دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
گل مژه : ۱۰ درمان خانگی و بی نظیر گل مژه چشم
8
زمان مطالعه: 4 دقیقه
گل مژه چشم: گل مژه یکی از بیماری های شایع پلک است که می تواند افراد را در سنین مختلف گرفتار کند. گل مژه به صورت یک توده متورم، حساس و دردناک و قرمز رنگ است که نزدیکی لبه پلکظاهر میشود.

درمان های خانگی گل مژه چشم

1- کمپرس گرم

یک پارچه گرم را در ناحیه آسیب دیده چشم به مدت پانزده دقیقه هر چهار تا شش ساعت در طول روز قرار دهید. این روش بسیار موثر است و به سرعت علائم را از بین می برد. به زودی متوجه خواهید شد که این توده التهابی ناپدید خواهد شد. روی توده گل مژه فشار وارد نکنید و مایع آن را تخلیه نکنید، زیرا این کار باعث می شود که عفونت کند. اصولا گل مژه بعد از چند روز خودبخود بهبود می یابد، اما اگر علائم چندین روز ادامه داشته باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

2- چای بابونه اورگانیک

چای بابونه کیسه ای را در آب جوش فرو کنید. اجازه دهید کمی خنک شود. سپس چای کیسه ای را مستقیم روی چشم هایتان قرار دهید بهتر است که چای کیسه ای به اندازه کافی گرم باشد تا قبل از سرد شدن چند دقیقه روی چشم باقی بماند.یا این که پنبه را در چای بابونه فرو کنید و روی گل مژه چشم قرار دهید. تا زمانی که گرمای خود را از دست بدهد روی چشم خود نگه دارید. این کار را چند بار تکرار کنید.

3- زردچوبه

زردچوبه یکی از موثرترین روش های خانگی برای گل مژه چشم است. یک قاشق غذاخوری زردچوبه را در دو فنجان آب بجوشانید اجازه دهید بجوش آید تا این که سطح آن به نصف مقدار اولیه کاهش یابد. برای حذف گرانول های زردچوبه از یک صافی استفاده کنید و آن را صاف کنید. از این عصاره به عنوان قطره چشم چهار تا پنج بار در روز استفاده کنید. حتی می توانید با زردچوبه خمیری درست کنید و روی گل مژه بمالید.

4- جعفری

مقداری جعفری تازه پودر یا خرد شده را در یک کاسه بریزید و آب جوش را به آن اضافه کنید. اجازه دهید ده تا پانزده دقیقه در آب باقی بماند. اگر گرما را می توانید تحمل کنید، آن را روی ناحیه آسیب دیده دور چشم قرار دهید. این روش پف چشم را نیز کم می کند. این روش را قبل از خواب تکرار کنید.

5- دمنوش گیاه قاصدک

چای قاصدک دارای خاصیت آنتی باکتری است که می تواند برای از بین بردن عفونت گل مژه چشم مورد استفاده قرار گیرد. دم کرده گیاه قاصدک و قراردادن محلول آن در اطراف چشم موثر است

6- برگ های آكاسیا

با جوشاندن برگ های آکاسیا در دو فنجان آب جوش، می توانید یک عصاره شفابخش آماده کنید. این داروی گیاهی را به عنوان کمپرس گرم در منطقه آسیب دیده زیر چشم به کار ببرید.

7- تخم گشنیز

یک قاشق چایخوری تخم گشنیز را در یک تا دو فنجان آب بجوشانید. اجازه دهید خنک شود چشمانتان را با این محلول 3-4 بار در طول روز شستشو دهید.

8- ژل پترولیوم یا وازلین

وازلین یکی از بهترین راه حل های خانگی برای درمان گل مژه چشم است، زیرا این یک ملین( نرم کننده) عالی است و چشم را مرطوب نگه می دارد و به کاهش درد کمک می کند. وازلین برای درمان سیاهی دور چشم و پف زیر چشم مفید می باشد. چند قطره آب لیموترش را با وازلین مخلوط کنید و به آرامی به ناحیه زیر چشم بمالید، بگذارید 1 ساعت بماند و سپس با آب سرد بشویید.

9- آلوئه ورا

برگ های آلوئه ورا را به صورت طولی برش دهید و قسمت گوشتی و ژل آلوئه ورا را روی ناحیه آسیب دیده دور چشم بمالید.

10- برگ گواوا

چند برگ گواوا را گرم کنید و آنها را بر روی یک پارچه مرطوب گرم قرار دهید. سپس برای چند دقیقه به عنوان کمپرس گرم روی چشم آسیب دیده قرار دهید تا تورم و التهاب را کاهش دهید

divider

سوالات شما کاربران عزیز در مورد درمان گل مژه

سوال

روی پلک بالایی چشم چپم یک توده قرمز رنگ هست و کمی درد داره. توده بزرگی نیست، اما می خواهم آن را هر چه زودتر درمان کنم زیرا نمی توانم روی کارم یا روی مطالعه تمرکز کنم. امیدوارم بتوانید کمکم کنید.

جواب

گل مژه یکی از بیماری های شایع پلک است که می تواند افراد را در سنین مختلف گرفتار کند. گل مژه به صورت یک توده متورم، حساس و دردناک و قرمز رنگ است که نزدیکی لبه پلک تظاهر می کند. گل مژه در اثر عفونت یا التهاب ریشه مژه ها و فولیکول مو در پلک یا عفونت غدد ترشح کننده چربی پلک ایجاد می شود و از لحاظ پزشکی تحت عنوان (hordeolum) یا گل مژه و التهاب غدد پلک نامیده می شود.

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (8 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

یگانه | ۲ سال پیش
تورم ،قرمزی درون چشم و یک جوش درون پلک بالا،پف کردن پلک بالا ،فقط در روی یک چشم است نمیدانم واقعا گل مژه است یا نه؟
0
1

hits