دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۲ تکنیک طلایی برای رفع افتادگی پلک چشم
13
زمان مطالعه: 7 دقیقه
رفع افتادگی پلک با روش های طبیعی و پزشکی ممکن است. در این مقاله 12 راهکار موثر برای درمان افتادگی پلک چشم را به شما اموزش میدهیم

مجله دلگرم | برای برطرف کردن افتادگی پلک چشم روش‌هایی مختلف وجود دارد؛ از جمله‌ی این روش‌ها می‌توان به استفاده از کرم‌های آرایشی و محصولات زیبایی، تزریق بوتاکس،‌ و حتی جراحی اشاره کرد. ولی چنان‌چه به دنبال استفاده از این قبیل محصولات یا روش‌های درمانی هستید، بهتر است پیش از آزمودن این راه‌ها اطلاعاتی کامل در موردشان کسب نمایید.

با وجود این، پیش از آن‌که به انجام هر یک از راه‌حل‌های بالا اقدام کنید،‌ می‌توانید فقط چند روز صبر نمایید و درمان‌های طبیعی زیر را برای رفع افتادگی، شلی، و خماری پلک چشم‌ ها ی‌تان امتحان کنید. این راه‌های درمانی بسیار آسان هستند و هم‌چنین، هیچ‌گونه عارضه‌ی جانبی برای پوست‌تان به همراه ندارند.

چگونه افتادگی پلک را برطرف کنیم؟

رفع افتادگی پلک

آلوئه ورا

ماسک آلوئه ورا می‌تواند افتادگی پلک شما را رفع کند. این ماسک را تهیه کرده و از آن بر روی چشمتان استفاده کنید:

برگ آلوئه ورا را باز کرده و ژل آن را خارج کنید. چهار قاشق ژل آلوئه ورا را به همراه دو قاشق پودر جو و چهار قاشق ماست و مقداری خیار رنده شده را با هم مخلوط کرده و ترکیب به دست آمده را روی پلکتان بگذارید و پس از بیست دقیقه می‌توانید پلک‌ها را بشوئید.

چای بابونه

به دلیل وجود خواص ضد التهابی در گیاه بابونه، می‌توانید از این گیاه برای درمان افتادگی پلک چشم استفاده کنید. برای این کار دو عدد چای کیسه‌ای بابونه را ابتدا داخل آب جوش گذاشته سپس آنها را پس از سرد شدن به مدت پانزده دقیقه روی پلک‌هایتان بگذارید.

سفیده تخم مرغ

یکی از خواص خوبی که سفیده تخم مرغ دارد این است که پوست را محکم می‌کند. برای این منظور ابتدا پوست روی پلک را شسته و تمیز کنید. سپس یک تخم مرغ را شکسته و سفیده آن را جدا کنید. مقداری سفیده تخم مرغ روی پلک‌ها بگذارید و اجازه دهید تا خشک شود. سپس پوست را بشویید.

خیار

خیار دارای مقدار بالایی اسید اسکوربیک است که می‌تواند خاصیت ضد التهابی داشته و پوست را محکم کند. برای این منظور دو برش حلقه‌ای از خیار را برداشته و به مدت بیست دقیقه روی پلک‌های خود قرار دهید تا پوست شما را شاداب و درخشان کند.

چای سبز

چای سبز دارای آنتی اکسیدان و ترکیبات فنولی فراوانی است. ترکیبات فنولی می‌تواند انعطاف پلک را افزایش دهد و افتادگی آن را ترمیم کند. شما می‌توانید کیسه چای سبز را روی چشم‌ها بگذارید و یا پلک‌های خود را با آن ماساژ دهید. نوشیدن مرتب چای سبز نیز بسیار مفید خواهد بود.

یخ

یخ و قرار دادن آن روی پوست باعث می‌شود که رگ‌ها باز شوند و خونرسانی بهتر انجام شود. این خاصیت یخ می‌تواند به درمان افتادگی پلک هم کمک کند. برای این منظور چند قطعه یخ را برداشته و روی پلک بگذارید تا به رفع افتادگی آن کمک کند.

انگور

انگور دارای مواد مغذی و عناصری مانند رسوراترول است که می‌تواند در درمان افتادگی پلک چشم بسیار موثر باشد. اگر به صورت مرتب از انگور استفاده کنید علاوه بر اینکه موجب شادابی و جوانی شما خواهد شد پیری پوست و سلول‌های شما را کند کرده و موجب جلوگیری از افتادگی پلک هم می‌شود.

روغن زیتون

روغن زیتون هم به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌های متنوع و بالا می‌تواند در درمان افتادگی پلک بسیار موثر باشد. روغن زیتون موجب جوانسازی و افزایش خاصیت ارتجاعی پلک نیز می‌شود و رطوبت پوست را حفظ کرده و از خشکی آن جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید برای استفاده از این خاصیت شگفت انگیز روغن زیتون، ابتدا آن را کمی گرم کنید و سپس پلک خود را با آن ماساژ دهید.

ماسک زردچوبه و جوش شیرین

این ماسک خیلی سریع و فوری افتادگی پلک را درمان می‌کند. برای تهیه این ماسک یک قاشق جوش شیرین را با نصف قاشق زردچوبه و آب آناناس و آبلیموی تازه مخلوط کرده و دور چشم بمالید. پس از گذشت یک ربع آن را بشویید و خواص معجزه آسای آن را مشاهده کنید.

سرم چشم

سرم چشم دارای ویتامین ث و مواد مغذی است که موجب جوانسازی پلک می‌شود. استفاده از سرم چشمی می‌تواند با افزایش سفتی پوست، افتادگی پلک را بهبود بخشد. برای این منظور سرم را روی پلک چشم ریخته و با دست آن را ماساژ دهید و پس از گذشت چند ساعت آن را بشوئید.

ماساژ پلک

برای ماساژ دادن پلک ابتدا چشم‌ها را بسته و انگشت خود را وسط پلک قرار دهید. چند ثانیه دست را به صورت عمود بر روی پلک بگیرید و سپس سعی کنید چشمانتان را باز کنید. مجددا از اول چشم‌ها را بسته و این تمرین را ده مرتبه اجرا کنید.

مصرف آب کافی

برای اینکه پوست و بدن خود را آبرسانی کنید باید روزانه آب کافی بنوشید. پزشکان توصیه می‌کنند که حداقل روزی هشت لیوان آب بنوشید. یکی از عوارض ننوشیدن آب افتادگی و شل شدن پوست است و اگر می‌خواهید از افتادگی پلک جلوگیری کنید توصیه می‌شود که نوشیدن آب کافی را فراموش نکنید.

جراحی افتادگی پلک

هنگام جراحی، عضله‌ی بالابر پلک بالایی چشم، سفت و محکم می‌شود. درواقع پلک چشم آنقدر بالا برده می‌شود تا درمحل مناسب قرار گیرد. این جراحی در کودکان به منظور پیشگیری از تنبلی چشم انجام می‌شود. اما در این نوع جراحی چشم، خطراتی از جمله خشکی چشم، کشیدگی قرنیه و «هماتوم»، وجود دارد. «هماتوم»، وضعیتی است که خون در بخشی از بدن و بیرون از رگ‌های خونی، جمع می‌شود. همچنین گاهی‌اوقات پیش می‌آید که جراح، پلک را بیش‌ازحد بالا یا پایین می‌کشد.

نوع دیگری از جراحی برای درمان افتادگی پلک وجود دارد که به آن جراحی «اسلینگ» می‌گویند. در این حالت، برای بالابردن پلک فوقانی چشم، از ماهیچه‌های پیشانی استفاده می‌شود.

عینک مخصوص افتادگی پلک چشم

استفاده از پایه در قاب عینک، گزینه‌ای است که بدون جراحی به کمک افراد مبتلا به بیماری افتادگی پلک می‌رود. این پایه که به قاب عینک متصل می‌شود، می‌تواند پلک چشم را بالا و در محل مناسب خود، نگهدارد.

دو نوع عینک مخصوص افتادگی پلک وجود دارد: عینک‌های دارای پایه‌های قابل تنظیم (که روی یک طرف قاب، پایه متصل شده است) و عینک‌های دارای پایه‌های تقویت‌شده (که در این نوع عینک، روی هر دو طرف قاب، پایه متصل می‌شود). این پایه‌ها را می‌توان روی قاب انواع عینک‌ها نصب کرد. اما روی قاب‌های فلزی، عملکرد بهتری دارند. هنگام استفاده از این عینک‌ها، باید با چشم‌پزشک یا جراح پلاستیک مشورت کرد.

بیشتر بخوانید:

علت پف پلک چشم چیست؟+ ویدئو

حساسیت پلک چشم و روشهای درمان آن

شایع ترین بیماری های پلک چشم و راه های درمان

درمان خشکی پلک

دلایل پرش پلک چشم


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.2 از 5 (13 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits