دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
افسردگی فصلی : ۹ راهکار خانگی برای درمان افسردگی فصلی
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
افسردگی فصلی یک نوع افسردگی است که هر سال طی یک فصل اتفاق می‌افتد. نور درمانی یکی از ابزارهای اصلی درمان افسردگی فصلی است. دارو و مشاوره نیز ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد.

درمان های خانگی افسردگی فصلی

افسردگی فصلی (همچنین به عنوان اختلال عاطفی فصلی یا SAD شناخته می شود) شرایطی است که هر ساله در یک زمان خاص اتفاق می افتد. بر خلاف باور عمومی، فصل زمستان تنها زمانی نیست که این عارضه رخ می دهد. با این حال، اگر فکر می کنید ممکن است این نوع افسردگی را سالانه تجربه کنید، پیشنهاد می کنیم راه حل های خانگی ما را برای درمان افسردگی فصلی امتحان کنید. با مجله دلگرم همراه شوید.

افسردگی فصلی چیست ؟

افسردگی فصلی نوعی افسردگی است که معمولا در فصل پاییز یا زمستان آغاز می شود و اواخر بهار یا اوایل تابستان به پایان می رسد . در حالی که ممکن است همه ما با کمبود روشنایی خورشید و یا شرایط آب و هوایی نامطلوب و افسرده کننده روبرو شویم، افسردگی در فصل زمستان نیز ممکن است بروز کند. علاوه بر افسردگی زمستانی، برخی افراد نیز با یک شکل نادر اختلال عاطفی فصلی که در اواخر بهار یا اوایل تابستان اتفاق می افتد، و در فصل پاییز به پایان می رسد مواجه می شوند

علت دقیق افسردگی فصلی ناشناخته است، اما تغییرات شدید در سطوح نور خورشید، یکی از علل آن می تواند باشد. یکی از نظریه های مرتبط با این وضعیت این است که در معرض نور کم خورشید بودن می تواند تنظیمات خلق و خو، خواب و هورمون ها را به مختل کند و خللی در نظم آن ها ایجاد کند . این عارضه در زمستان نیز دیده می شود زمانی که میزان نور خورشید که در طول روز دریافت می کنیم کاهش یافته است.

نظریه دیگری در خصوص مواد شیمیایی در مغز (به نام انتقال دهنده های عصبی) می باشد که مسئول انتقال اطلاعات بین اعصاب هستند . برخی محققان معتقدند که در بیماران مبتلا به اختلال عاطفی فصلی (SAD) میزان این مواد شیمیایی از جمله سروتونین تغییر یافته است.

علائم افسردگی فصلی

افرادی که از افسردگی فصلی رنج می برند، نشانه هایی از علائم مرتبط با افسردگی را نشان می دهند، مانند ناراحتی، اضطراب، خواب بیش از حد، عدم لذت و شادی و افزایش بدخلقی. خستگی شدید، کاهش انرژی و خواب آلودگی نیز ممکن است رخ دهد. حتی ممکن است یک فرد میل زیادی به خوردن کربوهیدرات ها داشته باشد، اشتهایش افزایش یابد یا تغییراتی در وزنش ملاحظه کند.

علائم افسردگی فصلی خاص عبارتند از:

الف) افسردگی فصلی زمستانی

افزایش وزن، افزایش اشتها و میل به غذاهای آماده ، دشواری در تمرکز، افزایش میل به تنها بودن و کاهش سطح انرژی

ب) افسردگی فصلی تابستانی

کاهش وزن، اختلال در خواب و کاهش اشتها

ج) بهره مندی از نور خورشید

سعی کنید که پرده های اتاق خوابتان را بالا بکشید و کنار بزنید، و همچنین در پرنورترین و آفتاب گیرترین اتاق منزلتان زمانی را به استراحت اختصاص دهید.

عوامل خطر افسردگی فصلی

برآورد شده است که بین 4 تا 6 درصد از جمعیت ایالات متحده از افسردگی فصلی رنج می برند و حدود 10 تا 20 درصد با افسردگی زمستانی ملایم تر مواجه می شوند. در حالی که اکثر بیماران مبتلا زنان 20، 30 و 40 ساله هستند، کودکان و نوجوانان نیز از اختلال عاطفی فسلی رنج می برند.

حساسیت فرد به افسردگی فصلی معمولا تحت تاثیر مکانی است که آن ها زندگی می کنند. افسردگی فصلی بیشتر در بیماران ساکن در نقاط جغرافیایی با عرض جغرافیایی بالا دیده می شود (یعنی آنهایی که ساکن مناطق شمالی و جنوبی دور از استوا هستند). هنگامی که تغییرات فصلی در منطقه شان شدیدتر می شود، احتمال بیشتری برای مبتلا شدن به افسردگی عاطفی فصلی SAD وجود دارد. مکان هایی مانند واشنگتن، کلمبیا، فلوریدا و آلاسکا، مناطقی هستند که اختلال عاطفی فصلی در آن جا رخ می دهد.

درمان های خانگی افسردگی فصلی

1- رژیم غذایی متعادل

با توجه به توصیه های FDA، مصرف مقدار کافی ویتامین ها و مواد معدنی، می تواند انرژی بیشتری برای مبارزه با افزایش اشتها که اغلب ناشی از افسردگی عاطفی فصلی است، فراهم کند.

2- افزایش زمان خارج از خانه

هر روز سعی کنید اوقاتی را در خارج از منزلتان قدم بزنید- حتی اگر هوا ابری یا گرفته باشد. حتی مقدار کمی روشنی روز نیز در بهبود این بیماری موثر است.

3- روشنایی

راه های زیادی برای مبارزه با افسردگی فصلی وجود دارد. در زمستان با افزایش میزان روشنایی در منزل، می توان با این بیماری مقابله کرد. گزینه های محبوب عبارتند از:

  1. ساخت جعبه نور: مبارزه با افسردگی زمستانی همراه با اختلالات عاطفی فصلی با ساخت یک لامپ روشنایی تخصصی به نام جعبه نور برای درمان بیماری در منزل. مربعی شکل است- این اختراع کمی بزرگتر از یک کیف مدارک است و روی میز نیز قابل نصب است.
  2. چراغ هایی با طیف رنگ کامل: هنگام بروز علائم خفیف، باید لامپهای معمولی خود را با لامپ هایی با طیف نور کامل (روشنی روز) تنظیم کنید تا میزان نور بیشتری را در طول ماه های زمستانی دریافت کنید.
  3. ویژگی های نوردرمانی در منزل: برخی از افراد با استفاده از دستگاه های تخصصی، از جمله دستگاه شبیه سازی نور آفتاب یا منعکس کننده آفتاب، افسردگی فصلی خود را با موفقیت درمان کرده اند. اگر علاقه مند هستید ، در نظر داشته باشید که هزینه این دستگاه ها اغلب بین 200 تا 500 دلار می باشد.
  4. بهبود نور روزانه: مقدار نور را در اتاقهایی که بیشتر استفاده می کنید افزایش دهید. تفاوت زمانی احساس می شود که اتاق ها با روشنایی کامل روشن می شوند. اما توجه داشته باشید که نگاه مستقیم به روشنایی می تواند به چشم ها آسیب برساند.

4- ورزش و تحرک

فراموش نکنید که حداقل 30 دقیقه ورزش روزانه، سه بار در هفته داشته باشید

5- تنظیم آلارم ساعت

زمان خواب منظم و روتین می تواند به شما در دریافت روشنایی و نور صبحگاهی و مزیت سلامت روانی ناشی از آن کمک کند. به یاد داشته باشید که بهترین نور صبحگاهی بین ساعت 6 صبح تا 8 صبح است.

6- پیاده رویی هنگام سحر و طلوع آفتاب

در سوئیس، پژوهش ها به این نتیجه رسید که در بیماران مبتلا به اختلالات عاطفی فصلی پیاده روی در فضای باز به مدت 30 دقیقه هنگام طلوع خورشید مفید و موثر است. ورزش، نور خورشید، و احتمالا حتی دمای هوای سردتر، اثرات مطلوبی روی فرد مبتلا به افسردگی فصلی می گذارد.

7- یوگا

تحقیقات روی بیماری افسردگی فصلی در بیمارستان توانبخشی اسپالدینگ در بوستون نشان داده است که مراقبه و مدیتیشن های خاص مرتبط با یوگا می تواند بر روی غده پینه آل تاثیر گذار باشد، این غده نقش مهمی در کنترل دوره های شبانه روزی و فصلی دارد. توصیه می شود روزتان را با یوگا شروع کنید تا از تاثیرات انرژی زای آن و اثرات کاهش دهنده استرس بهره مند شوید.

8- مکمل های ویتامین C

مکمل های ویتامین C مصرف کنید و میوه هایی (مثل پرتقال و لیمو) مصرف کنید چرا که خاصیت ضد افسردگی دارند.

9- شیر

یک نظریه وجود دارد که فرم خاصی از ویتامین D موجود در شیر به نام سولتریول می تواند به مردم کمک کند تا با خورشید همگام و همزمان شوند. اعتقاد بر این است که سولتریول ممکن است باعث آزاد شدن هورمون هایی شود که باعث تحریک بدن در حفظ ساعت بیولوژیکی بدن می شود.


بیشتر بخوانید :

افسردگی شبانه چیست ؟ ۵ راهکار طلائی برای درمان آن

۱۰ ورزشی که برای درمان افسردگی و استرس موثر است

درمان افسردگی با شعر



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits