دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت و درمان تاری دید
18
زمان مطالعه: 5 دقیقه
شناخت عوامل تاری دید ما را یاری می کند تا با احتمالاتی که با آن ها روبرو هستیم آشنا شویم. این مطالعات به کمک ما می آیند تا مچ بیماری را زودتر از آنکه زمین گیرمان کند، بگیریم یا اینکه ما را از نگرانی درباره بیماری های سخت در آورد. در این مقاله به...

علت تاری دید

تاری دید ناشی از MS

دکتر مصطفی سلطان سنجری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران دراین باره می گوید:

برخی از بیماری های اعصاب دارای علایم چشمی هستند که با تاری دید و کاهش قدرت بینایی، بروز می کنند.بیماری ام اس که یک بیماری سیستم عصبی است، بیشترین تاثیر را بر عصب بینایی چشم دارد و منجر به تاری دید می شود.

ام اس بیماری ای است که تمام قسمت های مغز و اعصاب را درگیر می کند. بیشترین تاثیر این بیماری در افراد جوان درگیر کردن عصب بینایی چشم است که کاهش قدرت دید فرد را به دنبال دارد.قدرت بینایی فرد مبتلا به ام اس در عرض چند هفته ممکن است به شدت کاهش یابد.

تاری دید ناشی از بیماری های اعصاب به این صورت است که فرد نمی تواند به راحتی مطالعه کند، شفافیت دید کاسته می شود و به دنبال از بین رفتن قسمتی از میدان دید، قدرت بینایی فرد کاهش می یابد. در واقع تاری دید ناشی از ام اس، به این صورت است که فرد احساس می کند، اشیا را از پشت شیشه ی مات می بیند و این حالت، برای ۲۴ ساعت طول می کشد.

تاری دید ناشی از تومورهای چشمی

دکتر سنجری در این باره می گوید:

بیشتر افرادی که دچار بیماری های اعصاب چشمی می شوند، اغلب افراد جوانی هستند که دچار التهابات شدید بینایی می شوند که این مشکل می تواند ناشی از تومورهای چشم هم باشد.

تاری دید ناشی از آب مروارید

دکتر محمد آقازاده امیدی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و متخصص بینایی سنجی می گوید:

کاتاراکت یا آب مروارید یعنی کدورت در لنز طبیعی چشم که پشت عنبیه و مردمک قرار گرفته است. لنز طبیعی چشم حدودا از ۶۵ درصد آب و ۳۵ درصد پروتئین ساخته شده که پروتئین‌ ها نیز طوری قرار گرفته‌ اند که لنز را شفاف نگه دارند و اجازه ی عبور نور از آن ها داده شود اما با بالا رفتن سن ، بعضی از این پروتئین‌ ها ممکن است به هم فشرده شده و شروع به ایجاد مناطقی کدر در لنز کنند که این امر به بروز آب مروارید منجر می‌ شود.

تار شدن یا محو شدن بینایی، حساس شدن به نور، کم رنگ شدن یا محو شدن رنگ‌ ها و تغییر مداوم شماره ی عینک یا لنز تماسی از علایم آب مروارید است.کدورت عدسی در ابتدا کوچک بوده و اثری روی بینایی ندارد و افراد متوجه تاری بینایی شان می‌ شوند مثل نگاه کردن از پشت یک قطعه شیشه ی کدر و یا این که فرد مبتلا به آب مروارید، نوری که از خورشید یا لامپ می ‌آید را به صورت درخشنده تر می بیند و رنگ ‌ها را به روشنایی سابق نمی ‌بیند

درمان تاری دید

چون تاریکی دید ممکن است به بیماری های چشمی حادتری منتهی شود، باید چشم های تان را متخصص چشم معاینه کند. اما اگر مشکل دید به سن مربوط می شود توصیه های زیر به شما کمک می کند.

استفاده از عینک مطالعه

دکتر فراید لاندر می گوید:

شاید همه چیزی که شما نیاز دارید، عینک مطالعه باشد. عینکی را امتحان کنید که پایین سطح بزرگ نمایی را داشته باشد. به فاصله حدود 35 سانتیمتری از قفسه کتابها بایستید و سعی کنید چاپ آن را بخوانید. اگر باز هم برایتان مشکل بود، عینک با قدرت بیشتری را امتحان کنید. تحریف چشم را نیز بررسی کنید. در حالی که دستها را به طرف جلو دراز کرده اید، عینک را در دست نگه دارید و روی شیئی که خطوط عمودی و افقی شدیدی دارد تمرکز کنید. عینک تان را به طرف بالا و پایین و طرفین حرکت دهید. اگر خطوط را موجدار مشاهده می کنید، عینک دیگری را امتحان کنید. اگر موثر واقع نشد، باید از پزشک بخواهید تا عینک مطالعه برای تان تجویز کند.

استفاده از دو لنز

دکتر فراید لاندر می گوید:

«ممکن است چشم پزشک عینکی با دو عدسی را پیشنهاد کند. یکی برای دیدن اشیای دور و دیگری، برای دیدن اشیای نزدیک. به این ترتیب، مغز به طور خودکار روی چشم ها تمرکز می کند.

پیوند چشم

شاید به نظر عجیب بیاید، اما این یکی از روشهای درمانی برای فرسودگی شبکیه است. وضعیتی که در آن هریک از بخشهای مهم چشم به آرامی از هم پاشیده می شوند و قدرت دید کمتر و کمتر می شود. راه حل دیگر برای برطرف کردن این ناراحتی، استفاده از لنزهای ذره بینی است.

دکتر فراید لاتر می گوید:

«با استفاده از این روش ها می توانید تفاوت بین توانایی خواندن و نخواندن را متوجه شوید.»

همچنین بخوانید:

علت سردرد همراه با حالت تهوع و چشم درد

علت درد در ناحیه پشت چشم (کاسه چشم) چیست؟

درمان اختلالات دید شبانه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (18 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits