دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم نقرس پا چیست و چگونه درمان میشود ؟
20
زمان مطالعه: 6 دقیقه
نقرس پا یک از بیماری های دردناک و آزاردهنده است که در ناحیه شست پا ایجاد می‌شود. برای درمان نقرس پا می‌توانید از روش‌های گیاهی و سنتی استفاده کنید که در این متن برای شما آورده شده است.

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با علائم و درمان نقرس پا بیشتر آشنا شوید

نقرس نام بیماری است که معمولا در شست پا ایجاد و فرد مبتلا به نوعی حملات آرتروز دچار می‌شود. نقرس همراه با ورم پا بوده و دارای التهاب و سوزش خواهد بود. این بیماری عمدتا به دلیل بالا رفتن سطح اسید اوریک خون ایجاد می‌شود. اسید اوریک در اطراف مفاصل و تاندون‌ها کریستال‌هایی ایجاد می‌کند که رسوب آنها سبب بروز علایم و عوارض نقرس می‌شود. در این متن با علائم،‌ عوامل و روش‌های درمانی نقرس پا آشنا خواهید شد.

علائم نقرس پا

متداول‌ترین علامت نقرس درد در محل اتصال شست به کف پا است. البته سایر مفاصل مانند زانوها، پاشنه کف پا، مچ و انگشتان نیز ممکن است درد داشته باشند. به دلیل اینکه در شب دمای بدن کاهش می‌یابد، این درد معمولا در شب‌ها ظاهر می‌شود. سایر علائم نقرس شامل تب و خستگی است و حتی در دراز مدت و در اثر عدم درمان ممکن است سنگ کلیه نیز ایجاد شود.

عامل ایجاد نقرس

بالا بودن اوره و اسید اوریک خون عامل اصلی بروز نقرس است و بالا رفتن آن هم می‌تواند متاثر از نوع رژیم غذایی، عوامل ارثی و یا نقص در چرخه دفع اوره بدن باشد که در نتیجه آن نمک‌های اوریک از بدن دفع نشده و در بدن رسوب می‌کنند. مصرف الکل و غذاهای گوشتی و پر چرب و هم چنین سبزیجاتی که دارای پورین بالا هستند مانند لوبیا، عدس و اسفناج می‌تواند منجر به بروز نقرس بشود.

درمان نقرس پا

درمان نقرس معمولا با استفاده از داروهای ضد التهابی انجام می‌شود. اما سایر روش‌های سنتی و طب دارویی نیز برای آن وجود دارد که در ادامه به تعداد زیادی از آنها اشاره خواهیم کرد.

۱- درمان نقرس با استفاده از زنجبیل

با توجه به اینکه ریشه زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است می‌تواند یک درمان خوب برای رفع نقرس باشد. شما می‌توانید از زنجبیل در غذاهایی که روزانه مصرف می‌کنید، استفاده نمایید. همچنین می‌توانید آن را به آب اضافه کرده، به شکل خمیر در آورید و آن را بر روی محل درد خود به عنوان ضماد استفاده کنید.

۲- جوش شیرین برای درمان نقرس

جوش شیرین به دلیل اینکه می‌تواند در کاهش اسید اوریک بدن موثر باشد، نقشی در درمان نقرس خواهد داشت. برای این منظور مقداری جوش شیرین را به آب اضافه کرده و آن را چهار نوبت در روز بنوشید.

۳- درمان نقرس پا با آب سرد

آب سرد می‌تواند درد و تورم ناحیه متاثر از نقرس را تسکین دهد. شما می‌توانید پاهای خود را در وان حمام آب سرد بگذارید و یا از کیسه یخ روی ناحیه دردناک استفاده کنید. همچنین نوشیدن آب خنک می‌تواند به درمان نقرس پا کمک کند و مقدار اسید اوریک خون را کاهش دهد.

۴- استفاده از روغن کرچک

برای کاهش درد نقرس پا بهتر است که پا را با روغن چرب کرده و یا آن را با پارچه‌ای که به روغن کرچک آغشته است پانسمان کنید. سپس اجازه دهید که یک شب تا صبح روی پای شما باقی بماند.

۵- درمان نقرس پا با مصرف لوبیا سبز

مصرف لوبیا سبز در غذاها و یا نوشیدن آب آن می‌تواند در بهبود نقرس شما مفید و موثر باشد.

۶- میوه‌های خانواده توت

میوه‌هایی از خانواده توت مانند شاتوت، تمشک و ... خواص ضد التهابی دارند و می‌توانند در درمان نقرس مفید باشند. این میوه‌ها با داشتن ویتامین ث بالا در کاهش تورم و درد نقرس مفید هستند.

۷- مصرف گشنیز موثر در درمان نقرس

گشنیز دارای خواص آنتی اکسیدانی است و اسید اوریک را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید گشنیز را دم کرده و آن را روزانه چندین مرتبه بنوشید.

۸- درمان نقرس پا با سیر

سیر گیاهی با هفتاد و دو خاصیت درمانی است. این گیاه بی‌نظیر در درمان نقرس هم مفید و موثر است. برای کمک از خواص آن برای درمان نقرس پا توصیه می‌شود که روزانه یک حبه سیر خام بخورید و یا از سیر در غذاهایی که طبخ می‌کنید استفاده نمایید.

۹- گزنه برای درمان نقرس

گزنه از جمله گیاهان دارویی است که خاصیت ضد التهابی دارد و می‌توان آن را به صورت دمنوش نیز استفاده کرد. برای تهیه دمنوش گزنه می‌توانید چند برگ آن را برداشته و داخل قوری دم کرده و سپس آن را بنوشید.

۱۰ - استفاده از سرکه سیب

یک قاشق سرکه سیب را در یک لیوان آب ریخته و آن را در طول روز بنوشید. همچنین می‌توانید یک پارچه را در سرکه سیب خیسانده و آن را روی ناحیه دردناک پای خود قرار دهید.

۱۱- نقش زردچوبه در درمان نقرس

زردچوبه هم می‌تواند گیاه مناسبی برای کمک به درمان نقرس پا باشد. شما می‌توانید مقداری زردچوبه را به آب اضافه کرده و آن را بنوشید.

۱۲- مصرف امگا سه

امگا سه که خصوصا در روغن ماهی به فراوانی پیدا می‌شود می‌تواند به درمان نقرس کمک کند.

۱۳- گیلاس و درمان نقرس

مصرف گیلاس هم تاثیر خوبی در درمان نقرس پا دارد. شما می‌توانید گیلاس را به شکل معمولی بخورید و یا آب آن را گرفته، یک حبه سیر به آن اضافه کنید و از این مخلوط بنوشید.

۱۴- کاهش درد نقرس با موز

موز به دلیل اینکه سطح ویتامین ث بالایی دارد می‌تواند سبب کاهش درد و تورم نقرس شود. برای این منظور می‌توانید هر روز یک موز کامل مصرف کرده و یا با نصف فنجان ماست آن را مخلوط کرده و بخورید.

۱۵- مصرف سیب

سیب نیز از جمله میوه‌هایی است که می‌تواند برای درمان نقرس مفید باشد. برای افرادی که نقرس دارند توصیه می‌شود که حتما روزانه یک عدد سیب میل نمایند. وجود اسید مالیک در سیب تاثیر خوبی بر بهبود نقرس دارد.

۱۶- آبلیموترش و درمان نقرس

آب یک لیموترش را گرفته و با نصف قاشق جوش شیرین مخلوط کنید. سپس کمی آب به این ترکیب اضافه کرده و آن را بنوشید. خوردن آبلیمو به تنهایی نیز می‌تواند میزان اسید اوریک خون شما را متعادل کند.

پیشگیری از نقرس پا

برای پیشگیری از نقرس بهترین راه تغییر در سبک زندگی و کاهش مصرف گوشت قرمز و الکل است. همچنین مصرف ویتامین ث و مصرف قهوه می تواند خطر ابتلا به نقرس را کاهش دهد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (20 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits