دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با روش های کنترل قند خون آشنا شوید
5
زمان مطالعه: 10 دقیقه
قند خون در بدن به وسیله هورمونی به نام انسولین تنظیم می شود و ترشح کم این هورمون باعث بالا رفتن قندخون می شود


راههایی برای کنترل قند خون

قند خون در بدن به وسیله هورمونی به نام انسولین تنظیم می شود. بدن افرادی که دچار دیابت هستند به میزان کافی از این هورمون تولید نمی‌کند و یا سلول‌هایشان نسبت به آن مقاوم شده است. در نتیجه به سختی می‌تواند قند خون بالا را کنترل کند.


افرادی که از قند خون بالا رنج می‌برند باید به طور مرتب دنبال روش‌هایی برای کنترل هر چه بهتر قند خونشان باشند در غیر این صورت همین مسئله باعث بروز عواقب جدی در سلامتی می‌شود. توجه داشته باشید که میزان قند خون نرمال باید بین 80 تا 100 میلی‌گرم در هر دسی لیتر باشد.


با وجود اینکه افراد مبتلا به دیابت برای کنترل قند خون باید تحت نظر پزشک باشند و دارو مصرف کنند اما لازم است که با در پیش گرفتن روش‌های طبیعی نیز با مشکل مقابله کنند. در ادامه چند روش طبیعی برای مقابله با قند خون بالا و پیشگیری از ابتلا به دیابت عنوان شده است که می تواند کمک کننده باشد.


خطرات قند خون بالا


افرادی که از قند خون بالا رنج می‌برند باید به طور مرتب دنبال روش‌هایی برای کنترل هر چه بهتر قند خونشان باشند در غیر این صورت همین مسئله باعث بروز عواقب جدی در سلامتی می‌شود.


اغراق نیست اگر بگوییم که داشتن تعادل در قند خون برای انسان یک امر حیاتی است. داشتن قند خون بالا به صورت مزمن به بدن بسیار آسیب می رساند و با از بین بردن اندام ها و عروق خونی ، مسیر را برای حملات قلبی هموار می کند همچنین سبب بروز دیابت نوع 2، سکته مغزی، از بین رفتن کلیه ها، آسیب های عصبی، اختلال نعوظ و یا حتی کوری می شود. نکته ی مثبت در این جریان این است که بالا و پایین شدن سطح قند خون را می توان با تغذیه مناسب مهار و تنظیم کرد .

قندخون


شیوه های ساده برای کنترل قند خون

برای کنترل قند خون به طور مرتب ورزش کنید

هر چه فعالیت بدنی‌تان بیشتر باشد میزان قندی که در بدن می‌سوزد بیشتر می‌شود. فعالیت‌های ورزشی روزانه بهترین راه مقابله با قند خون بالاست و می‌تواند نیاز به انسولین را کاهش دهد. برای این کار لازم است که روزانه بین 20 تا 30 دقیقه ورزش کنید.

برای کنترل قند خون مصرف کربوهیدرات‌ها را کاهش دهید

هر ماده‌ی غذایی که حاوی کربوهیدرات (مواد قندی) باشد در طولانی‌مدت روی میزان قند خون تأثیر می‌گذارد. برای پیشگیری و مقابله با افزایش قند خون توصیه می‌کنیم که تا حد امکان مصرف مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات را کاهش دهید و با برنامه‌ریزی دقیق، این مواد غذایی را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید. محصولات غذایی تهیه شده از آرد مانند نان سفید، پاستاها، شیرینی‌جات، نان شیرینی، برنج، سبزیجاتی مانند سیب‌زمینی، ذرت، میوه‌های خشک و غیره حاوی بیشترین میزان کربوهیدرات‌ها هستند.

برای کنترل قند خون مصرف پروتئین را افزایش دهید

مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین‌های کم ‌چرب مانند ماهی، سینه‌ی مرغ و غیره به کاهش تبدیل کربوهیدرات‌ها به قند خون کمک می‌کند. در نتیجه میزان قند خون بیشتر کنترل می‌شود. توصیه می‌کنیم که روزانه از مصرف این مواد غذایی غافل نشوید.

برای کنترل قند خون روزانه چند وعده‌ غذایی داشته باشید

افرادی که دچار قند خون بالا هستند باید هر روز حداقل هر دو تا سه ساعت مواد غذایی سالم مصرف کنند. این کار مانع از افزایش ناگهانی قند خون می‌شود.

برای کنترل قند خون تکنیک‌های آرام‌ بخش را یاد بگیرید

کبد افرادی که به طور مرتب تحت استرس و فشارهای روحی روانی هستند گلیکوژن بیشتری در جریان خونشان آزاد می‌کند. گلیکوژن ذخیره شده‌ی گلوکز است که به سرعت قند خون را بالا می‌برد. توصیه می‌کنیم که تکنیک‌های آرام‌بخش را در پیش بگیرید و استرس را از خود دور کنید.

دیابت

برای کنترل قند خون دارچین را دریابید

نتایج بررسی‌های متعدد نشان می‌دهد که دارچین تأثیر مثبتی در درمان دیابت و مقابله با قند خون بالا دارد. این ادویه‌ی خوش عطر و خوش‌طعم قیمت مناسبی دارد و در دسترس است. بنابراین بهانه‌ای برای مصرف نکردن آن وجود ندارد.

دارچین حساسیت بدن نسبت به انسولین را کاهش می‌دهد و به این ترتیب وابستگی بدن به این هورمون کمتر شده و میزان قند خون تنظیم می‌شود.

برای کنترل قند خون گلابی خاردار یا میوه‌ کاکتوس مصرف کنید

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که گلابی خاردار یا همان میوه‌ کاکتوس برای کاهش قند خون بسیار موثر است. به خاطر اینکه این میوه حاوی میزان زیادی فیبر و دیگر ترکیبات مغذی است که باعث سوزاندن قند و تنظیم قند خون می‌شود و به این ترتیب یک میوه‌ی ایده‌آل برای افرادی دیابتی است. خوشبختانه این میوه وارد بازار میوه و تره‌بار ایران نیز شده است و می‌توانید از خواص آن بهره‌مند شوید.

برای کنترل قند خون با مصرف سیر

یک ماده‌ی غذایی مفیدی که باید حتماً در برنامه‌ی غذایی افرادی که از قند خون بالا رنج می‌برد وجود داشته باشد سیر است. نتایج بررسی‌های متعدد نشان می‌دهد که مصرف منظم سیر می‌تواند باعث کاهش قند خون در بین مبتلایان به دیابت نوع 1 و نوع 2 ‌شود. به خاطر اینکه سیر این قدرت را دارد که قند را بسوزاند و حاوی ترکیبات دیگری است که تأثیری مشابه با انسولین دارد. توجه داشته باشید که خاصیت سیر به همین‌جا ختم نمی‌شود. این ماده‌ی غذایی علاوه بر کاهش چربی خون برای مقابله با برخی از سرطان‌ها نیز موثر است. در نتیجه بهتر است حتماً سیر را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.

برای کنترل قند خون با مصرف پیاز

نتایج بررسی‌هایی که در دانشگاه «گزیرا» انجام شده است نشان می‌دهد که مصرف روزانه 100 گرم پیاز قرمز خام نقش مهمی در کاهش میزان قند خون در بین مبتلایان به دیابت نوع 1 و 2 دارد. به خاطر اینکه پیاز سرشار از ترکیبات مفیدی مانند فلاوونوئیدها و گوگرد است.

دیابت

خوراکی هایی مفید برای کنترل قند خون


به طور کلی هیچ غذا، گیاه، نوشیدنی یا مکملی برای درمان قند خون و کاهش آن وجود ندارد و فقط خوردن دارو و ورزش کردن برای این کار موثر است. اما موادی وجود دارند که دارای شاخص گلیسیمی GI پایینی هستند. شاخص گلیسیمی عددی است که به انواع مختلف غذاها و خوردنی ها نسبت داده می شود و به تاثیر آن ماده بر قند خون اشاره دارد. این بدین معنی است که این مواد قند خون شما را بالا نمی برند.

تن ماهی و ماهی های دارای اسید چرب امگا 3

پروتئین به پایداری و ترمیم بدن کمک می کند. از آنجایی که پروتئین تاثیری بر سطح قند خون ندارد، دارای شاخص گلیسمی نمی باشد و در نتیجه قند خون را بالا نمی برد. پروتئین همچنین میزان سیری را بالا می برد ،پس به جاب نان و برنج برای احساس سیری از پروتئین ها استفاده کنید تا بتوانید قند خون خود را تقویت کنید. ماهی یک منبع غنی پروتئین است. میزان چربی های مضر آن بسیار پایین است و منبع خوبی برای اسید چرب امگا 3 محسوب می شود.

آلبالو

در حالی که اکثر قریب به اتفاق میوه ها قند خون را بالا می برند، ولی برخی از آن ها دارایGI پایین تری هستند، مانند آلبالو. آلبالو دارای ماده شیمیایی به نام "آنتوسین" است. پژوهش ها شواهد تجربی را دال بر این که آنتوسین ها می توانند بدن را در برابر دیابت و چاقی محافطت کنند ارائه کرده اند.

اگر شما از دوست داران میوه ها هستید، سعی کنید به جای موز، سیب و گلابی، آلبالو مصرف کنید. مطمئن شوید که آلبالو مصرف می کنید زیرا گیلاس دارای GI متوسط رو به بالا است.

سرکه سیب

استیک اسید موجود در سرکه سیب، برخی آنزیم های خاص موجود در معده را کاهش می دهد. یک پژوهش بر روی سرکه سیب نشان می دهد که این ماده می تواند حساسیت به انسولین را بعد از وعده غذایی افزایش دهد. سعی کنید روزانه 20 گرم سرکه سیب را با 40 گرم آب قبل از وعده های غذایی بخورید تا کمک کند قند خون مقداری کاهش یابد.

سبزیجات برگ دار مانند اسفناج و کلم بروکلی

سبزیجات برگ دار دارای فیبر زیاد و مواد مغذی مانند منیزیم و ویتامین A هستند. این مواد مغزی به کاهش قند خون کمک می کنند. سبزیجات برگ داری که باید به رژیم غذایی تان اضافه کنید:

  • بروکلی
  • کاهو
  • شلغم سبز
  • اسفناج

کنترل قندخون

تخم شربتی


تخم شربتی از جمله موادی است که دارای فیبر ،چربی های مفید، امگا 3، کلسیم و آنتی اکسیدان زیادی است. تحقیقات نشان می دهند که استفاده از تخم شربتی می تواند به کم شدن کلسترول مضر و تری گلیسیرید کمک کند. تخم شربتی دارای شاخص گلیسمی 1 است.

کاکائو

دانه های کاکائو دارای آنتی اکسیدان های زیادی هستند. آن ها همچنین حاوی موادی هستند که با فعال کردن پروتئین های کلیدی تولید گلوکز را تنظیم می کند. کاکائو می تواند به ثبیت شدن قند خون، حتی در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

آووکادو

این میوه حساسیت به انسولین را افزایش می دهد و همچنین تاثیر مثبتی بر فشار خون دارد.

زغال اخته و تمشک

این دو میوه میزان قند خون را به اندازه دیگر میوه هابالا نمی برند. زغال اخته و تمشک دارای فیبر بالا و بالاترین تراکم آنتی اکسیدان ها هستند.

بادام و دیگر مغز ها

بادام می تواند به تنظیم بالا رفتن قند خون پس ازوعده های غذایی کمک و همچنین از دیابت جلوگیری کند. در یک تحقیق نشان داده شد که افرادی که روزی60 گرم بادام مصرف می کنند میزان قند خون ناشتا و انسولین پایین تری دارند. میزان شاخص گلیسمی برای بادام صفر تخمین زده شده که به دلیل میزان بسیار کم کربوهیدرات در بادام است.

غلات کامل

زمان خرید یا زمان بیرون غذا خوردن، غلات کامل را به غلات سفید ترجیح دهید. غلات سفید سرشار از کربوهیدرات هستند در حالی که غلات کامل دارای میزان زیادی فیبرو مواد مغذی دیگر هستند که می توانند به تنظیم قند خون کمک کنند. یک تحقیق در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان داد که با استفاده غلات کامل حساسیت به انسولین بهبود می یابد و نرخ انسولین ناشتا 10 درصد کمتر می شود.

تخم مرغ

تخم مرغ جزو موادی است که به دلیل داشتن میزان کلسترول بالا بدنام شده است اما مانند دیگر منابع پروتئین، تخم مرغ دارای GI صفر است.

قهوه

پژوهشی در مورد استفاده قهوه نشان داده است که مصرف روزانه یک فنجان قهوه می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را 10 درصد کاهش دهد. در نهایت برای جلوگیری از ابتلا به دیابت و دیابت اولیه از طریق برنامه غذایی، باید از غذاهایی که دارای ضریب گلیسمی بالا هستند اجتناب کنید. مواد دارای ضریب گلیسمی پایین باید دارای نرخ 55 یا کمتر باشند.

مهمترین راه جلوگیری از ابتلا به دیابت در صورت مقاوم به انسولین بودن، کاهش وزن، ورزش و داشتن یک رژیم متعادل و کامل است.

divider


بیشتر بخوانید:

۱۴ گیاه مفید برای درمان هیپوگلیسمی (قند خون پایین)

روش های موثر برای کاهش قندخون در طب سنتی

روش های پایین آوردن قند خون سریع و آسان را بیاموزید

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits