دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رفلاکس صفرا و بهترین درمان های خانگی رفلاکس صفرا

علائم رفلاکس صفرا و بهترین راه درمان این عارضه

رفلاکس صفرا و بهترین درمان های خانگی رفلاکس صفرا
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
رفلاکس یا رفیلاکس صفرا یک مایع سبز مایل به زرد است که گاهی به دلیل اختلالاتی در دستگاه گوارش به صورت زرد آب به معده و گلو وارد می شود این حس ناخوشایندیاهمان رفلاکس صفرا عللی دارد که با استفاده از روش های کاملا طبیعی و گیاهی قابل درمان است.

چگونه رفلاکس صفرا را کاهش دهیم | روش درمان ریفلاکس صفرا

ریفلاکس صفرا،زمانی اتفاق می افتد که صفرا مایع گوارشی که در کبد شما تولید می شود ، را در معده و لوله ای که دهان و معده شما را به هم وصل می سازد (مری) ترشح کند .ریفلاکس صفرا،ممکن است همراه با ریفلاکس اسید باشد.

که در اصطلاح پزشکی برای ضدعفونی اسید معده به به مری در مریض شما می باشد با این حال، ریفلاکس صفراوی و ریفلاکس اسیدی ، کاملا از هم متفاوت هستند ؛ این موضوع که آیا صفرا در رفلکس مهم است بحث برانگیز است صفرا اغلب یک علت مشکوک در رفلکس است، بخصوص زمانی که افراد به طور کامل به داروهای مهار کننده اسیدی ،واکنشی نشان نمی دهند.

اما شواهد کمی وجود دارد که اثرات ریفلاکس صفرا را در افراد مشخص کند بر خلاف رفلکس اسیدی ، ریفلاکس صفرا معمولا با تغییرات در رژیم غذایی یا شیوه زندگی کاملا کنترل نمی شود ؛ درمان ،شامل داروها یا در موارد شدید جراحی است این مقدمه ای بود برای توضیحات بیشتر و کامل در مورد علائم و راههای درمان و پیشگیری از ریفلاکس صفرا که در این بخش از سلامت دلگرم خواهیم گفت.

علائم و نشانه های ریفلاکس صفرا عبارتند از:

ریفلاکس صفرا در تشخیص از رفلکس اسیدی میتواند دشوار باشد ؛ نشانه ها و علائم، هردو مشابه هستند و در هر دو حالت ممکن است به طور همزمان رخ دهند اما در کل شواهد زیادی بر نقش صفرا در ایجاد رفلکس در دست نیست .

  • درد شکمی که ممکن است شدید باشد
  • سوزش سر دل :احساس سوزش در قفسه سینه که گاه به گلو ی شما گسترش می یابد ،همراه با طعم ترش در دهان
  • حالت تهوع
  • استفراغ مایع سبز مایل به زرد (صفرا)
  • گاهی اوقات، احساس سرفه یا خفگی
  • کاهش وزن ناخواسته

علت ریفلاکس صفرا و بازگشت زرد آب به معده

صفرا و مواد غذایی در دوازدهه و در روده کوچک ، خود را از طریق دریچه پیلوریک، که یک حلقه سنگین عضله مانند ، واقع در خروجی معده میباشد ، وارد میکند. دریچه پیلوریک ،معمولا فقط کمی باز می شود.

اندازه ای در حدود یک هشتم یک اونس (حدود 3.5 میلی لیتر) که مایع در یک لحظه در آن آزاد می شود، اما به اندازه ای که اجازه نمی دهد آب گوارشی به معده رفلاکس شود ، در بسیاری از موارد رفلاکس صفرا، دریچه به درستی بسته نیست و مایع صفرا به معده بازمی گردد.

  • ریفلاکس صفرا در مری

اسید معده و صفرا می تواند ریفلاکس را به مری، در حالی که دریچه عضلانی در ورودی معده ناکارآمد باشد، منتقل کند اسفنکتر مری ،پایین ترین قسمت مری و معده را از هم جدا می کند ؛ دریچه ،به طور معمول به اندازه کافی باز می شود تا غذا بتواند به معده منتقل شود اما اگر دریچه ضعیف یا غیر طبیعی باز شود، صفرا می تواند به مری جریان یابد .

  • علل ریفلاکس صفرا

صفرا یک مایع سبز مایل به زرد است، که برای هضم چربی ها و برای از بین بردن گلوله های قرمز خون و برخی از سموم از بدن شما ضروری است صفرا در کبد شما تولید می شود و در کیسه صفرا ذخیره می شود ؛ خوردن یک وعده غذایی که حاوی مقدار کمی از چربی باشد، کیسه صفرا را برای آزادسازی صفرا، که از طریق دو لوله کوچک (مجرای صفراوی و مجرای صفراوی عادی) به قسمت بالای روده کوچک شما (دوازدهه) جریان می یابد، آماده میکند ، ولی چه چیزی موجب ریفلاکس صفرا می شود؟


درمان رفلاکس صفرا

مایع صفرا ماده ایست که توسط کبد تولید شده و به هضم چربی تولید شده در اثنی عشر کمک می کند. زمانی که غذا وارد بدن می شود، از دو اسفنکتر عبور می کند. این دو اسفنکتر که به عنوان دریچه عمل می کنند، یکی وارد معده و دیگری وارد اثنی عشر می شود.

گاهی مایع صفرا به سمت این دریچه ها به عقب باز گردانده می شود و در نتیجه علائمی مانند درد شکمی، سوزش سر دل، تهوع و حتی استفراغ ایجاد می شود. این علائم با چند روش ساده قابل پیشگیری و درمان است.

تغییر رژیم غذایی

1- خوردن غذاهای فیبر محلول با همه ی وعده های غذایی

غذاهای فیبر محلول، هنگام ورود به معده و روده، مایع هایی مانند مایع صفرا را به خود جذب می کنند. پس سعی کنید هر زمانی که غذا می خورید در کنار آن غذاهایی مانند سبوس جو، جو، آجیل، نخود فرنگی، لوبیا، موز، هلو یا سیب را به وعده های غذایی خود اضافه کنید. همچنین مصرف سبزیجات فیبر محلول که هضمشان آسان است را نیز فراموش نکنید. برخی از این سبزیجات عبارتند از:

2- خوردن غذاهای چرب را محدود کنید

غذاهای چرب سرعت هضم را افزایش می دهند. یعنی در کار آن دسته از فیبرهای محلول ها که آهسته حرکت می کنند تا مایع هایی مانند مایع صفرا را به خود جذب کنند اخلال ایجاد می کنند. پس مصرف غذاهایی مانند هات داگ، همبرگر، بستنی و مواد سرشار از سس را محدود کنید.

3- در طول روز 6 تا 7 وعده ی کم حجم بخورید

غذاهای کوچک و کم حجم نسبت به غذاهای سنگین، فشار کمتری را به دریچه ی پیلور وارد می کنند. بنابراین حجم غذا را کم و تعداد آن را زیاد کنید. دو ساعت بعد از صرف غذا نیز پیاده روی کنید.

4- نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید.

مصرف الکل به دلیل شل شدن اسفنکتر تحتانی مری باعث به وجود آمدن رفلاکس می شود. در واقع مایع صفرا و محتویات معده را به سمت عقب و به داخل مری برمی گرداند. بنابراین الکل را به طور کلی حذف کنید.

5- قهوه و چای کافئین دار را حذف کنید.

نوشیدنی های کافئین دار و قهوه نیز مانند الکل باعث شل شدن اسفنکتر تحتانی شده و همان اتفاقات را به وجود می آورد. پس مصرف این مواد را یا کلاً حذف کنید یا به روزی یک فنجان محدود کنید.

تغییر سبک زندگی

1- سیگار نکشید.

سیگار کشیدن منجر به افزایش اسید معده و ناراحتی صفرا می گردد. پس سیگار و قلیان کشیدن را ترک کنید.

2- وزن اضافه را کم کنید.

رفلاکس معده در افرادی که فشار روی معده ناشی از اضافه وزن زیاد باشد، رایج تر است. پس BMI خود را اندازه گرفته و وزن خود را در صورت نیاز کم کنید.

3- بعد از غذا خوردن صاف بنشینید.

نیروی گرانشی زمین را دست کم نگیرید. اگر بدنتان را صاف نگه دارید، گرانش زمین مواد داخل بدن را به سمت خود و به پایین می کشد. در نتیجه برگشت و رفلاکس صفرا سخت تر خواهد بود. دو تا سه ساعت بعد از غذا خوردن به حالت صاف نشسته یا سر پا باشید و بلافاصله دراز نکشید.

4- بستر خود را زاویه دار کرده و زیر سرتان را بالا ببرید.

خوابیدن بر روی تختی زاویه دار تا حد بسیار زیادی رفلاکس صفرا را کاهش می دهد. پس به گونه ای بخوابید که قسمت فوقانی بدن کمی بالاتر باشد. می توانید از چند بالش استفاده کنید یا زیر پایه های تخت جسمی را قرار دهید.

5- استرس را از زندگی خود دور کنید.

استرس میزان اسید صفرا در معده را افزایش می دهد. هر روز برای کاهش استرس و تسکین اعصاب خود، راه های مختلفی را امتحان کنید. می توانید به انجام مدیتیشن پرداخته، یک ساعت در اتاقی آرام کتاب بخوانید، قدم بزنید یا 20 تا 30 دقیقه برقصید. همچنین می توانید برای کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن حرکات یوگا را انجام دهید.

6- موادی که مصرف می کنید را بنویسید.

این کار باعث می شود دقیقاً متوجه شوید که کدام یک از غذاها با معده و بدنتان سازگار نیست و باعث ایجاد مشکل در شما می شوند. به یاد داشته باشید چیزهایی که مصرف می کنید یا می نوشید را همراه با زمان مصرف آن ها ثبت کنید.

بعد از مدتی مثلاً یک هفته متوجه می شوید که خوردن چه غذاهایی را در چه زمان هایی باید حذف کنید. این کار تا حد زیادی رفلاکس صفرا را کاهش می دهد.

همچنین بخوانید:

علائم و درمان درد و پرشدن کیسه صفرا

علائم مشکلات کیسه صفرا + درمان

عوارض درآوردن کیسه صفرا

سرطان کیسه صفرا چه علائمی دارد؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits