دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین رژیم غذایی برای درمان کیست تخمدان چیست ؟
2
زمان مطالعه: 12 دقیقه
رژیم غذایی برای درمان کیست تخمدان شامل خوراکی هایی میشود که این عارضه را در بیماران مبتلا آسان تر و در صورت رعایت نکات این مقاله موجب پیشگیری از کیست تخمدان و یا سندروم تخمدان پلی کیستیک خواهد شد.

درمان کیست تخمدان با رژیم غذایی

بیماری کیست تخمدان در اکثر خانم ها شایع است، اگر این بیماری درمان نشود می تواند مشکلات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد بنابراین برای درمان این بیماری سعی کنید رژیم غذایی خود را عوض کنید.

کیست‌های تخمدان اغلب خوش خیم و بی‌دردسر هستند و با تجویز قرص‌های پیشگیری از بارداری کنترل می‌شوند اما تخمدان‌هایی که کیست‌ساز هستند، مدتی بعد از درمان باز کیست دیگری می‌سازند و این ماجرا سال‌ها ادامه پیدا می‌کند.

رژیم غذایی مناسب برای درمان کیست تخمدان

رژیم غذایی برای درمان کیست تخمدان

  1. سعی کنید وزن خود را کاهش دهید.
  2. برای کاهش وزن شما باید دریافت کالری خود را کم کنید.
  3. دریافت غذاهای کربوهیدرات دار نظیر نان، برنج، ماکارونی و سیب‌زمینی را نسبت به قبل کمتر نمایید.
  4. دریافت غذاهای غنی از فیبر نظیر سبزیجات، میوه‌ها و حبوبات را افزایش دهید.
  5. مراقب چربی دریافتی به خصوص چربی‌های اشباع باشید.
  6. مصرف غذا در وعده‌های بیشتر ولی در سهم‌های کوچک‌تر به کنترل قند خون شما کمک می‌کند.
  7. تعادل را در مصرف انواع مواد غذایی رعایت کنید.
  8. برای پیشگیری از بروز دیابت، سعی کنید هر هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط تا شدید داشته باشید.
  9. تا حد امکان غذاهای تازه مصرف کنید و از مصرف غذاهای نمک‌سود شده، کنسروی و دودی خودداری نمایید.
  10. سعی کنید سبزی‌ها، میوه‌ها، حبوبات، غلات سبوس‌دار، ماهی و یا گوشت بدون چربی، آجیل و مغزها را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهید.
  11. اگر تاکنون دریافت فیبر غذایی بسیار کمی داشته‌اید، سعی کنید به تدریج بر میزان آن بیفزایید. اضافه شدن تدریجی فیبر باعث می‌شود از ابتلا به ناراحتی گوارشی حاصل از دریافت زیاد فیبر جلوگیری گردد.
  12. غذاهای فیبردار شامل انواع سبزی‌ها، میوه‌ها و حبوبات را می‌توان به روش‌های مختلفی در غذای اصلی، سالاد و یا میان‌وعده مصرف کرد. از راه‌های مختلف فیبر دریافتی خود را افزایش دهید.
  13. قند، شکر و شیرینی را تا حد امکان از رژیم غذایی روزانه خود حذف کنید و به جای آن دریافت کربوهیدرات‌های پیچیده و غلات سبوس‌دار را افزایش دهید.
  14. از مصرف غذاهای فرآیندشده تا حد امکان خودداری نمایید.
  15. نمک دریافتی خود را کاهش دهید و به جای آن از ادویه‌ها و چاشنی‌های دیگر نظیر آب‌لیموی تازه و گیاهان معطر استفاده کنید.
  16. تا حد امکان از لبنیات کم‌چرب استفاده نمایید.
  17. در هفته دو تا سه بار ماهی مصرف کنید.
  18. به جای سرخ کردن مواد غذایی با روغن، آن‌ها را کباب‌پز، بریان، فرپز یا آب‌پز نمایید.
  19. پروتئین نقش مهمی در ثبات قند خون دارد. سعی کنید در هر وعده غذایی یک منبع پروتئینی نظیر گوشت، ماهی، مرغ، لبنیات، تخم مرغ و یا آجیل بگنجانید.
  20. جهت تنظیم یک برنامه غذایی مناسب با شرایط زندگی و ترجیحات خاص غذایی به یک مشاور تغذیه مراجعه نمایید

میوه و سبزی برای درمان کیست تخمدان

سندرم (نشانگان) تخمدان پلی‌کیستیک یک عارضه شایع در میان دختران جوان و خانم‌ها می‌باشد.

از هر ۱۰ زن یک نفر به این بیماری مبتلاست. این نشانگان در حقیقت یک اختلال هورمونی است که می‌تواند باعث بی‌نظمی در قاعدگی، رشد موهای زاید و آکنه و حتی ناباروری شود و دارای شدت‌های متفاوت در افراد مختلف است. از آنجا که معمولاً دارای بیش از یک علامت است به آن نشانگان گفته می‌شود.

کاهش وزن یکی از راههای درمان کیست تخمدان

چربی بیش از حد بدن و یا به نوعی چاقی سبب تولید میزان زیادی استروژن می‌شود.

کاهش وزن و حفظ شاخص توده بدنی (کمتر از ۲۵) در درمان و حتی پیشگیری از بروز کیست تخمدان تأثیر بسزایی دارد.

با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و انجام فعالیت‌های ورزشی می‌توانید به یک وزن مناسب برسید.

کاهش وزن می‌تواند باعث بهبود شاخص‌هایی، چون قند خون، چربی خون و انسولین گردد.

مطالعات نشان داده‌اند که کاهش وزن به میزان ۵ تا ۱۰ درصد می‌تواند منجر به بهبود شرایط شود.

حذف وعده‌های غذایی روش مناسبی برای این کاهش وزن نمی‌باشد و بدانید اگر مدت زمان طولانی غذا نخورید قند خون شما پایین می‌آید و در حالت گرسنگی به دلیل فقدان دریافت غذا و افت قند خون دچار حالت تحریک پذیری و عصبانیت می‌شوید و برای جبران و افزایش قند خونتان معمولاً کالری بیشتری دریافت خواهید کرد، بنابراین سطح انسولین خون شما نیز به دنبال افزایش مصرف غذا بالاتر می‌رود و باعث وخیم‌تر شدن شرایط می‌شود.

بهتر است به جای حذف وعده‌های غذایی خود به طور منظم در طول روز و به میزان متوسط از انواع غلات و کربوهیدرات‌های پیچیده، پروتئین‌ها و چربی‌های سالم در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید.

دریافت کافی پروتئین رژیم مناسب درمان کیست تخمدان

معمولاً افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در طول روز به میزان کافی پروتئین دریافت نمی‌کنند، زیرا میل شدیدی به خوردن انواع غذا‌های حاوی کربوهیدرات مانند انواع شیرینی جات دارند؛ بنابراین به دنبال مصرف بیشتر غذا‌های حاوی کربوهیدرات، افراد تمایل کمتری به مصرف غذا‌های پروتئینی از خود نشان می‌دهند دریافت کم پروتئین و مصرف بیشتر کربوهیدرات‌ها بدن را نسبت به انسولین مقاوم کرده و التهاب و علائم بیماری را تشدید خواهد کرد.

سعی کنید در وعده‌های اصلی و میان وعده‌های خود به جای مصرف کربوهیدرات‌ها، از پروتئین بیشتری استفاده کنید. مثلاً می‌توانید در وعده صبحانه از تخم مرغ استفاده کنید.

این کار روش مناسبی برای حفظ سطح گلوکز خون در سطحی متعادل در طول روز است.

مصرف منابع حاوی آنتی اکسیدان‌ها

میوه‌ها و سبزجات به خصوص آن‌هایی که رنگ تیره‌ای دارند حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند لیکوپن و فلاوونوئید‌ها و برخی رنگدانه‌های کاروتنوئیدی و ویتامین C. می‌باشند که باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی و کاهش و مهار التهاب می‌شود که عبارتند از: توت‌فرنگی، تمشک، گیلاس، آلو، زغال اخته، اسفناج، کلم بروکلی، گل کلم، هویج و فلفل دلمه ایی.

هم چنین توت‌ها حاوی آنتی اکسیدان‌های زیادی هستند که این فیتونوترینت‌ها به پیشگیری از سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی نیز کمک می‌کنند و خوردن این توت‌ها در طول روز در مقابله با تخمدان پلی کیستیک بسیار مفید است.

رژیم غذایی مناسب برای درمان کیست تخمدان

عامل به وجود آورنده کیست تخمدان

از نظر طب سنتی چهار علت عمده باعث تشکیل کیست در تخمدان می‌شود که ممکن است کسی تحت تاثیر یکی از این عوامل و شخص دیگری تحت تاثیر هر چهار عامل دچار کیست شده باشد. چاقی، غلظت خون، برودت و رطوبت چهار علت اساسی به وجود آمدن کیست تخمدان هستند.

1. چاقی

انباشته شدن مواد زائد در بدن، باعث به وجود آمدن انواع بیماری‌ها می‌شود. در بدن افراد چاق مواد زائدی که اطراف رحم جمع می‌شوند، مانع خون‌رسانی درست می‌شوند و عملکرد رحم را مختل می‌کنند؛ درنتیجه نظم قاعدگی به هم می‌خورد و کیست در تخمدان تشکیل می‌شود. به همین دلیل چاقی یکی از عوامل اصلی ناباروری است و در برخی موارد حتی در صورت باردار شدن فرد، احتمال سقط جنین بالا می‌رود. بنابراین اگر چاق هستید، قبل از امتحان هر روش درمانی دیگری، باید حتما فکری به حال اضافه وزن‌تان بکنید.

2. غلظت خون

در بدن یک فرد کاملا سالم، خون از قلب و از راه رگ‌ها به تمام اعضا می‌رسد. چاقی یا به تعبیر طب سنتی مواد زائد زیادی که در بدن وجود دارد، عمل خون‌رسانی را با کندی یا اختلال مواجه می‌کند. وقتی به عضو یا بافتی خون نرسد، آسیب می‌بیند. در محیط اطراف رحم فرد چاق، مواد زائد مانع خون‌رسانی می‌شوند و عملکرد تخمدان مختل می‌شود.

افرادی که مواد سودازا مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض غلظت خون قرار دارند و احتمال مبتلا شدن‌شان به کیست تخمدان افزایش پیدا می‌کند. کسانی که بعد از غذا می‌خوابند یا کسانی که زیاد عطر، ادکلن، اسپری، دئودورانت و صابون‌هایی که در تهیه آنها الکل به کار رفته را استشمام می‌کنند هم از این خطر دور نیستند. گذشته از این نفس کشیدن در هوای آلوده هم خطر غلظت خون را بیشتر می‌کند.

3. برودت

برودت همان‌طور که از اسمش برمی‌آید، حالت سردی بدن است. عامل اصلی برودت، مصرف خوراکی‌هایی است که طبع سردی دارند.

نکته دیگری که آن را تشدید می‌کند، روش غلط غذا خوردن است. مثلا فردی هنگام خوردن غذای گرم، یک لیوان آب یخ می‌ریزد و می‌نوشد، یا ماست و سالادی که در یخچال بوده را میل می‌کند که این به سلامتش آسیب جدی وارد می‌کند.

باتوجه به سبک زندگی غلط امروزی، فست‌فود به خوراک محبوب خانواده‌ها تبدیل شده که یکی از منابع اصلی برودت هستند که باید به‌شدت از خوردن‌شان پرهیز کنید. معمولا همراه فست‌فود مقدار زیادی سس هم مصرف می‌شود که آسیب را تشدید می‌کند.

4. رطوبت

یک سری از مواد خوراکی حاوی رطوبت هستند و خوردن آنها باعث ایجاد حالت ‌تری می‌شود. هر ماده طبیعی که آبدار باشد، این خاصیت را دارد.

همچنین از نظر طب سنتی رطوبت یکی از عوامل اصلی ابتلا به چاقی است. بعضی‌ها می‌گویند «هوا هم که می‌خورم، چاق می‌شوم!» پر بیراه نمی‌گویند؛ چون هوای زیادی خنک هم باعث ایجاد رطوبت و چاقی می‌شود. کم‌تحرکی هم می‌تواند رطوبت ایجاد کند.

افرادی که در طول شبانه‌روز از مواد خوراکی حاوی رطوبت استفاده می‌کنند، استعداد بیشتری برای جذب رطوبت دارند. کسانی که مواد آبکی زیادی مصرف می‌کنند، یعنی علاوه بر اینکه برای رفع تشنگی آب می‌نوشند، از انواع آب میوه‌ها و نوشابه‌ها هم نمی‌گذرند و آنها را هم می‌نوشند در معرض این خطر قرار دارند.

رژیم غذایی مناسب برای درمان کیست تخمدان

در زنان مبتلا به تخمدان پلی‌کیستیک چه اتفاقی می‌افتد ؟

در این خانم‌ها میزان هورمون LH به طور معمول بالاتر از زنان سالم است و همچنین سطح آن از میزان FSH بالاتر می‌باشد، بنابراین در این خانم‌ها افزایش شدید LH که منجر به آزادسازی تخمک شود، وجود ندارد و به همین علت معمولاً تخمک‌گذاری در آن‌ها اتفاق نمی‌افتد، بنابراین سیکل‌های عادت ماهانه در خانم‌های مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک بسیار نامرتب بوده و گاه هرگز خونریزی ماهانه ندارند.

از آنجا که افراد مبتلا به این اختلال با احتمال بیشتری نسبت به خانم‌های سالم دچار بیماری‌های دیابت، قلبی- عروقی و سرطان رحم می‌شوند، درمان هر چه زودتر باعث کاهش خطر بیماری و مرگ و میر در آن‌ها می‌شود.

سعی کنید سبزی‌ها، میوه‌ها، حبوبات، غلات سبوس‌دار، ماهی و یا گوشت بدون چربی، آجیل و مغزها را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهید

یکی از راه‌های مقابله با این بیماری تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی است که کاهش وزن می‌تواند باعث بهبود شاخص‌هایی چون قند خون، چربی خون و انسولین گردد. کاهش وزن به میزان ۵ تا ۱۰ درصد می‌تواند منجر به بهبود شرایط شود.

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

  • قاعدگی بی‌نظم مثلاً ایجاد فاصله بسیار زیاد بین دو پریود یا کوتاه شدن بیش از اندازه این زمان
  • افزایش رشد مو در روی صورت و نقاط دیگر بدن که به آن پرمویی یا هیرسوتیسم می‌گویند.
  • افزایش وزن و مشکل در کاهش وزن
  • تکه‌هایی از تیرگی پوست در پشت گردن و مناطق دیگر بدن که به آن آکانتوزیس نیگریکانس گفته می‌شود.
  • افزایش قند خون، انسولین خون و افزایش مقاومت به انسولین و نیز تستوسترون در خون


مروری بر یک سیکل طبیعی عادت ماهانه

  1. سیکل پریود زمانی آغاز می‌شود که مغز هورمون‌های FSH و LH را به تخمدان‌ها می‌فرستد. افزایش یکباره میزان LH به تخمدان‌ها پیغام آزادسازی تخمک را می‌دهد.
  2. تخمک آزادشده در طول لوله‌های فالوپ حرکت کرده و به سمت رحم می‌رود. پروژسترون آزادشده از تخمک باعث افزایش ضخامت دیواره رحم می‌شود.
  3. چنانچه تخمک با اسپرمی لقاح پیدا نکند، دیواره رحم ریزش پیدا می‌کند و عادت ماهانه آغاز می‌گردد.
  4. پس از تمام شدن دوره ماهانه، مجدداً سیکل فوق آغاز می‌شود.


بیشتر بخوانید :

درمان حیرت انگیز کیست تخمدان با عنبر نسارا

همه چیز در مورد کیست مویی تخمدان (درموئید) + فیلم جراحی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits