهد.

علت بالا رفتن قند خون

5. استرس شغلی دلیل بالا رفتن قند خون

همیشه در کارهای حساس ، خشونت، عصبانیت و نارضایتی وجود دارد، همه این‌ها باعث استرس شما خواهند شد و در این هنگام بدن هورمون هایی را آزاد می‌کند که سبب افزایش قند خون می‌شود. این اتفاق برای کسانی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند رایج‌تر است. پس سعی کنید برای کاهش استرس کاری خود در مواقع پرتنش نفس عمیق بکشید، کمی ورزش کنید و یا قدم بزنید تا بتوانید سطح استرس خود را کنترل کنید.

علت بالا رفتن قند خون / دلیل بالا رفتن قند خون / قند خون چگونه بالا می رود ؟

6. شیرینی‌ها یکی از دلایل بالا رفتن قند خون

تفاوت فراوانی بین خوردن یک تکه نان و یک تکه شیرینی وجود دارد. معمولاً شیرینی‌ها داری کربوهیدرات و کالری و قند بیشتری هستند و همین امر می‌تواند قند خون شما را به راحتی بالا ببرد.

بنابراین اگر نمی‌توانید از خوردن شیرینی صرفه نظر کنید حداقل سعی کنید میزان بسیار کمتری مصرف کنید.

علت بالا رفتن قند خون / دلیل بالا رفتن قند خون / قند خون چگونه بالا می رود ؟

7. نوشیدنی‌های انرژی‌زا و بالا رفتن قند خون

مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا به بازگرداندن آب بدنتان بعد از یک فعالیت سخت ورزشی بسیار کمک می‌کند.

اما این نوشیدنی‌ها معمولاً دارای شکر فراوان هستند که منجر به بالا رفتن قند خون می‌شود.

معمولاً از این نوشیدنی‌ها بعد از انجام ورزهای سنگین و طولانی بالای 1 ساعت استفاده می‌کنند.

اما بازهم توصیه می‌کنیم که اگر شما در معرض قند خون بالا هستید ابتدا مواد تشکیل دهنده آن‌ها را با پزشک خود چک کنید.

علت بالا رفتن قند خون / دلیل بالا رفتن قند خون / قند خون چگونه بالا می رود ؟

8. میوه خشک در بالا رفتن قند خون

میوه‌ها یکی از بهترین گزینه‌های سالم در تغذیه ما هستند. اما مواظب باشید زیرا مدل خشک‌شده‌ی آن‌ها به میزان فراوانی کربوهیدرات دارند. فقط 2 قاشق غذاخوری برخی میوه‌های خشک شده کربوهیدراتی برابر با یک میوه کوچک دارد

علت بالا رفتن قند خون / دلیل بالا رفتن قند خون / قند خون چگونه بالا می رود ؟

9. استرودئیدها در بالا رفتن قند خون

برخی از افراد برای درمان بیماری‌های چون آسم مجبور هستند کورتیکواستروئیدهایی مانند پردنیزون را مصرف کنند ولی آن‌ها نمی‌دانند که در حال افزایش قند خون خود هستند و استمرار آن ممکن است به ابتلا به دیابت منجر شود.

همچنین برخی از قرص‌های ضد افسردگی نیز باعث افزایش با کاهش قند خون می‌شود.

علت بالا رفتن قند خون / دلیل بالا رفتن قند خون / قند خون چگونه بالا می رود ؟

10. داروهای سرد دلیل بالا رفتن قند خون

داروهای ضد انعقاد خون که دارای pseudoephedrine یا phenylephrine می‌توانند قند خون را افزایش دهند. پس قبل از مصرف چنین داروهای حتماً با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید تا مشکلی درباره با افزایش فشارخون برایتان ایجاد نشود.

علت بالا رفتن قند خون / دلیل بالا رفتن قند خون / قند خون چگونه بالا می رود ؟

11. قرص‌های ضد بارداری یکی از دلایل بالا رفتن قند

مصرف استروژن ممکن است که روی بدن فرد باردار تأثیر داشته باشد. البته هنوز هم داروهای ضد بارداری برای بانوان مبتلا به دیابت بی‌خطر است.

انجمن دیابت امریکا پیشنهاد ساخت یک قرص ترکیبی تشکیل شده از norgestimate و استروژن را داده‌اند . این گرو همچنین عقیده دارند که راههای کنترل زایمان و بارداری ، برای افراد در معرض دیابت ممکن است سطح قند خون را تحت تأثیر قرار دهد.

علت بالا رفتن قند خون / دلیل بالا رفتن قند خون / قند خون چگونه بالا می رود ؟

12. خواب یکی از دلایل بالا رفتن قند خون

خوابیدن زیاد یک عامل بد برای کسانی است که قند خون خود را با انسولین کنترل می‌کنند. شما همیشه باید قبل و بعد از خواب قند خون خود را چک کنید. برای احتیاط خوردن یک میان وعده قبل از خوابیدن می‌تواند بسیار مفید باشد.

علت بالا رفتن قند خون / دلیل بالا رفتن قند خون / قند خون چگونه بالا می رود ؟

13. ورزش برای بالا و پایین رفتن قند خون

ورزش و فعالیت فیزیکی برای همه افراد از جمله کسانی که به دیابت مبتلا هستند مفید است، اما انجام ورزش‌های سنگین که باعث افزایش ضربان قلب و عرق کردن بدن می‌شود می‌تواند کمی شما را به هم بریزد.

زیرا وقتی ضربان قلب بالا می‌رود ممکن است فشارخون نیز به شدت بالا برود و سپس ناگهان کاهشی‌اید. به همین دلیل است که باید میزان ورزش همیشه برای افراد مبتلا به دیابت مناسب باشد و توصیه می‌شود که قبل و بعد از تمرین حتماً فشارخون خود را چک کنید.

علت بالا رفتن قند خون / دلیل بالا رفتن قند خون / قند خون چگونه بالا می رود ؟

14. الکل برای بالا و پایین رفتن قند خون

مشروبات الکلی مقدار فراوانی کربوهیدرات دارند که در ابتدا باعث می‌شود قند خون شما افزایش یابد اما در حدود 12 ساعت بعد قند خون شما را به شدت کاهش می‌دهد و نوشیدن آن برای افراد دیابتی به هیچ وجه مناسب نیست.

علت بالا رفتن قند خون / دلیل بالا رفتن قند خون / قند خون چگونه بالا می رود ؟

15. گرما بالا و پایین رفتن قند خون

هنگامی که هوا گرم می‌شود، روی قند خون شما به شدت تأثیر می‌گذارد. بنابراین بهتر است که با خوردن مقدار زیادی آب از پایین آمدن آب بدنتان جلوگیری کنید. همچنین دمای بالا می‌تواند بر روی داروهای شما نیز تأثیرگذار باشد. پس مراقب باشید که داروهای خود را در محل‌های گرم قرار ندهید.

علت بالا رفتن قند خون / دلیل بالا رفتن قند خون / قند خون چگونه بالا می رود ؟

16. هورمون‌های زنانه در بالا و پایین رفتن قند خون

تغییر هورمون ها در زنان باعث تغییر وضعیت قند خون نیز خواهد شد. بنابراین گرفتن یک میانگین از میزان قند خون در طول یک ماه می‌تواند این اطلاعات را به شما بدهد که عادت ماهیانه شما چه تأثیری بر قند خونتان داشته است.

همچنین در دوران یائسگی نیز تغییرات هورمونی حتی می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند.

دلیل بالا رفتن قند خون / علت بالا رفتن قند خون

راه کارهای خانگی برای پایین آمدن قند خون

انجام کارهای خانگی بخصوص برای بانوان ممکن است اثری مثبت در پایین آوردن قند خون داشته باشد، بسیاری از این کارها خود یک فعالیت بدنی محسوب می‌شود که می‌تواند مفید باشد البته اگر کمی پیاده‌روی و ورزش را نیز به آن اضافه کنیم بسیار تأثیرگذارتر خواهد بود.

ماست برای پایین آمدن قند خون

غذاهای پروبیوتیک مانند ماست می‌توانند به هضم بهتر غذا و کنترل قند خون شما کمک کنند. البته امروزه برخی از ماست‌ها وجود دارند که به آن‌ها میوه اضافه شده است و همین امر باعث بالا رفتن کربوهیدرات می‌شود. بهترین گزینه برای شما ماست ساده بدون شکر اضافه خواهد بود.

رژیم گیاهی برای پایین آمدن قند خون

یکی از تحقیقات محققان نشان می‌دهد افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 بودند و رژیم غذایی گیاهی را انتخاب کردند، بعد از مدتی کنترل قند خون بهتری داشتند و نیاز به تزریق انسلین در آن‌ها به شدت کاهش یافت. البته حتماً به خاطر داشته باشید که قبل از تغییر رژیم غذایی خود باید با دکتر مشورت کنید

دارچین کمک به درمان قند خون بالا

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف دارچین به بدن کمک می‌کند تا بتواند بهتر از انسولین طبیعی در کنترل قند خون استفاده کند و همین امر می‌تواند قند خون بیماران مبتلا به بیماری دیابت نوع 2 را کنترل کند. البته در این مورد نیز قبل از استفاده مکرر از آن بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.


بیشتر بخوانید :

عدد قند خون نرمال چند است و چه زمانی خطر آفرین میشود ؟

لیست قیمت انواع تست قند خون در بازار

بهترین داروهای قند خون : قرص ‌های پایین ‌آورنده قند خون کدامند ؟

داروهای کنترل قند خون کدامند و چه عوارضی دارند ؟

با تشکر از همراهی شما عزیزان لا مجله اینترنتی دلگرم :
علت بالا رفتن قند خون را برای شما عزیزان به اختصار شرح دادیم . درصورت وجود هر گونه سوال میتوانید با کارشناسان دلگرم در تماس باشید و پاسخ خود را در اولین فرصت دریافت نمایید. حال شما بگویید دلیل بالا رفتن قند خون چیست ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (4 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits