دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علل، علائم و راههای پیشگیری از عفونت مثانه چیست ؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
هنگامی که میکروب ها به مثانه حمله می کنند، التهاب مثانه ایجاد می شود در اثر التهاب علائم سیستیت بروز می کند. عفونت مثانه باعث ایجاد تحریک و درد می شود، بنابراین درمان عفونت مجاری ادراری برای تعادل سلامتی بدن کاملا حیاتی است.

عفونت مثانه (سیستیت) چیست ؟

عفونت مثانه (اغلب به عنوان سیسیت نامیده می شود) زمانی رخ می دهد که باکتری از طریق پیشابراه وارد مجاری اداری می شود باکتری روی دیواره مثانه قفل می شود و شروع به تکثیر می کند عفونت می تواند به سیستیت تبدیل شود، بسیاری از انواع مختلف سیستیت عبارتند از:

  • الف. سیستیت باکتریایی: به عنوان شایع ترین شکل این عفونت است که اغلب از طریق روده به پیشابراه منتقل می شود و در نتیجه به مثانه منتهی می شود. باکتری های کلی فرم عامل این نوع التهاب و عفونت می باشند
  • ب. سیستیت بینابینی (سندرم دردناک مثانه) : این شکل از عفونت کاملا دردناک است و به آسانی قابل تشخیص نیست. در این شکل از عفونت هیچگونه ارگانیسم خارجی که عامل ناراحتی و درد شود نقشی ندارد
  • ج. سیستیت هموراژیک : این التهاب مثانه باعث کیست هموراژیک می شود و اغلب در بیماران تحت درمان سرطان رخ می دهد.

علائم عفونت مثانه

عفونت های مثانه می تواند هر فردی را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال اگر متوجه الگوهای جدید شب ادراری کودک نوپای خود شدید (که همچنین بی اختیاری ادراری نامیده می شود)، باید با پزشک مشورت کنید که آیا این نتیجه عفونت ادراری است یا خیر. علائم و نشانه های عفونت مثانه عبارتند از:

  1. مشکل ادرار: عفونت مثانه اغلب موجب تکرر ادرار می شود، اما مقدار کمی ادرار تولید می کند. هنگام ادرار، فرد ممکن است احساس سوزش داشته باشد.
  2. خون در ادرار: گاهی اوقات خون در ادرار دیده می شود. این علامت به عنوان هماچوری نیز نامیده می شود.
  3. تغییرات ظاهری ادرار: پس از بررسی ادرار، ممکن است ادرار کدر و مه آلود به نظر برسد و بوی تندی داشته باشد
  4. فشار زیر شکم: ممکن است در قسمت پایینی شکم فشار را احساس کنید
  5. تب: بعضی از افراد زمانی که دچار عفونت مثانه می شوند، تب درجه پایین دارند.

علل عفونت مثانه

دانستن علل عفونت مثانه ممکن است به شما در جلوگیری از برخی از عوامل مرتبط با این بیماری کمک کند. در حالی که بسیاری از علل ذکر شده، اجتناب ناپذیر هستند، با پیروی از عادات سالم و بهداشت شخصی، برخی شرایط قابل پیشگیری است. در بخش زیر شما علل اصلی سیستیت را خواهید دانست:

1. عفونت کلیه یا پیشابراه

اگر شما در معرض عفونت پیشابراه یا کلیه هستید، ممکن است به دنبال این شرایط، دچار سیستیت یا عفونت مثانه شوید. عفونت های واژن یا غده پروستات نیز می توانند باعث عفونت مثانه شوند.

2. سنگ کلیه

علاوه بر عفونت کلیه ، اگر سنگ کلیه دارید، ممکن است التهاب یا تحریک در مثانه رخ دهد.

3. احتباس ادرار

اگر تخلیه مثانه و ادرار را به تاخیر می اندازید ، این کار باعث تحریک یا التهاب مثانه می شود.

4. یبوست

بروز یبوست شدید باعث عفونت مثانه می شود.

5. سرطان

در مورد سیستیت هموراژیک، التهاب مثانه هنگامی رخ می دهد که یک بیمار تحت درمان سرطان مانند شیمی درمانی یا پرتو درمانی قرار گرفته باشد

تشخیص سیستیت

ابتدا باید نمونه ای از ادرار به آزمایشگاه ارائه شود. پزشک شما سپس نمونه را آزمایش می کند تا نتیجه گیری کند که آیا خون، غلظت یا باکتری در داخل ادرار وجود دارد یا خیر. اگر باکتری وجود داشته باشد، به احتمال زیاد باید به علت سیستیت درمان شوید

عوامل خطر

این یک واقعیت است - بعضی افراد بیشتر در معرض ابتلا به عفونت مثانه نسبت به دیگران قرار دارند. به عنوان مثال، زنان از این وضعیت دردناک بیشتر از مردان رنج می برند. یکی از دلایل اصلی طول مجرای پیشابراه است، که در زنان کوتاهتر از مجرای پیشابراه مردان است و به این معنی است که باکتری ها در رسیدن به مثانه فاصله کوتاهتری را طی می کنند. در زیر عوامل خطر بیشتری برای سیستیت وجود دارد:

1- رابطه جنسی

زنانی که در رابطه جنسی مکرر فعالیت دارند (به ویژه این که شریک جنسی متعددی دارند) احتمال ابتلا به سیستیت در آن ها افزایش خواهد یافت که به این علت است که باکتری هایی که باعث عفونت می شوند، به طور مداوم به سمت مجرای پیشابراه منتقل می شوند. استفاده از دیافراگم همچنین به عنوان زمینه ای در پرورش باکتری های عفونی مثانه نقش دارد

2- بارداری

در زنان در اثر تغییرات هورمونی به علت حاملگی احتمال ابتلا به عفونت مثانه افزایش می یابد

3- جریان ادرار مسدود شده

اگر جریان ادرار مسدود شود، ممکن است عفونت مثانه ایجاد شود. علل شایع این بیماری معمولا پروستات بزرگ است ( که منجر به عفونت مثانه مردان می شود) و یا وجود سنگ در مثانه می باشد.

4- تغییرات سیستم ایمنی

افزایش خطر ابتلا به عفونت مثانه هنگامی رخ می دهد که شرایط دیگری مانند سرطان یا دیابت وجود داشته باشد.

5- کاتترهای مثانه

کاتتر ادراری یا سوند ادراری لوله باریک، توخالی و انعطاف‌پذیری است که برای جمع‌آوری ادرار، درون مثانه قرار داده می‌شوند.استفاده طولانی مدت از این لوله ها ممکن است منجر به سیستیت(عفونت مثانه) شود، که معمولا در سالمندان و نیز بیماران مبتلا به بیماری مزمن دیده می شود.

پیشگیری از عفونت مثانه (سیستیت)

به منظور کاهش خطر ابتلا به عفونت مثانه، ممکن است بخواهید برخی از اقدامات پیشگیرانه مرتبط با این بیماری را انجام دهید:

1. نوشیدن مقدار زیادی مایعات

نوشیدنی هایی مانند آب کرنبری و مخصوصا آب باعث خنثی شدن سیستیت می شود. بیمارانی که داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومادین) مصرف می کنند، باید از مصرف مقدار زیاد کرنبری جلوگیری کنند زیرا باعث شدت خونریزی می شود

2. ادرار هنگامی که مورد نیاز است

اگر شما نیاز به ادرار کردن دارید، ادرارتان را نگه ندارید. هر زمان که نیاز به تخلیه مثانه دارید، باید به بدن خود توجه کنید تا از وجود باکتری ها به مدت طولانی در مثانه جلوگیری شود.

3. عادات بهداشتی سالم

پس از حرکت روده و دفع مدفوع، برای نظافت ناحیه تناسلی باید از جلو به عقب شستشو دهید تا باکتری ها باعث عفونت در ناحیه مهبل و پیشابراه نشوند.

4. دوش آب داغ

حمام بروید و از دوش آب داغ استفاده کنید . اگر چه این روش از نظر پزشکان و محققان علوم پزشکی ثابت نشده است، اما بسیاری از افراد مبتلا به عفونت دستگاه ادراری بعد از حمام آب داغ احساس کاهش خارش و سوزش و درد را اعلام می کنند.

5. شستشوی آرام و ملایم

شما همچنین باید به شستشوی ملایم مهبل (واژن) و مقعد خود عادت کنید. استفاده از صابون های قوی و و ناملایم و عادات شستشوی نامناسب و خشن، خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد زیرا پوست حساس و ظریف مستعد گسترش باکتری است. برای زنان نیز پیشنهاد می شود که از عطرها یا اسپری های دئودورانت در ناحیه واژن، که ممکن است برای پوست بسیار نامناسب باشد، اجتناب کنند.

بیشتر بخوانید:

سریع ترین و بهترین درمان خانگی عفونت مثانه

درمان عفونت ادراری: ۲۶ راهکار خانگی درمان عفونت مجاری ادراری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits