دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عرق سوز شدن بین سینه؛ علائم، علل و درمان

بهترین راه درمان عرق سوز شدن بین سینه

عرق سوز شدن بین سینه؛ علائم، علل و درمان
15
زمان مطالعه: 8 دقیقه
راه حل قطعی درمان عرق سوز شدن بین سینه در خانه :میلیاریا (miliaria) که عرق‌سوز نیز خوانده می‌شود، به علت انسداد غدد عرق در پوست ایجاد می‌گردد. ضایعات آن به شکل وزیکول‌های (تاول‌های پوستی کوچک پر از مایع که ممکن است در عرض چند ساعت ظاهر شده و ناپدید...

راه حل قطعی درمان عرق سوز شدن بین سینه در خانه :

عرق سوز شدن بین سینه عارضه‌ای ناراحت کننده است که به علل مختلفی مانند عرق کردن زیاد، استفاده از سینه‌بندهای نامناسب و رعایت نکردن بهداشت ایجاد می‌شود. با راهکارهایی می‌توان آن را درمان کرده و رعایت برخی نکات به پیشگیری از آن کمک می‌کند.

عرق سوز شدن در هر جایی از بدن آزاردهنده است مخصوصا عرق سوز شدن بین سینه‌ها. از آنجا که بین سینه‌ها فضای کمی وجود دارد، به سادگی مخصوصا در هوای گرم تابستان تحریک و عرق سوز می‌شود. محلی که عرق سوز شده ابتدا قرمز و بنا بر علت ایجاد عارضه، متورم یا دچار جوش‌ می‌شود. در طول فرآیند بهبودی نیز، ممکن است بین سینه‌ها لکه‌های قهوه‌ای ایجاد شود. اگر تمایل دارید بیشتر در مورد عرق سوز شدن بین سینه ها، علائم، علل، درمان و پیشگیری از آن بدانید، مطلب زیر را دنبال کنید.

نشانه‌های عرق سوز شدن بین سینه‌ها

قبل از عرق سوز شدن کامل و ایجاد خارش در پوست، علائمی وجود دارد که می‌تواند به شما در مورد احتمال عرق سوز شدن بین سینه‌ها پیش آگهی دهد. از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. بو: بوی نامطبوع بین سینه‌ها نشان می‌دهد که احتمالا آن ناحیه در معرض عرق سوزی است.
۲. التهاب: به طور کلی تورم علامت خوبی نیست و نشان دهنده وخیم‌تر شدن عرضه و قرمز شدن ناحیه است.
۳. احساس خارش: احساس خارش مداوم بسیار آزاردهنده بوده و می‌تواند مخصوصا در مکان‌های عمومی احساس اضطراب و ناراحتی زیادی ایجاد کنید.
۴. احساس سوزش: ممکن است به طور ناگهانی در محل مورد نظر احساس سوزش کنید و گاهی این سوزش در سراسر قفسه سینه گسترش می‌یابد.

نکته: از این مورد اصلا غافل نشوید و دلیل سوزش در ناحیه مورد نظر را بررسی کنید.

علل عرق سوز شدن بین سینه‌

عواملی که باعث ایجاد عرق سوزی بین سینه‌ها می‌شوند، عبارتند از:

1. عرق کردن

عرق کردن اصلی‌ترین و متداول‌ترین علت عرق سوز شدن است. هر چه بیشتر عرق کنید، به دلیل در معرض هوا قرار نداشتن ناحیه عرق کرده، به خصوص زمانی که سینه بند دارید، بیشتر ممکن است بین سینه‌ها عرق سوز شود. عرق کردن باعث سوزش و ناراحتی محل مورد نظر می‌شود. عرق کردن همچنین محل مورد نظر را مرطوب کرده و این می‌تواند باعث بوی بد، سوزش و خارش بیشتر در فاصله بین سینه‌ها شود. تا جایی که می‌توانید مخصوصا در تابستان لباس‌های گشاد بپوشید و مدت زمانی که سینه بند دارید را کم کنید.

2. حساسیت غذایی

افراد مختلف، نسبت به غذاهای متفاوتی حساس هستند. خارش و عرق سوزشدن نیز می‌تواند در اثر مصرف بیش از حد بعضی از غذا‌ها ایجاد شود. برای مثال، مصرف بیش اندازه آوکادو یا بادام زمینی می‌تواند منجر به عرق سوز شدن شود. خارش و عرق سوزشدن در اثر آلرژی غذایی بعد از مدتی از بین می‌رود؛ اما لازم است ماده غذایی که نسبت به آن آلرژی دارید را شناخته و مصرف آن را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.

3. شیر دادن

تغذیه از شیر مادر نیز به دلیل وجود مخمر در شیر می‌تواند منجر به عرق سوز شدن بین سینه‌ها شود.

4. سینه بند نامناسب

یکی از دلایل عرق سوز شدن بین سینه‌ها استفاده از سینه بند نامناسب است. این روزها بیشتر خانم‌ها تمایل دارند از سینه‌بند‌های سیلیکونی یا اسفنجی استفاده کنند. این سینه‌بندها احتمال عرق سوز شدن بین سینه ها را افزایش می‌دهد.

5. قارچ

کمبود بهداشت و عدم مراقبت مناسب از ناحیه قفسه سینه ممکن است منجر به ایجاد قارچ شود که یکی از دلایل شناخته شده عرق سوزی بین سینه زنان است. اگر خانمی یک سینه بند را بدون آنکه آن را تمیز کند، چندین بار بپوشد، باعث آلودگی در ناحیه‌ی قفسه سینه شده و می‌تواند منجر به قارچ شود.

6. عفونت مخمری

عفونت مخمری که به عنوان مخمر کاندیدا (candida) نیز شناخته می‌شود یکی از دلایل آشکار عرق سوز شدن بین سینه‌هاست. اگر در این زمینه مراقبت لازم صورت نگیرد می‌تواند منجر به یک عفونت پوستی شود. یکسری از عواملی که باعث عفونت مخمری می‌شوند، عبارتند از:

  • رطوبت ایجاد شده بین سینه‌ها
  • سینه بند‌های تنگ و نامناسب، به خصوص در تابستان
  • سایش و حساسیت ناشی از اضافه وزن

آیا عرق سوز شدن بین سینه‌ها ارتباطی با سرطان دارد؟

عرق سوز شدن بین سینه‌ها دردناک و ناراحت کننده است؛ در نتیجه اولین چیزی که ممکن است به ذهن شما رسیده و نگرانتان کند، ابتلا به سرطان سینه باشد. اگر چه این عارضه حالت به ندرت نشانه‌ای از سرطان سینه است اما اگر همزمان با آن علائم مرتبط دیگری نیز مشاهده کردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
سرطان سینه به ندرت منجر به ایجاد جوش در ناحیه سینه می‌شود، اما اگر در ناحیه نوک سینه دچار جوش شدید، برای یافتن علت به پزشک مراجعه کنید.

برای درمان عرق سوز شدن بین سینه‌ها چه باید کرد؟

معمولا ۲ هفته طول می‌کشد که عرق سوزی بین سینه‌ها بهبود یابد. اگر بیشتر از دو هفته طول کشید بهتر است برای درمان به پزشک مراجعه کنید. در زیر چند درمان طبیعی برای عرق سوز شدن بین سینه‌ها ارائه می‌شود:

1. استفاده از پنبه

با استفاده از پنبه، رطوبت موجود در ناحیه سینه‌ها و قفسه سینه خود را برطرف کنید. رطوبت بین سینه‌ها سطح برخورد سینه‌ها به همدیگر را افزایش می‌دهد. خشک کردن ناحیه بین سینه‌ها پس از حمام کمک کننده و بسیار مساله مهم است.

2. روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتری است. از این روغن می‌توانید به عنوان یک درمان خانگی موثر برای کاهش ناراحتی ناشی از خارش و عرق سوز شدن بین سینه‌ها استفاده کنید. همچنین چرب کردن بین سینه‌ها با روغن نارگیل تماس و ایجاد اصطکاک بین آنها را کاهش می‌دهد. روغن نارگیل یک محصول عالی است که به پوست کمک می‌کند، بافت صاف و هموار خود را دوباره به دست آورد.
دوش آب گرم بگیرید و سپس اطمینان حاصل کنید که پوستتان کاملا خشک شده است. روغن نارگیل را روی سطح بین سینه‌ها بزنید. جهت درمان این فرآیند را دو بار یا سه بار در روز تکرار کنید.

3. کمپرس سرد

کمپرس سرد باعث خنک شدن ناحیه مورد نظر شده و به کاهش درد و قرمزی آن کمک می‌کند. مقداری یخ را در پارچه نخی بگذارید و آن را به مدت ۱۲ دقیقه در ناحیه بین دو سینه قرار دهید و این کار را بعد از ۵ تا ۶ ساعت تکرار کنید. حداقل سه بار در روز این کار را انجام دهید.

4. زردچوبه

خواص زردچوبه باعث درمان عرق سوز شدن بین سینه‌ها می‌شود. زردچوبه یک ضد عفونی کننده است و به درمان التهاب کمک می‌کند. زردچوبه را با شیر یا آب مخلوط کنید و روی محل قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که منطقه آسیب دیده تمیز و خشک است. مخلوط را حداقل برای ۳۰ دقیقه در محل مورد نظر بگذارید.

5. لوسیون کالامین (calamine)

لوسیون کالامین یک محصول ارزان قیمت و بسیار موثر برای درمان پوست عرق سوز شده است. این لوسیون اثر خنک کننده دارد و همچنین فرآیند بهبود را سرعت می‌دهد. مقداری از این لوسیون را به کمک پنبه در منطقه آسیب دیده قرار دهید.

نکاتی برای پیشگیری از عرق سوز شدن بین سینه‌ها

  1. سینه بند مناسب انتخاب کنید. از بستن سینه بند‌های سلیکونی به خصوص اگر سینه‌های بزرگ دارید، اجتناب کنید.
  2. اگر اضافه وزن دارید، وزن خود را کاهش دهید. چربی اضافی باعث برخورد و اصطکاک سینه‌ها با یکدیگر و عرق سوز شدن می‌شود.
  3. به خصوص در فصل تابستان لباس‌های گشاد بپوشید.
  4. اگر بدن شما مستعد عرق کردن و عرق سوز شدن است، سعی کنید از حضور در محیط‌های بیش از حد گرم اجتناب کنید.

همچنین بخوانید:

آشنایی با ۱۳ درمان خانگی برای عرق سوز شدن

علل و درمان عرق سوز شدن لای پا

چگونه پوست عرق سوز شده را درمان کنیم؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (15 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits