دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
التهاب چشم : ۱۱ راهکار خانگی برای درمان عفونت چشم
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
عفونت و التهاب چشم یک مشکل بسیار شایع است که در هر سنی ممکن است افراد دچار آن شوند , علت این عفونت می تواند باکتری ها , ویروس ها , آلرژی یا هر ابزار میکروبیولوژی دیگر باشد که یک یا هر دو چشم را تحت تاثیر قرار دهد پس با درمان خانگی التهاب چشم با ما...

درمان های خانگی التهاب چشم

از گرد و غبار موجود در هوا تا عارضه ای به نام چشم صورتی، می تواند باعث بروز التهاب چشم شود . التهاب چشم می تواند در هر زمانی در چشمان بروز کند. شما هرگز نمی توانیدپیش بینی کنید که چه موقع این عضو حساس و ظریف در اثر تماس با یک ماده، شرایط یا رویداد مورد آسیب یا تحریک و سوزش قرار می گیرد. برای کاهش خطر ابتلا به آسیب دائمی چشم، ما روش های خانگی را پیشنهاد می کنیم که می توانید برای کاهش التهاب چشم و تسکین فوری بکار ببرید. برای آشنایی با این درمان های خانگی با مجله دلگرم همراه شوید.

انواع مختلف التهاب چشم

  1. ورم ملتحمه: التهاب ملتحمه یا( کنژنکتیویت ) قرمزی چشم و التهاب غشاء چشم است که بدلایل عفونی یا غیر عفونی رخ می‌دهد اما اغلب به علت عفونت های باکتریایی و ویروسی، آلرژی یا عوامل تحریک کننده چشم رخ می دهد. این وضعیت همچنین به عنوان عارضه چشم صورتی نامیده می شود.
  2. آماس نسج روی صلبیه چشم: گاهی اوقات بافت همبند بین پرده ملتحمه چشم و صلبیه می تواند ملتهب شود. علت دقیق این وضعیت شناخته شده نیست.
  3. بلفاریت(آماس پلک چشم): بهداشت ضعیف، خشکی چشم مزمن و پوست های چرب باعث می شود که پلک شما ملتهب شود.
  4. التهاب قرنیه: عفونت های باکتری یا قارچی می تواند باعث التهاب ناحیه قرنیه چشم شود. لنزهای تماسی کثیف اغلب علت این نوع شرایط هستند.
  5. اسکلریت(تورم صلبیه): این نوع التهاب روی سفید چشم (یا صلبیه) تاثیر می گذارد.
  6. یوئیت ( التهاب بافت یوه چشم): به عنوان یکی از تهدید کننده ترین التهاب چشم محسوب می شود، به بخش های مختلفی از چشم حمله ور می شود. علائم عبارتند از قرمزی چشم و تحریک، تاری، درد چشم و نقاط شناور جلوی چشم می باشد

علل و علائم التهاب چشم

واکنش های آلرژیک اغلب باعث التهاب چشم می شوند. به دلیل گرده، تغییرات فصلی، گرد و غبار، قارچ های انگلی و حیوانات خانگی التهاب چشم بروز می کند. همچنین بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک از علائم مانند سوزش و تحریک مداوم رنج می برند. همچنین عفونت های باکتریایی و ویروسی، مانند گل مژه(التهاب اطراف مژه ها ) تهدیدات رایجی برای چشم هستند. برخی بیماری ها می توانند باعث التهاب چشم شوند از جمله لوپوس، دیابت، آرتریت، تبخال و سایر بیماری های منتقله از راه جنسی. علل دیگر التهاب چشم عبارتند از:

  • استفاده از لنز نامناسب
  • جراحی چشم
  • تروما یا آسیب به چشم
  • لمس کردن چشم ها با دست های کثیف
  • کمبود ویتامین A
  • استفاده بیش از حد از قطره چشم
  • گرد و غبار، شن و سایر مواد خارجی که زیر پلک چشم بروز می کنند
  • حساسیت به لوازم آرایشی چشم یا استفاده از لوازم آرایشی از تاریخ مصرف گذشته

درمان عفونت چشم

درمان خانگی التهاب چشم

ماهیت ظریف و حساس چشم، آنرا در فعالیت های روزمره و محیط زیست آسیب پذیر می سازد. با این حال، داروهای خانگی باعث کاهش تحریک و التهاب چشم می شود و می تواند موجب تسکین فوری مشکلات چشمی شود.

1. چای کیسه ای

پس از استفاده از چای کیسه ای آن را دور نیندازید، اجازه دهید خنک شود و سپس روی چشمان پف کرده خود قراردهید اجازه دهید به مدت 25 تا 30 دقیقه روی چشمان تان باقی بماند

2. آب نمک

از آب نمک جوشیده شده برای درمان التهاب چشم می توانید استفاده کنید برای این کار از توپ های پنبه ای استفاده کنید تا عفونت و علائم التهاب چشم را کاهش دهید.

3. آب گرم و سرد

انجام کمپرس گرم و سرد به طور متوالی می تواند به کاهش التهاب چشم کمک کند. برای درمان التهاب چشم از پد های پنبه ای آرایشی استفاده کنید. گرما در کاهش التهاب چشم موثر است، در حالی که کمپرس سرد خارش و سوزش چشم را کاهش می دهد.

4. خیار

خیار به عنوان یک درمان کلاسیک شناخته شده است، شما می توانید تکه های تازه خیار را روی چشم های بسته به مدت 20 تا 30 دقیقه قرار دهید. سبزیجات از جمله خیار دارای خاصیت قابض می باشند که انواع مختلفی از مشکلات چشمی را به ویژه پف چشم را درمان می کنند.

5. عدم استفاده از لنز

اگر از لنز استفاده مداوم می کنید و از التهاب مزمن چشم رنج می برید پیشنهاد می شود که لنز های خود را برای جلوگیری از عفونت و سایر عوارض کنار بگذارید

6. شستن مداوم دست

شستشوی مداوم دست ها و رعایت بهداشت خطر ابتلا به عفونت و التهاب چشم ها را کاهش می دهد.

7. کاهش آلرژن ها

شستشوی ملحفه تخت خواب، بالش و حوله ها در آب گرم (و استفاده از شستشو دهنده های ملایم و غیر مضر) سبب کاهش آلرژن هایی می شود که عامل التهاب چشم هستند.

8. سیب

پوست یک سیب رسیده را بگیرید و به قطعات ریز خرد کنید. سپس یک خمیر با کمک آن آماده کنید. چشمانتان را ببندید و مقداری از این خمیر بدست آمده را به چشمانتان بمالید. اجازه دهید تا این ضماد به مدت حداقل 15 تا 20 دقیقه روی چشمتان باقی بماند و اثر شگفت انگیز خود را بگذارد. این ضماد را می توان برای کاهش التهاب همراه با پف چشم استفاده کرد.

9. سیب زمینی

سبزیجاتی همانند سیب زمینی هنگامی که رنده می شوند، یک ضماد موثر و فوق العاده خواهند بود. سیب زمینی را با استفاده از یک باند تمیز، روی چشمان پف کرده و ملتهب نگه دارید. چشمان خود را ببندید.

10. پاپایا

یک پاپایای رسیده را له کنید و ضماد بدست آمده را روی چشم های پف کرده تان قرار دهید سعی کنید چشمانتان را ببندید. این ضماد را به مدت 15 دقیقه و دو بار در روز روی چشم هایتان قرار دهید.

11.-چغندر

با استفاده از یک باند تمیز چغندر (پخته شده) را در اطراف پف چشم هایتان نگه دارید. هنگم انجام این کار چشم هایتان را ببندید.


تهیه و ترجمه مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی

بیشتر بخوانید :

درمان عفونت چشم در اثر گذاشتن لنز چشم+عوارض لنز چشم

درمان عفونت و قرمزی چشم بعد از آرایش

راه های مناسب برای درمان چشم درد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits