دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۸ درمان خانگی و تاثیرگذار یبوست
14
زمان مطالعه: 5 دقیقه
یبوست می تواند ما را در معرض مشکلات بسیار جدی قرار دهد راهکارهای خانگی درمان یبوست یک روش طبیعی برای بازگشت تعادل بدن و رفع یبوست هستند.

درمان های خانگی یبوست

همه‌ی ما هر از گاهی دچار یبوست می‌شویم. اغلب اوقات یبوست را می‌توان در خانه و بدون مراجعه به پزشک درمان یا پیشگیری کرد. اما یبوست مزمن، می تواند ما را در معرض مشکلات جدی تری قرار دهد و با وجود احساس سنگینی در داخل، از حرکت روده جلوگیری کند. در این مقاله قصد داریم درمان های خانگی و طبیعی یبوست را برایتان توضیح دهیم که می توانند به عملکرد بهتر روده کمک کنند. برای آشنایی با این راهکارهای خانگی با مجله دلگرم همراه باشید.

علل یبوست

به گفته دکتر پل روسو، از مرکز پزشکی کارل تی.هیدن در آریزونا، معمولا یبوست ناشی از فقدان فیبر در رژیم غذایی، مصرف ناکافی مایعات، عدم ورزش، استرس، عدم دفع روتین و منظم و مصرف برخی داروهای خاص است. با این حال، هر شخصی ممکن است یبوست را تجربه کند.

divider

راه حل های طبیعی و موثر برای درمان یبوست

1. مصرف مایعات

اگر دچار یبوست شدید، آب و مایعات بیشتری مصرف کنید. مصرف مایعات نه تنها مدفوع را نرم و شل می کند، بلکه عبور مواد زاید را از طریق روده بزرگ را راحت می کند. به گفته کارشناسان، حداقل 6 تا 8 لیوان آب یا مایعات باید در رژیم غذایی خود قرار دهید. اگر چه نوشیدن هر گونه مایعی مفید است اما آب بهترین انتخاب است.

2. رژیم غذایی حاوی فیبر

برای سهولت دفع مواد زاید از بدن، مصرف مقدار زیادی از فیبرهای رژیمی توصیه می شود. انجمن تغذیه آمریکا مصرف روزانه 20 تا 25 گرم فیبر غذایی برای بزرگسالان سالم و حداقل 30 گرم را برای کسانی که از یبوست رنج می برند توصیه می کند. بهترین منبع فیبر، کربوهیدراتهای پیچیده، مانند غلات کامل، میوه ها و سبزیجات است. تنها عارضه جانبی افزایش فیبر، گاز است، بنابراین به آرامی مصرف فیبر را افزایش دهید تا از بروز این وضعیت جلوگیری کنید. از سوی دیگر، از غذاهای خاصی مانند لوبیا، گل کلم و کلم جلوگیری کنید. اگر شما مشکوک به یبوست هستید از شیر نیز اجتناب کنید.

3. ورزش

ورزش نه تنها یک روش عالی برای تناسب اندام است، بلکه برای روده ها نیز مفید است، زیرا ورزش به حرکت و انتقال سریع تر مواد غذایی سرتاسر روده کمک می کند. بهترین شکل ورزش پیاده روی است. 20 تا 30 دقیقه پیاده روی در روز، یبوست را رفع می کند. پیاده روی در درمان یبوست در دوران بارداری نیز بسیار موثر است، زیرا افزایش حجم رحم و تغییرات هورمونی موجب یبوست در بارداری می شود. انجام حرکات منظم ورزشی می‌تواند به کاهش یبوست زنان باردار کمک کند. بهتر است زنان باردار ورزش هایی مانند پیاده روی، یوگا و...را در برنامه روزانه خود قرار دهند، اما در انجام فعالیت ورزشی و شدت آن باید مراقب باشند و فعالیت شدید نداشته باشند.

4. دفع منظم و روتین مدفوع

به محض این که احساس کردید نیاز به دفع دارید آن را نادیده نگیرید، فورا به دستشویی بروید. به بهانه ی کار، تلفن و یا هر چیز دیگر دستشویی رفتن را به تاخیر نیندازید. هر چه قدر که آن را به تاخیر بیندازید آب بیشتری از مدفوع تان جذب می شود و در نتیجه دفع آن سخت تر می شود و به تدریج به یبوست منتهی می شود. به تعویق انداختن عمل دفع و نگه‌داشتن فضولات در بدن باعث یبوست و مشکلات دیگر می شود. اگر شما روزانه هنگام صبح و شام دفع ندارید و آن را به تاخیر می اندازید، توصیه می شود باید بعد از هر وعده غذایی به دستشویی بروید و مواد زاید حاصل از آن را دفع کنید، بخصوص هنگام صبح بعد از بیدار شدن و شب قبل ازخواب به دستشویی بروید و به مدت ده دقیقه بنشینید. این کار روده شما را شرطی می کند که روزانه یک روال روتین و منظم را دنبال کند. در نتیجه از یبوست جلوگیری می شود.

5. استرس

امروزه استرس یکی از علل اصلی یبوست است. هنگامی که شما در حال ترس و وحشت هستید، دهان شما خشک می شود، ضربان قلب سریع تر می شود و عملکرد روده ها متوقف می شود. اگر مشکوک هستید که تنش و استرس دلیل اصلی یبوست شما است، زمانی را برای استراحت و آرام سازی ذهن تان اختصاص دهید یا در دوره های ریلکسیشن شرکت کنید.

6. خنده

شاید برایتان عجیب و غریب باشد! خنده معمولا با ماساژ روده به کاهش علائم یبوست ، بهبود هضم و کاهش استرس کمک می کند. بنابراین، در جمع خانواده و دوستان خود شاد باشید و بخندید. جوک و طنز بگویید و خوش باشید.

7. عصاره آلوئه ورا

عصاره آلوئه ورا به پاکسازی سیستم گوارش کمک می کند. آلوئه ورا یبوست را برطرف می‌کند و روده‌ها را تمیز می‌کند.

8. دمنوش گیاهی

چای زنجبیل یک درمان خانگی عالی برای تسکین یبوست است، زیرا چای زنجبیل باعث شروع حرکت روده می شود. دمنوش یربا مایت(Yerba Mate) نیز برای درمان یبوست موثر است.

بیشتر بخوانید:

علت یبوست بسیار شدید در زنان و درمان این عارضه

طب فشاری و درمان قطعی یبوست



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (14 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Naser baloch | ۵ ماه پیش
عالی بود ممنون
0
0

hits