دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلایل ورم شکم و درمان این عارضه

مهمترین علت ورم و بزرگی شکم (گاستریت) چیست؟

دلایل ورم شکم و درمان این عارضه
5
زمان مطالعه: 9 دقیقه
گاستریت : باکتری های روده ما که به فلور روده شهرت دارند در روند هضم غذا شرکت می کنند. اما همه چیز مربوط به تعادل این باکتری هاست. زمانی که برخی از باکتری ها پرتعداد یا اندک می شوند روند هضم غذا دچار مشکل می شود و ممکن است شکم دچار ورم شود.

ورم شکم نشانه چه بیماری ای است؟

وقتي معده ورم مي‌کند!

ورم معده یکی از شایع‌‌ترین بیماری‌های گوارشی است از این بیماری‌تعاریف و برداشت های مختلفی می شود ، از این رو مهم و قابل بررسی است. منظور مردم عادی از ورم معده، ‌احساس سنگینی،‌ تورم و نفخ در ناحیه بالای شکم است، اما از دید پزشکان، وجود قرمزی یا زخم‌های سطحی در جدار معده به وسیله آندوسکوپی نشانه این بیماری است.

افراد زیادی از بزرگی شکم خود رنج می برند.ممکن است شما هم برای کوچک کردن شکم خود به روش های مختلفی روی آورده باشید،ورزش های مختلف انجام داده باشید و رژیم های غذایی زیادی را تجربه کرده باشید.اگر چنانچه با گذراندن تمام این مراحل هنوز هم مشکل شما برطرف نشده است بهتر است دلیل بزرگی شکم خود را جای دیگری جست و جو کنید.

برخی داروها باعث ورم شکم افرادی می شوند که با مشکلات گوارشی درگیر هستند. اگر روده ها حساس باشند مصرف هر چیزی و حتی مصرف دارویی مانند داروی ضدالتهاب یا یک آنتی بیوتیک نیز باعث ورم شکم می شود.
باید بدانید که آنتی بیوتیک ها باعث برهم زدن تعادل فلور روده ها می شود و به این ترتیب میزان باکتری هایی که عامل تخمیر هستند افزایش یافته مشکلات شکمی بیشتر می شود.

بنابراین توصیه می کنیم زمانی که مجبور به مصرف آنتی بیوتیک ها هستید در کنار آن از محصولات غذایی پروبیوتیک (ماست پروبیوتیک) استفاده کنید تا عوارض جانبی دارو کاهش پیدا کند.البته این تشخیص نیز چندان دقیق نیست بلکه نمونه‌‌برداری کوچکی از بافت‌ یا جدار معده، بررسی آن زیر میکروسکوپ و مشاهده سلول‌های التهابی در دیواره معده دقیق‌‌ترین روش تشخیص ورم معده است.

گاستریت یا ورم‌ معده‌ به حالتی گفته می‌شود که در آن معده دچار التهاب‌ یا عفونت‌ خفیف‌ در لایه مخاطی می‌شود‌. بسیاری از اوقات، التهاب و ورم، علامتی ندارد اما بعضی مواقع با احساس بزرگی شکم و سنگینی همراه است.

مهمترین علت ورم شکم

یک باکتری موذی

شایع‌ترین علت ایجاد ورم یا التهاب معده باکتری هلیکوباکترپیلوری است، علائم التهاب حاد به صورت درد در سر شکم همراه با استفراغ و تهوع است و در اغلب افرادی که این عارضه ایجاد می‌شود این علائم کاملا گذراست. البته در برخی افراد این باکتری از بین نمی‌رود و به صورت عفونت مزمن در معده خود را نشان می‌دهد که ممکن است تظاهر آن 20 سال پس از شروع عفونت حاد اتفاق بیفتد.

متاسفانه این‌ عفونت مزمن بدون علامت است، اما با آندوسکوپی و نمونه‌برداری وجود این باکتری به همراه التهاب مزمن معده ثابت می‌شود.برای بسیاری از بیماران مبتلا به التهاب مزمن معده اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد، اما در برخی افراد عوارض بعدی خود را نشان می‌دهد که علامت‌دارترین این عارضه ایجاد زخم در اثنی‌عشر یا معده است و افرادی که مبتلا به زخم اثنی‌عشر می‌شوند افزایش ترشح اسید معده و افرادی که زخم معده می‌گیرند کاهش ترشح اسیدمعده دارند.

این التهاب مزمن به مرور می‌تواند موجب از بین رفتن لایه داخلی معده و تغییر ماهیت بافت معده و در نهایت ابتلا به سرطان معده شود. عوامل ژنتیکی نیز بسیار تأثیرگذارند.درمان نوع مزمن ورم معده بستگی به بیماری‌ای دارد که باکتری هلیکوباکترپیلوری ایجاد کرده است ولی در اغلب بیماران مبتلا به نوع مزمن ورم معده بدون درد نیاز به درمان وجود ندارد. زخم معده یا اثنی‌عشری که هلیکوباکترپیلوری ایجاد کرده‌، معمولا طی 2 هفته و به کمک آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود.

درمان ورم معده و شکم

درمان ورم معده بسته به عامل ایجادکننده آن متفاوت است، اگر عفونت باعث ایجاد ورم معده باشد، درمان عفونت به بیماران توصیه می‌‌شود.در صورتی که مصرف الکل و سیگار باعث ابتلا به ورم معده شده است، بیماران باید از ادامه مصرف آن خودداری کنند. همچنین اشخاصی که به علت مصرف مکرر مسکن دچار ورم معده شده‌‌اند یا نباید این‌ گونه داروها را استفاده کنند یا در صورت الزام، مصرف آنها را تا حد امکان به حداقل برسانند و همزمان، داروهای معده بخورند.مصرف برخی داروها بویژه داروهای ضدالتهاب ضداستروئیدی موجب التهاب مزمن معده می‌شود که مهم‌ترین راه درمان آن قطع داروی اولیه تحت نظر پزشک است.

عدم تعادل فلور روده باعث بروز مشکلات گوارشی می شود باکتری های روده ما که به فلور روده شهرت دارند در روند هضم غذا شرکت می کنند. اما همه چیز مربوط به تعادل این باکتری هاست. زمانی که برخی از باکتری ها پرتعداد یا اندک می شوند روند هضم غذا دچار مشکل می شود و ممکن است شکم دچار ورم شود. در اکثر موارد عدم تعادل فلور روده به تغذیه نامناسب (مصرف چربی و پروتئین زیاد و بیش از اندازه) مربوط می شود.

تنها راه برای ایجاد تعادل فلور روده باید از مصرف مواد غذایی نامناسب پرهیز کرد.در عین حال می توانید با مصرف مکمل یا مواد غذایی حاوی پروبیوتیک به حفظ تعادل این میکروارگانیسم ها کمک کنید. به عقیده متخصصان لازم است که به شیوه تغذیه نیز فکر کنید. یعنی لازم است که در حالت نشسته و آرامش و تمرکز غذا بخورید. علاوه بر این باید نسبت به نحوه طبخ غذا نیز دقت کرد. به عنوان مثال بخارپز کردن باعث بهبود گوارش و هضم مواد غذایی می شود. نفخ حاصل از مصرف مواد غذایی افرادی که تحت استرس شدید هستند در معرض عوارض سنگین آن روی گوارش و سلامت روده هایشان قرار دارند.

استرس باعث تغییراتی در ترشح هورمون های فوق کلیوی می شود. این مکانیسم نیز التهاب روده ها را بیشتر می کند نفخ به دلیل تجمع گاز در روده ایجاد می شود که در نتیجه مکانیسم تخمیر بروز کرده و بنابراین باعث ورم و بزرگی شکم می شود. به گفته متخصصان باکتری های روده هر آنچه را که سلول ها پس زده اند هضم می کنند. اما این باکتری ها نمی توانند از عهده برخی مواد غذایی که به «فودمپ» ها (مواد غذایی حاوی قندهای مورد نیاز فلور روده برای تخمیر) شهرت دارند بربیایند.

ارتباط زیادی بین مصرف فودمپ ها و بروز مشکلات گوارشی مانند گاز، نفخ، اسهال، یبوستو غیره وجود دارد. لازم است که مصرف مواد غذایی فودمپ به طور موقت محدود شود.این مواد غذایی شامل برخی میوه ها مانند سیب، گلابی، زردآلو و غیره و برخی از سبزیجات مانند کلم ها، تره فرنگی، آرتیشو و حبوباتی مانند عدس، نخود، لوبیا و محصولات لبنی و غلات می شود. البته یادتان باشد که در صورت بروز نفخ نیز نیاز به حذف کامل این مواد غذایی وجود ندارد چون برای سلامتی لازم و ضروری هستند. فقط کافی است در مواردی که احساس نفخ زیادی دارید مصرف این مواد غذایی را محدود کنید.

احتباس آب احتباس آب در بدن و ورم آن نتیجه مکانیسمی است که در آن از بافت های بدن دفع نمی شود. بنابراین مازاد آب در بدن در شکم تجمع کرده و باعث ورم و بزرگی شکم می شود. اما احتباس آب در بدن باعث بروز واکنشی فراتر از ورم شکم می شود. بنابراین لازم است که در ابتدا عامل اصلی این احتباس آب و عدم دفع آن بررسی شود. وجود یک بیماری گوارشی نادر اما مزمن در برخی شرایط و البته در موارد نادر شکم ورم کرده در نتیجه عدم تعادل مزمن روده بروز می کند.

در این صورت پای یک بیماری گوارشی مانند بیماری کرون، سندرم روده تحریک پذیر یا رکتوکولیت هموراژیک یا التهاب زخمی شوند روده بزرگ در میان است. این بیماری ها مزمن و جدی هستند و باید مورد بررسی پزشکی قرار گیرند. عدم تعادل هورمونی گاهی مواقع علت شکم ورم کرده و بزرگ را باید در میزان هورمون ها جستجو کرد. برخی هورمون ها مانند هورمون کورتیزول (هورمون استرس) یا هورمون انسولین که به تغذیه وابسته است روی حجم و اندازه شکم تأثیر می گذارند.

بهتر است بدانید که علاوه بر دو هورمون ذکر شده هورمون های دیگری نیز در ورم کردن شکم نقش دارند. هورمون های زنانه نیز به ویژه در صورت ابتلا به اختلال هورمونی یا قرار داشتن در دوره پیش از یائسگی نیز روی اندازه شکم تاثیر دارند.اختلال هورمونی مربوط به یائسگیباعث ایجاد تغییراتی در اسکلت خانم ها نیز می شود. در این دوره قد خانم ها کمی خم شده و چند سانتی متری کوتاه تر می شوند و این تصور به وجود می آید که شکم درآورده اند. اما توزیع حجم جدید در شکم به وجود آمده است و بنابراین تمام محتویات شکم برجسته تر دیده می شود.

شل شدن عضلات شکمی باکتری های روده ما که به فلور روده شهرت دارند در روند هضم غذا شرکت می کنند. اما همه چیز مربوط به تعادل این باکتری هاست. زمانی که برخی از باکتری ها پرتعداد یا اندک می شوند روند هضم غذا دچار مشکل می شود و ممکن است شکم دچار ورم شود اگر عضلات شکم قوی نباشند نمی توان انتظار داشتن شکمی کوچک و صاف داشت. برای مقابله با این مسئله لازم است با انجام ورزش نسبت به تقویت عضلات این بخش تلاش کرد. برای رسیدن به شکمی صاف تر توصیه می شود که ابتدا تغذیه مناسبی داشته باشید و سبک زندگی تان را اصلاح کنید.

انجام ورزش، پیاده روی و ورزش های شکمی باعث تقویت عضلات شکمی و کوچک شدن آن می شود. استرس منبع التهاب روده ای افرادی که تحت استرس شدید هستند در معرض عوارض سنگین آن روی گوارش و سلامت روده هایشان قرار دارند. استرس باعث تغییراتی در ترشح هورمون های فوق کلیوی می شود. این مکانیسم نیز التهاب روده ها را بیشتر می کند. در نتیجه شکم ورم کرده و دردناک می شود. برای مقابله با این مشکل ابتدا به فکر استرس زدایی و رسیدن به آرامش باشید.

متأسفانه همیشه پیشگیری و مقابله با استرس کار ساده ای نیست و زمانی که اضطراب تمام وجود فرد را می گیرد به سختی می توان برای آن مسلط شد. با این حال توصیه می کنیم از تکنیک های آرامبخش استفاده کنید. تنفس عمیق شکمی، ورزش یوگا، نیایش، مدیتیشن و غیره باعث کاهش استرس می شود. همچنین می توانید از گیاهان دارویی آرامبخش برای کاهش استرس هایتان استفاده کنید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits