دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تزریق دیسکوژل برای درمان دیسک کمر
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
تزریق دیسکوژل یکی از روش های نوین و کارامد در درمان دیسک کمر است.


فواید تزریق دیسکوژل


تزریق دیسکوژل یکی از روش های نوین در درمان دیسک کمر است. دیسک کمر مشکل رایجی است که درمان های مختلفی برای آن در دسترس است. این روش ها از دارو و ورزش گرفته تا روش های کم تهاجم و نیز جراحی متنوع هستند. تزریق اوزن یا همان اوزن تراپی یکی از روش های جدید برای دیسک درد است. اوزن تراپی بهترین نتایج و کمترین عوارض را به همراه دارد. تزریق دیسکوژل روش جدید دیگری است که به تازگی برای درمان دیسک کمر به کار می رود. در این روش از خواص مفید اتانول مطلق برای درمان دیسک درد استفاده می شود.


دیسکوژل ترکیبی از الکل – سلولز و تنگستن است که بصورت ژل در آمده است و تزریق آن به داخل دیسک سبب ایجاد تغییرات مولکولی در داخل دیسک میگردد. الکل موجود در این ترکیب به عنوان یکی از قدیمی ترین روشهای درمان دیسک مطرح گردیده است. روشهای قدیمی که در آنها از الکل مایع استفاده می شد به علت آسیبی که نشت احتمالی الکل به داخل نخاع بر بافتهای عصبی وارد می کرد منسوخ گردید و استفاده از الکل در دیسکوژل به صورت ترکیب ژله ای سبب مهار خروج این ماده از فضای دیسک پس از تزریق می گردد. خصوصیت شیمیایی الکل تزریق شده به داخل دیسک سبب تغییر در ساختار مولکولی ماده داخل دیسک و کاهش آب داخل دیسک شده و فشار داخل دیسک کاهش می یابد.


تزریق دیسکوژل در درمان فتق دیسک در مواردی که جدار دیسک سالم است و هنوز پارگی اتفاق نیفتاده، بیشترین تاثیر را در درمان بیماران دارد. روشهای بسته درمان دیسک بطور کلی در 75 تا 80 در صد موارد دیسکهای کمری سبب درمان می گردند و انتخاب اینکه بیمار با کدام روش تحت عمل بسته قرار گیرد به نوع دیسک و تشخیص پزشک بستگی دارد .


تاثیر تزریق دیسکوژل


دیسکوژل انقلابی نوین در درمان غیرجراحی دیسک های ستون فقرات است . عامل اصلی در این روش درمانی، الکل اتیلیک است که نخستین بار در سال ١٩٧٥ از آن به عنوان ماده ای بسیار مؤثر و مفید در درمان کم تهاجمی دیسک های بیرون زده استفاده شد. این تزریق با نتایج عالی و درصد بالایی از موفقیت همراه بود، اما ایرادهای اساسی هم به آن وارد شد از جمله اینکه چون تزریق درد زیادی داشت بیمار باید بیهوش می شد و از طرفی چون الکل در روش های تصویربرداری قابل رویت نبود به علت نشت می توانست موجب دردهای انتشاری بعد از تزریق شود و مهم تر از آن اینکه در ناحیه گردن و پشت هم قابل استفاده نبود.


دیسکوژل یک ماده بی‌خطر از جنس الکل است که در فضای دیسک تزریق می‌شود و بعد از تزریق سفت و حالتی پنبه‌ای پیدا می‌کند. این خاصیت دیسکوژل باعث دو اتفاق می‌شود، یکی اینکه منافذ بخش پاره شده را در صورتی‌که محتویات دیسک وارد کانال نخاعی نشده باشد می‌بندد و از طریق کاهش ریخته شدن مواد التهابی بر روی اعصاب باعث بهبود درد می‌شود ، دوم اینکه همراه با خود وقتی سفت و جمع می‌شود ، بخش آبکی دیسک را جمع و به بهبود برجستگی دیسک و آزاد شدن کانال نخاعی کمک می‌کند.

دیسک کمر

درمان دیسک کمر با تزریق دیسکوژل


تکنیکها و روشهای مختلفی برای انجام عمل بسته دیسک وجود دارد که بطور کلی به سه گروه تقسیم می شوند.
1- تخلیه دیسک بروش مکانیکی که در آن یک وسیله میکروسرجری تحت بیحسی به داخل دیسک فرستاده میشود و توسط یک میکرو موتور قسمتی از حجم داخل دیسک به خارج بدن تخلیه می گردد. ( با توجه به ایجاد روشهای جدید تر این روش امروزه فقط در موارد محدودی به کار میرود)
2- استفاده از گرما جهت کاهش فشار داخل دیسک که انجام عمل با لیزر یا آر اف با این مکانیسم کار خود را انجام می دهد.
3- روش شیمیایی که در آن تزریق ماده شیمیایی خاصی به داخل دیسک با تغییری که در ساختار مولکولی داخل دیسک ایجاد میکند سبب

کاهش فشار داخل دیسک و جمع شدن قسمت بیرون زده دیسک می شود. تزریق دیسکوژل و ازون دو نمونه از این روش درمانی می باشد که اخیرا مورد توجه زیادی قرار گرفته اند.

در روش درمانی دیسکوژل مطلقا نیاز به بیهوشی نیست و از بی حسی های موضعی استفاده می شود. تنها ماده ضد درد که جهت بی حسی موضعی استفاده می شود ٥ تا ١٠ سی سی لیدوکایین است. حتی اگر دیسکوژل به کانال نخاعی وارد شود هیچ عارضه و دردی ندارد. دیسکوژل پس از ورود به داخل دیسک آسیب دیده راه خود را پیدا می کند و به صورت خارق العاده ای در تمام نواحی آسیب دیده آن منتشر می شود.


کل زمان عمل با توجه به تعداد دیسک ها از نیم ساعت تا حدود یک ساعت است و مهم تر از همه اینکه حالا در ناحیه گردن نیز قابل استفاده است. در واقع دیسکوژل فشار داخل دیسک را کم می کند و نه تنها هیچ کاهشی در ارتفاع دیسک تخریب شده ایجاد نمی کند بلکه ماده ای هم به آن اضافه می کند اما با این وجود با کاهش فشار داخل دیسک، موجب بهبودی علائم و حتی در بسیاری از موارد با گذشت زمان باعث بازگشت دیسک بیرون زده به محل اصلی خود می گردد.

مزایای تزریق دیسکوژل


از جمله مزایای دیسکوژل می توان به کاهش قابل توجه ریسک های بیهوشی و عمل باز، کاهش قابل توجه استرس عمل و عدم نیاز به دستکاری و آسیب عناصر تشکیل دهنده کانال نخاعی و عضلات اشاره کرد. از طرفی دیگر هزینه های بیمارستانی که به واسطه عمل باز به بیمار و سیستم های بهداشتی تحمیل می شد شامل هزینه عمل، تخت، مصرف سرم و داروهای بیهوشی و آنتی بیوتیک، سرنگ و غیره به شدت کاهش می یابد و به عبارت دیگر وابستگی های دارویی آن هم در شرایط فعلی به شدت کاهش می یابد.


همچنین کاربرد دیگر تزریق دیسکوژل در بیمارانی‌ است که به‌هیچ وجه تمایل به عمل جراحی ندارند یا به‌علت بیماری‌های زمینه‌ای بیهوشی برایشان خطرناک و با ریسک بالا همراه است و قادر به تحمل بیهوشی نیستند.


درصد بالایی از بیمارانی که قرار است تحت عمل جراحی قرار گیرند می توانند با این روش ساده درمان شوند و یا حداقل می توانند این روش را قبل از عمل امتحان کنند. باید توجه داشت که در این نوع روش درمانی با آزاد کردن نخاع دردهای مربوط به دیسک از بین می برد و همچنین با آزاد سازی نخاع و ریشه های عصبی، خطر آسیبهای ناشی از فشردگی نخاع را برطرف می کند. نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که بیمارانی که دچار مشکل در دفع ادرار و مدفوع و سستی عضلات هستند خصوصا اگر تازه و پیشرونده باشند از این طریق قابل درمان نیستند.

تزریق دیسکوژل


مقدار تزریق دیسکوژل


مقدار دیسکوژل تزریق شده در داخل هر دیسک بین مهره ای از 0.5 تا 0.8 میلی لیتر متفاوت است. بعد از درمان از بیمار خواسته می شود روی تخت به پشت دراز بکشد و در همان حالت دو ساعت استراحت کند. بعد از بازگشت از مطب، بیمار باید کارهای روزانه و فعالیت های فیزیکی خود را به تدریج از سر گیرد.

معایب تزریق دیسکوژل


هزینه بالای داروی دیسکوژل و وجود تکنیکهای ساده تر و بی عارضه ای همچون تزریق ازون، شاید در بسیاری از موارد استفاده از این روش را در درمان دیسک بعنوان روش اول انتخابی محدود نماید.


دیسکوژل در مواردی ‌که محتویات دیسک پاره شده و در کانال نخاعی ریخته است و یا بیمار علایم حرکتی شامل ضعف عضلانی دارد به‌هیچ وجه کاربردی ندارد و در واقع نوعی روش بهبود درد است که فقط در بیمارانی‌ که دیسک برجسته و نه پاره شده دارند و به درمان‌های طبی و فیزیوتراپی پاسخ نداده اند، کاربرد دارد.


دوره نقاهت بعد از تزریق دیسکوژل چه مدتی طول می کشد؟


سه تا شش هفته بعد از تزریق دیسکوژل، دیسک درد بیمار بهبود پیدا می کند. این در حالی است که بعد از جراحی تا سه ماه بیمار باید استراحت کند. بنابراین تزریق دیسکوژل یک روش امن و کم خطر برای بیماران است.

متخصصانی که صلاحیت تزریق دیسکوژل را دارند

تزریق دیسکوژل یک روش تخصصی است و تنها برخی متخصصان مهارت انجام آن را دارند:

  • متخصصان درد
  • متخصصان ارتوپد در زمینه ستون فقرات
  • جراحان مغز و اعصاب

divider

بیشتر بخوانید:

علائم دیسک حنجره کمری(پارگی دیسک کمر)، درمان و جراحی - ستون فقرات و سلامت

علت درد بعد از عمل دیسک کمر + درمان

کمر درد و دیسک کمر ؛ نشانه ها و درمان دیسک کمر در دوران بارداری

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

صابر آ | ۴ سال پیش
این شیوه درمان خیلی عال است ولی ما چطور بدونیم که ایا برای ما جواب میده یا نه وهمچنین هزینش چنده
0
0

hits