دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۸ روش خانگی درمان یبوست در بارداری + علل یبوست بارداری
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
یبوست در بارداری میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. شما میتوانید با استفاده از روش های خانگی به درمان یبوست بارداری بپردازید. در این مقاله همه آنچه باید در مورد یبوست بارداری بدانید را به شما خواهیم گفت

مجله دلگرم | یبوست در بارداری و بطور کلی هر گونه یبوست با سه نشانه‌ی کلی یعنی حرکات نامناسب روده، درد در ناحیه‌ی شکم و دفع سخت مدفوع همراه است. بسیاری از خانم‌ها در زمان بارداری علائم یبوست را تجربه می‌کنند. تغییرات هورمونی، فشار رحم و کاهش میزان آهن قبل از زایمان می‌تواند از عوامل اصلی یبوست در بارداری باشد.

همانطور که می‌دانید ایجاد حالت تهوع در بارداری و سوزش سر دل در بارداری منجر به بروز مشکل بی‌خوابی و درد پشت می‌شود، که معمولا مادران باردار به سختی می‌توانند با این مشکلات به وجود آمده در بدن خود مقابله نمایند. البته، به عنوان یک خانم باردار فراموش نکنید که برخی از این تحولات ممکن است به همراه تغییرات دیگر، دردوران بارداری شما اتفاق بیافتد. یبوست در بارداری، یکی از شایع‌ترین مشکلات افراد در دوران بارداری است. بهتر است به عنوان یک مادر باردار از تمامی علت ها، علائم و راه های جلوگیری و درمان یبوست با روش های ساده و خانگی اطلاع داشته باشید تا بتوانید این دوران را با لذت بیشتری سپری کنید.

علت یبوست در بارداری چیست؟

یبوست در بارداری یکی از مشکلات بسیار شایع این دوران حساس به شمار می‌رود که اکثر زنان، آن را تجربه می‌کنند. به عنوان یک مادر باردار فراموش نکنید که ممکن است این مشکل با پیشرفت روزهای حاملگی، در بدن شما بدتر هم بشود. در بسیاری از موارد، مشکل یبوست در دوران بارداری به دلیل ترشح و ترکیب برخی از هورمون‌ ها و تغییر توابع مکانیکی بدن اتفاق می‌افتد که با کم کردن سرعت کار سیستم گوارش بدن زنان باردار، باعث بروز مشکل یبوست در بدن آن‌ها می‌شود. همچنین، به عنوان یک مادر باردار به خاطر داشته باشید که مصرف مکمل‌ های آهن خوراکی، عدم انجام ورزش، مبتلا شدن بدن مادر باردار به کم‌آبی و افزایش تولید هورمون پروژسترون در بدن هم ممکن است یبوست شدیدی را در اوایل دوران بارداری، در بدن هر زنی به وجود آورد. اما، جالب است بدانید که مشکل یبوست در اواخر دوران حاملگی می‌تواند به دلیل وجود عوامل دیگری مانند وجود استرس، بزرگ شدن رحم و درد لگنی در زنان باردار اتفاق بیفتد.

درمان یبوست در بارداری با روش های خانگی

  1. استفاده منظم از غذاهای غنی از فیبر مثل آلو، نان سبوس‌دار، غلات صبحانه، میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی دوران بارداری زنان می‌تواند فشار وارده به روده‌های این افراد را کاهش داده و مشکل یبوست در بدنشان را از بین ببرد.
  2. زنان حامله باید سعی کنند تا برای از بین بردن مشکل یبوست به وجود آمده در بدن خود، از مسهل‌های طبیعی مانند سنا (به منظور تحریک اجابت مزاج خود) استفاده نمایند.
  3. همچنین، با افزایش مصرف مایعات روزانه و ورزش کردن منظم، زنان باردار می‌توانند به برطرف شدن مشکل یبوست در دوران بارداری خود کمک زیادی بکنند.
  4. به خاطر داشته باشید که مصرف غذاهای غنی از پروبیوتیک‌ ها نیز می‌تواند کمک زیادی به تغییر فلور روده بزرگ کرده و عملکرد روده‌ها در زنان باردار را بهبود بخشد.
  5. زنان حامله می‌توانند با خیال راحت در دوران بارداری خود از ملین‌های روغنی خاص مانند روغن‌های معدنی، سبوس و پسیلیوم به منظور از بین بردن مشکل یبوست در بدن خود استفاده کنند.
  6. اضافه کردن آب نیمی از یک لیموترش تازه به یک لیوان آب ولرم و مصرف این مخلوط در هر روز صبح، هم می‌تواند حرکات روده ها در زنان باردار را افزایش داده و مشکل یبوست در بدن این زنان را از بین ببرد.
  7. به عنوان یک خانم باردار فراموش نکنید که مصرف سوپ کلم در دوران بارداری هم می‌تواند حرکات روده در بدن زنان باردار را تنظیم نموده و یبوست را از بین ببرد.
  8. همانطور که می‌دانید مصرف شیر در هر روز مزایای بهداشتی متعددی برای انسان دارد. نوشیدن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب می‌تواند مشکل یبوست زنان را در دوران بارداری از بین ببرد.
  9. اما با این حال بهتر است به عنوان یک خانم باردار جوان و کم‌تجربه سعی کنید تا قبل از به کار بردن هر درمان خانگی برای درمان یبوست خود در این دوران حساس، حتما با یک پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت نمایید.
  10. زمانی‌که صبح‌هنگام از خواب برمی‌خیزید، لیوانی از آب ولرم با لیمو میل کنید.
  11. پیش از هر غذا یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا زیتون بنوشید. روغنی که به چرب و نرم کردن مدفوع کمک کند.
  12. تا زمانی‌که روده‌های‌تان پاک شود، خوراکی‌های خود را به میوه‌های تازه با پوست و مواد غذایی زیر محدود کنید، سیب و هلو با پوست، سوپ‌ها، سالاد سبزیجات مثل هویج‌ رنده‌ شده با پوست، مغزها، تخمها مثل آفتابگردان و تخم کدو و حبوباتی مثل لوبیای سیاه و نخود و دیگر پروتئین‌های زودهضم مانند تخم‌مرغ.
  13. هر روز پیاده‌روی طولانی بروید.
  14. فنجانی از میوه‌های خشک مثل آلو یا زردآلو را با لیوان پری از آب روی اجاق بجوشانید. تا زمانی آنرا بپزید که میوه نرم شده باشد، سپس آنرا له کنید و تمامی آنرا همراه با آبش صبح‌هنگام و پیش از خوردن چیز دیگری میل کنید.
  15. هر روز از محصولات پروبیوتیک‌ استفاده کنید.
  16. از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند چای و قهوه دوری کنید. گرچه ممکن است آنها در آغاز باعث حرکت روده شوند، اما از آنجا که ادرار‌آور هستند با ایجاد کمبود آب بدن مشکل یبوست را تشدید می‌کنند.
  17. به محض احساس نیاز به دفع مدفوع، به سرعت به توالت بروید.
  18. هرگز استفاده از توالت را به تعویق نیاندازید.

بیشتر بخوانید:

دلیل یبوست کودکان + درمان قطعی یبوست کودکان

۸ درمان خانگی و تاثیرگذار یبوست

یبوست سالمندان: ۸ روش خانگی درمان یبوست در سالمندان


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits