دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم و راههای درمان سرطان تیروئید چیست ؟
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سرطان تیروئید در سنین جوانی و میانسالی شیوع دارد و در خانم‌ها شایع‌تر است. در اکثر مواقع این سرطان بطور کامل از بین می‌رود. خاصیت مهم سلول‌های سرطانی تیروئید که آنها را از بقیه سرطان‌ها جدا می‌کند، این است که ید را بشدت جذب می‌کند.

سرطان تیروئید

یکی از نادرترین انواع سرطان، سرطان غده تیروئید می باشد، در این نوع از سرطان ها سلول های غیر طبیعی به مقدار زیاد در داخل غده تیروئید شروع به رشد می کنند. برای این که درباره سرطان غده تیروئید صحبت کنیم بهتر است با غده تیروئید بیشتر آشنا شویم. غده تیروئید یک بافت پروانه ای می باشد که در قسمت جلویی گردن واقع شده است. از غده تیروئید هورمون هایی ترشح می شود که باعث تنظیم میزان انرژی می شوند.

امروزه با پیشرفت علم پزشکی بسیاری از افرادی که مبتلا به این بیماری می شوند به خوبی درمان می شوند. در ادامه با علائم و علل و همین طور نحوه درمان سرطان غده تیروئید بیشتر آشنا می شویم.

علائم مبتلا شدن به سرطان تیروئید

اگر مبتلا به سرطان تیروئید شوید می توانید علائم زیر را در خود مشاهده کنید:

یکی از مهم ترین و مشهور ترین علامت مبتلا شدن به سرطان غده تیروئید احساس وجود یک توده و ورم بزرگ در قست گلو می باشد،

یکی دیگر از علائم این بیماری احساس درد شدید در قسمت گردن می باشد، در صورتی که دچار مشکل در تنفس شدید و در هنگام نفس کشیدن خس خس کردید می توانید شک کنید که به بیماری سرطان غده تیروئید مبتلا شده اید.

از علائم دیگر این بیماری می توان به مواردی از قبیل اختلال در بلعیدن غذا، تغییر صدا ، کلفت شدن صدا، سرفه های مکرر و خشک (البته در صورتی که دچا سرماخوردگی نشده باشید) اشاره کرد.

سرطان غده تیروئید

علت مبتلا شدن به سرطان غده تیروئید

حتما برایتان این سوال پیش آمده است که دلیل مبتلا شدن به سرطان غده تیروئید چه چیزی می باشد ؟ در جواب این سوال باید گفت که محققان تا به امروز دلیل قطعی مبتلا شدن به این بیماری را کشف نکرده اند به این وجود گمان می کنند که تغییر در ساختار دی ان ای انسان می تواند عامل این بیماری باشد. بسیاری از محققان معتقدند که این بیماری می تواند به صورت ارثی منتقل شود. یکی دیگر از دلایل مبتلا شدن به این بیماری می تواند در معرض تشعشعات قرار گرفته باشد.

درمان سرطان تیروئید

آخرین سوالی که پیش می آید این است که برای درمان سرطان غده تیروئید چه کار باید کرد؟ در جواب این سوال باید گفت که در صورت تشخیص این بیماری حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. درمان این بیماری به این صورت است که در بسیاری از مواقع با استفاده از عمل جراحی این بیماری قابل درمان می باشد، در برخی دیگر از شرایط با استفاده از ید رادیواکتیو به سلول های سرطانی که در این قسمت وجود دارند حمله می شود.

یکی دیگر از روش های درمان سرطان غده تیروئید که بسیار کمتر از این روش استفاده می شود استفاده از شیمی درمانی و یا پرتو درمانی برای حمله کردن به سلول های سرطانی می باشد که در غده های تیروئیدی وجود دارد. روشی که برای درمان شما استفاده می شود به وسیله پزشک متخصص بر اساس شرایط شما انتخاب می شود.


بیشتر بخوانید :

آیا سرطان تیروئید درمان دارد؟

تفاوت اصلی بیماری گواتر و تیروئید در چیست ؟

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

وحید محقق



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits