دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مضرات و عوارض حشره کش ها
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
تحقیقات ثابت کرده استفاده گسترده از حشره‌کش ها سبب به وجود آمدن مشکلات عصبی در انسان می‌شود.

حشره کش ها خطرناک اند ! مراقب باشید

حشره‌کش‌ ها به سه دسته قوی، متوسط و ضعیف تقسیم می شوند. اغلب در منازل از حشره‌کش‌ های ضعیف استفاده می‌شود و نور آفتاب باعث می‌شود آنها خاصیت خود را از دست بدهند. با دلگرم همراه شوید .

آشنایی با عوارض وحشتناک حشره کش ها برای بدن

هر چیزی که باید در خصوص حشره کش ها بدانید

در یکی از تبلیغات تلویزیونی، مادری برای حفظ آرامش شبانه کودک خردسال‌ اش هنگام خواب، یک قرص حشره‌ کش برقی را نزدیک تخت‌ خواب کودک روشن می ‌کند و البته این کار را به این خیال انجام می ‌دهد که حشرات را در طول شب از فرزندش دور کند اما ظاهرا او غافل است از این که با همین کار، فرزندش را در معرض چه آسیب ‌های جدی ‌تری قرار می ‌دهد.

دکتر لیدا عطارد، فوق ‌تخصص آسم و آلرژی در مورد قرص ‌های حشره‌ کش می ‌گوید: ” این قرص ‌ها حاوی ماده ‌ای به نام پرمترین هستند و اصولا این نوع حشره ‌کش ها، با اثر گذاشتن روی سیستم اعصاب حشره ‌ها و از کار انداختن آن، باعث مرگ ‌شان می‌ شوند. ”

تاثیر حشره‌ کش‌ ها بر سلامت آدم ‌ها

دکتر عطارد معتقد است که قرص‌ های حشره ‌کش، همان‌ طور که روی اعصاب حشرات اثر می ‌گذارند، می ‌توانند به مرور زمان روی اعصاب پاراسمپاتیک انسان هم تاثیر بگذارند: ” پودرهای حشره ‌کش یا بخارهایی که از قرص ‌های حشره‌ کش ساطع می‌ شوند، می‌ توانند به ریه افراد راه یابند و با اثر گذاشتن روی سیستم عصبی و ایجاد اختلال در کارکرد آن، باعث خس‌ خس سینه و تنگی نفس شوند.

حتی افراد سالمی که زیاد در معرض این‌ گونه مواد قرار دارند، ممکن است گرفتار سرفه‌ های شدید یا حمله آسم شوند. به همین خاطر هم هست که بیشتر کشاورزان و افرادی که در کارخانه و تولید مواد حشره‌ کش کار می ‌کنند، از ناراحتی ‌های ریوی و آلرژی ‌های شدید رنج می‌ برند.” وی همچنین تاکید می‌ کند: ” ماده موثر و آلرژی‌ زایی که در قرص یا اسپری‌ های حشره‌ کش وجود دارد، می ‌تواند سبب تورم، قرمزی، خارش، درد یا تاول پوستی شود.”

اسپری حشره کش

دکتر عطارد استفاده از قرص یا اسپری ‌های حشره ‌کش را در فضاهای بسته و کوچک جایز ندانسته و توصیه می ‌کنند:‌ ” بهتر است که سالمندان، کودکان و افراد مبتلا به آسم و آلرژی هم از این مواد به دور باشند. ” ضمن این که تنفس هر روزه این قرص‌ ها می ‌تواند سبب عطسه‌ های پی در پی و سرفه‌ های خشک در افراد شود.

روی دیگر حشره‌ کش ‌ها

دکتر محمد منشوری، دکترای محیط ‌زیست، هم عوارض دیگری را علاوه بر ناراحتی ‌های ریوی و پوستی برای استفاده از انواع حشره‌ کش ‌ها عنوان می ‌کند: ” سموم آلی کلره و فسفره، بسته به نوع حشره ‌کشی که استفاده می‌ شود، در حشره ‌کش ها وجود دارد که حشرات با مواجهه با آن ها دچار مرگ می‌ شوند.

وقتی این سموم از طریق دست و پای حشرات وارد گردش خون آن ها می ‌شود، خون ‌ریزی داخلی در بدن این موجودات ریز موذی رخ می‌‌ دهد و به این ترتیب، آن ها می ‌میرند.”

دکتر منشوری اعتقاد دارد که اثر سموم موجود در حشره ‌کش‌ ها(چه اسپری ‌ها و چه بخار ناشی از قرص‌ ها)، بسته به نوعی که مورد استفاده قرار می ‌گیرد، می ‌تواند تا مدت‌ ها روی در و دیوار خانه باقی بماند و در صورت تماس فیزیکی افراد خانواده وارد گردش خون شود و سیستم گوارشی را مختل کند. این اختلال می ‌تواند شامل مشکلات مزاجی یا خونی باشد و خطر و شدت اثرش هم کاملا به نوع ماده‌ ای که استفاده می ‌شود بستگی دارد.

دکتر منشوری، برخورد فیزیکی را بهترین راه مبارزه با حشرات می ‏داند و می‏ گوید: ” برای دور کردن حشرات بهتر است به جای استفاده از مواد شیمیایی پُرعارضه از روش ‌های فیزیکی و ساده استفاده کرد.”

آشنایی با عوارض وحشتناک حشره کش ها برای بدن

5 نکته ایمنی درباره حشره‌ کش ‌های برقی

این روزها حشره ‌کش‌ های برقی در بسیاری از خانه ‌ها و رستوران‌ ها استفاده می ‏شود. درباره استفاده یا عدم استفاده از این حشره‏ کش ‏ها دلایل علمی و اثبات شده ‏ای در دست نیست.

تنها نکته قابل ذکر این است که پرتوهای ماورای بنفش ساطع شده از این وسایل، حاوی مواد گندزدایی هستند که می ‌توانند به مرور زمان روی بافت‌ های زنده بدن انسان تاثیر بگذارند و بیماری ‌های پوستی یا حتی در برخی از موارد، انواع سرطان‌ ها را در پی داشته باشند.

در صورت استفاده از این وسایل باید نکات ایمنی را نیز رعایت کرد.اگر در خانه حشره‌ کش برقی دارید، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

1- دستگاه حشره‌ کش را روی فرش و نزدیک به مواد اشتعال‌ زا نگذارید.

2- از دست زدن به میله‌ های حشره ‌کش، در صورت روشن بودن دستگاه، پرهیز کنید.

3- دستگاه حشره‏ کش را پیش از جا به جا کردن، خاموش کنید.

4- برای جلوگیری از برق ‌گرفتگی، دستگاه را روی میز و دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

5- دستگاه‌ حشره ‏کش را در محلی قرار ندهید که نور آن به صورت مستقیم به سمت شما بتابد.

5 راه برای مبارزه با حشرات

اگر می ‏خواهید در و پنجره‌ های خانه را باز بگذارید و از هوای خنک بیرون لذت ببرید، حتما روی پنجره‌ ها توری نصب کنید و در اولین فرصت هم یک در توری ‌دار آلومینیومی را کنار در بالکن یا بهارخواب‌ تعبیه کنید.

به جای استفاده از انواع حشره‌ کش‌ های شیمیایی، از یک پشه‌ کش کوچک و سبک برای کشتن پشه‌ ها استفاده کنید.

مانداب ‌ها بهترین مکان برای تخم ‌ریزی و پیدایش حشرات هستند، اجازه ندهید که آب در جاهایی مثل زیر گلدانی یا سینک ظرف ‌شویی برای مدت طولانی راکد بماند و همیشه آن ‌ها را خشک و تمیز نگه دارید.

همیشه از سطل زباله دردار استفاده کنید و سطل زباله‌ را حداقل هر دو هفته یک بار با آب کاملا داغ و مواد ضد عفونی‌ کننده بشویید و از انباشته کردن زباله در حمام یا بالکن پرهیز کنید.

اگر پوست حساسی دارید، یا با به کار بردن همه روش‌ ها، باز هم پشه ‌ها از خانه‌ تان دور نمی ‌شوند، هنگام خواب با لباس‌ های پوشیده بخوابید یا به دست و پای ‌تان کِرِم یا اسپری ‌های دورکننده حشرات بزنید تا آن ها جرأت نزدیک شدن به شما را پیدا نکنند.

بیشتر بخوانید :

آلزایمر چیست؟ چرا دچار بیماری آلزایمر میشویم؟ راه های درمان بیماری ...

نشانه های سیروز کبدی (التهاب شدید کبد) چیست ؟

هرگز گوشت چرخ کرده آماده نخرید ! گوشت چرخ کرده آماده ممنوع



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits