دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۲ راهکار خانگی برای جلوگیری از ترک ناخن
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
ترک خوردن و پوسته پوسته شدن ناخن‌ها پس از مدتی تخریب ناخن را به همراه خواهد داشت برای جلوگیری از این عارضه راهکارهای خانگی تاثیر گذار هستند.

درمان های خانگی برای جلوگیری از ترک ناخن

ظاهر فیزیکی ناخن ها وضعیت سلامتی و بهداشت یک فرد را نشان می دهد. ترک خوردگی ناخن ها نه تنها ظاهری ناخوشایند دارد و ناراحت کننده است، بلکه ممکن است در بعضی موارد نیز دردناک باشد. برای درمان ترک ناخن می توانید از داروهای خانگی استفاده کنید، اما نباید انتظار نتایج فوری را داشته باشید. معمولا با گذر زمان اثر خواهند کرد. در هنگام درمان ترک ناخن صبر و حوصله داشته باشید. در این مقاله برخی از راه حل های خانگی موثر را برای افزایش سلامت ناخن و جلوگیری از ترک خوردگی ناخن توضیح می دهیم. این روش های خانگی هم آسان هستند و هم ایمن.

1. روغن زیتون

ناخن ها را در روغن زیتون اصل به مدت 10-15 دقیقه فرو کنید. این کار را به مدت یک ماه ادامه دهید. روغن زیتون حاوی مواد مغذی بسیار ضروری مانند بیوتین است. روغن زیتون کمک می کند که ناخن های ضعیف یا لایه برداری شده را تقویت کنید.

2. کرم کوتیکول

مقداری کرم ترمیم کننده و نرم کننده کوتیکول را در اطراف ناخن قبل از خواب ماساژ دهید. کرم کوتیکول به علت دارا بودن ویتامین E می تواند در تغذیه کوتیکول های خشک و شکننده ناخن موثر باشد.

3. دستکش

از دستکش مخصوصا هنگام انجام کارهای روزمره استفاده کنید. پاک کننده ها و ضدعفونی کننده ها روی ناخن ها اثر خشن دارند. همچنین اثبات شده است که در معرض آب بودن به مدت طولانی می تواند ناخن ها را نرم و حساس و آسیب پذیر کند. همچنین مواد شیمیایی موجود در تمیزکننده ها می توانند باعث خشک شدن و ترک ناخن و پوست اندازی ناخن شوند.

4. بیوتین

بیوتین در تقویت و ضخیم شدن ناخن مفید است. خوردن غذاهای غنی از بیوتین مانند کبد، تخم مرغ پخته، دانه های کامل و بسیاری موارد دیگر می تواند موثر باشد. در صورت لزوم می توانید قرص های مکمل بیوتین را مصرف کنید. توجه داشته باشید که اثر بیوتین فوری نیست و معمولا حداقل یک ماه طول می کشد تا اثر کند.

5. لاک ناخن

تمامی لاک های ناخن مواد خشک کننده دارند که باعث تضعیف ناخن ها می شوند. استفاده زیاد از لاک ها و یا استون هم ، علاوه بر کاهش گردش خون در ناخن ها ، موجب شکستن آنها می شود . لاک ناخن را به ماهی حداقل یک یا دو بار کاهش دهید. علاوه بر این از پاک کننده لاک ناخن که ممکن است حاوی استون باشد استفاده نکنید، زیرا می تواند ناخن ها را خشک و نابود کند.

6. ماساژ

یک لوسیون مرطوب کننده را روی دست ماساژ دهید. ماساژ جریان خون را در دستان شما تحریک می کند. با این روش، ناخن های شما بلندتر و قوی تر می شوند. پس از شستن دست ها، به استفاده از لوسیون عادت کنید. این درمان های خانگی ترک خوردگی ناخن بسیار آسان است در هر کجا می تواند انجام شود.

7. اجتناب از جویدن ناخن

ناخن های تان را نجوید. این عادت را متوقف کنید. اگر شما یک پسر یا دختری دارید، مهم است که به آن ها آموزش دهید تا ناخن هایشان را نجوند. در غیر اینصورت به یک عادت بد تبدیل می شود.

8. آب

نوشیدن مقدار کافی برای هیدارته نگه داشتن بدن و به ویژه ناخن ها مهم است. روزانه حداقل 7-8 لیوان آب بنوشید. این کار می می تواند به ناخن های خشک و ترک خورده آبرسانی کند.

9. روغن نباتی

پنبه ای با چند قطره روغن نباتی (گیاهی) آغشته کنید و آن را روی ناخن بمالید. این کار می تواند رطوبت از دست رفته ناخن را جبران کند. این کار را 3 تا 4 بار در روز تکرار کنید. روغن نباتی باعث حفظ رطوبت ناخن می شود، در حالی که ماساژ باعث گردش خون می شود.

10. ناخن های کوتاه

ناخن های شکننده و نازک به راحتی ترک می خورند بخصوص زمانی که ناخن بلند باشد. بنابراین زمانی که ناخن خیلی قوی و ضخیم نیست، بهتر است که آنرا کوتاه کنید.

11. شیر

یکی دیگر از داروهای خانگی درمان ترک ناخن ها، خیساندن ناخن ها در شیر به مدت حداقل 20 تا 30 دقیقه است. شیر حاوی کلسیم است که باعث می شود ناخن ها بلندتر و قوی تر شوند.

12. لیمو

اگر می خواهید ناخن هایتان را به رنگ صورتی و زیبا به نظر برسند، ناخن دو بار در روز به لیمو آغشته کنید.لیمو یک اسید طبیعی است و برای بدن مضر نیست.

بیشتر بخوانید:

ترمیم ناخن شکسته + آموزش

علت شکستن ناخن ها چیست؟ ( ۸ دلیلی که برای شکستن ناخن ها وجود دارد)



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.2 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits