دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۴ روش خانگی درمان جوش ران (درمان جوش های چرکی داخل ران پا)
562
زمان مطالعه: 16 دقیقه
جوش ران پا دردناک و عذاب دهنده است. درمان جوش داخل ران پا روش های زیادی دارد. در ادامه 14 روش خانگی برای رفع جوش داخل ران پا به شما معرفی میکنیم

مجله دلگرم | جوش ران پا میتواند خیلی آزار دهنده باشد. جوش زدن یک مسئله کاملا شایع است که میتواند در هر نقطه ای از بدن مانند گوش ها، ران ها، باسن، صورت، زیر بغل و سایر نقاط بدن بوجود آید. جوش های داخل ران یکی از بد ترین انواع جوش میباشند چراکه بسیار دردناک هستند و در مواردی که شدید باشد حتی میتواند انجام کار های روزمره مثل راه رفتن و سایر فعالیت های فیزیکی را نیز برای شما سخت و طاقت فرسا کند. جوش ران معمولا بدلیل رطوبت و اصطکاکی که در نواحی تناسلی بر اثر راه رفتن و یا سایر فعالیت های فیزیکی وجود دارد پدید میاید.

جوش های عفونی و چرکی که در قسمت های داخلی ران بوجود میاید اغلب بدلیل باکتری به نام استافیلوکوک میباشد. استافیلوکوک نیز معمولا بدلیل وجود یک باکتری خطرناک تر به نام MSR پدید میاید. این باکتری بسیار خطرناک و جدی است چراکه یک باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک میباشد. به همین دلیل و اگر روی ران و یا داخل ران خود جوش (مخصوصا جوش چرکی) دارید و یا اینکه جوش های این ناحیه خوشه ای شده اند، باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که در شرایط جدی و خطرناک باید سریعا به پزشک مراجعه کرد اما اگر جوش ها هنوز چندان وضعیت وخیمی پیدا نکرده اند میتوانید از روش های درمانی خانگی که در ادامه برای شما آورده ایم استفاده کنید.

چه چیزی باعث جوش داخل ران میشود؟

جوش در واقع برآمدگی های پر شده روی پوست است که بسیار دردناک میباشد. برخی اوقات به این نوع جوش کورک نیز میگویند.

جوش معمولا زمانی بوجود میاید که یک غده چربی یا یک فولیکول مو توسط باکتری استافیلوکوک که روی سطح پوست وجود دارد آلوده میشود.

زمانی که عفونت بوجود میاید، چرک و ضایعات حاصل از تولید و مثل باکتری زیر لایه اپیدرمال پوست تشکیل میشود. در این شرایط یک برآمدگی قرمز روی ناحیه عفونی شده (که در موضوع مورد بحث ما قسمت ران میباشد) بوجود میاید. پس از گذشت حدود ده روز جوش سر باز کرده و چرک و عفونت به بیرون تراوش میکند.

جوش ها (مخصوصا جوش های عفونی و چرکی) ممکن است در هر نقطه ای از بدن بوجود آید اما معمولا در بخش هایی که رطوبت و اصطکاک بیشتر است (مثل داخل ران پا) پدیدار میشود.

در بسیاری از نواحی جهان از جمله ایالات متحده اینگونه جوش ها در رایج تر است و دلیل آن هم شیوع باکتری استافیلوکوک (MRSA) میباشد. این باکتری روی پوست زندگی کرده و نسبت به بسیاری از آنتی بیوتیک ها مقاوم است.

تکرر جوش های چرکی داخل ران

جوش های چرکی زمانی میتوانند مشکل ساز شوند که بطور مداوم تکرار شده و در نواحی مختلف بدن ایجاد شود. همانطور که قبلا اشاره کردیم این جوش ها در همه نقاط بدن ممکن است بوجود آید اما معمولا در قسمت هایی که رطوبت و اصطکاک بیشتر است پدیدار میشود.

تکرر ایجاد جوش های عفونی میتواند دلایل زیادی داشته باشد اما معمولا یکی از مهم ترین علل آن ضعف کلی سیستم ایمنی بدن است. در این شرایط خطوط دفاعی بدن نمیتوانند بخوبی به وظایف خود عمل کرده و از نفوذ عوامل بیماری زا جلوگیری کنند. بیماری های پنهانی همچون دیابت نیز میتواند یکی دیگر از علل ایجاد جوش های چرکی باشد.

همه ی مواردی که پاراگراف قبلی به آن اشاره کردیم از جمله عوامل موثر در ایجاد جوش های عفونی است اما شاید شایع ترین دلیل پیشامد چنین وضعیتی این است که شما و یا یکی از اعضا خانواده (و یا افرادی که با آن ها در ارتباط هستید) ناقل باکتری استافیلوکوک هستید.

پوست تقریبا 20 درصد افراد جامعه با این باکتری آلوده شده است و خطر ابتلا به جوش های چرکی و عفونی در این افراد بسیار بیشتر است.

اگر در ناحیه عفونی شده یک دسته از جوش های چرکی مشاهده میکنید، میتواند به این علت باشد که عفونت پخش شده و در چنین شرایطی حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

"یک دسته جوش" منظور زمانی است که:

  • جوش بزرگ تر از 5 میلی متر است و چند سر دارد.
  • چندین عدد جوش های تاول زده مشاهده میشود.
  • روی پوست جوش هایی بوجود آمده که ترشحات آن نه سفید است و نه بی رنگ.
  • تراوش ترشحات جوش از بیش از یک نقطه (یعنی مواد عفونی درون جوش از بیش از یک نقطه خارج میشود.)
  • قسمت بزرگی از پوست ملتهب شده و دردناک است.
  • غدد لنفاوی ورم کرده است.
  • دچار تب و لرز میشوید.

جوش های داخل ران بدون سر

اگر داخل ران خود جوشی دارید که سر ندارد احتمالا دچار خوشه جوش و یا همان جوش های دسته ای شدید چراکه علت بدون سر بودن جوش ها این است که باکتری توانسته قسمت بزرگی از پوست را آلوده کند.

اصولا باید کمی صبر کنید و ببینید که آیا سر جوش بوجود میاید یا خیر. جوش های که سر نداشته و یا در یک بازه زمانی 10 روزه پاره نشوند میتوان به آن کورک گفت. البته توجه داشته باشید که نباید جوشی که سر ندارد را تخلیه کنید.

ضربه زدن و یا سوزن زدن به جوشی که سر ندارد میتواند وضعیت را بدتر کند. بهترین راه این است که کمی صبور باشید، اگر پس از چند روز همچنان سر جوش بیرون نزده بود، با یک پزشک مشورت کنید.

چگونه از جوش های داخل ران پا پیشگیری کنیم؟

اگر شما هم از تکرر جوش های ران پا خسته شده اید، بهترین کاری که میتوانید انجام دهید، پیشگیری است. برای پیشگیری از جوش های چرکی و عفونی و کورک نکاتی که در ادامه میاید را رعایت کنید.

- لباس هایی بپوشید که به پوست شما (مخصوصا در نواحی مثل ران) اجازه نفس کشیدن داده و از عرق کردن جلوگیری میکند.

- بهداشت شخصی خود را بخوبی رعایت کنید. هر روز بدن خود را با آب و صابون بشویید.

- از روغن های طبیعی ضد باکتری استفاده کرده و هنگام استحمام چند قطره از آن ها را درون وان بریزید.

- دست هایتان را بطور مرتب بشویید و بینی خود را با دست تمیز نکنید؛ برای اینکار از دستمال بهداشتی استفاده کنید. باکتری استافیلوکوک معمولا در مجاری تنفسی ساکن است و اگر با دست بینی خود را تمیز کنید خطر رسیدن این باکتری به سایر قسمت های پوست و ایجاد جوش های چرکی و کورک را افزایش میدهید.

- محصولات بهداشتی و شخصی خود (مثل تیغ اصلاح) را به کسی به اشتراک نگذارید.

- لباس ها، حوله ها و ملحفه های خود را بطور جداگانه بشویید و از شستن آن ها با لباس های دیگران بپرهیزید.

جوش داخل ران پا را چگونه باید درمان کرد؟

1. کمپرس آب گرم

شاید فکر میکنید که اگر جوش ها را فشار دهید مشکل را از ریشه درمان کرده اید اما باید بدانید که اینکار کاملا اشتباه است چراکه تخلیه جوش در خانه میتواند باعث انتشار باکتری به دیگر قسمت های پوستی شود. طبق اعلام مراکز علمی معتبر، بهترین روش بهبود وضعیت جوش ها، استفاده از حرارت میباشد. بجای تخلیه جوش، روی آن کمپرس گرم بگذارید.

کمپرس آب گرم میتواند جریان خون به سمت جوش را افزایش دهد. اینکار باعث میشود تا گلبول های سفید خون با سرعت بیشتری به جوش رسیده و آن را درمان کنند.

یک پارچه نخی برداشته، آن را درون آب گرم فرو کرده، سپس پارچه را کمی فشار دهید تا آب اضافه آن گرفته شود. در نهایت پارچه را روی جوش فشار دهید. (نباید خیلی محکم فشار دهید که باعث تخلیه شدن جوش بشود.) اینکار را باید روزانه 2 تا 3 مرتبه انجام دهید تا زمانیکه جوش خود به خود و بصورت طبیعی پاره شده و ترشحات آن بطور کامل خارج شود.

پس از اینکه ترشحات جوش خارج شد، آن را بطور کامل پاک کنید و روی جوش کمی مرهم (پماد طبیعی) بزنید. برای پیشگیری از شیوع بیشتر عفونت به سایر قسمت های پوست حتما باید اینکار را انجام دهید.

2. روغن درخت چای

روغن چای در میان انواع روش های خانگی درمان جوش های عفونی، یکی از بهترین و قوی ترین روش ها میباشد.

روغن درخت چای یک ضد عفونی کننده قوی میباشد که دارای خواص آنتی باکتریال بسیار قوی است. روغن چای نه تنها میتواند در درمان جوش ها موثر باشد بلکه به مبارزه با هرگونه عفونت دیگر نیز کمک میکند.

یک تکه پنبه را به روغن چای آغشته کنید و به آرامی روی جوش ها بکشید. اینکار را چند مرتبه در هفته تکرار کنید تا تاثیرگذار باشد.

یک روش دیگر استفاده از روغن درخت چای این است که چند قطره از آن را در یک فنجان آب گرم ریخته و اگر دوست دارید چند قطره روغن لاوندر نیز به آن اضافه کنید. سپس همانند روش قبل یک تکه پارچه و یا پنبه برداشته و آن را به مخلوطی که تهیه شده آغشته کنید. جوش ها را به مدت 10 دقیقه با این محلول کمپرس کنید. اینکار را باید تا زمانیکه وضعیت تان بهبود پیدا کند چند بار در روز انجام دهید.

3. زردچوبه

خواص ضدعفونی و ضد باکتریایی زردچوبه بخوبی شناخته شده است. این ویژگیهای زردچوبه باعث افزایش سرعت بهبود جوش های و پیشگیری از تکرر آن ها میگردد.

کورکومین یکی از مهم ترین مواد موجود در زردچوبه میباشد. این ماده یک مسکن طبیعی قوی بوده و به همین دلیل از درد ناشی از جوش ها و کورک ها جلوگیری میکند.

کمی پودر زردچوبه را با اندکی آب مخلوط کنید تا یک مایع خمیری شکل ایجاد شود. همچنین بجای استفاده از آب میتوانید از مخلوط سرکه سیب و خامه نیز استفاده کنید. خمیر تهیه شده را روی جوش ها بمالید و اجازه دهید که به مدت 30 دقیقه بماند و در نهایت آن را بشویید.

اینکار را باید چندین مرتبه در روز انجام دهید چراکه باعث میشود جوش سر باز کرده و بطور طبیعی ترشحات آن تخلیه شود.

همچنین برای کاهش التهابات و درد نیز میتوانید روزی 2 لیوان معجون شیر و زردچوبه بنوشید.

4. پیاز

پیاز بطور ذاتی یکی از سبزیجات آنتی باکتریال بسیار قوی میباشد که نه تنها به شکل موثری میتواند به درمان جوش های داخل ران کمک کند بلکه در درمان سایر بیماری های نیز موثر است.

آب پیاز خواص ضد باکتری بسیار قوی داشته و به همین دلیل میتواند بخوبی عفونت جوش ها را خشک کند.

از دیگر خواص پیاز میتوان به توانایی آن در کاهش درد و التهابات نام برد.

یک پیاز تازه برداشته و آن را در قطعه های کوچک خرد کنید. این قطعه های پیاز را روی جوش ها قرار داده و یک تکه پارچه روی آنها قرار دهید.

پارچه را هر دو ساعت یکبار عوض کنید و اینکار را تا زمانی که جوش فوران کرده و محتویات ان خارج شود ادامه دهید.

5. چریش

از گیاه دارویی چریش میتوان برای درمان انواع جوش ها استفاده کرد چراکه دارای خواص آنتی باکتریال بسیار قوی میباشد. چریش نه تنها میتواند جوش ها را درمان کند بلکه به درخشان شدن پوست نیز کمک میکند.

چند برگ چریش برداشته و آن ها را آسیاب کرده و با اضافه کردن کمی آب به آن یک مایع خمیری شکل درست کنید. برای تاثیرگذاری بیشتر میتوانید کمی زردچوبه نیز به آن اضافه کرده و آن را روی جوش ها بگذارید. اجازه دهید که به مدت 30 دقیقه بماند و در نهایت با آب بشویید.

روش دیگر استفاده از چریش این است که برگ های این گیاه را در یک کتری آب ریخته و تا جایی آن را بجوشانید که فقط یک سوم آب باقی بماند.

اجازه دهید که محلول خنک شود، سپس جوش ها را روزی چند مرتبه با آن شستشو دهید. اینکار را باید تا زمانیکه وضعیت جوش های بهبود پیدا کند ادامه دهید.

6. نمک (منیزیم سولفات)

نمک منیزیم سولفات باعث سرباز کردن و تخلیه محتویات جوش میشود. این نوع نمک یک جاذب قوی است و به همین دلیل میتواند بخوبی انواع آلودگی های سطح پوست را پاک کند.

برای استفاده از این روش درمان جوش های داخل ران پا، در دو فنجان آب یک چهارم فنجان نمک ریخته، یک تکه پارچه تمیز درون آن قرار دهید تا کاملا خیس شود و در نهایت این پارچه را روی جوش ها بگذارید. اجازه دهید پارچه به مدت 15 دقیقه روی جوش ها باقی بماند.

اینکار را باید تا زمانی که جوش ها سرباز کرده و تخلیه شوند، روزانه چند مرتبه انجام دهید.

به عنوان یک روش جایگزین، میتوانید از حمام نمک نیز استفاده کنید. برای اینکار باید درون وان حمام خود یک فنجان نمک ریخته و 20 دقیقه درون آب قرار داشته باشید. اینکار را باید 3 بار در روز انجام دهید.

جوش ران پا ، جوش داخل ران

7. آرد ذرت

آرد ذرت دارای خواص جاذب بسیار قوی میباشد و به همین دلیل خیلی سریع میتواند جوش های ران پا را درمان کند.

یک فنجان آرد ذرت برداشته و با اضافه کردن کمی آب به آن یک خمیر درست کنید. این خمیر را باید به نحوی روی جوش ها قرار دهید که بطور کامل آن ها را پوشش دهد. باید خمیر آرد ذرت به مدت 15 دقیقه روی جوش ها باقی بماند.

این روش خانگی درمان جوش ران پا را باید 3 بار در روز انجام دهید.

8. سرکه سیب

سرکه سیب یک ضد عفونی کننده طبیعی و بسیار قوی میباشد. سرکه سیب دارای خواص ضد میکروبی میباشد که میتواند با انواع عفونت های پوستی مبارزه کرده و pH (و یا میزان اسیدی) پوست را نیز تنظیم کند. به همین دلیل سرکه سیب نه تنها عفونت ها را از بین میبرد بلکه باعث سرباز کردن جوش ها نیز میشود.

کمی سرکه سیب را با اندکی آب مخلوط کرده، یک تکه پارچه برداشته و با استفاده از آن ترکیب سرکه و آب را روی جوش ها بمالید. اینکار را باید روزانه چند مرتبه انجام دهید تا محتویات جوش ها تخلیه شود.

همچنین میتوانید بجای استفاده از آب، کمی عسل را با سرکه سیب مخلوط کرده، آن را روی جوش ها گذاشته و پس از 15 دقیقه بشویید.

9. سیر

سیر بدلیل خواص آنتی باکتریال بسیار قوی که دارد یکی از بهترین روش های خانگی درمان جوش داخل ران میباشد. آب (عصاره) سیر میتواند به سرعت باعث رسیده شدن جوش ها و تخلیه محتویات آن ها بشود.

2 پر سیر له کنید تا عصاره آن خارج شود. با استفاده از یک تکه پارچه تمیز کوچک و یا یک تکه پنبه، آب سیر را روی جوش ها قرار داده و اجازه دهید که چند دقیقه باقی بماند. اینکار را باید روزانه 2 تا 3 مرتبه تکرار کنید.

میتوانید از ترکیب پودر زردچوبه و آب سیر نیز استفاده کنید. با ترکیب این دو ماده در مقادیر مناسب یک مایع خمیری شکل ایجاد میشود که باید آن را روی جوش ها قرار داده و پس از 10 دقیقه با آب بشویید.

10. خامه

خامه میتواند سطح جوش ها را نرم کند. نرم شدن پوست سطح جوش باعث میشود که جوش سرباز کرده و ترشحات آن بطور کامل خارج شود.

جهت استفاده از این روش درمان جوش ران پا باید کمی خامه روی جوش ها قرار داده و اجازه دهید که به مدت 30 دقیقه باقی بماند. اینکار را تا زمانیکه وضعیت جوش ها بهبود پیدا کند باید روزی 3 بار انجام دهید.

11. خمیر دندان

احتمالا شما هم با روش خمیر دندان آشنایی داشته باشید چراکه خیلی وقت است مردم با استفاده از خمیر دندان سعی میکنند جوش های بد قلق را درمان کنند.

خمیر دندان معمولا برای درمان جوش های صورت استفاده میشود اما میتوان از آن برای درمان جوش ران پا نیز استفاده کرد.

خمیر دندان بدلیل خاصیت جاذبی که دارد میتواند رطوبت جوش را جذب کرده و باعث هرچه سریعتر خشک شدن جوش بشود.

اگر میخواهید استفاده از خمیر دندان واقعا موثر باشد باید اجازه دهید مدت زیادی روی جوش ها باقی بماند بنابراین ابتدا کمی خمیر دندان برداشته و به آرامی روی جوش های بمالید. خمیر دندان باید حداقل چند ساعت بماند. پس از گذشت این مدت باید خمیر دندان خشک شده قبلی را شسته و دوباره روی جوش ها خمیر دندان تازه قرار دهید.

12. روغن سیاه دانه

اغلب افراد با روغن سیاه دانه آشنایی دارند. روغن سیاه دانه از قدیم برای درمان مشکلات پوستی و کمک به هرچه زود تر رسیدن جوش ها استفاده میشده است. سیاه دانه هم به شکل روغن و هم به شکل پماد وجود دارد.

روغن سیاه دانه بدلیل خواص ضد التهاب و ضد میکروبی بسیار قوی که دارد در درمان مشکلات پوستی و از جمله جوش ها بسیار موثر است.

ار روغن سیاه دانه نه تنها بصورت موضعی بلکه بصورت خوراکی نیز میتوانید استفاده کنید. برای مصرف روغن سیاه دانه بصورت خوراکی میتوانید آن را با انواع آبمیوه ها، چای سبز و یا هر نوع نوشیدنی دیگر ترکیب کنید و روزانه 2 مرتبه بنوشید.

13. سرخارگل

سرخارگل بدلیل خواص بسیار زیادی که در تقویت سیستم ایمنی بدن شناخته شده و بسیار محبوب است. این گیاه به شکل موثری میتواند عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشیده و با اینکار به بدن در مبارزه با عوامل بیماری زا کمک کند.

یک ظرف را پر از آب کرده و کمی سرخارگل به آن اضافه کنید. اجازه دهید چند دقیقه بجوشد تا کاملا دم بکشد. این دمنوش را باید روزانه 2 مرتبه بنوشید تا تاثیرگذار باشد.

14. سیب زمینی

سیب زمینی در هر آشپزخانه ای یافت میشود و راهکاری عالی برای درمان جوش ران پا است. سیب زمینی دارای موادی است که از خود خواص ضد میکروبی نشان میدهند و دقیقا به همین دلیل است که میتواند به رفع جوش ها کمک کند.

یک سیب زمینی را ابتدا به چند تکه بزرگ تقسیم کرده، سپس همان تکه ها را هم ریز تر کنید تا آب سیب زمینی خارج شود. با استفاده از یک پارچه تمیز و یا یک تکه پنبه آب سیب زمینی را روی جوش ها قرار دهید.

آب سیب زمینی باید حداقل به مدت 15 دقیقه روی جوش ها باقی بماند. پس از 15 دقیقه میتوانید جوش ها را با آب به آرامی شسته و پاک کنید.

در ادامه باید و نباید هایی که برای درمان جوش ران پا باید بدانید را برای شما آورده ایم.

برای درمان جوش پا باید چه کار هایی انجام دهیم؟

  • روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید.
  • بهداشت شخصی را رعایت کرده و وزن خود را کنترل کنید.
  • رژیم غذایی مناسب و سالمی داشته باشید.
  • توجه داشته باشید که انواع ویتامین ها و مخصوصا ویتامین سی در برنامه غذایی تان وجود داشته باشد.

از انجام چه کارهایی باید پرهیز کرد؟

  • از بازی کردن با جوش ها بوسیله اشیا نوک تیز و یا ناخن هایتان بپرهیزید.
  • زمانیکه جوش پاره شد، با دست های کثیف به آن را لمس نکنید. (برای اینکار باید دست هایتان کاملا تمیز باشد)
  • با فشار بیش از حد سعی نکنید جوش ها را تخلیه کنید. جوش ها باید بطور طبیعی برسند و خود به خود (و یا با فشار خیلی کم) تخلیه شوند.

چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (562 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

غلی | ۴ ماه پیش
عالی بود
0
4
سلما | ۳ سال پیش
جوش خیلی بزرگ بود
0
13
سام | ۴ سال پیش
خیلی کمکم کرد من اشتباهی یخ میزاشتم به جای آبگرم
0
18

hits