دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خارش بدن در کودکان و راههای پیشگیری از آن
6
زمان مطالعه: 7 دقیقه
خارش بدن در کودکان به دلیل پوست حساسی که دارند مشکل شایعی است که والدین آنها را نگران می کند.


علت خارش بدن در کودکان چیست؟


خارش بدن در کودکان به دلیل پوست حساسی که دارند مشکل شایعی است که والدین آنها را نگران می کند. اما در برخی موارد، نگرانی والدین چندان هم بی‌دلیل نیست و بثوراتی که همراه با تب، مشکلات تنفسی، استفراغ یا مشکلاتی در سلامت عمومی کودک بروز می‌کنند، از وقوع مشکلاتی جدی در بدن او خبر می‌دهند.


بطور تقریبی ، خارش همیشه علامت یک مشکل زمینه ای پوستی است ، مثل اگزما یا قارچ کچلی که در اثر آلودگی انگلی ( گال ، کنه یا کرم ها )، حساسیت به بعضی مواد غذایی یا دارویی ، تماس پوست با ماده محرک ( کهیر ) ، یا در اثر بیماری عفونی مثل آبله مرغان ایجاد می شود.
اگر فرزند شما هم این روزها از خارش، قرمز شدن پوست و بروز دانه‌ها روی آن شکایت می‌کند حتما به پزشک مراجعه کنید.

بیماریهایی که باعث خارش بدن در کودکان می شوند


خارش بدن در کودکان به دلیل شپش سر


عجیب نیست اگر این روزها موجودات سفید ذره‌بینی را در لا‌به‌لای موهای فرزندتان مشاهده کنید. شپش‌های پوستی، چند سالی است که در مدارس و مهدکودک‌ها شایع شده‌اند و روی ریشه مو، گردن و پشت گوش، خود را نشان می‌دهند. این حشرات، به سرعت تکثیر شده و اطرافیان فرد مبتلا را هم گرفتار خود می‌کنند. پس اگر فرزندتان از خارش سر شکایت کردن و شما هم دانه‌های سفیدی شبیه شوره را لا‌به‌لای موهایش دیدید، تصور نکنید که به حساسیت پوستی دچار شده است.

خارش بدن در کودکان به دلیل زگیل


یکی دیگر از بیماری‌های پوستی رایج در کودکان، زگیل است. این زایده‌ها به شکل‌های مختلفی خود را روی پوست نشان می‌دهند و معمولا روی انگشتان دست و پا مشاهده می‌شوند. زگیل‌ها اغلب زایده‌هایی سخت و خشن هستند که با برجستگی اندکی روی پوست مشخص می‌شوند و در اغلب موارد، بدون نیاز به درمان تخصصی یا با تجویز پمادهای موضعی، بهبود پیدا می‌کنند.

خارش بدن در کودکان به دلیل مولوسکوم عفونی


مولوسکوم عفونی یک بیماری پوستی ویروسی است و دانه‌های گوشتی به رنگ قهوه‌ای مایل به سفید یا زرد، سفید یا صورتی نشانه ابتلا به آن هستند. قطر این دانه‌ها معمولا 2 تا 5 میلی‌متر است و معمولا کودک مبتلا به این مشکل، از درد و سوزش شکایت نمی‌کند. البته خارش پوست، یکی از مشکلاتی است که این کودکان را آزار می‌دهد. این زایده‌ها معمولا بعد از چند هفته خود به خود محو می‌شوند و گاهی هم تا چند سال روی پوست می‌مانند. اما حتی در صورت ماندگار شدنشان، معمولا درمانی برای آنها توصیه نمی‌شود. چراکه علت اصلی ابتلا به مولوسکوم، ویروس است.

خارش پوست کودک,دلایل خارش پوست کودک,علت خارش پوست کودک مولوسکوم عفونی یک بیماری پوستی ویروسی است

خارش بدن

خارش بدن در کودکان به دلیل اگزما

اگزما از بیماری‌های پوستی است که به دلایل متفاوت پوست را مورد تهاجم قرار می‌دهد و انواع مختلفی نیز دارد. خارش مزمن پوست، نشانه ابتلا به درماتیت آتوپیک است و اغلب کودکان با سابقه ابتلا به آلرژی دچار آن می‌شوند. خشکی و خارش، قرمزی و تحریک شدن پوست، نشانه این نوع اگزماست و گاهی خراشیدن موجب ایجاد شکاف‌هایی در پوست شده و عوارض ثانویه‌ای مثل زخم و عفونت را ایجاد کند.

درماتیت سبورییک معمولا کودکان زیر دو سال را مبتلا می‌کند و در اغلب موارد، سراغ نوزادان زیر 3 ماه می‌رود. علت ابتلا به این مشکل ناشناخته است اما تصور می‌شود که مواد موجود در عرق پوست، زمینه‌ساز آن بوده و در نواحی مثل چین زیر گردن یا زیر بغل که بیشتر عرق روی آن می‌نشیند بروز می‌کنند. این بثورات خارش ندارند و خود را با خشکی، قرمزی و کمی پوسته پوسته شدن پوست نشان می‌دهند.

درماتیت تماسی زمانی رخ می دهد که مواد خاصی مانند نیکل، مواد آرایشی و شیمیایی، کرم‌ها و مواد شوینده در اثر تماس با پوست باعث ایجاد واکنش در آن شوند. این بثورات اغلب خارش دارند و با درمان‌های موضعی آرام می‌شوند.

خارش بدن در کودکان به دلیل جوش پوشک


این بثورات اغلب با اصطلاح سوختگی ناشی از پوشک معرفی می‌شوند و به دلیل هجوم باکتری‌‌ها و قارچ‌ها، برخی نواحی زیر پوشک را قرمز و دچار خارش و سوزش می‌کنند. واکنش نشان دادن به جنس مواد به کار رفته در پوشک یا ماندن ادرار و مدفوع برای ساعات طولانی از دلایل دچار شدن به آن است. گاهی نیز اسیدی شدن ادرار و مدفوع کودک زمینه را برای دچار شدن به آن فراهم می‌کند.

عفونت‌های عمومی با بثورات گسترده


سرخچه و سرخک، آبله مرغان و رزولا هم از جمله بیماری‌هایی هستند که بثورات به عنوان یکی از عوارض متعددشان روی پوست ایجاد می‌شود. در این موارد، طی شدن دوره بیماری و درمان‌های کلی برای بهبود وضعیت کودک، به از میان رفتن سریعتر بثورات پوستی هم کمک کرده و گاهی نیز داروهای موضعی برای کاهش خارش پوست و جلوگیری از ایجاد خراش و زخم تجویز می‌شود.

پیشگیری از خارش بدن کودکان

  • تمام بدن کودک با پوشش نخی، سبک و آزاد (غیرچسبان) پوشیده باشد.
  • پوشش لباس متناسب با دمای محیط (داخل و خارج اتاق) باشد تا تغییرات دما موجب احساس گرما یا سرما و به دنبال آن تعریق و لرز برای کودک نشود.
  • اجازه دهید کودکتان مدت بیشتری در وان حمام با آب ولرم همنشین و همبازی باشد، زیرا پوست بدن او فرصت بیشتری برای جذب آب، کاهش خشکی و افزایش رطوبت خواهد داشت.
  • از کیسه و لیف کشیدن بدن پرهیز کرده و به جای آن از پاک‌کننده‌های نخی که به شامپوی بدن آغشته شده برای تمیز کردن بدن استفاده کنید.
  • بعد از استحمام اصراری به خشک کردن کامل بدن نداشته باشید، بلکه در حالی که کمی رطوبت بر بدن باقی است، لوسیون‌های نرم‌کننده و مرطوب‌کننده را به تمام بدن کودک بمالید تا رطوبت باقی‌مانده در سطح پوست به آرامی با مرطوب‌کننده‌ها جذب پوست شوند.
  • اجازه ندهید کودکتان بدون پوشش یا لباس کوتاه در منزل روی فرش و موکت حرکت کند، زیرا مواد شیمیایی موجود در آن موجب تحریک و تشدید خشکی و خارش پوست می‌شود.
  • عطر و ادکلن و پوشش لباس دیگران که کودکتان را در آغوش می‌گیرند، ممکن است موجب حساسیت‌های پوستی در نواحی سر و صورت شود.
  • اسباب‌بازی (عروسک با پوشش پشمی) و وسایلی دیگر را که برای سرگرم کردن کودک در اختیار او قرار می‌دهید، ممکن است عاملی در تشدید بیماری باشند.
  • مصرف مواد خوراکی اسانس دار با مواد افزودنی (چیپس و ادویه‌جات) را در رژیم غذایی کودکتان محدود کنید.
  • تماس با حیوانات خانگی (سگ، گربه، کبوتر، مرغ و...) را ممنوع کنید.

خارش

درمان خارش بدن در کودکان



پزشک ابتدا کودک را با دقت معاینه می کند تا علت خارش را مشخص کند. اگر خارش علامتی از یک بیماری باشد ، پزشک آن را تشخیص می دهد و درمان می کند. برای مثال ، برای اینکه کودک بتواند خارش بدن خود را کنترل کند ، ممکن است قرص آنتی هیستامین ، شربت استامینوفن یا کِرِمی تجویز کند. اگر کودک هنگام خوابیدن مشکل داشته باشد ، ممکن است پزشک یک داروی آرامبخش خفیف تجویز کند.

درمان خانگی خارش بدن کودکان


سعی کنید با استفاده از لوسیون کالامین خارش کودک را آرام کنید یا کودک را با آب سردی حمام کنید که مقدار کمی بی کربنات در آن حل شده است.


علاوه بر این می توانید از حمام جو دوسر استفاده کنید به این ترتیب که جو دو سر را در کیسه ای ریخته و در وان حمام قرار دهید و اجازه دهید کودک مدتی در وان بماند.

divider

بیشتر بخوانید:

خارش شکم در بارداری و درمان های خانگی آن

چه بیماری هایی با خارش پوست شروع میشوند ؟

دلیل اصلی خارش بدن و درمان خارش شدید پوست

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (6 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits