دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد بیماری نارسایی قلب
1
زمان مطالعه: 15 دقیقه
نارسایی قلب یک چالش جدی در بهداشت عمومی و نظام سلامت است که اولین علامت نارسایی قلبی، اختلال در فعالیت بیمار است.

نارسایی قلب یعنی چه؟


نارسایی قلب یک چالش جدی در بهداشت عمومی و نظام سلامت است. اولین علامت نارسایی قلبی، اختلال در فعالیت بیمار است. بیمار در انجام امور روزمره خود مانند راه رفتن عادی، کار کردن و... مشکل پیدا می کند. درواقع اگر دچار نارسایی قلبی شوید، توانایی پمپاژ قلبتان به شدت پایین آمده و انتقال خون به اندام‌ها سخت می‌شود.


شریان‌های قلب شما وظیفه پمپاژ و انتقال خون به سایر اعضا را دارند اما وقتی ضخیم و سفت شوند، توانایی پمپاژ آنها به شدت پایین می‌آید. برای جبران این موضوع، دیواره‌های عضلانی قلب دخالت می‌کنند اما چون بیماری نارسایی قلب وجود دارد، کاری از دستشان بر نمی‌آید و دیواره عضلانی قلب نیز ضعیف‌تر می‌شود.


شرایط زیادی از جمله بیماری عروق کرونر ، انسداد و ضخیم شدن سرخرگ‌ها و شریان‌ها، فشار خون بالا و… می‌تواند نارسایی قلبی را ایجاد کند که در ادامه به طور مفصل توضیح خواهیم داد. زندگی ما به قلب وابسته است و این بیماری، سلامت قلب را به خطر می اندازد.


نارسایی قلب را نارسایی احتقانی قلب (CHF) نیز می‌نامند. احتقان به معنی تجمع مایعات در بدن به علت کاهش توانایی پمپاژ خون توسط قلب است. علایم نارسایی قلبی در طول هفته ها و ماه ها متعاقب ضعیف تر شدن قلب و توانایی کمتر آن برای پمپ کردن خون براساس نیازهای بدن ایجاد می شوند. نارسایی قلب اغلب منجر به بزرگ شدن قلب (بطن چپ) می شود.


نارسایی قلب ممکن است در اثر اختلال سمت راست یا سمت چپ و یا هر دو سمت قلب رخ دهد. معمولا نارسایی قلب در سمت چپ قلب رخ می‌دهد. سمت چپ قلب قدرتمندتر بوده و خون را به سراسر بدن پمپ می‌کند. دهلیز چپ قلب، خون را از ریه‌‌ها تحویل گرفته و آن را به بطن چپ می‌فرستد و از آنجا خون وارد گردش خون عمومی بدن می‌شود. اگر بطن چپ قلب، ضعیف شود و نتواند خون دریافتی را کاملا به جلو پمپ نماید، خون به سمت عقب و به داخل ریه‌‌ها پس می‌زند.

وقتی که بطن چپ نتواند به درستی منقبض شود، نارسایی سیستولی قلب روی می‌دهد. در نارسایی سیستولی قلب، با هرضربان قلب مقادیرکافی خون به سراسر بدن پمپ نمی‌شود. وقتی که دیواره‌های عضلانی قلب سفت می‌شوند و نمی‌توانند به حد کافی شل (ریلکس) شوند، نارسایی دیاستولی رخ می‌دهد. در نارسایی دیاستولی، قلب سفت شده و نمی‌تواند در بین انقباضات از خون کافی پر شود.

در هر دو حالت (نارسایی سیستولی و نارسایی دیاستولی) خون وارده شده به سمت چپ قلب به سمت عقب یعنی به داخل بافت ریه پس می‌زند. وقتی که تجمع خون در رگ‌های کوچک ریه‌ها (مویرگ‌ها) به نقطه بحرانی رسید، خون به داخل کیسه‌های هوایی (آلوئولها) نشت کرده و احتقان ریوی ایجاد می‌شود. این تجمع خون که موسوم به "ادم‌ریوی" می‌باشد، تنفس را دشوار می‌کند.

قلب


انواع نارسایی قلب


نارسایی قلبی در علم پزشکی به دو نوع تقسیم بندی می‌شود که هرکدام، تحت تاثیر عوامل و شرایط متفاوت ایجاد شده و علائم مختلفی نشان می‌دهند.


1- نوع سیستولیک:


قلب در این نوع از نارسایی، نیروی کافی برای فشرده شدن را ندارد و در نتیجه، مقدار کمتری از خون را برای بدن پمپاژ می‌کند که خود علائم بسیار زیاد و خطرناکی را موجب می‌شود.


2- نوع دیاستولیک:


در ایجاد این بیماری اختلال عملکرد دیاستولیک نقش دارد. این اختلال باعث می‌شود تا توانایی پذیرش خون قلب کاهش یافته و فشار خون در قسمت‌های دیگر از جمله ریه‌ها افزایش یابد. در نتیجه مشکلات مخصوص به خود را ایجاد می‌کند.


علائم نارسایی قلب


نارسایی قلب می‌تواند به صورت مداوم و متداول باشد که در این حالت “مزمن” است. همچنین می‌تواند به صورت ناگهانی و سریع ایجاد شود که “حاد” نامیده می‌شود. علائم نارسایی قلب به طور کلی عبارتند از:

  • کاهش اشتها
  • خستگی و ضعف
  • تورم در پاها یا مچ پا
  • سرفه سخت و مداوم
  • تکرر ادرار در شب
  • تورم در شکم (آسیت)
  • گلو درد یا تنگی نفس
  • کاهش توانایی در ورزش
  • تهوع و گاهی استفراغ
  • کاهش هوشیاری
  • آریتمی (تپش قلب)
  • درد قفسه سینه (در صورت حمله قلبی)


مراحل ابتلا به نارسایی قلب


در این قسمت از مقاله، قصد داریم شما را با لیستی علمی از مراحل این بیماری آشنا کنیم. شایان ذکر است:‌ “انجمن قلب آمریکا” این لیست را تهیه و ارائه کرده است:

مرحله A:


درواقع زمانی که شما در معرض خطر این بیماری هستید، وارد مرحله A نارسایی قلبی شده اید. شانس ورود به مرحله A، در صورت داشتن علائم و موارد زیر افزایش می‌یابد:

  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • بیماری عروق کرونر
  • سندرم متابولیک
  • سوء مصرف الکل
  • تب روماتیسمی

مرحله B:


اگر هیچگونه علائم نارسایی قلب را ندارید اما تشخیص پزشک، اختلالات بطن چپ و نارسایی سیستولیک است، وارد مرحله B شده اید. در صورتی که مشمول موارد زیر هستید، مرحله B این بیماری را تجربه کرده اید:

مرحله C:

اگر نارسایی سیستولیک همراه با علائم زیر را تجربه کنید، مرحله C بیماری را تجربه کرده اید:

  • تنگی نفس
  • کاهش توان برای ورزش
  • خستگی و کسالت

مرحله D :


اگر نارسایی پیشرفته و علائم حاد را پس از مراقبت و درمان‌ پزشکی تجربه کردید، وارد مرحله D نارسایی قلبی شده اید.

نارسایی قلب

علت ابتلا به نارسایی قلب


بیماری نارسایی احتقانی قلب علل متفاوتی دارد. گاهی اوقات علت اصلی آن یافت نمی شود. شایعترین علت نارسایی قلب در زیر لیست می شود:

1- بیماری عروق کرونر:


یک بیماری مزمن در شریان‌ها و سرخرگ‌های خونی است که باعث کاهش توان پمپاژ قلب می‌شود. اگر بخواهیم تعریف اجمالی از عروق کرونر داشته باشیم می‌توان گفت: بیماری که توانایی سرخرگ و شریان‌ها را در انتقال خون کاهش می‌دهد.


2- حمله قلبی:


حمله قلبی در حالتی رخ می‌دهد که یکی از عروق کرونر به طور ناگهانی مسدود شده و مانع انتقال خون به عضلات قلب شود.


3- بیماری ماهیچه قلب (کاردیومیوپاتی)


این بیماری که اغلب با تپش قلب همراه است، یکی از دلایل نارسایی قلبی می‌باشد. مشکلات شریانی، سوء مصرف الکل و مواد مخدر، عفونت‌ها و بیماری‌های قلبی در ایجاد این بیماری و نارسایی در قلب نقش مهمی دارند.


4- شرایط مضر برای قلب:


در دسته علت نارسایی قلب برخی بیماری‌ها و شرایط پزشکی نیز قرار دارند. شرایطی نظیر: بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، بیماری و اختلال در تیروئید، بیماری کلیوی، دیابت و… به شدت برای قلب مضر و باعث نارسایی آن می‌شوند.


تشخیص بیماری نارسایی قلب


پزشک سوالاتی در مورد علایم بیماری و سابقه پزشکی از بیمار می‌پرسد. سپس بیمار را معاینه می‌کند و ممکن است تست‌ها و آزمایشات زیر را درخواست کند:

  • آزمایش خون
  • آزمایش ادرار
  • عکس قفسه‌سینه
  • نوار قلب (ECG)
  • اکوکاردیوگرام قلب
  • رادیونوکلید ونتریکولوگرافی


یکی از راههای تشخیص نارسایی قلب، گرفتن نوار قلب است. در واقع نوار قلب فعالیت الکتریکی قلب را ضبط می‌کند. به‌ وسیله نوار قلب می‌توان مشکلات ریتم قلب یا برخی از آسیبها و نارسایی های قلبی را تشخیص داد. در اکوکاردیوگرام قلب، پزشک می‌تواند به وسیله امواج صوتی شکل قلب را ببیند. در این تست پزشک می‌تواند چگونگی پمپاژ قلب وضعیت دریچه های قلبی و برخی دیگر از مشخصات قلب را بررسی کند.

از دیگر راههای تشخیص نارسایی قلب رادیونوکلید ونتریکولوگرافی است. در رادیونوکلید ونتریکولوگرافی، مقدار خیلی کمی از ماده رادیواکتیو به داخل خون تزریق می‌شود. این ماده به سمت قلب حرکت می‌کند. به‌وسیله دوربین مخصوصی پزشک می‌تواند پمپاژ قلب را مشاهده کند. ماده رادیواکتیوی که در این تست استفاده می‌شود بی‌ضرر است و پس از اتمام تست، به‌طور کامل از بدن دفع می‌شود.



درمان نارسایی قلب


در درمان نارسایی قلب اولین قدم، برطرف كردن علل زمینه ای است. كنترل فشار خون بالا در مراحل ‏اولیه میتواند منجر به برگشت نارسایی قلب شود. اصلاح دریچه های قلب در هنگامی ‏كه عارضه غیر قابل برگشت قلبی ایجاد نشده باشد اغلب منجر به بهبود كامل بیماری نارسایی قلب می شود.

در ‏بیماران مبتلا به سكته های قلبی، پیشگیری از سكته های مجدد از تشدید نارسایی قلبی و ‏تخریب بیشتر عضلانی جلوگیری می نماید. كنترل عوامل خطر ساز در این زمینه حائز ‏اهمیت می باشد.‏

قلب درد



درمان دارویی نارسایی قلب


نارسایی قلب در مواردی كه غیر قابل برگشت شده باشد، نارسایی معمولاً پیشرفت ‏كننده بوده و درمانهای دارویی برای كاهش سرعت پیشرفت نارسایی قلب و یا توقف آن مورد ‏استفاده قرار می گیرد. مهار كننده های آنژیوتانسین (كاپتوپریل، انالاپریل، لوزارتان و...)، ‏داروهای مهار كننده سمپاتیک (كارودیلول، متوپرولول، ...) و اسپرینولاكتون در كنترل ‏پیشرفت نارسایی قلب و افزایش طول عمر بیماران بسیار مفید می باشند.

داروهای دفع ‏كننده مایعات (فوروزماید)، گشادكننده های وریدی (نیترات ها) و داروی های افزایش ‏دهنده قدرت عضلانی (دیگوكسین) برای كاهش علایم نارسایی قلب كاربرد دارند. داروهای ضد ‏آریتمی و استفاده از دفیبریلاتور داخل بطنی (‏ICD‏ ) نیز گاهاً برای درمان نارسایی قلب لازم می شود.

در موارد نارسایی ‏شدید قلب استفاده از پیس میكرهای سه حفره ای ویژه با ایجاد هماهنگی در انقباض عضلانی ‏قلب، در صورت استفاده در بیماران كمك شایانی به رفع علایم نارسایی قلب کرده و احتمالاً باعث افزایش ‏طول عمر بیماران می شود. نهایتاً در مواردی كه نارسایی قلب توسط روشهای دارویی و ‏موارد مطرح شده قابل كنترل نمی باشد، پیوند قلب تنها گزینه موجود می باشد. ‏


پیشگیری از نارسایی قلب


کلید پیشگیری از تمام بیماری‌ها، پرهیز از انجام عوامل خطرناکی است که باعث ایجاد بیماری می‌شوند. در بحث پیشگیری از نارسایی قلب نیز این موضوع صادق است. با پیروی از دستورات زیر، علاوه بر پیشگیری از این بیماری، سایر مشکلات را نیز از بدن خود دور خواهید کرد.


1- نمک را حذف کنید!


اگرچه حذف نمک از رژیم غذایی کاری سخت است اما می‌توانید با برنامه ریزی مناسب این کار را به راحتی انجام دهید. سعی کنید طی یک ماه به صورت تدریجی مقدار نمکی که برای غذاهای خود استفاده می‌کنید را کاهش دهید تا به صفر برسید. مصرف زیاد نمک علاوه بر تاثیرات مخربی که بر بدن وارد می‌کند، از دلایل اصلی فشار خون بالا و نارسایی قلب است.


2- سیگار را ترک کنید:


اگر جایی از سود سیگار برای بدن خواندید دروغ محض است. سیگار و دخانیات هیچ سودی برای بدن نداشته و باعث ایجاد بیماری‌های مختلف می‌شوند. نتیجه مصرف سیگار و دخانیات بیماری‌هایی نظیر نارسایی و حملات قلبی است!


3- ورزش کنید:


ورزش یکی از بهترین کارها برای تقویت قدرت قلب و ماهیچه‌های آن است. با ورزش کردن، فرصت خوبی به قلب می‌دهید تا خود را احیا کند و توانایی‌اش در پمپاژ را افزایش دهد. ورزش در هوای پاک و با طراوت صبحگاهی، اثرات شگفت انگیزی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی دارد.


4- حفظ تناسب اندام:


حفظ تناسب اندام و کاهش توده چربی در بدن، کار قلب را آسان‌تر کرده و بار زیادی را از دوش آن بر می‌دارد. سعی کنید با روش‌های نوین لاغری، به صورت علمی و بدون عارضه لاغر شوید و از محدوده بزرگ بیماری‌ها دور بمانید.


5- رژیم غذایی سالم:


در پیشگیری از نارسایی قلب داشتن رژیم غذایی سرشار از مواد مقوی و خوراکی‌های طبیعی بسیار موثر است. چربی زیاد غذاهای مضر، عروق قلب را مسدود کرده و احتمال بیماری‌های قلبی و حتی سکته قلبی را افزایش می‌دهد. سعی کنید با رژیم غذایی این احتمال را به صفر برسانید. رژیم غذایی مدیترانه‌ای یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما است. حتما امتحان کنید!

سلامت قلب

در صورت ابتلا به نارسایی قلب هستید موارد زیر را رعایت کنید

تحت نظر متخصص نارسایی قلبی باشید. با نظارت پزشک لازم است برخی آزمایش ها را به صورت سالیانه و برخی را نیز براساس مورد حتی به صورت هفتگی انجام دهید. توصیه می شود همه افراد بعد از 40 سالگی آزمایش های خون معمول را انجام دهند.

این آزمایش ساده می تواند میزان هموگلوبین خون و کم خونی را در فرد تشخیص دهد. البته افراد مبتلا به کم خونی علائمی مانند رنگ پریدگی، خستگی زودرس، تعریق و... دارند.

افراد سالمند هم از 65 سالگی به بعد بهتر است هر سال یکبار آزمایش خون انجام دهند تا اگر کم خونی یا سایر اختلالات مانند مشکلات تیروییدی، مشکلات کبدی و کلیوی و... وجود داشته باشد، درمان مناسب آغاز شود. کم خونی باعث تشدید بیماری قلبی می شود و حتما باید برطرف شود.

آریتمی را شناسایی کنید

بیمارانی که دچار آریتمی (اختلال در ریتم ضربان قلب) هستند، با شکایت تپش قلب یا احساس ضربان نابجا یا احساس ریزش قلب به پزشک مراجعه می کنند. البته بعضی بیماران هم با وجود آریتمی، آن را احساس نمی کنند. آریتمی ها معمولا با نوار قلبی تشخیص داده می شوند.در صورت بروز چنین علائمی حتما به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید و مشکل خود را با او در میان بگذارید. آریتمی نیز باعث تشدید نارسایی قلبی می شود.

فشار خونتان را کنترل کنید

اگر فشار خون فرد در میانسالی 140.90 میلی متر جیوه باشد، بالا محسوب می شود ولی هدف از درمان فشار خون در سالمندان رسیدن به فشار خون 150.90 میلیمتر جیوه است. پس سالمندان باید دقت کنند فشار خونشان از این عدد بالاتر نرود. مهم ترین علت افزایش شدید فشار خون مصرف نکردن درست دارو یا رعایت نکردن رژیم غذایی کم نمک است. پس داروهایتان را به موقع مصرف و رژیم غذایی کم نمک را رعایت کنید.

مصرف مایعات را محدود کنید

مصرف مایعات باید در بیمارانی که نارسایی قلبی دارند، محدود شود. بعضی از بیماران نباید بیش تر از 2 لیتر در 24 ساعت مایعات مصرف کنند. این مقدار برحسب شدت بیماری و توسط پزشک معالج تعیین می شود. مایعات باعث افزایش حجم خون و افزایش کارکرد قلبی می شود. قلب در این حالت نیاز به پمپاژ بیشتری دارد و قلب نارسا قادر به این کار نیست.

فعالیت کافی داشته باشید

بیماران حتما باید به طور روزانه فعالیت منظمی داشته باشند، حتی در نارسایی های قلبی شدید بعد از اینکه وضعیت بیمار بهتر شد باید تحت نظر پزشک معالج فعالیت های خود را از سر بگیرد.

ویزیت های توصیه شده به وسیله پزشک را فراموش نکنید

اگر بیماری به علت نارسایی قلبی در بیمارستان بستری و پس از چند روز با بهبود حال عمومی مرخص شده، باید به ترتیب 1 هفته و 2 هفته بعد ویزیت شود. ویزیت ها باید تا 3 ماه هر ماه یکبار تکرار شود و بعد از آن ویزیت بیمار هر 3 ماه یکبار کفایت می کند. به بیمارانی که نارسایی قلبی کنترل شده دارند نیز توصیه می شود هر 3 ماه یکبار به پزشک خود مراجعه کنند.

بازتوانی را فراموش نکنید

بازتوانی قلبی کار دشواری نیست. این کار در کلینیک های نوتوانی قلبی انجام می شود. با توجه به وضعیت بیمار تمرین های ورزشی مناسب به او آموزش داده می شود. بیماران این تمرین ها را می توانند با صلاحدید پزشک در خانه نیز انجام دهند. بازتوانی قلبی در سالمندان به شکل رفاه رفتن روی تردمیل و چند ورزش سبک است که آموزش داده می شود. تقریبا در بیمارستان های قلب تمام مراکز استان ها مراکز بازتوانی وجود دارد.

اگر یکی از اعضای خانواده تان دچار نارسایی قلب است...

همراهان بیمار مبتلا به نارسایی قلبی باید آموزش ببینند زیرا خود بیماران، مخصوصا بیماران سالمند، ممکن است توانایی مراقبت از خود را نداشته باشند بنابراین اطرافیان بیمار باید هوشیار باشند و علائمی مانند تنگی نفس در بیمار، افزایش تورم اندام ها، کاهش اشتهای بیمار و... را بشناسند تا به موقع بتوانند سالمند را به درمانگاه یا بیمارستان ارجاع دهند.

همچنین بعضی سالمندان به دلیل تعدد داروها، در مصرف آن دچار سردرگمی می شوند یا حتی ممکن است به دلیل سن بالا دچار اختلال حافظه باشند. در این مواقع خانواده ها باید وظیفه دادن دارو به سالمند را برعهده بگیرند.

سالمندان اغلب دچار بیماری های مختلفی هستند و برای هر بیماری باید داروی جداگانه ای مصرف کنند. همین مساله نیز باعث بروز تداخلات دارویی و عدم امکان تجویز دوز مناسب داروهای مطلوب قلبی می شود که این موضوع نیز حائز اهمیت است و خانواده باید پزشک را از وجود بیماری ها و داروهای مصرفی مطلع کند.

پزشکان متخصص نارسایی قلب، تجویز داروهای نارسایی قلبی را با دوز کم شروع می کنند و به تدریج دوز دارو را افزایش می دهند. بیماران باید مرتب تحت نظر باشند تا بیماری های همزمان که باعث تشدید نارسایی قلبی شده یا در روند درمان اختلال ایجاد کرده اند، شناسایی شوند.

divider

بیشتر بخوانید:

مصرف تخم مرغ به بیماری قلبی هیچ ربطی ندارد!

با یوگا بیماری قلبی ، فشار خون و چربی را کاهش دهید

رابطه بیماری های دهان و بیماری قلبی

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits