دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کیست بارتولن چیست و درمان آن
2
زمان مطالعه: 12 دقیقه
کیست بارتولن زمانی رخ می دهد که مجرای غده بارتولن مسدود می شود و باعث توسعه یک کیست پر شده از مایع می گردد. برخی از اوقات چنین شرایطی به خاطر عفونت ایجاد می شود اما کیست بارتولن عفونت نیست. غده بارتولن بین واژن و مهبل قرار گرفته اند و مایعی را تولید...

علت دقیق بروز کیست بارتولن؟

تجمع مایع در غدد است. در این مقاله، روش‌های طبیعی مختلفی را برای درمان کیست بارتولن می‌بینیم. غدد بارتولین در دو طرف منفذ واژن قرار دارند. آنها مایعی را آزاد می‌کنند که نقش مهمی در نرم و مرطوب نگه داشتن واژن دارد. در برخی موارد این غده‌ها مسدود می‌شوند. هنگامی‌که این اتفاق رخ می‌دهد، مایعات دوباره‌ به غدد برمی‌گردند و این روند سبب بروز تورم می‌شود. در بیش‌تر موارد این تورم بدون درد است و بیماری کیست بارتولن نامیده می‌شود.

اگر مایعات موجود در کیست عفونی شوند، کیست حساس می‌شود و همچنین این مایعات آبسه‌ای را در اطراف ناحیه‌ی التهابی ایجاد می‌کنند. علت دقیق بروز این بیماری، برگشتن مایع به غدد و انباشته شدن آنها در اثر انسداد است. عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند دلیل انباشه شدن این مایعات در غدد باشند. پوست عفونی‌شده و بروز پارگی در پوست از عواملی هستند که مهم‌ترین دلایل انباشته شدن مایعات محسوب می‌شوند.

در برخی موارد این بیماری به خودی خود درمان می‌شود. اما در هر حال باید درمان پزشکی یا استفاده از داروهای طبیعی صورت بگیرد زیرا ممکن است دوباره این مشکل عود کند. اگر متوجه وجود این نوع کیست در منفذ واژن خود شده‌اید، باید به پزشک مراجعه کنید. او به شما درمان مناسب و درمان‌های طبیعی را برای رهایی از این اختلال خواهد گفت.

شما باید با پزشک‌تان ملاقات کنید تا مطمئن شوید که در آینده با عوارض ناخواسته مواجه نخواهید شد. درمان‌های طبیعی برای از بین بردن انسداد کیست و کمک به بهبودی این اختلال مورد استفاده قرار می‌گیرند. همیشه ایده‌ی خوبی است که قبل از مصرف بعضی داروها، استفاده از داروهای طبیعی را امتحان کنید، زیرا آنها به صورت طبیعی کمک زیادی به شما می‌کنند. همچنین بدون مشاوره با پزشک‌تان از هیچ گونه درمان یا داروی طبیعی استفاده نکنید.

غده بارتولن جفت غده هایی هستند که بین واژن و مهبل قرار گرفته اند و مایع روان سازی را به هنگام تحریک تولید می کنند. این موارد با کاهش اصطکاک به مقاربت جنسی کمک می کنند. مایع روان ساز تولید شده از این غده به لوله های ریزی می روند که حدود 2 سانتی متر طول دارند و به بخش انتهایی ورودی واژن می روند. اگر انسدادی در این مجرا باشد، مایع روان کننده تجمع پیدا می کند. این مجرا توسعه می یابد و کیست تشکیل می شود. به این کیست کیست بارتولن می گویند. زمانی که کیست تشکیل شد خطر عفونت در این ناحیه نیز افزایش پیدا می کند.

divider

زمانی که فرد شرایط زیر را داشته باشد احتمال ابتلا به کیست بارتولن در او نیز افزایش پیدا می کند:

  • جوان بودن و فعال بودن از لحاظ جنسی
  • باردار نشدن
  • داشتن یک بارداری

کیست ها اندازه متفاوتی دارند. اگرچه کیست بارتولن از طریق رابطه جنسی منتقل نمی شوند اما یکی از بیماری های منتقل شده از طریق روابط جنسی علت اصلی آن است. کیست ساختار کیسه بسته مانندی دارد که پر از مایع است و می تواند حاوی گاز نیز باشد. عفونت های باکتریایی نیز می تواند باعث انسداد و ایجاد کیست شود. نمونه ها در برگیرنده موارد زیر است:

  • باکتری که باعث ایجاد سوزاک می شود
  • باکتری که بر روی منبع آب اثر می گذارد
  • باکتری که باعث ایجاد پنومونی و عفونت های گوش میانی می شود
  • باکتری که باعث ایجاد عفونت گوش و عفونت های تنفسی می شود

divider

درمان‌های طبیعی برای درمان کیست بارتولن

۱. ویتامین C:

این ماده‌ی مغذی برای سیستم ایمنی بدن شما اهمیت بسیار زیادی دارد. این ویتامین به عنوان یک درمان طبیعی برای کیست بارتولن مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویتامین C همچنین به محافظت از بدن در برابر هر گونه آسیبی که می‌تواند توسط رادیکال‌های آزاد ایجاد شود، کمک می‌کند. این ویتامین فقط برای بیماری‌های التهابی استفاده نمی‌شود، بلکه برای درمان کیست‌ها، بخصوص کیست بارتولن نیز کاربرد دارد. شما باید به میزان فراوانی ویتامین C مصرف کنید.

میوه‌های خامی را بخورید که منبع غنی این ویتامین هستند. این امر باعث بهبود سلامت شما خواهد شد و همچنین تورم و درد ناشی از کیست بارتولن را کاهش می‌دهد. به این ترتیب شما در مقایسه با دوره‌ی اولی که تجربه‌ی علائم را شروع کردید، احساس بسیار بهتری خواهید داشت.

۲. ویتامین D:

ویتامین D نه فقط برای درمان درمان کیست بارتولن، بلکه برای بسیاری از انواع بیماری­ها، یکی از پرمصرف‌ترین ویتامین‌ها محسوب می‌شود. این ویتامین سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند و چنین تاثیری برای سلامت شما اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا به این ترتیب می‌توانید در برابر رادیکال‌های آزاد در بدن و انواع باکتری‌هایی که می‌توانند باعث بروز بیماری‌های جدی شوند مبارزه کنید. هنگامی‌که شما از این روش درمانی برای درمان کیست بارتولن استفاده می‌کنید، عفونتی را که سبب بروز این بیماری می‌شود، از بین می‌برید.

بسیاری از کارشناسان پزشکی توصیه می‌کنند که ۱۰ هزار واحد بین‌المللی از ویتامین D۳ و نقره‌ی کلوئیدی مصرف کنید – ۱۵ قطره از آن را دو بار در روز زیر زبان‌تان بریزید. در اغلب موارد این روش درمانی به ناپدید شدن کیست کمک کرده‌است و از عود مجدد آن جلوگیری کرده‌است. این ویتامین سبب شده که بسیاری از زنانی که این مشکل را داشتند، درمان شوند و دیگر کیست نداشته باشند. شما همچنین باید به میزان فراوانی میوه‌های خام را که دارای ویتامین D هستند، مصرف کنید.

۳. پروبیوتیک‌ها:

این مواد مغذی در کشتن باکتری‌هایی که می‌توانند باعث بروز کیست بارتولن شوند، بسیار موثر هستند. پروبیوتیک‌ها سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کنند و به آن برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد که می‌توانند باعث بروز بیماری‌های جدی در بدن شما شوند، قدرت می‌دهند. این مواد مغذی همچنین عفونت‌هایی را که در اثر کیست بارتولن پدیدار می‌شوند، از بین می‌برند. بنابراین، مصرف پروبیوتیک‌ها یکی از بهترین درمان‌های کیست بارتولن است.

۴. روغن درخت چای:

روغن درخت چای یکی از درمان‌های موثر بارتولن است که به بسیاری از زنان مبتلا به کیست بارتولن کمک کرده‌است. شما باید روغن درخت چای (به صورت رقیق شده) را در لب‌های واژن مالش دهید. خیلی زود متوجه نتایج استفاده از این روغن خواهید شد. همچنین می‌توانید این درمان را به صورت خوراکی امتحان کنید. اگر دچار ناراحتی معده هستید، بهتر است از ترکیب روغن درخت چای با روغن زیتون، سیر تازه، عسل مانوکا استفاده کنید. این ترکیب سیستم ایمنی شما را تقویت خواهد کرد. و شما انرژی بیش‌تری در مقایسه با قبل خواهید داشت. همچنین هنگامی ‌که به کیست بارتولن مبتلا هستید، باید از انجام فعالیت‌های جنسی پرهیز کنید زیرا ممکن است باعث بدتر شدن عفونت شود.

در بعضی موارد، مالش دادن این روغن دو بار در روز روی کیست سبب می‌شود که کیست از بین برود. در این موارد بیماران نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک ندارند. در واقع آنها از طریق یک روش درمانی طبیعی از شر کیست خلاص می‌شوند. در برخی موارد، بیماران از ترکیب روغن درخت چای و نقره‌ی کلوئیدی استفاده کرده‌اند به این ترتیب که آن را ۳ تا ۴ بار در روز روی کیست بارتولن مالش می‌دادند. این درمان کیست بارتولن نیز به افرادی که از این بیماری رنج می‌برند کمک کرده‌است.

همچنین برخی از بیماران مبتلا به کیست بارتولن تصمیم به نوشیدن ترکیب جوش شیرین و آب که یک نوشیدنی قلیایی‌کننده‌ است، گرفتند زیرا وقتی که فرد به این بیماری دچار است، بدن او می‌تواند دچار عدم تعادل مواد معدنی حیاتی نیز باشد. آنها زمانی که نوشیدنی جوش شیرین و آب را با روغن درخت چای مخلوط کردند، التیام یافتند. اما همانگونه که قبلا گفتیم، قبل از مشاوره با پزشک‌تان از برخی داروهای طبیعی استفاده نکنید.

شاید شما فقط از یک بیماری رنج نمی‌برید یا شاید بدن‌تان دچار عفونت‌هایی شده‌است که ممکن است بسیار خطرناک باشند، در صورتی که از آنها اطلاعی نداشته باشید. همچنین شما می‌توانید روغن درخت چای را به آب داخل وان اضافه کنید. اگر تصمیم به حمام کردن با استفاده از روغن درخت چای دارید، باید ساراپپتاز را به صورت خوراکی مصرف کنید. بیماران بعد از چند روز استفاده از این روش درمانی، نتایج بسیار خوبی را تجربه کرده‌اند و همچنین از درد ناشی از این کیست خلاص شده‌اند.

این درمان را می‌توان بدون ترکیب کردن آن با انواع دیگر درمان‌های طبیعی نیز استفاده کرد. روغن درخت چای خالص (به صورت رقیق شده) را روی کیست مالش دهید و از شر درد ناشی از کیست خلاص شوید. در بسیاری از موارد افرادی که به کیست بارتولن مبتلا بودند و خوردن ماست، پرهیز از شکر و مالش دادن روغن درخت چای را بر روی کیست امتحان کردند، شاهد بهبودی قابل توجهی در سلامت خود بودند. آنها همچنین تسکین درد ناشی از این بیماری را پس از انجام این موارد تجربه کردند. ترکیبی از روغن درخت چای و کالامین نیز برای درمان کیست بارتولن بسیار موثر است.

۵. زردچوبه:

یکی از درمان‌های طبیعی برای درمان کیست بارتولن، زردچوبه است. این روش درمانی غالبا، شب‌ها قبل از رفتن به رختخواب انجام می‌شود. توصیه می‌شود از پزشک‌تان سوال کنید که آیا این درمان طبیعی با استفاده از زردچوبه برای شما مناسب است یا خیر. این ماده‌ی طبیعی به افراد برای از بین بردن آکنه کمک می‌کند و همچنین برای افرادی که دارای تومور هستند استفاده می‌شود زیرا زردچوبه یک ماده‌ی ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی است و به کوچک شدن تومور کمک می‌کند.

شما می‌توانید مخلوطی از زردچوبه و روغن نارگیل آماده کنید. این ترکیب به بسیاری از بیماران کمک کرده تا علائم ناشی از کیست بارتولن را کاهش دهند و حتی سبب شده که کیست به طور کامل از بین برود. روغن نارگیل در ترکیب با زردچوبه یک درمان بسیار عالی برای رفع کیست بارتولن است، زیرا روغن نارگیل به بدن کمک می‌کند که زردچوبه را جذب کند.

۶. روغن کرچک:

روغن کرچک یکی از بحث‌انگیزترین داروهای طبیعی برای درمان کیست بارتولن است زیرا در بعضی موارد سبب درمان کیست شده و در موارد دیگر هیچ تاثیری نداشته‌است. مطالعات بسیاری در این زمینه انجام می‌شوند و نتایج آنها بسیار متفاوت است. در هر صورت برخی از بیماران که از روغن کرچک برای از بین بردن کیست بارتولن استفاده می‌کردند، شاهد بهبودی در اختلال موجود بودند و دوباره هرگز این مشکل را تجربه نکرده‌اند.

۷. سرکه سیب:

این ماده یکی از بهترین داروهای طبیعی برای رفع انواع زیادی از بیماری‌ها است. قبل از آن‌که استفاده از این دارو را شروع کنید، باید مطمئن باشید که به سرکه سیب حساسیت ندارید. اگر به سرکه سیب حساسیت نداستید، می‌توانید دو قاشق غذاخوری از آن را همراه با مقدار کمی آب مصرف کنید. این روش درمانی باعث می‌شود که شما از درد ناشی از این بیماری رها شوید زیرا این روش نیز یکی از بهترین درمان‌ها برای رفع کیست بارتولن است.

۸. سیلیکا:

موارد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهند بیماران موفق شده‌اند با استفاده از مکمل سیلیکا درمان ‌شوند. این مکمل‌ها ۵ گرم ویتامین B۶، گیاه دارویی دم اسب، منگنز و روی دارند. در بیش‌تر موارد توصیه می‌شود که یک یا دو کپسول در روز استفاده شود. برای انجام این درمان طبیعی با پزشک‌تان صحبت کنید. او به شما دوز مناسب و درمان طبیعی واقعی را خواهد گفت که موجب بروز هیچ اثر جانبی در شما نمی‌شود. در بیش‌تر موارد، افرادی که تصمیم به استفاده از این نوع درمان طبیعی در مراحل اولیه‌ی این بیماری داشتند، درد شدید را تجربه می‌کردند. به هر حال این هم یکی دیگر از درمان‌های خوب کیست بارتولن است.

۹. استحمام نشیمنگاه:

اگر شما از کیست بارتولن رنج می‌برید، آب گرم نیز می‌تواند درمان موثری برای رفع این کیست باشد. هنگامی‌که با آب گرم حمام می‌کنید، کیست دچار پارگی می‌شود و خود به خود تخلیه می‌شود. شما باید در یک وان که به عمق چند سانت آب گرم دارد، بنشینید. این روش را سه تا چهار بار در روز انجام دهید تا به نتیجه برسید. اما آن‌چه که برای این درمان طبیعی اهمیت دارد این است که اگر آبسه یا عفونت داشته باشید، ممکن است با این روش درمانی مشکل‌تان بدتر شود. بنابراین، پس از دانستن وضعیت اختلالی که دچارش شده‌اید، بهترین درمان کیست بارتولن را انتخاب کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits