دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خارش بیضه ها و روشهای خانگی درمان آن
42
زمان مطالعه: 13 دقیقه
خارش بیضه از پوست پشت بیضه ها که در ناحیه کشاله ران واقع شده است، سرچشمه می گیرد و این پوست بسیار مستعد خارش است.


همه چیز در مورد خارش بیضه ها

خارش بیضه‎ها می‎تواند ناراحت کننده باشد و فرد را به خاراندن آنها وسوسه کند. در اغلب موارد خارش دادن بیضه سبب تشدید خارش می‎شود.
به صورت بالقوه علل متعددی برای بروز خارش بیضه وجود دارد. بنابراین دانستن علت بروز خارش برای درمان علت اصلی به بهترین شکل ممکن، اهمیت دارد.

برای بسیاری از مردان پیش می آید که بیضه هایشان دچار خارش می شود. در واقع این خارش از کیسه ای که بیضه ها را در خود جای داده است ناشی می شود. به این کیسه، کیسه بیضه گفنه می شود. بخش عمده احساس خارش بیضه از پوست پشت بیضه ها که در ناحیه کشاله ران واقع شده است، سرچشمه می گیرد. این پوست بسیار مستعد خارش است.

به طور معمول خارش بیضه ها چیز جدی نیست و آن را جزء مشکلات جنسی مردان طبقه بندی نمی کنند. این خارش به جای این که جدی باشد گاهی خجالت آور است. چند دلیل اصلی برای خارش بیضه وجود دارد. بسیاری از این دلایل ساده هستند و با رعایت چند نکته مرتفع می شود. این در حالی است که تعداد کمی از آن ها به مسائل جدی تری مربوط می شوند و باید توسط پزشک بررسی شوند.


علل احتمالی خارش بیضه ها چیست؟


عفونت های قارچی


محیط های گرم و مرطوب، بهترین مکان برای رشد قارچ ها هستند. به همین دلیل چین های موجود در پشت کیسه بیضه ها، زیستگاه ایده آل برای رشد قارچ می باشد. عفونت های قارچی که در این ناحیه رشد می کنند موجب ایجاد احساس سوزش و خارش می شوند.


رایج ترین نوع عفونت های قارچی که در منطقه کیسه بیضه رخ می دهد عفونت خارش سوار کار ماهر است. ترایکوفایتون روبروم قارچی است که موجب خارش سوار کار ماهر می شود. علائم برجسته خارش سوار کرا ماهر عبارتند از:

  • قرمزی پوست
  • پوسته پوسته شدن پوست
  • خارش در مناطقی مانند اطراف بیضه ها، داخل ران ها و مقعد

ساده ترین راه برای از بین بردن این خارش استفاده از کرم ها و یا اسپری ها ضد قارچ است که بدون نیاز به تجویز پزشک در دسترس هستند. اما اگر خارش شدید است و به این درمان پاسخ نمی دهد باید به پزشک مراجعه کنید.

عفونت مخمری


اگر کرم ها یا اسپری های ضد قارچ نتوانند خارش بیضه ها را درمان کند، به این معنی است که عفونت قارچی نیست. بلکه به عفونت مخمر مبتلا شده اید. علت این عفونت، مخمری به نام کاندیدا آلبیکنس است. در قدیم تصور می کردند که این عفونت در بین زنان رایج است. اما بعدها با افزایش تعداد مردانی که با خارش بیضه به این علت به پزشک مراجعه می کردند متوجه شدند که این عفونت از طریق رابطه جنسی با یک فرد آلوده، یا استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک برای مقابله با باکتری ها می تواند در بین مردان نیز شایع شود. علائم این بیماری عبارتند از:

  • خارش شدید کیسه بیضه
  • تحریک شدید پوست این نواحی
  • سوزش و درد در کشاله ران

کرم های ضد مخمری در بازار وجود دارند که می توانند علائم این نوع عفونت را برطرف کنند.

درماتیت تماسی


پس از تماس مستقیم با محرک یا آلرژن، منطقه اطراف بیضه، کیسه بیضه، و کشاله ران ممکن است به بثورات پوستی مبتلا شده و خارش شدید داشته باشد. اگر این نشانه ها با هم رخ دهند به این معنی است که به درماتیت تماسی مبتلا هستید.


درماتیت تماسی، در حال حاضر رایج ترین نوع آلرژی است. مواد خوش بو کننده در شوینده ها، رنگ ها، برخی از گیاهان یا هر ماده آلرژی زا که با فرد در تماس باشد می تواند منجر به ایجاد این آلرژی شود. زمانی که نوع ماده حاسیت زا (آلرژن) شناخته شد، بهترین راه برای کاهش خارش بیضه ها، جلوگیری از تماس با آن ماده است.

خارش زگیل



تفاوت اصلی بین درماتیت تماسی که توسط محرک ایجاد می شود و ماده آلرژی زا که درماتیت تحریکی به وجود می آورد این است که درماتیت تماسی معمولا همراه با درد است. درماتیت تماسی اغلب توسط یک ماده شیمیایی قوی یا دیگر مواد تحریک کننده این چنینی به وجود می آید.

اینترتریگو


اینترتریگو یک واکنش بسیار وحشتناک و مخرب به عفونت های قارچی و میکروب هاست.نتیجه ی این واکنش، قرمزی ،خشکی و سوزش پوست می باشد.التهابات ناشی از آن معمولا در نواحیِ چین خورده و مرطوب بدن رخ می دهند.پوست بیضه ها چین خورده هستند و طبیعتی مرطوب دارند که محل مناسبی برای تجمع باکتری ها و تکثیر آن هاست.

ساییدگی


ساییدگی وقتی اتفاق می افتد که قسمتی از پوست به مدت طولانی و مستمر دچار اصطکاک با چیزی شود.این اصطکاک می تواند حین فعالیت های فیزیکی بدن مثل دویدن و دوچرخه سواری رخ دهد.در چنین شرایطی ساییدگی بین پاها باعث خارش و التهاب می شود که نتیجه اش احساس ناراحتی و خارش است.


شپش عانه یا انگل


یکی دیگر از علل احتمالی خارش بیضه ها، شپش ناحیه تناسلی یا انگلی است که در این نواحی زندگی می کند. این موجودات بر روی پوست زندگی کرده و از خون انسان به عنوان تغذیه استفاده می کنند. زمانی که این حشرات برای تغذیه، نیش خود را وارد پوست کنند، خارش ایجاد می شود. بیشتر مواقع، این انگل از طریق تماس جنسی منتقل می شود. با این حال، ممکن است از طریق ملافه، حوله و لباس مشترک نیز فرد آلوده شود. کرم ها و صابون های ضد انگل و ضد شپش بهترین راه برای رهایی بدن از این انگل ها هستند. با این حال، گاهی ممکن است با مصرف این داروها علائم بهبود پیدا نکنند. در این شرایط باید به پزشک مراجعه کنید.

گال


گال که به کنه خارشی نیز معروف است، علت دیگری برای خارش بیضه ها و پوست اطراف آن می باشد. شایعترین علامت گال، بثورات خارش دار شدید است که در پوست گرم اطراف ناحیه تناسلی ایجاد می شود. مشابه انگل، گزش این موجود نیز چیزی است که باعث التهاب و خارش خواهد شد.


زگیل های اندام تناسلی

زگیل های اندام تناسلی هم یکی دیگر از عفونت های مسری جنسی (STI) هستند که باعث خارش بیضه ها و دیگر نواحی اندام تناسلی می شوند.این زگیل ها به ویروس پاپیلوم مربوط است که اگرچه می توان آن ها را از بین برد، اما بعد از مدتی دوباره بوجود می آیند و خودِ ویروس هم درمان قطعی ندارد. این زگیل ها باعث خارش می شوند که عمدتا مثل یک برآمدگی کوچک هستند.

تبخال


تبخال هم نوعی بیماری مسری جنسی (STI) است که موجب خارش پوست می شود.بعد از حدود ۱ روز یک یا چند تاول سوزناک روی پوست ظاهر می شود.در نهایت این تاول ها می ترکند و زخم دردناکی را به جا می گذارند.

پسوریازیس


یکی دیگر از علل احتمالی خارش بیضه پسوریازیس است. این بیماری یک اختلال پوستی است که به طور کلی زانو، آرنج، کمر و پوست سر را تحت تاثیر قرار می دهد. با وجود این بیماری، پوست فلس دار و قرمز می شود. هنگامی که پسوریازیس در اطراف کشاله ران به وجود می آید، ظاهر آن کمی متفاوت تر می شود. با توجه به وجود رطوبت در ناحیه کشاله ران، به جای این که این نواحی خشک و فلس دار شود، تکه های قرمز و پوسته پوسته ظاهر خواهد شد.

خارش بیضه ها


درمان های خانگی برای خارش بیضه ها


دردسر و احساس شرم، چیزی است که با خارش بیضه می توانند ایجاد شوند. اما داروهای خانگی زیر می توانند شما را از خارش و شرم ایجاد شده پس از آن رهایی دهند.


روغن درخت چای


روغن درخت چای یک ضد قارچ طبیعی است که پوست را عمیقا پاکسازی می کند. این ماده به طور طبیعی باکتری ها را از بین خواهد برد. برای استفاده از این روغن به شیوه زیر عمل کنید:

با استفاده از یک تکه پنبه مقداری از این روغن را دو بار در روز و به مدت یک هفته، بر روی ناحیه خارش بمالید. اگر به این شیوه پوستتان دچار سوزش می شود می توانید آن را با روغن نارگیل مخلوط کنید.همچنین شما می توانید چند قطره از این روغن را داخل وان پر از آب ریخته و حدود نیم ساعت در این آب بنشینید.استفاده از صابون و ژل های حاوی این روغن نیز علائم خارش در بدنتان کمتر می شود.

سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب یک گزینه بسیار عالی برای درمان و کنترل عفونت های پوست است. این ماده طبیعی ضد قارچ و ضد باکتری است. با استفاده از سه مرحله زیر می توانید خارش بیضه ها را با سرکه سیب درمان کنید:

  • دو فنجان آب گرم را با دو قاشق غذاخوری سرکه سیب مخلوط کنید.
  • بعد از شستن منطقه آلوده با این محلول، اجازه دهید تا پوست در هوای آزاد خشک شود.
  • این کار را ۳ بار در روز، صبح، ظهر و قبل از خواب انجام دهید.

الکل


الکل می تواند دو کار مهم برای شما انجام دهد. اول این که عفونت را از بین می برد و دوم این که منطقه را خشک نگه می دارد. برای استفاده از این درمان به شیوه زیر عمل کنید:

  • پنبه ای را به الکل آغشته کنید.
  • بیضه و پوست اطراف آن را با این پنبه تمیز کنید.
  • این کار را ۲ الی ۳ بار در روز انجام دهید.

لیسترین

لیسترین یک ضد عفونی کننده، ضد قارچ و ضد باکتری است. این شوینده را به شیوه زیر مورد استفاده قرار دهید:

  • یک تکه پنبه را به این مایع آغشته کنید و آن را به بیضه ها بمالید.
  • روزی ۲ الی ۳ بار این کار را تکرار کنید. در ابتدا ممکن است کمی احساس سوزش داشته باشید. اما این سوزش به زودی تسکین پیدا می کند.

سرکه سفید

سرکه سفید دارای خواص مشابه مواد بالا است و علاوه بر ضد عفونی کردن منطقه، ضد قارچ نیز محسوب می شود. برای استفاده از آن به شیوه زیر عمل کنید:

  • سرکه سفید و آب را به نسبت ۱ به ۴ با هم مخلوط کنید.
  • یک لیف حمام تمیز را در محلول خیس کرده و منطقه خارش دار را کاملا تمیز کنید.
  • اجازه دهید تا پوست در هوای آزاد خشک شود.
  • ۱ الی ۲ بار در روز این درمان را تکرار کنید.

روش دیگر استفاده از این روش این است که سرکه سفید را با روغن نارگیل به نسبت ۱ به ۳ مخلوط کنید. و محل خارش را با این محلول بشویید.

خارش بیضه

نکاتی برای مقابله با خارش بیضه ها


خاراندن منطقه آلوده تنها باعث می شود که عفونت گسترش پیدا کرده و عفونت های دیگر ایجاد شود. بهترین راه برای درمان خارش بیضه ها که به روش های بالا بهبود پیدا نمی کنند و تشخیص دقیق برای درمان مناسب عفونت، مراجعه به پزشک است.

همچنین چند نکته مهم وجود دارد که می تواند به پیشگیری و درمان خارش بیضه کمک کند. این نکات عبارتند از:

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که ناحیه کشاله ران خود را روزانه و به طور کامل تمیز کنید. تمیز نگه داشتن این نواحی باعث می شود که زیستگاه مرطوب و گرم قارچ ها ویران شود.

  • هر روز لباس زیرتان را عوض کنید. لباس زیر کثیف تنها انگل یا عفونت را گسترش می دهد.
  • هنگام مراجعه به استخر یا باشگاه ورزشی از حوله مشترک استفاده نکنید.
  • لباس زیری که ۱۰۰٪ از پنبه تهیه شده باشد برای جلوگیری از تحریک پوست مفید است.

از شوینده های خشن استفاده نکنید. اگر مجبور هستید از این شوینده ها برای شستن استفاده کنید، پس از آبکشی کامل، از محلول های نرم کننده حوله و لباس استفاده کنید. اکثر مواد شوینده و سفید کننده ها حاوی مواد شیمیایی قوی هستند که علاوه بر ایجاد آلرژی موجب سوزش نیز می شوند.


پیشگیری از خارش بیضه ها


پیشگیری از خارش بیضه ها شامل یک سری احتیاط هایی است که به علت دقیق آن بستگی دارد.

  • برای عفونت های قارچی و میکروبی،فرد باید بیضه هایش را همیشه تمیز و خشک نگه دارد; همچنین باید در روزهای خیلی گرم و هنگام ورزش لباس های گشاد بپوشد تا بیضه ها عرق نکنند.
  • اگر خارش به دلیل آلرژی باشد،فرد باید سابقه آلرژی را در بدن خود بررسی کند.اگر استفاده از یک ماده ی جدیدی باعث خارش بیضه ها یا دیگر نواحی بدن شده، باید از مصرف آن خودداری کند.
  • اگر دلیل خارش ساییدگی است، فرد باید از مرطوب کننده ها و روغن های مخصوص استفاده کند تا به هنگام ساییدگی، از سوزش آن ناحیه جلوگیری کند.مرطوب کننده ها باعث کاهش خارش هم می شوند.
  • با استفاده از وسایل جلوگیریِ مناسب می توان از انتقال برخی STIها جلوگیری کرد.همچنین با بررسی سابقه ی شریک جنسی تان، می توانید اگر مبتلا به نوعی STI است، متوجه شوید و از شیوعِ آن جلوگیری کنید.

زمان مراجعه به پزشک جهت درمان خارش بیضه ها


خارش بیضه ها در ابتدا خیلی موضوع نگران کننده ای به نظر نمی آیند.در برخی موارد ممکن است فرد دلیل آن را بداند و نیازی به مراجعه به پزشک نداشته باشد.


وقتی احساس خارش کردید،مدتی ادامه داشت و بدتر هم شد باید به پزشک مراجعه کنید و آن را درمان کنید.پزشک باید هرقسمتی که التهاب یا ترشح دارد را به دقت معاینه کند.هیچ کس نمی داند که مبتلا به انگل است و باید به پزشک مراجعه کند و درمان شود تا انگل ها و تخم های آن از بین بروند.


درمان خارش بیضه ها


درمان هم مثل پیشگیری از خارش بیضه ها به علت دقیق آن بستگی دارد.برخی درمان های رایج به شرح زیر هستند:

  • کِرِم های ضدقارچی
  • شامپوها و لوسیون های دارویی
  • مرطوب کننده ها و روغن های دارویی
  • داروهایی برای STIها
  • خودداری از مواد آلرژی زا

کرم های ضدقارچی و آنتی بیوتیک که خارش بیضه ها را درمان می کنند، جزو رایج ترین داروهای درمانی می باشند.یک پزشک ممکن است این کرم ها را برای درمان عفونت هم تجویز کند.


شامپوها و لوسیون های مخصوص برای درمان انگل نواحی شرمگاهی تجویز می شوند.این محصولات دارویی دارای عناصری هستند که باعث کشتن انگل ها و تخم هایشان می شوند.


مرطوب کننده ها و روغن ها، در درمان خارش هایی که براثر ساییدگیِ آن ناحیه است، مفید می باشند.این محصولات هم برای پیشگیری و هم برای درمان استفاده می شوند.


داروهایی هم وجود دارن که به کاهش STIها کمک می کنند.همچنین پزشک متخصص می تواند زگیل های نواحی تناسلی را با نیتروژن مایع بسوزاند.


وقتی اولین آثار خارش در بیضه هایتان ، به دلیل استفاده از یک ماده ی آلرژی زا را حس کردید، از مصرف دوباره آن خودداری کنید.التهاباتِ آلرژیک پس از حدود ۱ هفته خود به خود از بین می روند.در غیر این صورت، پزشک کِرِم هایی برای بهبود آن تجویز می کند.

divider

بیشتر بخوانید:

خارش ریش در آقایان و راههای درمان آن

مناسب ترین راه درمان خارش و سوزش پوست پس از اصلاح با تیغ

خارش زیر بغل و شیوه های ساده درمان آن

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (42 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ali | ۳ سال پیش
سلام من چند ساله بیضه من خارش وسوزش شدید دارم مشکل آن هم به من بگوید از خارش زیاد دوست دارم همش آن را به خوارونم وبعد خارش زخم میشه
0
11
علیرضا | ۳ سال پیش
سلام بیظه های من اونقدر میخواره که شب نمی تونم بخابم تورو خدا کمکم کنید
1
7
رضا | ۴ سال پیش
سلام چند ساله خارش بیضه دارم دکترم رفتم آنتی بیوتیک و پماد استفاده کردم ولی هنوزم درمان نشده بنظرتون چکار کنم
2
6
سینا | ۵ سال پیش
سلام خسته نباشید
من معمولا احساس خارش شدید دارم و بعد از خاروندن پوستم زخم میشه و تا مدتی مشکل دارم
این جزو کدوم نوع هستش؟
درمانش چیه؟
2
12

hits