دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۲ روغن طبیعی برای درمان قارچ ناخن پا
5
زمان مطالعه: 15 دقیقه
قارچ ناخن پا بیماری پوستی است. برای درمان قارچ ناخن پا روش بسیاری وجود دارد. در این مقاله 13 روش خانگی درمان قارچ ناخن پا را به شما آموزش میدهیم

مجله دلگرم | قارچ ناخن پا یا اونیکومیکوز توسط هاگ های قارچی که در این ناحیه وجود دارد بوجود میاید و باعث سخت، شکننده و زرد شدن ناخن ها میشود. با وخیم تر شدن این بیماری ناخن میتواند به حدی برسد که از پوست جدا شود. قارچ ناخن پا درد زیادی بوجود میاورد. دقیقا همین نوع قارچ باعث بیماری هایی همچون پای ورزشکاران، درماتوفیتوز و کچلی همراه با تغییر رنگ پوست میشود. برای درمان قارچ ناخن پا روغن های طبیعی زیادی هست که میتوانید از آن ها استفاده کنید. ویژگی روغن این است که بخاطر حالت مایعی که دارد میتواند براحتی به داخل ناخن ها نفوذ کرده و با عفونت مبارزه کند، درحالیکه کرم نمیتواند بطور کامل به زیر ناخن و همه قسمت های آلوده برسد.

در ادامه 12 روغن طبیعی برای درمان قارچ پا را به شما معرفی میکنیم.

علت بیماری قارچ ناخن پا چیست؟

اونیکومیکوز (tinea unguium) وضعیتی است که طی آن یک نوع قارچ ناخن پای شما را آلوده میکند. این قارچ، قارچ درماتوفیت است. همانطور که به آن اشاره کردیم، این قارچ باعث ایجاد بیماری های دیگری نیز میشود. البته توجه داشته باشید که انواع دیگر قارچ مانند قارچ هایی که باعث ایجاد بیماری های کاندیدا و کپک میشوند نیز ممکن است بیماری قارچ ناخن پا را نیز بوجود بیاورند.

هاگ های این نوع قارچ به شدت واگیردار هستند و براحتی با پا برهنه قدم زدن در اماکن عمومی همچون استخر ها میتواند به شما منتقل شود.

محیط تاریک و نمناک (همان محیطی که درون کفش نیز وجود دارد) میتواند باعث افزایش سرعت رشد این قارچ ها بشود. برخی افراد نسبت به بیماری قارچ ناخن پا آسیب پذیری بیشتری دارند. اگر دارای یک کدام از شرایطی که در ادامه به آن اشاره میکنم هستید، خطر ابتلا به این بیماری شما را بیشتر تهدید میکند.

مراحل و فاز های مختلف بیماری قارچ پا

اکثر افراد مبتلا به قارچ اونیکومیکوز نمیدانند که چنین مشکلی دارند. مراحل اولیه قارچ ناخن پا خیلی نا محسوس است و افراد کمی هستند که میتوانند متوجه آن بشوند.

در این مراحل ابتدایی ممکن است شاهد کم رنگ و زرد شدن ناخن های پا باشید. معمولا این تغییرات رنگی در تمام سطح ناخن رخ نمیدهد و از یک گوشه شروع میشود. یکی دیگر از نشانه های قارچ پا یک نقطه سفید و یا مایل به رنگ زرد است که زیر ناخن بوجود میاید.

افراد مبتلا معمولا در مراحل میانی این بیماری متوجه میشوند که مشکلی دارند.

در مراحل بعدی، ناخن کاملا بی رنگ و ضخیم و دردناک میشود. در این فاز نقطه زرد رنگ زیر ناخن خیلی بزرگ تر شده است.

با پیشروی قارچ، ناخن شکننده شده و به مرور از پوست جدا میشود. در این زمان است که درد کمی بیشتر شده و ناخن ملتهب میشود. مرحله نهایی قارچ ناخن پا باعث نابودی کامل ناخن میشود. این بیماری در صورت درمان نشدن میتواند براحتی به ناخن های دیگر نیز سرایت کند.

نشانه های درمان و بهبودی قارچ ناخن پا

اگر عفونت به ناخن های دیگر سرایت پیدا کرده باشد، عمل جراحی بهترین روش درمان خواهد بود. طی عمل جراحی تمام ناخن به همراه عفونت ها برداشته میشود.

در این مرحله (که شدید ترین فاز قارچ ناخن پا است) استفاده از روغن های طبیعی نمیتواند تاثیر چندانی داشته باشد.

زمانیکه متوجه شدید قارچ ناخن پا دارید، باید هرچه سریعتر مراحل درمانی را شروع کنید چراکه هاگ های قارچ وارد بافت ناخن شده و سعی میکنند که آن را بطور کامل آلوده کنند. درمان این بیماری در مراحل اولیه بسیار راحت تر بوده و دردسر چندانی برای شما ایجاد نمیکند. البته توجه داشته باشید که حتی اگر عفونت بطور کامل از بین رفته باشد، ناخن جلوه و زیبایی قبلی خود را نخواهد داشت و این وضعیت تا زمانیکه دوباره ناخن بطور کامل رشد کند ادامه دارد. هیچ راه قطعی برای اینکه بفهمید آیا قارچ ها بطور کامل مرده اند یا خیر وجود ندارد.

البته اگر از روغن های طبیعی استفاده کنید، رشد ناخن افزایش پیدا کرده و به همین دلیل ناخن آلوده سریعتر بلند شده و از بین میرود و ناخن سالم جایگزین آن میشود. اگر عفونت قارچی بطور کامل درمان شده باشد، ناخن رشد کرده جدید کاملا شفاف بوده و ظاهر سالمی دارد.

توجه داشته باشید که حتی اگر قارچ ناخن پا بطور کامل درمان شده باشد، حدود 3 ماه طول میکشد که ناخن دوباره بطور کامل رشد کند.

روش های درمانی خانگی دیگری نیز برای درمان قارچ ناخن پا وجود دارد اما بهترین گزینه استفاده از روغن های طبیعی است چراکه روغن میتواند براحتی به تمامی قسمت های ناخن نفوذ کند.

روغن های طبیعی برای درمان قارچ ناخن پا

1. روغن درخت چای

روغن چای یکی از بهترین روش های درمان قارچ ناخن پا میباشد. این داروی گیاهی معمولا در کنار دارو های ضد قارچ شیمیایی تجویز میشود.

روغن درخت چای از شاخه ها و برگ های درخت چای (استرالیایی) گرفته میشود.

این روغن دارای عوامل فعال زیادی هست اما معروف ترین آن، ترپینئول میباشد. این ماده میتواند بسیاری از باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها را از بین ببرد. روغن درخت چای در مقابله با همه ی انواع درماتوفیت ها موثر است.
روغن درخت چای میتواند تعداد گلبول های سفید را افزایش داده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. این خاصیت یکی دیگر از ویژگی های روغن درخت چای میباشد که در درمان قارچ ناخن پا موثر است.

چگونه از روغن درخت چای برای درمان بیماری قارچ ناخن پا استفاده کنیم؟

میتوانید از روغن درخت چای به تنهایی استفاده کرده و یا آن را با دیگر روغن های طبیعی مخلوط کنید.

ابتدا ناخن آلوده شده را با آب و صابون بخوبی بشویید و کاملا خشک کنید. سپس یک یا دو قطره روغن درخت چای را روی ناخن (قسمت های آلوده شده) بریزید. 10 دقیقه صبر کنید تا روغن بخوبی درون ناخن برود. سپس با یک مسواک و به آرامی ناخن را تمیز کنید.

اگر پوست حساسی دارید، حتما قبل از مصرف، روغن چای را با کمی آب رقیق کنید. اینکار را باید هر روز و تا زمانیکه ناخن جدید بطور کامل رشد کند انجام دهید.

2. روغن آویشن

روغن آویشن یکی از محبوب ترین روش های درمان خانگی عفونت قارچ پا میباشد. این روغن دارای ماده ای به نام تیمول میباشد که در مبارزه با عفونت های قارچی بسیار موثر است.

در یک تحقیق علمی مشخص شده است که روغن آویشن بطور کاملا موثری میتواند با عفونت قارچ ناخن پا مبارزه کند. همچنین در مطالعات دیگری مشخص شده است که تیمول در درمان بیماری کاندیدا نیز موثر است. کاندیدا یکی از عوامل ایجاد قارچ پا است.

چگونه از روغن آویشن برای درمان قارچ ناخن پا استفاده کنیم؟

2 قطره روغن آویشن را بر روی ناخن عفونی شده بریزید. کمی به آن زمان دهید تا به خوبی به ناخن جذب شود. سپس با یک مسواک به آرامی آن را تمیز کنید.

اگر پوست حساسی دارید میتوانید روغن آویشن را رقیق کنید اما اگر مشکلی ندارید میتوانید روغن را بصورت مستقیم روی ناخن بریزید.

3. روغن دارچین

میتوان گفت همه میدانند که دارچین خواص بسیار زیادی دارد. از دارچین مدت های زیادی است که در طب سنتی استفاده میشود.

اثبات شده است که دارچین میتواند به درمان کاندیدا و سایر عفونت ها کمک کند. روغن دارچین بدلیل غلظت زیادی که دارد قدرت بیشتری داشته به همین دلیل میتواند خیلی زود تر عفونت ها را درمان کند. روغن دارچین در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز موثر است و میتواند از ابتلا دوباره به این بیماری پیشگیری کند.

روش استفاده از روغن دارچین برای درمان قارچ ناخن پا

باید همیشه روغن دارچین را با یک روغن دیگر مثل روغن نارگیل رقیق کنید تا قابل استفاده باشد. با استفاده از قطره چکان، چند قطره روغن دارچین را روی قسمت عفونی شده و یک یا دو قطره نیز زیر ناخن بریزید. برای اینکه سریع به نتیجه برسید باید اینکار را روزی دو بار انجام دهید.

4. روغن میخک

روغن میخک دارای ماده ای به نام "یوگنول" است. در مطالعات علمی مشخص شده است که این ماده دارای خواص ضد قارچی بسیار قوی میباشد. روغن میخک میتواند با قوی تر کردن سیستم ایمنی بدن به افزایش سرعت بهبودی شما نیز کمک کند.

روش استفاده از روغن میخک برای درمان قارچ ناخن پا

1 یا 2 قطره روغن میخک را در یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل رقیق کنید. سپس آن را بطور کامل بر روی ناخن و پوست زیر و اطراف آن بمالید. اینکار را روزانه 1 تا 2 بار انجام دهید تا علائم بیماری از بین برود.

5. روغن مانوکا

احتمالا شما هم نمیدانید روغن مانوکا چیست. این روغن در بین مردم خیلی ناشناخته باقی مانده است اما بسیار مفید و پر خاصیت است.

عسل مانوکا نیز وجود دارد. این عسل یکی از بهترین و مفید ترین انواع عسل در دنیا میباشد چراکه خواص ضد باکتری و ضد قارچی بسیار قوی دارد.

روغن مانوکا نیز همین ویژگی ها را دارد اما در فرایند ساخت آن نیازی به زنبور ها نیست.

روغن مانوکا نه تنها میتواند بخوبی عفونت های قارچی را از بین ببرد بلکه هرگونه آسیب پوستی دیگری را نیز میتواند درمان کند.

روش استفاده از روغن مانوکا برای درمان عفونت قارچ پا چیست؟

هر روز باید با استفاده از روغن مانوکا ناخن های آلوده شده را ماساژ دهید. همچنین میتوانید 5 تا 6 قطره از این روغن را درون یک لیتر آب ریخته و پا های خود را به مدت نیم ساعت درون آن قرار دهید. اینکار را روزانه یک مرتبه انجام دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.

6. روغن لیمو

روغن لیمو در بین روغن های طبیعی که به درمان قارچ پا کمک میکند، خوشبو ترین است. روغن لیمو خواص ضد باکتری و ضد قارچی قوی دارد و به همین دلیل است که در درمان قارچ پا موثر میباشد. روغن لیمو تا حدی میتواند درد و ناراحتی ناشی از این بیماری را کم کند.

روش استفاده از روغن لیمو برای درمان قارچ پا

روزانه چند قطره روغن لیمو روی ناخن های آلوده بریزید و اینکار را تا زمانیکه علائم بیماری از بین برود ادامه دهید. خیلی نادر است که روغن لیمو واکنش آلرژیک خیلی قوی ایجاد کند اما بهتر است که 10 قطره از آن را در یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل رقیق کنید.

قارچ ناخن پا ، درمان قارچ ناخن پا

7. روغن نعناع

روغن نعناع میتواند درد را تسکین داده، التهاب را درمان کرده و سیستم ایمنی را تقویت میکند.

قارچ پا میتواند باعث ضخیم و دردناک شدن ناخن بشود. روغن نعناع بخوبی میتواند این درد را درمان کند.

متانول به همراه آنتی اکسیدان های دیگر موجود در روغن نعناع میتواند بخوبی قارچ را درمان کند.

روش استفاده از روغن نعناع برای درمان قارچ پا

روغن نعناع نیازی به رقیق کردن ندارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که 4 تا 5 قطره روغن را بر روی ناخن های آلوده بریزید. اینکار را روزی یکبار انجام دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.

8. روغن نارگیل

سالیان طولانی است که از روغن نارگیل برای درمان عفونت قارچی مهبلی استفاده میشود. روغن نارگیل در درمان بیماری کاندیدا بسیار قدرتمند است. همانطور که اشاره کردیم، برخی اوقات عامل ایجاد عفونت قارچ پا، کاندیدا میباشد و به همین دلیل استفاده از روغن نارگیل میتواند تاثیر بسیاری در درمان آن داشته باشد.

از دیگر فواید روغن نارگیل میتوان به توانایی آن در تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد چراکه مواد معدنی و اسید های چرب مفید زیادی دارد. این مواد مغزی دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی بسیار قوی میباشند.

چگونه از روغن نارگیل برای درمان قارچ پا استفاده کنیم؟

همانطورکه در موارد قبلی هم به آن اشاره کردیم، از روغن نارگیل میتوان برای رقیق کردن بسیاری از دیگر روغن ها استفاده کرد. بهتر است چند قطره روغن چای را با چند قطره روغن نارگیل مخلوط کرده و بر روی ناخن های عفونی شده بریزید.

9. روغن مرزنجوش

روغن مرزنجوش بدلیل خواص آنتی باکتریال قوی که دارد معروف است اما میتواند به درمان بیماری های قارچی نیز کمک کند.

مطالعات علمی نشان داده است که محتویات غنی مرزنجوش میتواند به خوبی با عفونت های قارچی مبارزه کند.

روش استفاده از روغن مرزنجوش برای درمان قارچ پا چیست؟

اگر پوست حساسی دارید باید چند قطره روغن مرزنجوش را در یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل رقیق کنید. چند قطره از این روغن را روی ناخن عفونی شده ریخته و برای مدتی به آرامی آن را ماساژ دهید. اینکار را 2 بار در روز انجام دهید.

10. روغن لاوندر

تاثیرات روغن لاوندر بر درمان عفونت های قارچی کمتر شناخته شده است و این روغن را معمولا به دلیل فواید دیگری که دارد میشناسند اما بهرحال روغن لاوندر میتواند به درمان عفونت های قارچی کمک کند.

روغن لاوندر را میتوانید با سایر روغن های معرفی شده نیز مخلوط کنید چراکه روغن لاوندر نه تنها در درمان عفونت قارچی موثر است بلکه به دلیل رایحه خوبی که دارد میتواند بوی بدی که قارچ پا ایجاد میکند را نیز مخفی کند.

روغن لاوندر یک گزینه ایده آل برای تسکین ذهن و بدن است و در عین حال میتواند به درمان قارچ پا نیز کمک کند. روغن لاوندر شاید به اندازه سایر روغن ها در درمان قارچ پا موثر نباشد اما ارزشش را دارد که حداقل یکبار آن را امتحان کنید.

روش استفاده از روغن لاوندر

2 تا 3 قطره روغن لاوندر را در یک قاشق روغن نارگیل رقیق کنید. ترکیب حاصل را به مدت یک هفته بصورت روزانه 1 تا 2 بار بر روی ناخن های آلوده ریخته و ماساژ دهید.

11. روغن مرزه

شاید تا کنون اسم روغن مرزه به گوش تان نخورده باشد و یا اینکه از خواص آن آگاهی کاملی نداشته باشید. درسته که روغن مرزه به اندازه دیگر روغن هایی که از آن ها نام بردیم معروف و محبوب نباشد اما درست به همان اندازه در درمان قارچ پا موثر است.

روغن مرزه دارای خواص ضد قارچی بسیار قوی میباشد و تحقیقات علمی نشان داده است که در درمان طیف وسیعی از بیماری های قارچی از جمله بیماری کاندیدا موثر است.

چگونه از روغن مرزه برای درمان قارچ پا استفاده کنیم؟

استفاده از روغن مرزه خیلی راحت است. چند قطره از این روغن را در یک روغن دیگر (مثل روغن نارگیل) رقیق کرده، بر روی ناخن های آلوده ریخته و ماساژ دهید. روزانه 2 تا 3 بار اینکار را انجام دهید تا به نتیجه برسید.

12. روغن پرتقال

روغن پرتقال حتی در درمان قارچ پا وخیم نیز موثر است چراکه بسیار قوی میباشد. مطالعات علمی نشان داده است که روغن پرتقال میتواند حدود 12 نوع عفونت قارچی از جمله عفونت های ناخن را درمان کند.

روش استفاده از روغن پرتقال برای درمان قارچ ناخن پا

با استفاده از یک قطره چکان چند قطره روغن را روی ناخن ها و زیر آن ها بریزید. اجازه دهید که به مدت 30 دقیقه بماند و سپس بشویید. اینکار را باید روزانه 2 بار انجام دهید.

میتوانید روغن پرتقال را با سرکه و الکل نیز مخلوط کنید. این ترکیب را نیز باید هر روز بر روی ناحیه عفونی شده قرار دهید.

چگونه از قارچ پا پیشگیری کنیم؟

اگر قبلا به قارچ پا مبتلا شده اید، خطر بیشتری شما را تهدید میکند چراکه احتمال دارد دوباره دچار این بیماری شوید. پس از درمان قارچ پا، همچنان بصورت روزانه از یکی از روغن های طبیعی معرفی شده در این مقاله استفاده کنید تا خطر بازگشت دوباره این بیماری کاهش یابد.

در ادامه باید ها و نباید هایی که برای مبتلا نشدن به این بیماری باید رعایت کنید را برای شما آورده ایم.

برای پیشگیری از قارچ پا چکار هایی باید انجام دهیم؟

- قبل از کفش پوشیدن بطور کامل پا های خود را خشک کنید.

- هر روز جوراب های تمیز و شسته شده بپوشید. جوراب ها را باید در آب داغ و با استفاده از مواد شوینده بشویید.

- برای مراقبت از خود در برابر ابتلا دوباره به این بیماری حتما از یک کیت آزمایش آلرژی استفاده کنید. (که از داروخانه ها قابل تهیه هستند.)

- بصورت مرتب و به موقع ناخن های خود را کوتاه کنید. بلند شدن ناخن ها میتواند خطر ابتلا به قارچ پا را افزایش دهد.

- با استفاده از یک قطره چکان، روغن های طبیعی ضد عفونی کننده را به تمامی قسمت های ناخن (زیر و روی ناخن) بمالید.

برای پیشگیری از قارچ پا چکار هایی نباید انجام دهیم؟

- هرگز با پای خیس و یا نمدار کفش نپوشید.

- هرگز جوراب و یا کفش های خود را به دیگران ندهید.

- تا زمانیکه قارچ پا بطور کامل درمان نشده است، نباید از لاک ناخن استفاده کنید.

قارچ ناخن ، قارچ ناخن پا

در همین زمینه بخوانید:

۱۰ راهکار خانگی برای از بین بردن قارچ ناخن پا


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits