دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خارش زیر بغل و شیوه های ساده درمان آن
29
زمان مطالعه: 10 دقیقه
خارش زیر بغل اغلب با بثورات پوستی، برجستگی قرمز، تورم، التهاب، خشکی و پوسته پوسته شدن همراه است.


علت خارش زیر بغل چیست؟


خارش زیر بغل اغلب با بثورات پوستی، برجستگی قرمز، تورم، التهاب، خشکی و پوسته پوسته شدن همراه است. این موارد باعث می شود شما سعی کنید برای رهایی از خارش زیر بغل خاراندن شدید این نواحی را انتخاب کنید این در حالی است که این خارش می تواند منجر به عفونت شود. داروهای خانگی موثری برای درمان خارش زیر بغل و خلاص شدن از شر آن وجود دارد با ما همراه شوید تا علت و درمان این خارش را بدانید.


اگرچه خارش زیر بغل اغلب توسط عللی مثل اصلاح، عفونت های قارچی و عفونت های باکتریایی ایجاد می شود با این حال، تعریق بیش از حد و یا واکنش های آلرژیک به اسپری نیز می توانید زیر بغل خارش دار برای شما به وجود آورد. دانستن اینکه دقیقا چه چیزی باعث ایجاد احساس خارش می شود می تواند به شما برای از بین بردن این بیماری کمک کند.


خارش زیر بغل گاهی بسیار آزار دهنده می گردد. علاوه بر این بر زیبایی پوست زیر بغل تاثیر گذار می باشد و حتی ممکن است موجب خراش و در نتیجه آلودگی پوست در آن نواحی شود.


علل خارش زیر بغل


معمولا عللی که ایجاد کننده خارش در زیر بغل هستند کاملا بی ضرر می باشند. با این حال، خارش زیر بغل می تواند به قدری شدید باشد که گاهی باعث ناراحتی و خجالت شود. در اینجا برخی از رایج ترین دلایل خارش زیر بغل را خواهید دید.


اصلاح


اگر شما زیر بغل خود را با تیغ ریش تراشی اصلاح می کنید زمینه را برای خارش فراهم کرده اید. این کار حتی ممکن است موجب سوختگی بعد از اصلاح شود. یکی از بهترین راه ها برای رهایی از خارش پس از استفاده از تیغ این است که همیشه از تیغ تمیز و نو استفاده کنید.


این نیز مهم است که مطمئن شوید پس از اصلاح، زیر بغلتان به خوبی مرطوب می شود. برای این کار ساده ترین راه این است که زیر بغلتان را در حمام اصلاح کنید و بعد از حمام مقدار کمی روغن نارگیل یا روغن جوجوبا را برای کمک به مرطوب سازی پوست و جلوگیری از خارش به زیر بغل خود ماساژ دهید. برای جلوگیری از تجمع باکتری ها همیشه سعی کنید بین دو اصلاح، تیغ خود را تمیز و خشک نگه دارید.


این باکتری ها در ریش تراش های قدیمی می توانند بیماری به نام فولیکولیت ایجاد کرده و موجب التهاب فولیکول های مو شوند. دکتر کاتلین می گوید که فولیکولیت مثل جوش های قرمز که در مرکز و ریشه مو قرار دارند به نظر می رسند. فولیکولیت می توانید خارش شدید ایجاد کرده و عفونی شوند.


آلوئه ورا می تواند به تسکین خارش زیر بغل بعد از اصلاح کمک کند. تحقیقات نشان داده است که آلوئه ورا را می توان به عنوان کرم ۱% هیدروکورتیزون استفاده کرد. متخصصین پوست معمولا کرم هیدروکورتیزون را برای کاهش خارش، تورم، التهاب، خشکی و حتی فولیکولیت توصیه می کنند.


اگزما


اگر خارش شدید را همراه با بثورات زیر بغل دارید این نشانه ای از اگزماست. در این مورد پوست زیر بغل خشک و پوسته پوسته می شود. اگزما (درماتیت تماسی و درماتیت آتوپیک) اغلب توسط یک واکنش آلرژیک پس از دست زدن به چیزی ایجاد می شود. اگزما در زیر بغل باعث قرمزی، تاول و خارش می شود.


گاهی اوقات، مواد اولیه در ساخت سوتین یا دیگر لباس هایتان موجب درماتیت تماسی می شود. صابون ها، لوسیون و یا دیگر محصولات آرایشی و بهداشتی که در تماس با زیر بغل هستند نیز از دیگر عوامل ایجاد کننده اگزما می باشند. اگر بثورات قرمز رنگ خارش دار در زیر بغل خود دارید توصیه می شود علت ایجاد اگزما را شناسایی کنید. به عنوان مثال، سعی کنید مواد شوینده و یا صابون که استفاده می کنید را تغییر دهید.


اگر شما از اگزما رنج می برید، استرس می تواند خارش زیر بغل را بدتر و بدتر کند. یک مطالعه در مورد اثرات استرس بر درماتیت آتوپیک (اگزما) نشان داد که سطح اضطراب بالا، باعث خارش می شود.

خارش زیر بغل


دئودورانت


گاهی خارش و ناراحتی که شما در زیر بغل خود دارید می تواند با دئودورانت شما ایجاد شود. متخصص پوست، دکتر دیوید بانک در مورد خارش زیر بغل می گوید: که زیر بغل بیشتر در معرض ابتلا به واکنش های آلرژیک است. محیط مرطوب و گرم که برای رشد باکتری مساعد است علت اصلی این استعداد است. خیلی وقت ها با واکنش های آلرژیک به دئودورانت شما خارش زیر بغل همراه با بثورات جلدی را تجربه می کنید.


بسیاری از مواد تشکیل دهنده در ضد عرق ها، مانند آلومینیوم، الکل، و رایحه ها می توانند واکنش های آلرژیک در پوست شما ایجاد کنند. می توانید از نارگیل به عنوان یک دئودورانت طبیعی استفاده کرده و علاوه بر بوی خوش از گزند خارش نیز به دور باشید. شما همچنین می توانید از اسطوخودوس به این منظور استفاده کنید.


عفونت های قارچی


بسیاری از مردم که خارش زیر بغل شدید به همراه پوسته پوسته شدن دارند از یک عفونت قارچی ناشی از کاندیدا رنج می برند. از آنجا که کاندیدیاز در نقاط مرطوب و گرم بدن رخ می دهد، مهم است که این مناطق تا حد ممکن خشک باشند. متخصص پوست، دکتر دنیس M. هارون می گوید که کاندیدیاز معمولا در دهان، کشاله ران، زیر بغل و بین چین پوست سینه و معده اثر می گذارد. افرادی که سیستم ایمنی ضعیف داشته یا آنتی بیوتیک مصرف می کنند بیشتر مستعد ابتلا به بروز عفونت مخمر هستند.


عفونت باکتریایی


گاهی اوقات، یک عفونت باکتریایی می تواند دلیل خارش زیر بغل باشد. همانطور که با عفونت های قارچی در نقاط گرم و مرطوب مثل زیر بغل رشد می کنند این محل ها، مناسب رشد باکتری ها نیز می باشند. حفظ بهداشت می تواند به جلوگیری از تجمع باکتری ها کمک کند. بنابراین، زیر بغل خود را حداقل یک بار در روز شسته تا از عرق و گرد خاک که عامل ایجاد باکتری هستند به دور باشید.


عفونت های باکتریایی علت آبسه در زیر بغل هستند. آبسه زیر بغل در مراحل اولیه همراه خارش هستند. سعی کنید وقتی آبسه در این ناحیه ایجاد شد از ایجاد خراش بر روی آن خود داری کرده و از کمپرس گرم به مدت ۳۰ دقیقه ۴ بار در روز بر روی آن استفاده کنید.


عرق سوز شدن


یکی از دلایل عمده برای خارش زیر بغل عرق سوز شدن است. عرق سوز نام دیگری برای کهیری است که بین چین خوردگی لایه پوست رخ می دهد و باعث خارش شدید زیر بغل می شود. بثورات قرمز یا قهوه ای مایل به قرمز که اغلب به ترک خوردگی منجر شده و بوی بدی دارد از دیگر علائم کهیر است. برای جلوگیری از بثورات در حال رشد در زیر بغل خود و حفظ بهداشت شخصی تا حد ممکن زیر بغل را خشک نگه دارید.


پسوریازیس معکوس


جوش قرمز و خارش زیر بغل احتمالا نشانه ای از پسوریازیس معکوس است. متاسفانه، درمان پسوریازیس معکوس در زیر بغل مشکل است زیرا مناطق زیر بغل مستعد ابتلا به سوزش و عرق کردن است.


جوش های حاصل از گرما


اگر شما قرمزی خارش دار را در زیر بغل یا در نیم تنه بالایی خود پس از کار کرده اند و یا انجام ورزش شدید تجربه می کنید، مبتلا به شما جوش های حاصل از گرما هستید. این عارضه زمانی اتفاق می افتد که کانال های عرق مسدود شده و باعث ایجاد لکه های کوچک قرمز همراه خارش و احساس سوزن سوزن شدن می شوند. خودداری از پوشیدن لباس های تنگ و تلاش برای سرد نگه داشتن بدن می توانند اقدامات مهم برای درمان این عارضه باشد.


رابطه خارش زیر بغل و شیردهی


ممکن است تعجب آور باشد، اما بسیاری از زنان خارش زیر بغل را در دوران بارداری یا شیردهی تجربه می کنند. تحقیقات کمی در مورد علل دقیق این موضوع وجود دارد اما می توان یکی از دلایل را تغییرات هورمونی در بدن دانست.


آیا خارش زیر بغل نشانه ای از سرطان سینه است؟


موسسه تحقیقات سرطان بریتانیا می گوید که در موارد بسیار نادر خارش می تواند نشانه ای از سرطان هایی مانند سرطان التهابی پستان باشد. اگر خارش همراه تغییرات غیر معمول در سینه باشد باشد توسط پزشک متخصص معاینه شود.

خارش زیر بغل


درمان های طبیعی برای خارش زیر بغل

در ادامه به بسیاری از داروهای خانگی موثر که می تواند برای درمان خارش زیر بغل به طور طبیعی موثر باشند اشاره می کنیم:

آلوئه ورا و روغن نارگیل برای سوختگی ناشی از تیغ


برای درمان سوختگی پس از استفاده از تیغ می توانید مخلوطی از آلوئه ورا و روغن نارگیل را استفاده کنید. این مخلوط کمک می کند تا پوست تسکین یافته و از عفونت در حال رشد جلوگیری شود. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که روغن نارگیل می تواند به درمان و جلوگیری از عفونت های پوستی کمک کند.


سرکه سیب طبیعی برای درمان اگزما


سرکه سیب خام و فرآوری نشده (ACV) یکی از ۱۱ درمان طبیعی برای اگزما است که شما می توانید برای تسکین خارش زیر بغل خود استفاده کنید. شما می توانید از ACV به صورت موضعی برای تسکین فوری خارش زیر بغل استفاده کنید.

روغن درخت چای و روغن نارگیل برای درمان عفونت های قارچی


ترکیبی از روغن درخت چای و روغن نارگیل یک درمان ضد قارچ برای خارش زیر بغل است. هر دو روغن نارگیل و روغن درخت چای در از بین بردن عفونت کاندیدا ثابت شده اند. شما می توانید ۲ الی ۳ قطره از روغن درخت چای را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید و ۲ الی ۳ بار در روز به منطقه آسیب دیده برای جلوگیری از خارش زیر بغل بمالید. روغن درخت چای کمک می کند که باکتری هایی که باعث بوی عرق زیر بغل می شوند از بین بروند.


بلغور جو دوسر برای درمان پسوریازیس


برای رهایی از خارش زیر بغل ناشی از پسوریازیس می توانید از بلغور جو دوسر استفاده کنید. بلغور جو دوسر دارای خواص بسیاری است که می تواند به شما برای خلاص شدن از بثورات و پوسته پوسته شدن پوست کمک کند. متخصص پوست، دکتر دبرا جالیمان توصیه می کند برای حصول نتایج موثر در وان حاوی بلغور جو دوسر بخوابید. شما باید در حدود ۲ فنجان بلغور جو دوسر را به وان حاوی آب گرم اضافه کنید و برای رهایی از هر خارشی بر روی پوست حداقل ۲۰ دقیقه در وان دراز بکشید.


کمپرس گرم برای درمان فولیکولیت


اگر فولیکول های مو ملتهب شده و باعث خارش زیر بغل می شود دکتر کاتلین توصیه می کند از کمپرس گرم با آب نمک برای تسکین خارش پوست استفاده کنید. چند قاشق نمک را در دو فنجان آب گرم حل کرده و حوله ای را در آن آب بخیسانید سپس آب اضافه حوله را گرفته و بر روی محل آسیب دیده قرار دهید. این کار را صبح و شب تکرار کنید. این می تواند به بیرون کشیدن عفونت و جلوگیری از خارش کمک کند.

درمان خارش زیر بغل

مهم ترین علت خارش زیر بغل عطرهای مربوط به صابون ها، مواد شوینده و نرم کننده های لباس ها هستند که پوست حساس زیر بغل را تحریک می کنند . پوست زیر بغل معمولا دارای پارگی های کوچک غیر قابل مشاهده ناشی از شیو کردن است . بهتر است از محصولات غیر عطری و کرم هیدروکورتیزون یک درصد استفاده کنید تا ناراحتی و زبری پوست زیر بغل برطرف شود. اگر این روش ها موثر نبودند بهتر است به پزشک مراجعه کنید.


گاهی اوقات نیز عرق کردن علت خارش در زیر بغل می باشد. هنگامی که لباس زیاد پوشیده باشید و وارد یک اتاق گرم می گردید، زیر بغل های شما خیلی سریع خیس می گردند. عرق کردن زیر بغل رطوبت پوست را کم خواهد کرد و موجب خشکی پوست می گردد. پیشنهاد می کنیم برای رفع این مشکل ضد عرقی را انتخاب نمایید که به طور فعال بتواند جلوی عرق کردن شما را گرفته و همین طور دارای فرمول تایید شده پزشکی نیز باشد.

divider

بیشتر بخوانید:

خارش بازوها و روشهایی ساده برای درمان آن

خارش کشاله ران و شیوه های درمان آن

هر آنچه باید در مورد خارش کف دست بدانید!

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (29 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مهسا | ۳ سال پیش
خسته نباشيد من تقريبا يه ماه پيش بود كه به مدت سه يا چهار هفته حمام نرفته بودم بعد زير بغلم كم كم شروع به اخرش كرد اولاش زياد نبود ولي بعدش خيلي شد و تا جايي كه تا ارنجم سفت شد و قرمز و همش خارش داشت من از اينترنت خوندم كه علائمم شبيه علائم هاي افرادي هست كه به قارچ و باكتري در زير بغل مبتلا شده اند شبيهه اونجا داروي كوتاكونازول رو توصيه كرده بود از اون گرفتم و زدم و تقريبا اخراش بود كه يعني قرمزي رفته بود و بهترشده بود كه امروز وقتي رفتم بيرون چون مانتو پوشيده بودم اومدم خونه به قدري شديد خارش گرفت كه نميتونستم نخارونم و زير بغل به شدت سوزش داشت كه نگيد رفتم ماست گذاشتم روش كه بدتر شد و خيلي بد بود و الان به گفته مامانم زرده تم مرغ رو گذاشتم روش بهتر شده يعني نميخاره و سوزش هم نداره
ممكنه اين علائم سرطان يا بيماري خطرناكه باشه؟؟
9
20
پاسخ ها:
خوبه کپک نزدی ۳،۴هفت | ۵ ماه پیش
خوبه کپک نزدی ۳یا۴هفته ادم هرشب بایددوش بگیره چقدرچندشی
2
6

hits