دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
10 درمان خانگی سرگیجه کدامند ؟

۱۰ روش خانگی موثر برای درمان سرگیجه

10 درمان خانگی سرگیجه کدامند ؟
5
زمان مطالعه: 5 دقیقه
در اصطلاح پزشکی، سرگیجه نوعی دوران سر است. در این شرایط احساس می‌کنید شما یا اطرافتان در حال دوران یا حرکت است. سرگیجه اختلال موقت هوشیاری بوده که حفظ تعادل را مشکل میکند. در این مطلب روشهای درمان خانگی سرگیجه آورده شده است.

روش های خانگی درمان سرگیجه

درمان خانگی سرگیجه : سرگیجه یا دوران سر (vertigo) حالتی است که فرد احساس می‌کند محیط اطرافش به دور سرش در حال حرکت یا چرخش است یا اینکه محیط اطراف ثابت است اما خودش در حال حرکت یا چرخش است. همین احساس حرکت یا چرخش است که سرگیجه را از گیجی یا سبکیِ سر(dizziness) متفاوت می‌کند. در حالت گیجی بیمار احساس عدم تعادل می‌کند اما احساس حرکت وجود ندارد. اگر از سرگیجه رنج می برید، درمان های خانگی موثر نه تنها به کنترل مجدد بدن تان کمک می کند، بلکه همچنین به ایجاد تعادل کمک می کند. برای آشنایی با این روش های خانگی موثر با مجله دلگرم همراه شوید.

علل و علائم سرگیجه

بیماری و اختلالات مربوط به مغز یا گوش داخلی موجب می شود فرد به سرگیجه مبتلا شود. شایع ترین شکل سرگیجه، سرگیجه وضعیتی حمله ای خوش خیم (BPPV) است که در آن فرد پس از حرکات ناگهانی سر و یا چرخش سر در یک جهت مشخصی احساس سرگیجه می کند.

سایر بیماری های مرتبط با سرگیجه عبارتند از:

  1. بیماری منییر (Meniere's disease) نوعی اختلال گوش داخلی است که باعث بروز سرگیجه،نوسانات شنوایی و غیره می شود و با زنگ در گوش و کاهش شنوایی همراه است.
  2. بیماری نوروم آکوستیک(acoustic neuroma ) که یک تومور غیرشایع سرطانی خوش خیم است و علائم آن سرگیجه و وزوز گوش است. همچنین کاهش جریان خون به پایه مغز؛ بیماری مولتیپل اسکلروزیس یا اِم اِس؛ تومور سر و آسیب به گردن؛ و سردردهای میگرنی می توانند باعث سرگیجه شوند.

علاوه بر عدم تعادل در حرکت و حس گم گشتگی و سردرگمی علائم سرگیجه ممکن است شامل تهوع، استفراغ، عرق بیش از حد، افت شنوایی، زنگ گوش، ضعف، اختلالات دید، حرکات غیر طبیعی چشم و همچنین مشکل در صحبت کردن و پیاده روی باشد.

درمان خانگی سرگیجه

راهکارهای خانگی پیشگیری از سرگیجه

سرگیجه مشکل رایجی در بزرگسالان است. طبق گفته موسسه ملی بهداشت (NIH) تقریبا 40 درصد از مردم در ایالات متحده حداقل یک بار در طول زندگی دچار گیجی می شوند. به منظور غلبه بر سرگیجه و سایر علائم، داروهای موثر و خانگی زیر را امتحان کنید.

1. تکنیک تمرکز

هنگام شروع حمله سرگیجه، چشم خود را بر روی یک جسم ثابت و بی حرکت در اطرافتان متمرکز کنید، مثلا روی ساختمان یا قفسه کتابخانه تمرکز کنید. روی آن نقطه ثابت تمرکز کنید تا علائم بصری به مغز ارسال شود، تمرکز به شما کمک می کند تا تعادل را حفظ کنید و از گیجی نجات یابید.

2. ماساژ گردن

وقتی عضله مورب جلوی گردن در اثر کار زیاد یا استرس سفت و منقبض شود، درد گردن و عضلات آن منجر به سردرد و سرگیجه می شود. برای تسکین علائم، ماساژ گردن بسیار موثر خواهد بود. برای ماساژ گردن می توانید از روغن های طبیعی مثلا اسطوخودوس و زیتون و نارگیل استفاده کنید

3. رژیم غذایی سالم

برای جلوگیری از چرخش و دوران سر، غذاهای سرشار از ویتامین ها و پروتئین ها بخورید. به جای یک فنجان قهوه، شکلات، غذاهای سرخ شده یا چای یخ زده غذاهای مغذی و حاوی ویتامین و پروتئین را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

4. پرهیز از غذای شور

گاهی اوقات سرگیجه ناشی از عدم تعادل سطح نمک در بدن یا گوارش ضعیف است. رژیم غذایی شور و پر سدیم می تواند تعادل مایعات را در بدن به هم بزند و خطر ابتلا به سرگیجه را تشدید کند. در زمان سرگیجه از مصرف این غذاهای شور خودداری کنید از خوردن چیپس سیب زمینی شور، برنج یا سوپ شور و کراکر، چوب شور و بیسکویت نمکی، سبزیجات کنسرو شده و منجمد و غذاهای پردازش شده پرهیز کنید تا بتوانید از شر سرگیجه خلاص شوید.

5. آب سرد

برای تسکین سرگیجه، دو تا سه لیوان آب سرد میل کنید.

6. حرکت آرام

حرکت آرام می تواند با اثرات سرگیجه مقابله کند، همچنین احتمال آسیب را در طی حمله سرگیجه کاهش می دهد. از حرکت کردن به صورت ناگهانی بپرهیزید. به آرامی بلند شوید.

7. موقعیت سر

در اثر حرکات سریع و پیش بینی نشده سر، ممکن است سرگیجه رخ دهد. گردن خود را تکان ندهید یا آن را به عقب خم نکنید . برای برداشتن چیزی از روی زمین از کمر دولا نشوید و سر خود را خم نکنید. زیرا این حالت می تواند باعث سرگیجه در شما شود، بجای آن برروی زمین نشسته و جسم مورد نظر بردارید. همچنین از خم کردن سر به عقب به مقداری زیاد ( مثلاً هنگام برداشتن چیزی از کابینت های بالای آشپزخانه یا پاک کردن پنجره های خیلی دور از دسترس) خودداری کنید، تا سرگیجه در شما ایجاد نشود.

8. بالش

هنگامی که حس می کنید دچار سرگیجه خواهید شد، گاهی دراز کشیدن بهترین راه حل است. اما از دراز کشیدن به پشت روی سطح صاف خودداری کنید، در عوض بالش زیر سر خود قرار دهید تا سرتان در موقعیت بالاتری قرار گیرد.

9. اجتناب از بازی های مجازی

در بعضی موارد در اثر مشاهده انیمیشن ها و ودیوهای واقعیت مجازی سرگیجه رخ می دهد. برخی از بازی‌های اندروید و واقعیت مجازی به شدت می‌توانند باعث سرگیجه، سردرد یا حالت تهوع شوند ، از سرگرمی هایی که چنین تاثیراتی دارند اجتناب کنید، مانند پلی استیشن و بازی حرکتی Wii .

10. آرامش ذهنی

تمرین تنفس و انجام مدیتیشن می تواند به فردی که مبتلا به سرگیجه است کمک کند، زیرا به بدن و ذهن کمک می کند تا تمرکز بیشتری داشته باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits