دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم - علت - پیشگیری و درمان واریکوسل

بهترین راه درمان واریکوسل در مردان

علائم - علت - پیشگیری و درمان واریکوسل
11
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بیماری واریکوسل و درمان آن :واریکوسل بر اساس دیدگاه طبّ سنتی ایران، حاصل تجمع سودا در سیاهرگ های بیضه است...واریکوسل ،اتساع و پیچ خوردگی غیرطبیعی شبکه وریدی (سیاهرگی) بالای بیضه ها است. شیوع آن زیر 10 سال نادر است ولی در بالغین جوان 15٪ و در مردان...

چند روش ساده طب سنتی برای درمان «واریکوسل»

واریکوسل (به انگلیسی: Varicocele) اتساع و پیچ خوردگی غیرطبیعی شبکه وریدی (سیاهرگی) بالای بیضه‌ها است. شیوع آن زیر ۱۰ سال نادر است ولی در بالغین جوان ۱۵٪ و در مردان نابارور ۲۰ تا ۴۰٪ می‌باشد. در کسانی که با ناباروری ثانویه مراجعه می‌نمایند، یعنی قبلاً بچه‌دار شده‌اند شیوع آن به ۷۰٪ می‌رسد.

۹۰٪ موارد طرف چپ و در ۱۰% موارد دوطرفه است. واریکوسل می‌تواند باعث کاهش تولید اسپرم یا کاهش کیفیت اسپرم تولیدی شود، اما تمام انواع واریکوسل اثری روی اسپرم ندارند.علت این پدیده طولانی‌تر بودن ورید تخلیه‌کننده خون بیضه چپ به ورید کلیوی و همچنین زاویه عمودی‌تر آن نسبت به سمت راست می‌باشد.

آیا واریکوسل انواع مختلفی دارد؟

واریکوسل بر حسب شدت، درجه بندی می شود. نوع خفیف درجه یک، نوع متوسط درجه دو و نوع شدید درجه سه نامیده می شود. در نوع درجه سه تمامی کیسه بیضه همان طرف پر از عروق متسع است؛ درست مثل این که کیسه بیضه پر از کرم خاکی است.

سیاهرگ ها مسئول خارج کردن خون از عضو و هدایت آن به طرف قلب هستند و برای این که خونی که به سمت بالا می رود به عقب برنگردد، داخل سیاهرگ ها دریچه هایی وجود دارند که از برگشت خون جلوگیری می کنند. حالا اگر این دریچه ها خراب شوند، خون براحتی به طرف عقب برمی گردد و موجب اتساع سیاهرگ ها خواهد شد. باید بدانید سیاهرگ بیضه سمت چپ سرانجام به سیاهرگ کلیه چپ می ریزد. اگر یک مرد بالای 40 سال ناگهان دچار واریکوسل بیضه چپ شود، یک دلیل آن این است که سرطان کلیه سبب مسدود شدن سیاهرگ کلیه و پس زدن خون در سیاهرگ بیضه همان طرف شده است.

آیا واریکوسل علائم مشخصی دارد؟

معمولا بیمار متوجه وجود واریکوسل نمی شود و بیماری به دنبال بررسی علت ناباروری تشخیص داده می شود. حتی گاهی بیمار از دوستان و افراد فامیل می شنود فلانی برای درمان ناباروری عمل جراحی واریکوسل انجام داده است و کنجکاو شده و به پزشک مراجعه می کند. البته برخی مواقع بیمار مبتلا به واریکوسل احساس درد در بیضه همان طرف یا احساس سنگینی می کند.

همچنین ممکن است بیمار به دلیل عدم تقارن بیضه ها به پزشک مراجعه کند و واریکوسل تشخیص داده شود. حتی بندرت بیمار متوجه رگ های برجسته در کیسه بیضه می شود و به پزشک مراجعه می کند؛ اما به طور کلی درد مبهم در ناحیه بیضه ها، احساس سنگینی یا کشیدگی در بیضه، رگ های متسع در داخل کیسه بیضه، احساس ناراحتی در بیضه یا کیسه بیضه و کوچکی بیضه مبتلا جزو مهم ترین علائم بیماری هستند.

درمان و پیشگیری از ابتلا به واریکوسل

  • پنج اصل اصلاح تغذیه همواره رعایت شود؛ پرهیز از مصرف غذاهای سودازا و اجتناب از پوشیدن لباس‌های تنگ، اگر دارای واریکوسل خفیف هستید، برای پیشگیری از بدتر شدن وضعتان، نباید کارهای ایستادنی انجام دهید، سماق و آش سماق و سرکه‌شیره زیاد میل کنید.
  • رفع یبوست با استفاده از مصرف خاکشیر با آب گرم، مصرف شربت سوداک و انجام فصد و زالو‌درمانی نزد پزشک حاذق انجام شود، ضمناً برای درمان واریکوسل، نوره را طبق معمول هر دو سه روز یک بار می‌توانید استفاده کنید.
  • یکی از داروهای بسیار مفید برای شما نیز ماءالجبن (آب پنیر) همراه با افتیمون است؛ هر روز صبح ناشتا 2 لیوان ماءالجبن با افتیمون (هر نیم ساعت یک لیوان) میل کنید.

روش تهیه ماءالجبن برای درمان واریکوسل

2 لیوان شیر را بجوشانید و در زمان نزدیک به جوش (قبل از به‌جوش آمدن شیر و اضافه کردن سرکه) دو قاشق افتیمون در یک پارچه بسته و 5 بار به‌مدت هر بار 30 ثانیه در شیر زده شود سپس در حال جوش یک قاشق سرکه خانگی به آن بزنید تا شیر بِبُرَد و بعد شعله را خاموش کنید و یک ساعت بعد آن را صاف کنید، مایع حاصله را آب پنیر می‌گویند.

اگر واریکوسل برای فرد، عارضه‌ای ایجاد کند لازم است درمان انجام شود در غیر این‌صورت احتیاج به درمان خاصی نیست؛ در طب امروزی درمان واریکوسل طی عمل جراحی (که به‌روش‌های مختلف انجام می‌گیرد) صورت می‌پذیرد که بعضاً مجدداً عود می‌کند اما در طب سنتی معمولاً بدون جراحی مشکل قابل حل است؛ اگر شما به‌تشخیص یک اورولوژیست تصمیم به جراحی هم دارید حتماً قبل از جراحی یک دوره پاکسازی سودا انجام دهید.

مراقبت پیش و پس از عمل

پس از تصمیم‌گیری برای عمل و انجام آزمایش‌ها روتین خون و بررسی اسپرم موهای ناحیه عمل شب قبل یا صبح عمل تراشیده می‌شوند. ازساعت ۱۲ شب قبل از عمل بیمار دیگر چیزی نمی‌خورد. عمل با بیهوشی عمومی یا بی‌حسی از کمر (نخاعی) بسته به شرایط بیمار و صلاحدید متخصص بیهوشی انجام می‌گردد. مدت زمان عمل بستگی به فاکتورهای گوناگون دارد و متوسط ۳۰ تا ۶۰ دقیقه می‌باشد. بیمار همان روز یا فردا صبح مرخص می‌شود و به مدت حداقل ۷تا ۱۴ روز استراحت پزشکی خواهد داشت. بهتر است نزدیکی از روز هفتم به بعد انجام گردد.

عوارض بیماری واریکوسل

عوارض کوتاه مدت پس از عمل شامل: درد یا عفونت زخم یا خون‌ریزی یا خون‌مردگی اطراف ناحیه عمل و … می‌باشد. در برخی موارد ممکن است درد خفیفی برای مدتی باقی بماند یا بی‌حسی اطراف ناحیه عمل یا پوست کیسه بیضه ایجاد شود.

عوارض بلندمدت: عود واریکوسل/ هیدروسل (جمع شدن مایع اطراف بیضه) / کوچک شدن بیضه (کمتر از ۱٪).



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (11 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits