دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۱ درمان خانگی خشکی و ترک خوردگی لب
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
رفع ترک خوردگی لب با استفاده از روش های خانگی و داروهای گیاهی کار آسان و موثری است. شما حتی می توانید با استفاده از این روش ها به پیشگیری از ترک لب هایتان بپردازید. ترک لب، نه تنها باعث کاهش زیبایی چهره تان می شود، بلکه باعث سوزش و پوسته پوسته شدن...

درمان خانگی خشکی و ترک خوردگی لب

هنگام تغییر آب وهوا بخصوص در ماه های سرد، خشکی و ترک لب شایع است. از آنجایی که لب برای محافظت در برابر رطوبت کم و هوای سرد روغن طبیعی تولید نمی کند ، بنابراین زمانی که آب و هوا و محیط اطرافتان تغییر می کند، ممکن است با خشکی یا ترک لب مواجه شوید.

اگر چه ترک خوردگی لب کاملا معمول و رایج است، اما ظاهر فیزیکی آن زیبا و خوشایند نیست، بنابراین درمان آن لازم و ضروری است. خوشبختانه، روش های خانگی ترک خوردگی لب می تواند در بهبود سریع آن موثر باشد. برای آشنایی با این روش های خانگی با مجله دلگرم همراه شوید.

علل و علائم خشکی و ترک لب

خواه در منطقه ای زندگی می کنید که در آن زمستان های سختی و طاقت فرسایی دارد، یا اینکه از اسکیت بازی در سرمای زمستان لذت می برید، در هر صورت با خشکی و ترک خوردگی لب مواجه خواهید شد. به هر حال، شما مجبور نیستید دمای زیر صفر را تحمل کنید تا از این وضعیت رنج ببرید. علاوه بر این اگر عادت دارید با دهان باز نفس بکشید و یا لب خود را با آب دهان خیس کنید، خود را بیشتر در معرض آسیب قرار می دهید.

سایر علت های خشکی و ترک لب عبارتند از:

  1. بیش از حد در معرض باد یا نور خورشید بودن
  2. کم آبی
  3. عوامل محرک و آلرژن ها
  4. واکنش به لوازم آرایشی و یا محصولات مراقبت از پوست
  5. کمبود ریبوفلاوین
  6. استفاده مکرر از صابون
  7. سیگار کشیدن
  8. سابقه اختلالات پوستی
  9. کمبود ویتامین A، B و C

علائم و نشانه های ترک خوردگی لب ها به راحتی قابل تشخیص است، خشکی، قرمزی، ترک های دردناک، پوسته پوسته شدن و در بعضی موارد خونریزی رخ می دهد.

راهکارهای خانگی درمان خشکی و ترک لب

راهکارهای خانگی درمان خشکی و ترک لب

یکی از کارهایی که بیشتر مردم برای مقابله با خشکی لب ها انجام می دهند خیس کردن لب با آب دهان است. این کار نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه موجب تشدید آن می شود. زمانی که لب هایتان خشک شده یا ترک می خورد شما باید در برابر وسوسه لیس زدن لب هایتان مقاومت کنید. این کار اگر چه باعث تسکین موقتی درد می شود اما تاثیرش زودگذر است. هنگامی که بزاق شما تبخیر می شود، متوجه خواهید شد که علائم بدتر از قبل می شود. راه های دیگر برای درمان لب های ترک خورده عبارتند از:

1. حفاظت از لب

از یک کرم روان کننده با بیس روغن برای محافظت از لب استفاده کنید. یک دسته محصولات مخصوص ترک لب ، بالم لب (lip balm) نامیده می شوند. این محصولات به نوعی با "مومیایی کردن" لب مانع خشکی و ترک لب می شوند. بنابراین پماد یا بالم لبی را انتخاب کنید که حاوی پترولاواتوم یا موم زنبور عسل باشد. هنگام خرید بالم لب، در انتخاب خود دقت کنید. موم زنبور عسل یک مرطوب کننده فوق العاده است. با استفاده از محصولات حاوی موم زنبور عسل خشکی لب درمان می شود و لب هایی همواره مرطوب و نرم خواهید داشت. موم عسل یک لایه محافظ در لب ها ایجاد می کند که می تواند آنها را از اشعه های مضر UV محافظت کند. همچنین موم زنبور عسل از عفونت ها و زخم های احتمالی جلوگیری می کند.

2. روسری

هنگام پیاده روی در طول فصل سرد زمستان ، با کمک بالم لب، لب خود را مرطوب کنید و با یک روسری لب خود را بپوشانید تا از سرما محفوظ بماند.

3. زینک (روی)

اگر از آن دسته افرادی هستید که هنگام خواب آب دهان تان سرازیر می شود، به یاد داشته باشید که این کار باعث خشکی لب می شود و همچنین شرایط پیش از آن را بدتر می کند. بنابراین، قبل از خواب، پماد زینک اکسید روی لب بمالید، زیرا مانع خشکی لب در طول شب می شود.

4. وازلین

برای درمان خشک و ترک لب، از وازلین استفاده کنید. برای درمان خشکی لب چند بار در روز به لب‌تان وازلین بمالید تا از آن محافظت شود. قبل از خواب هم این کار را انجام دهید تا در طول شب، لب‌تان به‌خوبی تغذیه شود

5. رژ لب

خانم‌ها در انتخاب لوازم آرایشی و بخصوص رژ لب که با پوست لب‌ها تماس مستقیم دارد، باید بسیار دقت کنند و از رژلب‌های استاندارد حاوی ترکیبات مرطوب‌کننده و ضدآفتاب و دارای خاصیت چرب‌کنندگی استفاده کنند که باعث نگهداری رطوبت لب‌ها می‌شود.

6. کاهش مصرف مواد غذایی محرک

از آنجایی که لب های ترک خورده بسیار حساس هستند، مصرف برخی از مواد غذایی مورد علاقه تان ممکن است علائم را بدتر کند. سعی کنید از مواردی مانند آب پرتقال، نوشابه های الکلی، فلفل، خردل و سس کباب پرهیز کنید تا زمانی که خشکی و ترک لب درمان شود

7. رطوبت ساز

در اتاق خود دستگاه رطوبت ساز قرار دهید، تا رطوبت اتاق را فراهم کند و خشکی لب را هنگام خواب کاهش دهد.

8. خیار

برخی افراد اعتقاد دارند با قرار دادن یک قطعه خیار بر روی لب ، می توان ترک و خشکی لب را درمان کرد.

9. جلوگیری از عفونت

برای جلوگیری از عفونت لب های ترک خورده، پماد آنتی بیوتیک (مانند پماد باسیتراسین یا پولیسپورین ) صبح و شب روی لب هایتان بمالید.

10. خمیر دندان و دهانشویه خود را بررسی کنید

بعضی از افراد به دلیل آلرژی و حساسیت نسبت به برخی محصولات از جمله خمیر دندان دچارترک و خشکی لب می شوند. سعی کنید خمیر دندان خود را عوض کنید یا چندین روز از دهانشویه استفاده نکنید تا ببینید آیا مشکل شما حل می شود یا خیر. حتی پس از مسواک زدن، خوب دهان تان را بشویید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ مواد تحریک کننده ای در دهانتان باقی نمانده باشد. از خمیر دندان های حاوی اسانس و مواد طعم دهنده پرهیز کنید زیرا در کاهش ترک و خشکی لب می تواند موثر باشد.

11. ویتامین ب کمپلکس

بعضی اوقات، کمبود ویتامین ها می تواند سبب پوسته پوسته شدن و ترک لب شود. مکمل های مولتی ویتامین مصرف کنید، مخصوصا مکمل هایی که حاوی ویتامین های ب کمپلکس و آهن میباشد.

تهیه و ترجمه مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی


بیشتر بخوانید:

۲۰ درمان حیرت انگیز ترک لب کودک

ترمیم خشکی لب

درمان خشکی لب ها در فصل های سرد سال



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits