دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت شیوع عفونت گوش در تابستان چیست؟
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
دلایل شیوع عفونت گوش در تابستان : در صورتیکه که فرد سعی در شستن گوش با صابون و شامپو داشته باشد به دلیل قلیایی بودن آنها اکوسیستم گوش بهم خورده و مستعد بروز عفونت می شود.

علت عفونت گوش در تابستان

  • گوش یکی از حساس‌ترین قسمت‌های بدن است که باید در حفظ سلامت آن بکوشید شایعترین مشکل برای گوش هم عفونت گوش میانی است .
  • که می‌تواند بر اثر آلودگی‌های گوش و یا انواع بیماری‌ها مانند انفولانزا و سرما خوردگی‌ها به وجود بیایید که معمولا با درد بدی هم همراه است و گا‌ها دردی هم مشهود نمی‌شود ما در این مطلب به بررسی عفونت گوش میانی و درمان آن خواهیم پرداخت.

یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت: عفونت گوش خارجی در تابستان به علت شنا در استخر‌ها و آب‌های آلوده شایع‌تر است.

دکتر عبدالحمید حسین‌نیا اظهار کرد: عفونت گوش خارجی که در تابستان به علت شنا در استخر‌ها و یا آب‌های آلوده مثل چشمه‌های آب گرم و یا حتی چشمه‌های آب معدنی شایعتر است.

  • عفونت گوش میانی در اثر عفونت‌های گلو و سینوس‌ها و یا عفونت بینی پدیدار می‌شود در کودکان بر اثر عفونت لوزه سوم حاصل می‌شود و به نام التهاب حاد گوش میانی است.
  • در عفونت گوش داخلی، حلزون گوش داخلی دچار عفونت می‌شود و ممکن است بر اثر یکی از عوارض گوش میانی باشد که به گوش داخلی سوق پیدا کرده و یا ممکن است در اثر عفونت‌های مغز باشد.

عفونت گوش یکی از شایع‌ترین نوع عفونت‌ها است

این متخصص گوش، حلق و بینی در ادامه درباره عوامل تشدید این بیماری گفت: کسانی که استعداد عفونت دارند رفتن آب در داخل گوش زمینه را ایجاد می‌کند که این افراد توصیه می‌شود در استخر و رودخانه‌ها و دریا شنا نکنند.

چون اگر پرده گوش باز باشد و روزنه‌ای در مجرای گوش باشد با وارد شدن آب به داخل گوش حتی آب معدنی و یا آب استحمام سبب تشدید عفونت می‌شود.اگر بیمار در حالت سلامت باشد

و پرده سالم داشته باشد، رفتن آب در گوش به طور بالقوه نمی‌تواند ایجاد مزاحمت کند، چون پرده سالم است و شخص زمینه قبلی نداشته و اگر آب یک اقیانوس هم در گوش برود نمی‌تواند مزاحمت ایجاد کند.

با این وضع با گذاشتن یک پنبه خشک در ابتدای مجرای گوش موجب می‌شود آب کشیده شود و روش دیگر توسط گرمای سشوار بعد از حمام است که روش مناسب برای خشک کردن مجرای گوش است.

در کشور‌های پیشرفته روی این بسته‌ها نوشته شده از وارد کردن این وسیله در گوش اکیدا خودداری شود.

دانستنی‌هایی درباره عفونت گوش میانی

اسم اصلی گوش پاک کن سواپ است که درواقع یعنی چوب نوک پنبه‌ای که برای این ساخته شده که اگر کرمی، پمادی باید روی نقطه‌ای از بدن مالیده شود با انگشت دست این کار صورت نگیرد و همین طور کسانی که می‌خواهند مواد آرایشی به صورت بزنند از این وسیله استفاده می‌کنند این به این معنی نیست که آن را در مجرای گوش فرو کنند.

زیرا موجب می‌شود پنبه آن در مجرای گوش باقی بماند و مجرای خارجی گوش را پاره کند به همین دلیل توصیه می‌شود از این وسیله که به طور غلط نام گوش پاکن گرفته، استفاده نشود.

اگر صحبت از مجرای خارجی گوش است، آب‌هایی که در آن شنا صورت می‌گیرد باید تصفیه شده و تمیز باشد و در ضمن کوشش شود که آب به داخل گوش نفوذ نکند.در افراد سالم عفونت گوش میانی حساسیتی وجود ندارد، ولی در مورد افرادی که سابقه عفونت دارند باید در حمام پنبه را به وازلین آغشته کنند و در مجرای گوش قرار دهند تا آب در مجرای گوش نفوذ نکند.

عفونت گوش در میان کودکان به مراتب بیشتر از بزرگسالان است. وی در ادامه درباره علائم نشان‌دهنده بروز این بیماری، مجرای خارجی گوش به شدت دردناک می‌شود و اول به صورت تورم است و توصیه می‌شود که سریعا به پزشک مراجعه شود. در مورد گوش میانی هم حتما به پزشک مراجعه کنند تا آنتی‌بیوتیک‌های لازم داده شود.

در مورد مجرای خارجی گوش از انواع آنتی‌بیوتیک‌ها و کورتون‌ها و در مورد عفونت‌های گوش میانی از مسکن استفاده عفونت گوش میانی می‌شود.

بهتر است از مصرف آسپیرین در این زمینه خودداری شود در این موارد استامینوفن و ایبوبروفن ارجح است، ولی، چون بعضی از بیماری‌های گوش میانی ممکن است ویروس آنفلوآنزا در آن دخالت داشته باشد آسپیرین موجب التهاب آن می‌شود بنابراین مصرف آن توصیه نمی‌شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی در پایان خاطرنشان کرد: عفونت‌ها ممکن است پیشرفت‌کننده باشند، در مورد گوش میانی اگر درمان نشوند پرده را سوراخ کرده و ممکن است استخوان ماسه‌ای آسیب و دچار التهاب شده و عوارض بعدی را به وجود آورد که با درمان سخت‌تر و مشکلات پردامنه‌تری همراه باشد.

عفونت گوش بصورت حاد و دوره‌ای، می‌تواند به پرده گوش آسیب برساند و مشکلات شنوایی، گفتاری و مننژیت را به همراه داشته باشد. پس نباید مراجعه به پزشک، مصرف به موقع دارو‌های تجویزشده توسط او و انجام تست شنوایی را فراموش کرد.


درمان عفونت گوش در تابستان و هوای گرم

1. روغن زیتون برای درمان گوش درد

روغن زیتون می تواند باعث تسکین سریع گوش درد شده و به عنوان یک روان کننده عمل کند و باعث رهایی از عفونت های درون گوش شود. همچنین می تواند در جلوگیری از احساس وزوز داخل گوش مفید باشد.

روش کار

3-4قطره از روغن زیتون را کمی حرارت داده و به عنوان قطره به صورت ولرم در گوش بچکانید.
روش دیگر اینکه، می توانید پنبه ای را در روغن زیتون فرو برده و آن را روی گوش فشار دهید. حتی می توان به جای روغن زیتون از روغن خردل یا روغن درخت چای استفاده نمود.

2. استفاده از سشوار برای کاهش درد گوش

استفاده از گرمای مرطوب از طریق یک سشوار می تواند یک راه موثر برای کاهش گوش درد باشد.

روش کار

پس از استحمام، گوش های خود را با حوله خشک نکنید. در عوض، از سشوار استفاده کنید. سشوار را روشن کرده و آن را روی درجه متوسط قرار دهید. سپس آن را کمی از گوش دور نموده و با فاصله گوش های خود را خشک نمایید. اجازه دهید هوای گرم، رطوبت را در گوش شما خشک کند. این کار را بیشتر از 5 دقیقه انجام ندهید.

3.ریحان جهت درمان عفونت گوش

با توجه به خواص ضد التهابی، ضد باکتری و ضد درد، ریحان برای از بین بردن گوش درد بسیار مفید است.

روش کار

چند برگ ریحان تازه را له کرده تا آب آن خارج شود. سپس سه تا چهار قطره از این آب را در گوشی که درد می کند بچکانید. این کار را یک یا دوبار در روز تکرار نمایید.

4. پیاز و فواید آن در درمان گوش درد

پیاز یکی از درمان های خانگی در دسترس و بسیار مفید برای گوش درد می باشد. خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری پیاز در درمان این مشکل بسیار تاثیرگذار است.

روش کار

یک قاشق غذاخوری آب پیاز را کمی گرم کرده سپس 2-3 قطره از آن را در گوشی که آسیب دیده است، بچکانید. این روش را دوتا سه بار در روز تکرار نمایید.
روش دیگر اینکه یک پیاز تازه را کمی له کرده و در یک پارچه تمیز بریزید. پارچه را حدود 5 تا 10 دقیقه روی گوش خود بگذارید. این روش را چندین بار در روز تکرار نمایید.

5. سیر و خاصیت بی نظیر آن در درمان بیماری های گوش

خواص ضد درد و آنتی بیوتیک سیر باعث کاهش آسیب ناشی از عفونت گوش می شود.

روش کار

یک قاشق چایخوری و کمی روغن کنجد را با یکدیگر مخلوط کرده و حرارت دهید. سپس این مخلوط را از یک صافی عبور داده و اجازه دهید تا سرد شود. اکنون چند قطره از روغن بدست آمده را در گوش آسیب دیده بچکانید.

همین روش را می توان به جای استفاده از سیر با تربچه انجام داد. زیرا تربچه برای از بین بردن و ضدعفونی کردن گوش بسیار مناسب است.
روش دیگر اینکه چند حبه سیر تازه را له کرده تا آب آن خارج شود. آب سیر را مقدار کمی گرم کرده و چند قطره از آن را در گوش خود بچکانید.

6. فواید زنجبیل در درمان گوش درد و التهاب داخلی گوش

زنجبیل یک داروی مسکن طبیعی بسیار عالی و دارای خواص ضد التهابی قوی است که می تواند در درمان عفونت گوش مفید باشد.

روش کار

عصاره آب زنجبیل تازه را استخراج کرده و چند قطره از آن را به طور مستقیم در گوش آسیب دیده ریخته تا التهاب و درد آن کاهش یابد.
روش دیگر اینکه می توانید یک قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون (یا روغن کنجد) مخلوط کرده و آن را 5 تا 10 دقیقه حرارت ملایم دهید. سپس چند قطره از روغن را در گوش آسیب دیده بچکانید.

7. نعنا باعث کاهش گوش درد میشود

برگ نعنا و روغن آن هردو برای درمان گوش درد و کاهش درد ناشی از آن بسیار مناسب است.

روش کار

چند برگ نعنا تازه را له کرده تا آب آن خارج شود. سپس چند قطره از آن را در گوش آسیب دیده بچکانید.
روش دیگر اینکه روی یک پنبه توپی، چند قطره روغن نعنا ریخته و در اطراف دهانه گوش بمالید. حتی می توان روغن نعنا را با استفاده از روغن زیتون رقیق کرده و سپس از آن استفاده نمایید. توجه کنید از استفاده مستقیم روغن نعنا در گوش به شدت اجتناب نمایید.

8.سرکه سفید و الکل ضد عفونی کننده گوش

ترکیب سرکه سفید و الکل باعث ضدعفونی کردن گوش و کاهش سریع گوش درد می شود.

روش کار

مقدار کمی سرکه سفید و الکل را با یکدیگر ترکیب کرده و چند قطره از آن را در گوش خود بریزید.

9. خواص نمک در درمان عفونت گوش

نمک یک ضدعفونی کننده بسیار مفید می باشد که از گذشته برای ضدعفونی کردن بسیاری از امراض مورد استفاده قرار می گرفته است.

روش کار

4 یا 5 قاشق غذاخوری نمک را در یک تابه حرارت دهید تا کمی قهوه ای رنگ شود. سپس آن را در یک پارچه تمیز ریخته و به مدت 2 تا 5 دقیقه در روز روی گوش آسیب دیده کمی فشار دهید. این روش را تا زمانی که درد به طور کامل کاهش یابد، تکرار کنید.

10. شیرین بیان خاصیت ضدمیکروبی

ترکیبات موجود در گیاه شیرین بیان دارای خاصیت ضدمیکروبی بوده و موجب کاهش التهاب و درد می شود.

روش کار

مقداری از گیاه شیرین بیان را در مقداری کره گرم کنید تا به صورت یک خمیر درآید. سپس آن را در اطراف گوش آسیب دیده بمالید. تکرار اینکار درد و عفونت گوش را به آرامی کاهش دهد.

همچنین بخوانید:

دعای سریع الاجابه برای درمان گوش درد

درمان گوش درد بعد از شنا کردن

علت گوش درد و ساده ترین راه های درمان درد گوش

التهاب و درد یک طرفه گلو و درمان این عارضه

بهترین درمان وزوز گوش در طب سنتی

علت گوش درد در کودکان و درمان سریع درد گوش در منزل

دعا برای شفای کری گوش ، درد و سنگینی گوش

درمان درد ضربان دار دندان با ۱۰ روش فوری و خانگی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits