دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
برفک دهان : ۱۰ درمان خانگی و تاثیر گذار برفک دهان
7
زمان مطالعه: 5 دقیقه
برفک دهان هنگامی که یک عفونت مخمری در دهان و روی زبان رشد می‌کند، بوجود می‌آید این عفونت میتواند به دلیل مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک تکثیر پیدا کند.

درمان خانگی برای برفک دهان

زمانی که سیستم ایمنی بدن ضعیف شود، سلامتی به خطر می افتد. یکی از علائم اولیه و رایج سیستم ایمنی ضعیف، ظهور زخم ها و آفت و برفک دهان است. عامل این بیماری، قارچی به نام کاندیدا آلبیکانس است( Candida albicans ) است. این همان قارچی است که باعث عفونت های دیگر از جمله بثورات و عفونت های قارچی و مخمری واژن می شود. قارچ کاندیدا آلبیکانس یک فلور طبیعی است، یعنی میکروارگانیسمی است که به صورت طبیعی در بدن ما یافت می شود، اما به دلیل مصرف زیاد آنتی بیوتیک " باکتری های خوب و مفید" بدن از بین می روند، بنابراین این قارچ در بدن بیش از حد رشد و تکثیر می کند و باعث بروز برفک دهان می شود.

برفک دهان دردناک است و مانع لذت بردن از غذا خوردن می شود. اگر می خواهید بدانید که چه نوع داروهای خانگی برای درمان برفک دهان و کنترل رشد بیش از حد قارچ کاندیدا آلبیکانس مفید است، با مجله دلگرم همراه باشید.

divider

راه حل های خانگی برای درمان برفک دهان

1. سیر

حبه سیر به صورت طبیعی حاوی آلیسین است که مزایای متعددی در بهبودی و سلامت دارد. در میان خاصیت های دیگری که دارد همچنین دارای خواص ضد قارچی است که می تواند باکتری کاندیدا آلبیکانس را از بین ببرد.

2. پیاز برای درمان برفک دهان

معمولا پیاز در تمام آشپزخانه ها یافت می شود و با خواص سیر تشابه دارد. ترکیب این دو می تواند یک داروی بسیار قوی برای درمان برفک دهان ایجاد کند و می تواند زخم و تاول های سفید دهان را که معمولا در اطراف ناحیه آسیب دیده ظاهر می شوند حذف کند.

3. محلول نمک در درمان برفک دهان

نصف قاشق چای خوری نمک حل شده در آب می تواند به طور موثر به عنوان دهانشویه عمل کند. این کار چندین بار در طول روز برای درمان برفک دهان انجام دهید.

4. ماست برای درمان خانگی برفک دهان

خوردن ماست یک روش آسان و خوشمزه برای درمان برفک دهان است. ماست حاوی باکتری های مفید است مصرف منظم می تواند از رشد بیش از حد مخمر (قارچ) جلوگیری کند، اما مطمئن شوید از ماستی استفاده می کنید که شیرین نباشد.

5. روغن درخت چای در درمان برفک دهان

این روغن یکی از بهترین راه حل ها در درمان عفونت قارچی دهان است. چند قطره از این روغن در یک لیوان بریزید و دهانشویه درست کنید. دهانتان را با این محلول شستشو دهید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

6. شیر با پودر زردچوبه

ترکیب شیر با یک پودر زردچوبه برای جلوگیری از رشد بیش از حد قارچ کاندیدا آلبیکانس و درمان برفک دهان بسیار موثر است

7. باتر میلک برای درمان برفک دهان

باتر میلک حاوی اسید لاکتیک است که به کاهش فعالیت و رشد باکتری کمک می کند. می توانید از باتر میلک به عنوان دهان شویه استفاده می کند. مصرف خوراکی یا پماد باتر میلک می تواند عفونت قارچی برفک دهان را درمان کند و از تکرار دوباره آن جلوگیری کند. روزانه دو تا سه لیوان باتر میلک بنوشید. باتر میلک نوعی نوشیدنی است که پس از گرفتن کره از شیر یا خامه بدست می‌آید برای درست کردن باترمیلک با شیر: مقدار کمی کمتر از ۱ پیمانه شیر را با یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه یا سرکه سفید مخلوط کنید و بگذارید به مدت ۵-۱۰ دقیقه در دمای محیط بماند بعد می بینید که شیر بافتی شبیه ماست پیدا می کنه و دیگه به رقیقی شیر نیست این میشه باترمیلک خانگی.

8. محلول پراکسید هیدروژن

از محلول پراکسید هیدروژن هم می توان برای شستشو و ضدعفونی کردن دهان استفاده کرد. برای استفاده چند قطره پراکسید هیدروژن (3 درصد) را با آب ترکیب کرده و در دهان غرغره کنید. این محلول در از بین بردن عفونت قارچی برفک دهان موثر است.

9. سرکه سیب برای درمان برفک دهان

سرکه سیب شامل آنزیم طبیعی است که می تواند فعالیت و میزان قارچ( مخمر) را کنترل کند. سرکه سیب همچنین در بازگرداندن PH طبیعی بدن و مبارزه با قارچ کاندیدا آلبیکانس موثر و مفید است.سرکه سیب را می توان در آب مخلوط کرده و به آرامی و جرعه جرعه نوشید. با اضافه کردن مقداری عسل به آن می توان طعم و مزه تند آن را تغییر داد و یا می توانید در سالاد بریزید و همراه سالاد میل کنید.

10. رعایت بهداشت دهان و دندان

هیچ چیز نمی تواند جایگزین بهداشت دهان و دندان قدیمی و سالم شود. شما باید حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یکبار روزانه نخ دندان استفاده کنید. مسواک تان را نیز زود به زود تعویض کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits