دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی مهم ترین بیماری های قابل انتقال از طریق استخر
3
زمان مطالعه: 9 دقیقه
آب استخر نه تنها دریافت کننده مواددفعی بدن نظیر آب بینی، بزاق دهان، عرق و چرک بدن هست، در مواردی که ضوابط دوش گرفتن قبل از شنا به دقت رعایت نشود آثار مواد دفعی، پوست مرده، آلودگی های دیگر روی پوست وارد آب خواهند شد.

بیماری های قابل انتقال در استخر

در استخر شنا امکان انتقال و یا شیوع بیماری های چشم، گوش، دستگاه تنفسی، عفونت های جلدی، بیماری های گوارشی و بیماری های مجاری ادرار به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در بین شناگران وجود دارد.

به ویژه این بیماری ها در شرایط اپیدمیولوژیک زمانی که آب گندزدائی نشود و مواد گندزدای از درجه مؤثر و مفید برخوردار نباشد، به وجود می آیند. مهم ترین و محتمل ترین بیماری های قابل انتقال از طریق استخر عبارتند:

جوش‌های پوستی در استخر


یکی از میکروب‌های قابل انتقال از آب که می‌تواند مشکلات پوستی ایجاد کند، سودوموناس نام دارد. این میکروب بسیار مقاوم است و حتی با وجود مواد ضدعفونی‌کننده همچنان می‌تواند در آب، به‌خصوص آب گرم رشد کند.

اگر یک فرد سالم به این میکروب مبتلا شود، در صورتی که مشکل سیستم ایمنی نداشته باشد، پس از شنا کردن متوجه جوش‌های پوستی پراکنده و آبدار مانند آبله‌مرغان خواهد شد.

اما نگران نباشید، این جوش‌ها را می‌توان به راحتی و با استفاده از درمان‌های موضعی یا خوراکی از بین برد و طول درمان آن تنها 2 تا 3 روز است. علاوه بر این، سودوموناس می‌تواند باعث عفونت گوش شود.

به این صورت که میکروب روی گوش خارجی می‌نشیند و باعث خارش شدید و ترشحات چرکی در کانال و مجرای گوش می‌شود. اما با این حال عفونت خطرناکی ایجاد نمی‌کند و با استفاده از درمان های موضعی می‌توان آن را برطرف کرد.

بیماری های قابل انتقال از طریق استخر

میکروبی که سلولیت ایجاد می‌کند

از میکروب‌های دیگری که از طریق آب و وسایل عمومی استخرها منتقل می‌شود، خانواده استاف‌هاست. این میکروب بیشتر در اثر استفاده از دمپایی، حوله، شانه و دیگر وسایل مشترک میان افراد منتقل می‌شود و از طریق آب استخر باعث عفونت‌های پوستی و ایجاد سلولیت شود.

علاوه براین، استفاده از وسایل مشترک یا حتی راه رفتن بدون دمپایی کنار استخر و سطوح مرطوب می‌تواند باعث انتقال ویروس هرپس یا همان تبخال شود.

این ویروس نمی‌تواند مدت زیادی در محیط زنده بماند، در نتیجه تنها در صورتی منتقل می‌شود که فرد بلافاصله پس از شخص مبتلا از وسایل عمومی استفاده کند.

برای مثال فرض کنید فردی تبخال فعال دارد و در محلی می‌نشیند، به‌صورتی که ضایعه‌اش با آن سطح تماس پیدا می‌کند و بعد از او فرد دیگری بلافاصله در آن مکان می‌نشیند یا از حوله‌اش استفاده می‌کند، در این صورت به‌طور حتم ویروس تبخال به او منتقل خواهد شد.

بیماری های قابل انتقال از طریق استخر

خطر شیوع انگل در استخر ها

یک دسته از بیماری‌های گوارشی که می‌توانند از طریق آب منتقل شوند بیماری‌های انگلی هستند. عامل اغلب این بیماری‌ها انگل‌های میکروسکوپی هستند. افرادی که در دریا و استخر شنا می‌کنند، می‌توانند از طریق بلعیدن آب به این انگل مبتلا شوند. کریپتوکوک نام یکی از انگل‌هایی است که می‌تواند باعث اسهال طولانی‌مدت و مزمن شود.

ژیاردیا انگل دیگری است که در کودکان بسیار شایع است و می‌تواند باعث اسهال مزمن شود. اگر کودکی مبتلا به این انگل باشد و بدون رعایت مسائل بهداشتی در آب شنا کند، می‌تواند به راحتی افراد دیگر را مبتلا کند.

یکی دیگر از این انگل‌ها آمیب نام دارد. این انگل مخصوص فصل تابستان است و معمولا از طریق شنا در آب‌های آلوده منتقل می‌شود تا آب استخرها.

انگل ژیاردیا معمولا در افراد سالم مشکل حادی ایجاد نمی‌کند و اسهال پس از یک تا دو هفته خودبه‌خود یا با استفاده از دارو برطرف می‌شود اما در افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند مانند کسانی که شیمی‌درمانی می‌شوند یا افرادی که HIV دارند این انگل می‌تواند عفونت‌های بسیار خطرناکی در بدنشان ایجاد کند، بنابراین اگر فردی از لحاظ سیستم ایمنی مشکل دارد بهتر است که از شناکردن در استخرهای عمومی به‌خصوص در فصل تابستان خودداری کند.

بیماری های قابل انتقال از طریق استخر

خطر انتقال اسهال از طریق استخر

معمول‌ترین بیماری‌هایی که از طریق آب استخر منتقل می‌شوند بیماری‌های اسهالی هستند. این بیماری‌ها معمولا باعث ایجاد عفونت و التهاب در روده کوچک، روده بزرگ یا معده می‌شوند که از میان آنها عفونت‌های میکروبی بیشترین آمار را دارند.

این عفونت‌ها اغلب از طریق خوردن آب منتقل می‌شوند، بنابراین توصیه می‌شود هنگام شنا سر خود را خیلی زیر آب نبرید، طوری شنا کنید که همیشه دهانتان در زیر آب بسته باشد و در ضمن از بینی بند استفاده کنید تا آب وارد سینوس‌ها و بینی‌تان نشود.

بیماری های قابل انتقال از طریق استخر

عفونت قارچی و خطر شیوع این بیماری در استخر

عفونت‌های قارچی یکی دیگر از بیماری‌هایی است که می‌تواند این روزها در دریای خزر و در استخرها میان افراد منتقل شود. این عفونت‌ها معمولا از طریق راه رفتن بدون دمپایی روی سطوح مرطوب منتقل می‌شوند.

برای مثال اگر فردی که در ناحیه پا دچار عفونت قارچی است با پای برهنه کنار استخر راه برود و فرد دیگری پس از او با آن مکان تماس پیدا کند، می‌تواند مبتلا شود. لازمه انتقال این بیماری، مرطوب بودن سطوح است.

حتی دمپایی‌ها و دیگر وسایل استخر نیز ممکن است آلوده به عفونت‌های قارچی باشند، بنابراین حتما در محیط‌های مرطوب و استخر‌ها باید دمپایی‌ها را ضدعفونی کرد.

بیماری های قابل انتقال از طریق استخر

خطرات بلع آب استخر

برای جلوگیری از ایجاد این عفونت‌ها، مهم‌ترین نکته انتخاب استخری است که تمام اصول بهداشتی را رعایت می‌کند. به عبارت دیگر، استخری که به موقع آب را ضدعفونی و کف و دیواره‌های استخر را به‌طور مداوم تمیز می‌کند و سیستم تهویه سالم و مناسب با محیط استخر دارد.

از طرف دیگر، بهتر است از وسایل استخر مانند حوله، دمپایی، شانه، کلاه و عینک شنا به طور مشترک استفاده نکنید. از راه رفتن با پای برهنه در محیط‌های مرطوب و دور استخر بپرهیزیم و تا آنجایی که ممکن است از بلعیدن آب خودداری شود.

برای مثال هنگام شیرجه زدن می‌توان از بینی‌بند استفاده کرد تا آب آلوده به درون سیستم گوارشی وارد نشود.

شامپوها و مواد شوینده‌ای که در استخرهای عمومی در اختیار مردم قرار می‌گیرد معمولا مشکلی ایجاد نخواهند کرد، زیرا مخزن شامپوها معمولا سریع خالی شده و مجدد پر می‌شود، مگر اینکه مخزن شامپو آلوده باشد یا آنقدر دیر خالی شود که آلودگی میکروبی پیدا کند؛ به‌خصوص درباره میکروب سودوموناس که در شامپوها و مواد ضدعفونی‌کننده نیز می‌تواند زنده بماند، اما آلوده بودن شامپوها در استخرها موضوع بسیار بعیدی است.

بیماری های قابل انتقال از طریق استخر

بیماریهایی که از طریق بلع آب استخر شیوع دارد

  1. بیماری های داخلی و غالباً بیماری های دستگاه هاضمه مانند حصبه، اسهال آمیبی، وبا، شبه حصبه، اسهال باسیلی، ژیاردیا و بیماری های انگلی و در مواردی هپاتیت ها.
  2. بیماری های تنفسی مانند: سرماخوردگی و گلودردهای عفونی.
  3. بیماری های عفونی همچون: عفونت های چشم، گوش، حلق، بینی و قارچ های شناگران، درماتیت ها و در استخرهای مربوط به بانوان احتمال ابتلاء به بیماری های عفونت های مجاری ادراری و تناسلی.
  4. بیماری های جلدی و پوستی مانند: قارچ کچلی، زردزخم، اگزما و خارش انگشتان پای شناگران.

چنانچه آب استخر از تصفیه و گندزدائی مناسب برخوردار نباشد، به تدریج از کیفیت بهداشتی آن کاسته شده سلامتی شناگران را به مخاطره می اندازد.

توصیه های بهداشتی: آموزش نکات بهداشتی همه مراجعین به استخرها جهت به کارگیری اطلاعات ارائه شده تنها ضامن پیشگیری از انتشار بیماری های کانون آبی، به ویژه استخرهای شنا است.

در این زمینه قوی ترین انگیزه ای که انسان به طور غریزی و ناخودآگاه، رفتار و عادات خود را براساس آن تنظیم می کند تأمین و حفظ سلامتی و به تبع آن توانائی، جوانی، زیبائی و شادابی خویشتن است.

باید در پیام های آموزشی افراد طوری ترغیب شوند که احساس کنند با عمل به آنها پاداش خود را که همان حفظ سلامتی است دریافت می کنند. بین این دو پیام زیر تفاوت بسیار محسوس است:

”ورود شناگران به استخر بدون دوش گرفتن ممنوع“ یا ”شناگران عزیز! قبل از ورود به استخر با آب گرم و صابون بدن خود را به دقت بشوئید تا دچار عفونت چشم و گوش نشوید“.

بیماری های قابل انتقال از طریق استخر

استخر آب سرد سالم‌تر است ؟

بیماری‌های بسیاری می‌توانند از طریق استخرها انتشار پیدا کنند اما به‌طور کلی می‌توان آنها را به 2 دسته تقسیم کرد: عفونت‌هایی که در اثر شنا کردن مستقیم در آب استخر ایجاد می‌شوند و عفونت‌هایی که با استفاده از وسایل عمومی موجود در استخرها یا راه رفتن و نشستن در کنار استخر ممکن است منتقل شوند.

انتقال بیماری از طریق شنا کردن در استخر بیشتر در آب‌های گرم اتفاق می‌افتد و میزان آلودگی‌ها در آب گرم بیشتر از آب خنک است، زیرا تاثیر مواد ضدعفونی‌کننده مانند کلر در آب گرم کاهش می‌یابد و میکروب‌ها در این شرایط سریع‌تر رشد می‌کنند بنابراین در آب‌های گرم به‌خصوص در جکوزی تعداد میکروب‌ها بیشتر و اثر کلر کمتر خواهد بود.


بیشتر بخوانید :

علل و راههای پیشگیری از عفونت قارچی واژن در استخر کدامند ؟

ایا در زمان پریودی میشود استخر رفت ؟

بیماری‌های ناشی از شنا در استخر : از پیشگیری تا درمان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits