دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۱ راهکار خانگی برای درمان وزوز گوش
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
برخی بیماری های گوش می توانند موجب آسیب به گوش یا بدتر شدن وزوز گوش شوند. در برخی افراد علت اصلی وزوز گوش به صورت یک رمز و راز باقی می ماند. یکی از علت های رایج وزوز گوش آسیب سلول های مویی گوش داخلی است با ما باشید تا درمان های خانگی این عارضه را...

راهکارهای خانگی درمان وزوز گوش

سوالی برای اکثریت افراد وجود دارد که دلیل وزوز گوش چیست؟ برای برخی، پاسخ کاملا شفاف نیست که چه عاملی موجب وزوز گوش، وقفه خواب و مانع فعالیت های روزمره می شود.

وزوز گوش چیست ؟

وزوز گوش عبارت است از احساس صدای زنگ یا صداهای دیگر در گوش یا درک آن در مغز هنگامی که محرک صوتی خارجی وجود ندارد. این حالت می‌تواند به صورت موقتی یا دائمی باشد. این وضعیت گوش ها و یا سر را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث ایجاد صدایی می شود که هیچ منبع خارجی ندارد. خوشبختانه، داروهای خانگی درمان وزوز گوش موثر و حائز اهمیت اند و می توانند با شرایط پیش آمده مقابله کنند. برای آشنایی با این راهکارهای خانگی با مجله دلگرم همراه شوید.

علل و علائم وزوز گوش

برخی بیماری های گوش می توانند موجب آسیب به گوش یا بدتر شدن وزوز گوش شوند. در برخی افراد علت اصلی وزوز گوش به صورت یک رمز و راز باقی می ماند. یکی از علت های رایج وزوز گوش آسیب سلول های مویی گوش داخلی است. اگر سلول های مویی گوش داخلی آسیب ببینند، تکانه‌های الکتریکی اضافه‌ای را به‌طور تصادفی به مغز ارسال می‌کنند که موجب وزوز گوش می‌شود. برخی بیماری های مزمن و بیماری های گوش در وزوز گوش موثرند از جمله:

  1. افت شنوایی مرتبط با سن
  2. در معرض صدای بلند بودن به مدت طولانی
  3. افزایش جرم یا واکس گوش
  4. بیماری منیر یا اختلال گوش داخلی
  5. استرس و افسردگی
  6. آسیب های سر و گردن
  7. داروها (آنتی بیوتیک ها، داروهای سرطانی و دوزهای بالا آسپرین)

به هر حال در تمامی موارد، وزوز گوش ذهنی است؛ به این معنی است که تنها فردی که وزوز گوش دارد می تواند صداهای آزاردهنده را بشنود. برخی از افراد مبتلا به وزوز گوش علائم را به این صورت بیان می کنند: صدای زنگ غیر قابل توضیح، صدای ضربان قلب، وزوز، سروصدا، امواج اقیانوس، زنگ تلفن، صداهای موسیقی و صدای جیرجیرک.

درمان خانگی وزوز گوش

درمان های خانگی برای وزوز گوش

راهکارهای خانگی متعددی برای درمان وزوز گوش وجود دارد که عبارتند از:

1. اجتناب از محرک ها

برخی افراد دقیقا می دانند که علت وزوز گوش چیست. به عنوان مثال صدای بلند یا وجود نیکوتین تاثیر گذار است، در معرض محرک هایی که موجب بدتر شدن وضعیت شما می شوند، قرار نگیرید. از محرک هایی مانند سیگار، قهوه، الکل و آسپرین پرهیز کنید، زیرا مواد شیمیایی موجود در آنها باعث تضعیف انعطاف پذیری رگ های خونی می شوند.

2. پاک کردن گوش

جرم گوش یا واکس گوش که به طور طبیعی توسط غددی در کانال گوش ترشح می شود ، نقش محافظت کننده، نرم کننده و خاصیت ضدباکتریایی دارد. جرم گوش در واقع از ترشحات طبیعی و ضروری بدن است که از گوش مراقبت می کند اما پاک کردن مداوم آن، گوش را در مقابل عفونت بسیار آسیب پذیر می سازد. از طرفی نیز افزایش جرم گوش می تواند مشکل ساز باشد. پاک نکردن گوش و در نتیجه افزایش بیش از حد جرم گوش می تواند موجب مشکلات شنوایی و وزوز گوش شود.

3. عدم مصرف آسپرین

در هنگام مصرف داروی ضد التهابی، یک گزینه دیگر را جایگزین آسپرین کنید . استفاده طولانی مدت آسپرین در بعضی از افراد می تواند موجب وزوز گوش شود یا وضعیت فعلی را بدتر کند.

4. محدود کردن نوشیدنی های الکلی

از آنجا که الکل با متسع کردن رگهای خونی باعث افزایش نیروی خون و افزایش جریان خون به ناحیه گوش داخلی می شود، توصیه می شود میزان مصرف مشروبات الکلی را محدود کنید.

5. تحت کنترل بودن فشار خون

یکی از علایم فشار خون بالا ایجاد صداهای ناگهانی در گوش بوده که با کاهش فشار خون این اصوات نیز کاهش می یابند. با تمرینات ورزشی روزانه و بررسی فشار خونتان می توانید جریان خون را بهبود دهید و آسوده خاطر شوید که فشار خونتان تحت کنترل است. زمانی که فشار خون کنترل شود وزوز گوش برطرف می شود.

6.پرهیز از نمک

کاهش مصرف نمک می تواند گردش خون را بهبود دهد و وزوز گوش را درمان کند.

7. گوش گیر و هدفون

برای محدود کردن شدت صداهای بلند اطرافتان، هنگام استفاده از جارو برقی، ماشین ظرفشویی و ماشین چمن زنی از گوش گیر ( محافظ گوش )استفاده کنید. می توانید از داروخانه گوش گیر لاستیکی، فومی و دارای قالب تهیه کنید. هنگام گوش دادن به موسیقی با هدفون با صدای بلند گوش نکنید.

8. صدا درمانی

صدا درمانی یک نوع حواس پرتی توسعه یافته است. بسیاری از افراد مبتلا به زنگ گوش، زمانی که در یک محیط آرام قرار می گیرند علائم بیشتری از زنگ گوش را حس می کنند. بنابراین گوش دادن به صداهای دیگر می تواند درمان خوبی برای این حالت باشد. توصیه می شود افرادی که از وزوز گوش رنج می برند در هنگام خواب به رادیو و موسیقی گوش دهند و یا پنکه ای روشن کنند تا حواسشان از صدای وزوز پرت شود و سریعتر به خواب روند.

9.دوری از صداهای بلند

قدرت شنوایی خود را در معرض خطر قرار ندهید از سر و صدایی که می تواند باعث کاهش شنوایی می شود دوری کنید. این به معنی کاهش صدای موسیقی و محدود کردن میزان شنیدن موسیقی با صدای بلند است. از ماشین آلات سنگین و پر سرو صدا از جمله اره برقی، سلاح های گرم دوری کنید؛. همچنین در نظر داشته باشید که کنسرت هایی با صدای بلند می توانند وزوز گوش کوتاه مدت ایجاد کنند، البته حضور دائمی می تواند منجر به آسیب دائمی شود.

10. تمرینات تنفسی عمیق

با توجه به مرکز تحقیقات شنوایی اورگن، می توانید علائم وزوز گوش را با الگوهای تمرین تنفس عمیق و آهسته کاهش دهید و با استرس مقابله کنید.

11. کنترل استرس

اگر زندگی شما پر از استرس باشد، وزوز گوش ممکن است بدتر شود. راه های جدیدی برای مقابله با استرس و تنش های روزمره بکار بگیرید و استرس را مدیریت و کنترل کنید. پیشنهاد می کنیم که تمرینات ورزشی روزانه ، مراقبه و مدیتیشن و آرام سازی ذهن را انجام دهید.


تهیه و ترجمه شده مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی

بیشتر بخوانید:

بهترین درمان وزوز گوش در طب سنتی

وِز وِز گوش و درمان آن با داروی گیاهی تاناکان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits