دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سرطان لوزالمعده یا پانکراس چه علائمی دارد؟

علائم سرطان لوزالمعده (پانکراس) : آیا این سرطان قابل درمان است؟

سرطان لوزالمعده یا پانکراس چه علائمی دارد؟
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
اگر می خواهید درباره سرطان لوزالمعده، دلایل ابتلا به سرطان پانکراس، علائم سرطان لوزالمعده و نشانه های سرطان پانکراس، مراجع درمان سرطان لوزالمعده و به طور کلی احتمال زنده ماندن با سرطان پانکراس و سرطان لوزالمعده بدانید این مطلب از دلگرم را بخوانید.

نشانه های سرطان لوزالمعده یا سرطان پانکراس

سرطان لوزالمعده یا سرطان پانکراس (به انگلیسی: Pancreatic cancer) زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های درون غدهٔ لوزالمعده که پشت معده قرار دارد، به صورت خارج از کنترلی شروع به تکثیر می‌کنند و یک توده تشکیل می‌دهند. این سلول‌های سرطانی توانایی حمله به دیگر بخش‌های بدن را دارند.

separator line

چند نوع سرطان پانکراس وجود دارد؟

رایج‌ترین نوع که آدنوکارسینوم پانکراس نام دارد، %۸۵ موارد را شامل می‌شود. این آدنوکارسینوم از بخشی از پانکراس شروع می‌کنند که مسئول ساخت آنزیم‌های گوارشی است. یک تا دو مورد از میان صد مورد سرطان پانکراس تومورهای اعصاب و غدد هستند که از سلول‌های تولیدکنندهٔ هورمون پانکراس به وجود می‌آیند. در کل، میزان تهاجمی بودن این تومورها کمتر است.

separator line

علائم و نشانگان رایج‌ترین نوع سرطان پانکراس شامل این موارد است:

زردی پوست، درد شکم یا درد کمر، کاهش وزن بدون دلیل، کم رنگی مدفوع، ادرار تیره و بی اشتهایی. معمولاً در مراحل اولیهٔ بیمارِی، نشانگانی وجود ندارد و نشانگانی که شاخص بیماری هستند و به اندازه‌ای خاص هستند که بتوانند ما را به سرطان پانکراس مشکوک کنند، معمولاً زمانی بروز پیدا می‌کنند که بیماری به مرحلهٔ پیشرفتهٔ خود رسیده‌است.

تا زمانی که سرطان پانکراس تشخیص داده شود، معمولاً بیماری به نقاط دیگر بدن نیز گسترش یافته‌است.سرطان پانکراس به ندرت در سنین پایین‌تر از ۴۰ سالگی رخ می‌دهد و بیش از نیمی از موارد آدروکارسینوم پانکراس افراد بالای ۷۰ سال هستند.

separator line

عوامل خطر سرطان پانکراس شامل این موارد می‌شوند:

استعمال دخانیات، مرض چاقی، دیابت و شرایط ژنتیکی خاص و نادر.

حدود %۲۵ درصد موارد این بیماری به خاطر سیگار کشیدن است و ۵–۱۰٪ ناشی از ژن‌های به ارث رسیده هستند.

سرطان پانکراس معمولاً به کمک ترکیبی از این روش‌ها تشخیص داده می‌شود:

تصویربرداری پزشکی مانند فراصوت یا توموگرافی کامپیوتری، آزمایش خون، و آزمایش نمونه‌های بافت. این بیماری به چند مرحله تقسیم می‌شود، از مرحلهٔ اولیه (مرحلهٔ تا مرحلهٔ آخر. غربالگری جمعیت عمومی مؤثر تشخیص داده نشده‌است.

برای پیش‌گیری از سرطان پانکراس، حفظ وزنی سالم و محدود کردن مصرف گوشت قرمز یا گوشت فرآوری شده پیشنهاد می‌شود. احتمال ابتلای افراد سیگاری، در صورت ترک کاهش می‌یابد و پس از ۲۰ سال احتمال ابتلای آن‌ها با بقیهٔ افراد برابر می‌شود.

separator line

روش‌های درمانی سرطان پانکراس شامل این موارد هستند:

پرتو درمانی، شیمی درمانی، مراقبت تسکینی، یا ترکیبی از این موارد. گزینه‌های درمانی تا حدودی به مرحله ی سرطان بستگی دارد. جراحی تنها راه درمانی است که می‌تواند بیماری را معالجه کند؛ اما ممکن است برای بهبود کیفیت زندگی نیز به کار رود، بدون این که احتمال درمان وجود داشته باشد. مدیریت درد و داروهای بهبود گوارش نیز بعضاً لازم هستند.

همچنین، مراقبت تسکینی برای همهٔ موارد مبتلا به این بیماری توصیه می‌شود، حتی برای کسانی که تحت مراقبت با هدف درمان هستند.

در سال ۲۰۱۲، انواع سرطان پانکراس هفتمین عامل مرگ ناشی از سرطان بودند که در سطح جهان به مرگ ۳۳۰،۰۰۰ نفر در آن سال منجر شدند.در ایالات متحده، سرطان پانکراس چهارمین عامل مرگ ناشی از سرطان است. این بیماری بیشتر در کشورهای توسعه یافته رخ می‌دهد و این کشورها در سال ۲۰۱۲ شاهد ۷۰ درصد از موارد جدید این بیماری بوده‌اند.

آدنوکارسینوم پانکراس نوعاً پیش آگهی بسیار ضعیفی دارد.در واقع پس از تشخیص، ۲۵٪ افراد یک سال زنده می‌مانند و ۵٪ نیز به مدت ۵ سال. اگر سرطان زود تشخیص داده شود، میزان بقای پنج ساله تا حدود ۲۰٪ افزایش می‌یابد.سرطان‌های اعصاب و غدد نتیجهٔ بهتری دارند و پس از دوره‌های پنج ساله حدود ۶۵٪ افراد زنده می‌مانند.

separator line

علائم سرطان لوزالمعده

سرطان لوزالمعده به نام بیماری خاموش خوانده می شود، زیرا علائم آن در مراحل اولیه بیماری مشخص نمی شود. اما زمانی که سرطان پخش شد، در بالای شکم و پشت، درد دیده می شود.

بعد از غذا خوردن و دراز کشیدن، درد بدتر می شود.

دیگر علائم عبارتند از: زردی (یرقان)، ادرار تیره و مدفوع روشن، لخته خونی، سوء هاضمه، اسهال، تهوع، کاهش اشتها، کمبود وزن، خستگی، ضعف و افسردگی.

سرطان لوزالمعده

علل سرطان لوزالمعده

  • سیگار : افراد سیگاری 2 تا 3 برابر غیر سیگاری ها در معرض این بیماری قرار دارند.
  • سن : بعد از 45 سالگی این بیماری شروع می شود.
  • جنسیت: بیشتر در زنان شایع است.
  • دیابت
  • پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) مزمن
  • سیروز کبدی
  • سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان لوزالمعده
  • داشتن رژیم پر چرب
  • چاقی
  • عدم فعالیت بدنی
سرطان لوزالمعده به نام بیماری خاموش خوانده می شود، زیرا علائم آن در مراحل اولیه بیماری مشخص نمی شود.

راه های تشخیص سرطان لوزالمعده

  • سونوگرافی
  • سی تی اسکن
  • نمونه برداری از لوزالمعده
  • ام آر آی از شکم
  • آزمایش خون
  • بررسی عملکرد کبد

سرطان لوزالمعده

عوارض سرطان لوزالمعده

separator line

درمان سرطان لوزالمعده

  • جراحی : اگر سرطان پخش نشده باشد، با عمل جراحی می توان سرطان را درمان کرد. اما سرطان پانکراس وقتی تشخیص داده می شود که سلول های بدخیم پخش شده اند. اگر تومور بیش از اندازه بزرگ باشد، می توان با عمل جراحی آن را بیرون آورد.
  • پرتودرمانی : بعد از جراحی، پرتودرمانی نیز کمک به از بین بردن سلول های سرطانی باقیمانده می کند. پرتودرمانی به تسکین درد و مشکلات گوارشی ناشی از توده بزرگ سرطانی کمک می کند.
  • شیمی درمانی : هنگامیکه تومور از لوزالمعده خارج شود، شیمی درمانی استفاده می شود. شیمی درمانی، یک درمان خوب برای سرطان هایی است که پخش شده اند.
  • شیمی درمانی و پرتودرمانی: هنگامیکه تومور به طور کامل از بین نرفته باشد و هنوز از لوزالمعده خارج نشده باشد، از پرتودرمانی و شیمی درمانی با هم استفاده می کنند.
  • ایمونوتراپی (درمان بیولوژیکی): تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با بیماری ها.
  • تسکین دهنده درمان : این تسکین دهنده ها برای کاهش علائم و کنترل درد استفاده می شوند. هدف از این تسکین دهنده ها، بهبود کیفیت زندگی و بهبود روحیه می باشد. استفاده از آنها همراه با سایر درمان های سرطان مفید است.

separator line

جلوگیری از سرطان لوزالمعده

  1. سیگار را ترک کنید.
  2. رژیم غذایی سالم داشته باشید و از مصرف زیاد چربی بپرهیزید.
  3. ورزش منظم داشته باشید.

separator line

همچنین بخوانید:

تغذیه مناسب سرطان پانکراس(لوزالمعده)

سرطان چیست؟سرطان لوزالمعده و علائم آن

سرطان لوزالمعده؛ علائم و درمان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

محمد کرین | ۵ ماه پیش
بسیار مفید بود
0
0

hits