دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیماری کین باخ یا نکروز استخوان لونیت چیست ؟

علت و درمان بیماری کین باخ یا سیاه شدن استخوان مچ دست

بیماری کین باخ یا نکروز استخوان لونیت چیست ؟
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بیماری کین باخ (به انگلیسی: Kienbock's disease) یک بیماری مچ دست می‌باشد که در واقع نکروز آواسکولار استخوان لونیت است. این بیماری بیشتر در سنین 20 تا40 سال رخ می دهد. علایم کلینیکی عبارتند از : محدودیت حرکت ،درد در ناحیه مچ، ناتوانی درچنگ زدن و..

درمان بیماری «کین باخ» نکروز استخوان لونیت

بیماری کین باخ چیست؟

بیماری کین باخ (KIENBOCK’S DISEASE) به علت اختلال در خون‌رسانی دچار تغییراتی می‌شود که به آن نکروز آواسکولار یا سیاه شدن استخوان هلالی (LUNATE) می‌گویند. استخوان یک بافت زنده است و مانند هر بافت دیگری نیاز به تغذیه از راه خون دارد. اگر خونرسانی به استخوان قطع شود، میمیرد که به آن استئونکروز Osteonecrosis می گویند.

بیماران به چهار گروه تقسیم می‌شوند:

1. رادیوگرافی نرمال با احتمال شکستگی لونیت

2.اسکلروز لونیت بدون تخریب

3.بافت استخوان لونیت کاملاً مرده است

4.تکه تکه شدن استخوان و تغییرات مفصلی (مانند آرتروز مچ)

علت بیماری کین باخ

علت اختلال در جریان خون‌رسانی به صورت دقیق مشخص نمی‌باشد ولی این عارضه به صورت شایع‌تر در کسانی دیده می‌شود که با دستانشان کارهای سنگین و زوردار انجام می‌دهند. لذا این احتمال مطرح می‌باشد که صدمات مکرر ناشی از کار در ایجاد اختلال در خون‌رسانی به نحوی مؤثر است. استخوان هلالی در ردیف اول استخوان‌های مچ دست بوده و با استخوان رادیوس یا زند زبرین مفصل می‌شود.بیماری کین باخ به علت اختلال در خون‌رسانی دچار تغییراتی می‌شود .

علائم بیماری کین باخ

علائم عمده این بیماری عبارتست از :

• درد و تورم مچ دست

• محدودیت حرکت مچ دست

• کاهش قدرت مشت کردن

• احساس درد در فشار مستقیم به روی استخوان

• درد در حین چرخش مچ دست

تشخیص بیماری کین باخ

این بیماری مانند هر بیماری دیگر در ابتدا خفیف بوده و بتدریج شدیدتر میشود. سیر پیشرفت بیماری را به چهار مرحله تقسیم میکنند.

  1. در مرحله اول مفصل دردناک است ولی در رادیوگرافی ساده نکته غیر طبیعی خاصی دیده نمیشود. بسیاری از این بیماران را به اشتباه پیچ خوردگی یا رگ به رگ شدن تشخیص میدهند. در این مرحله اگر از بیمار ام آر آی به عمل آید به تشخیص کمک میکند.
  2. در مرحله دوم در رادیوگرافی ساده رنک استخوان لونیت سفیدتر دیده میشود. درد و محدودیت حرکت بیمار در این مرحله شدیدتر میشود
  3. در مرحله سوم استخوان مرده بتدریج تغییر شکل میدهد. روی خودش خرد شده و کوچکتر میشود. علائم بیمار در این مرحله شدیدتر است.
  4. در مرحله چهارم تغییرات سائیدگی مفصلی در استخوان های اطراف لونیت هم ایجاد میشود.درد مفاصل از نشانه های بیماری کین باخ است.

درمان بیماری کین باخ چیست؟

  1. درمان این بیماری بسته به مرحله پیشرفت بیماری و سطح فعالیت بیمار و عوامل دیگر متغیر است. در بعضی از موارد درمان جراحی ممکن است بتواند به بیمار کمک کند. ممکن است بتوان با جراحی خاصی با پیوند استخوان یا کشش مفصلی، خونرسانی مجدد به استخوان را تحریک کرد.
  2. گاهی اوقات با جراحی دیگری، طول استخوان زند اعلی را کم کرده تا فشار روی استخوان لونیت کم شود و عروق فرصت پیدا کنند تا دوباره خونرسانی به استخوان را برقرار کنند.
  3. اگر بیماری در مرحله سوم بوده و تغییر شکل داده باشد ممکن است پزشک معالج تصمیم به خروج استخوان لونیت بگیرد. عمل جراحی دیگری که در حالات پیشرفته بیماری و برای کاهش درد از آن استفاده میشود جوش دادن چند تا از استخوان های مچ دست است..


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits