دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سین داکتیلی چیست چند نوع دارد و چگونه درمان میشود ؟
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
سین داکتیلی ممکن است کامل complete باشد یعنی از ریشه انگشت تا نوک انگشت به انگشت مجاور بچسبد و یا ممکن است ناکامل incomplete باشد یعنی دو انگشت مجاور فقط در قسمتی از طولشان به هم چسبیده باشند

سین داکتیلی

سینداکتیلی syndactyly به معنای چسبیده بودن دو یا چند انگشت دست یا وجود پره پوستی بین انگشتان است. سینداکتیلی ممکن است کامل complete باشد یعنی از ریشه انگشت تا نوک انگشت به انگشت مجاور بچسبد و یا ممکن است ناکامل incomplete باشد یعنی دو انگشت مجاور فقط در قسمتی از طولشان به هم چسبیده باشند

سینداکتیلی ممکن است ساده simple باشد یعنی دو انگشت مجاور فقط با یک پره پوستی به هم بچسبند و یا ممکن است پیچیده یا کمپلکس Complex باشد یعنی استخوان های انگشتان مجاور هم به یکدیگر بچسبد. گاهی سینداکتیلی مشکل دار یا Complicated است یعنی در انگشت استخوان های اضافه وجود دارد و یا تاندون ها یا لیگامان های انگشت هم دچار مشکل شده و ناهنجاری دارند.

چه عواملی موجب سین داکتیلی انگشتان میشوند ؟

در طول دوران جنینی دست ابتدا به شکل یک پارو یا باله ماهی است و سپس در هفته هفتم جنینی شکاف هایی در آن ایجاد شده و انگشتان دست پدید میایند. علت سینداکتیلی جدا نشدن یک یا چند تا از این انگشتان به علت ایجاد نشدن شکاف است.

دانشمندان بدنبال یافتن علت تشکیل نشدن این شکاف ها هستند. گاهی اوقات سینداکتیلی زمینه خانوادگی دارد و گاهی سینداکتیلی همراه با دیگر تغییرات یا ناهنجاری های مادرزادی در استخوان ها، صورت یا جمجمه است.

سین داکتیلی چیست / چسبیده بودن انگشتان / چسبنده بودن انگشت

شیوع سینداکتیلی

سینداکتیلی شایعترین تغییر شکل مادرزادی دست است و در هر ۲۰۰۰ تولد در یک نفر ایجاد میشود. در ۴۰ درصد موارد زمینه خانوادگی داشته و معمولا بصورت ژن غالب به ارث میرسد یعنی اگر فردی سینداکتیلی داشته باشد احتمال بروز بیماری در فرزندانش ۵۰ درصد است.

البته سین داکتیلی فرزندان ممکن است از سینداکتیلی والدین خفیف تر یا شدیدتر باشد. سینداکتیلی در پسر ها دو برابر شایعتر از دختران است و شایعترین نوع آن یعنی در ۵۰ درصد از موارد وجود چسبیدن انگشتان وسط و حلقه است. این عارضه در نیمی از موارد دوطرفه بوده و در هر دو دست دیده میشود.

آیا سین داکتیلی درد دارد ؟

سینداکتیلی معمولا بدون درد است ولی بندرت و در موارد خیلی شدید که ناخن به داخل نوک انگشتان به هم چسبیده فرو میرود ممکن است عفونت خفیفی در ناحیه بوجود آید که بچه را کمی اذیت کند.

سین داکتیلی چگونه تشخیص داده میشود ؟

تشخیص این مشکل معمولا در اولین معاینه پزشکی بعد از تولد که باید برای همه نوزادان در بیمارستان انجام شود انجام میگیرد. معمولا از رادیوگرافی برای تشخیص اینکه آیا استخوان های انگشتان هم به هم چسبیده اند یا خیر استفاده میشود.

سین داکتیلی / علت چسبنده بودن انگشتان / چسبیده بودن انگشتان

انواع سین داکتیلی

  1. سین داکتیلی ساده ناکامل (Simple incomplete) : قسمتی از دو یا چند انگشت به هم متصل هستند.
  2. سین داکتیلی کامل (Simple complete) : ابتدا تا انتهای انگشت به هم چسبیده است.
  3. سین داکتیلی کمپلکس (Complex) : علاوه بر بافت نرم، استخوان ها نیز به هم متصل هستند.
  4. سین داکتیلی عارضه دار (Complicated) : علاوه بر چسبیدگی تاندون و استخوان، اختلال و بد شکلی هم دارد.

نتایج درمان جراحی بیماران سین داکتیلی

با هدف بررسی نتایج درمان جراحی سین داکتیلی دست در طی یک دوره ده ساله، ۷۷ بیمار (۴۰ پسر و ۳۷ دختر) مبتلا به سین داکتیلی (میانگین سنی ۴.۳±۵.۸ سال بهنگام عمل) را که با متدهای استاندارد جراحی در بیمارستان امام خمینی (ره) تحت درمان ترمیمی قرار گرفته اند، از حیث نتایج زیبایی، حس و عملکرد و میزان بروز عوارض با انجام پیگیری های پس از عمل این کار صورت گرفت.

در ۷۱ مورد (۹۲.۲%) سین داکتیلی از نوع ساده یا Simple بود درحالیکه در ۲ مورد (۲.۶%) و ۴ مورد (۵.۲%) بترتیب سین داکتیلی از نوع Complex و Mixed بود.

در ۴۵ بیمار (۵۸.۴%) ترمیم بدون استفاده از گرافت پوستی انجام شده بود. نتیجه اعمال جراحی با انجام پیگیری های پس از عمل (با میانگین ۲.۱±۴.۶ سال) در ۸۱.۸% خوب، در ۱۳% متوسط و تنها در ۵.۲% ضعیف بود.

از حیث عوارض، بیشترین فراوانی مربوط به Web migration بود (۹.۱%) و بدنبال آن Scar contracture با (۷.۸%)، عفونت (۵.۲%)، نکروز (۳.۹%) و در دو مورد (۲.۶%) هم آنگولار دفرمیتی دیده شد.


بیشتر بخوانید :

بیماری نقص مادرزادی قلب (Congenital Heart Defect)

راه حل های جادویی برای کاهش بیماریهای قلبی جنین



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits