دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهکارهایی ساده برای درمان درد رگ گردن 
8
زمان مطالعه: 11 دقیقه
درد رگ گردن می تواند به علت مشکلاتی در هر کدام از قسمت های تشکیل دهنده آن از جمله مشکلاتی در استخوان، لیگامان، عضلات و اعصاب آن اتفاق بیفتد

درد رگ گردن و راههای درمان آن

درد رگ گردن می تواند به علت مشکلاتی در هر کدام از قسمت های تشکیل دهنده آن از جمله مشکلاتی در استخوان، لیگامان، عضلات و اعصاب آن اتفاق بیفتد .


گرفتگی گردن با درد، حساسیت و اختلال در هر گونه حرکت گردن به خصوص گردش به طرفین مشخص می‌شود. گرفتگی می‌تواند با سر درد و گردن درد همراه باشد و این درد حتی تا شانه‌ها و بازو‌ها هم احساس شود. علائم گرفتگی معمولا چند روز تا یک هفته باقی می‌ماند. در اکثر مواقع گرفتگی گردن بی خطر بوده و با گذشت چند روز ممکن است از بین برود، اما در برخی مواقع می‌تواند حاکی از نشانه بروز بیماری جدی باشد.


سفت شدن عضلات گردن معمولا همراه با درد و همچنین سختی در حرکت دادن گردن به جهات مختلف می‌باشد. سفت شدن این عضلات می‌تواند یکی از دلایل اصلی درد‌های مزمن در پشت سر باشد. علائم این مشکل، معمولا بیشتر از چند روز کوتاه، طول نمی‌کشند، حال با استفاده از پروتکل‌های زیر می‌توانید این عارضه را کنترل کنید.


گرفتگی و اسپاسم گردن می‌تواند به چند دلیل متفاوت رخ بدهد. در ابتدا ممکن است بر اثر استرس، نشستن مداوم و استفاده نادرست از عضلات و تروما‌ها و ضربه‌های ناگهانی که به گردن وارد می‌شود باشد. بهتر است بدانید که تقریبا ۶۰ درصد از آرتروز‌های گردن بر اثر استرس هستند.


شایعترین علل درد رگ گردن


کشش عضلات گردن


وقتی فشار زیادی به گردن خود وارد می کنید ( یکی از علل شایع آن قرار دادن سر و گردن در یک وضعیت نامناسب به مدت طولانی است) عضلات و لیگامان های اطراف ستون مهره ای گردن شما تحت کشش زیادی قرار میگیرد و به دنبال آن ممکن است پارگی های میکروسکوپی در آنها ایجاد شود. بدنبال آن در این بافت ها تورم و درد ایجاد میشود که شما آن را به صورت درد و خشکی گردن احساس میکنید. این محدودیت حرکت قدری به علت درد و قدری به علت انقباض عضلات اطراف ستون مهره است که خارج از اراده شما صورت میگیرد و به آن اسپاسم هم میگویند. این نوع درد معمولاً با چند روز استراحت خوب میشود.


پیر شدن دیسک


دیسک در بین مهره های گردن یک ساختمان جذب کننده فشار و شوک است.دیسک بین مهره ای معمولاً با افزایش سن پیر میشود. خشک و چروکیده شده و خاصیت الاستیک خود را از دست میدهد. ارتفاع آن کم میشود و همین امر موجب میگردد مهره ها به یکدیگر نزدیک شده و فاصله آنها کم شود. با کم شدن فاصله بین مهره ها فشار زیادی روی مفاصل بین مهره ای وارد میشود که این خود موجب آرتروز یا سائیدگی این مفاصل می شود.

در رفتن دیسک


در این وضعیت قسمت حلقوی محیطی دیسک ( آنولوس فیبروزوس) پاره شده و قسمت مرکزی ( نوکلئوس پولپوزوس) از بین شکاف پارگی به بیرون راه پیدا میکند. این قسمت بیرون زده را هرنی یا فتق می گویند. مهمترین مشکلی که در فتق دیسک بوجود میاید اینست که قسمت بیرون زده به اعصابی که در حال بیرون آمدن از نخاع و مهره هستند فشار آورده و همین فشار موجب بروز بسیاری مشکلات از جمله درد اندام فوقانی است.

درد گردن

ضربه


گردن بسیار قابل انعطاف است و حرکات زیادی دارد. همچنین باید وزن سر را تحمل کند. گردن بین سر و تنه، بدون حامی و در معرض آسیب های خارجی است. این عوامل موجب میشوند تا گردن بشدت نسبت به ضربات آسیب پذیر باشد. تصادفات وسایل نقلیه، ورزش هایی مثل شیرجه و یا ورزش های رزمی و سقوط از ارتفاع میتوانند به راحتی به گردن صدمه بزنند.


بستن کمربند تا حد زیادی می تواند مانع آسیب های خطرناک به گردن در حین رانندگی شود. البته اگر اتومبیل از پشت ضربه بخورد کمربند ایمنی کمکی نمیکند. در این مواقع پشت سری که در روی پشتی صندلی اتومبیل وجود دارد میتواند تا حد زیادی گردن را حمایت کند. درد بدنبال اکثر ضربات شدیدی که به گردن وارد میشوند به علت آسیب به عضلات و یا لیگامان های اطراف سون مهره ای گردنی است. وقتی شدت ضربه بالا است ممکن است موجب شکستگی مهره های گردنی شود.

آرتریت روماتوئید

روماتیسم مفصلی میتواند با تخریب مفاصل بین مهره های گردن موجب درد و خشکی در گردن شود.

درمان درد رگ گردن در یک دقیقه


تنها در یک دقیقه، سفت شدن عضلات گردن را درمان کنید. در ابتدا محل دقیق درد را مشخص کنید، سپس درمان شروع کنید. اگر درد در سمت چپ گردن است، از دست چپ خود استفاده کنید، و اگر درد بیشتر سمت راست گردن است از دست راست برای شروع کمک بگیرید.

انگشتان دست خود را به طور مستقیم بر روی درد و یا گره فشار دهید، تا زمانی که فشار زیادی را احساس کنید، البته مراقب باشید که زیاد فشار نیاورید و منجر به تشدید درد شوید. سر خود را در جهت مخالف درد بچرخانید و چانه را به سمت پایین خم کنید. این حرکت را ۱۵ تا ۲۰ بار در یک بازه زمانی مشخص انجام دهید. تکرار حرکت در طول روز برای شل کردن عضله، می‌تواند بسیار مفید باشد.

اعمال فشار به نقطه درد، آن هم درست در هنگام به فعالیت وا داشتن عضله، می‌تواند به تسکین درد کمک کند. اگر به نقطه درد دسترسی ندارید، می‌توانید از توپ تنیس و دیوار کمک بگیرید. توپ را در منطقه درد قرار دهید و سپس آن را به سمت دیوار فشار دهید.

تکنیک‌هایی برای درمان درد رگ گردن

حرکات کششی برای تسکین درد رگ گردن


کشش ماهیچه‌ها می‌تواند در کاهش درد و تنش‌های موجود در عضلات گردن تاثیر گذار باشد. به عنوان نمونه، هنگامی که در حال رانندگی هستید و یا در پشت میز خود نشسته اید، این تمرینات ساده را با خود انجام دهید:

  • در ابتدا صاف بنشینید، سپس هر دو تیغه شانه را به تکیه گاه پشت خود فشار دهید، این عمل را ۱۰ بار تکرار کنید.
  • شانه‌های خود را به عقب و سپس به سمت پایین بکشید.
  • گوش‌های خود را به آرامی به شانه‌ها نزدیک کنید، این حرکت را نیز ۱۰ بار تکرار کنید.
  • سر خود را به آرامی به پشت بچرخانید و ۳۰ ثانیه نگه دارید. همچنین، می‌توانید از دستان خود برای این چرخش کمک بگیرید.
  • اگر شما از درد پشت و گردن رنج می‌برید، تمرین‌های کششی یوگا می‌توانند به کاهش درد کمک بسیاری کنند.

ماساژ‌هایی برای خشکی گردن


ماساژ یکی از راه‌های درمان درد و التهاب ناشی از سفت شدن عضلات گردن است. چند دقیقه ماساژ می‌تواند سبب افزایش گردش خون در محل درد شود و به کاهش درد کمک کند. یک قاشق غذاخوری از روغن هایی مانند روغن نارگیل و روغن زیتون را به همراه روغن نعناع مخلوط کنید و سپس، این ترکیب را روی محل درد استفاده کنید و چند دقیقه ماساژ دهید.

همچنین شما می‌توانید از روغن‌های ضروری، نظیر روغن نعناع که به طور طبیعی در کاهش التهاب و درد بسیار مفید عمل می‌کنند، بهره‌مند شوید. بدین منظور، می‌توانید روغن را بر روی محل درد ماساژ دهید. گفتنی است که، متانول موجود در روغن نعناع، به تسکین درد کمک می‌کند. نحوه استفاده از روغن نعناع برای تسکین درد:

  • دو قاشق چایخوری روغن زیتون را در ماکروفر به مدت چند ثانیه گرم کنید. چند قطره روغن نعنا فلفلی را به آن اضافه کنید. به آرامی گردن خود را با این روغن ماساژ دهید. این درمان را روزی 2 بار به مدت چند روز انجام دهید.
  • بجای مورد بالا می‌توان 2 قطره روغن نعنا فلفلی را به یک ظرف بزرگ آب سرد اضافه کنید. یک لیف حمام را در این آب غوطه‌ور کنید و سپس آن را در محل مشکل‌دار به مدت 10 تا 15 دقیقه قرار دهید. در صورت لزوم آن را تکرار کنید.

بعد از ماساژ استراحت کنید و یا با یک دوش آب گرم، روند شل شدن عضلات را سرعت ببخشید. درمان‌ سنتی دیگر هم برای حل مشکل اسپاسم گردن وجود دارد. که استفاده از طب سوزنی، داروهای عصبی و تحریک الکتریکی اعصاب از طریق پوست. این روش‌ها ممکن است به تنهایی یا بصورت ترکیبی برای تاثیر بهتر استفاده شوند اما لازم است قبل از انتخاب آن‌ها با پزشک مشورت نمایید.

ماساژ


استفاده از کمپرس سرد و گرم برای درمان درد رگ گردن

  • کمپرس سرد

در 72 ساعت (سه روز) اولیه پس از شروع گرفتگی عضلات، فورا مقداری آب تقریبا سرد را در کیسه ریخته و سپس پارچه ای بپیچید و حداکثر 20 دقیقه روی موضع دردناک قرار دهید. این کار را چندین بار در طول روز تکرار کنید. کمپرس سرد، درد و ورم ناحیه دردناک را کاهش می دهد و با بی حس کردن بافت عضلانی آن منطقه، تحریکات عصبی را کم می کند. توجه داشته باشید که منظور ار کمپرسور سرد استفاده از یخ نیست. باید مراقب باشید، زیرا کمپرس سرد طولانی (بیش از 20 دقیقه) در ناحیه مورد نظر می تواند باعث انقباض بیشتر عضلات و افزایش درد شود.

  • کمپرس گرم

پس از گذشت سه روز از آغاز درد ، می توانید روش کمپرس گرم را شروع کنید. کمپرس گرم باعث شل شدن ماهیچه های منقبض شده و افزایش جریان خون در آنها می شود. این کار حتما باید پس از 72 ساعت اولیه گرفتگی عضلات آغاز شود تا التهاب فروکش کند. استفاده از گرمای مرطوب بهتر از گرمای خشک است، زیرا میزان از دست دهی آب بدن را کاهش می دهد. برای این کار می توانید از انواع کمپرس های مرطوب مانند کیسه های آب گرم مخصوص کمپرس، حمام آب گرم یا جکوزی استفاده کنید.

حرکات ورزشی برای رفع گرفتگی عضلات گردن

سر خود را به سمت راست بچرخانید و دستان خود را در پشت سر به هم قفل کنید. اجازه دهید وزن دستانتان چانه شما را به قسمت راست سینه نزدیک کند. 15 ثانیه در این حالت بمانید و مجددا به حالت عادی برگردید. این حرکت را در سمت چپ نیز تکرار کنید.


در حالی که ایستاده یا نشسته اید و دستانتان در دو طرف بدن آویزان است، کتف های خود را از پشت به هم نزدیک کنید و 5 ثانیه نگه دارید. این حرکت را 3 مرتبه در روز و هر بار 10 دفعه تکرار کنید.

بهتر است برای رفع گرفتگی عضلات گردن انجام ورزش های هوازی سبک - که به پشت و ستون فقرات و مفاصل فشار وارد نمی کنند - مثل دوچرخه سواری ، پیاده روی یا شنا توصیه می شوند. اگر ورزش در فضای باز برایتان ممکن نیست، از دستگاه ها و وسایل ورزشی مانند دوچرخه های ثابت و ... که در سالن های ورزشی موجود هستند، استفاده کنید. حتی می توانید یکی از آنها را خریداری کرده و در خانه داشته باشید و مرتبا از آن استفاده کنید.


تقویت عضلات گردن


تمرینات تقویتی معینی، به حفظ وضعیت بهبودیافته طرز قرارگیری بدن کمک خواهد کرد که درنتیجه این امر، احتمال عود مجدد و بروز ناگهانی درد کاهش یا از بین می‌رود. به‌عنوان یک قاعده کلی، تمرینات تقویت‌کننده‌ی گردن باید هرروز انجام شود تا این امکان برای ماهیچه‌ها فراهم شود تا بتوانند خود را ترمیم کنند.

کمپرس سرد


آب‌درمانی برای درمان درد رگ گردن


غوطه‌ور شدن در نمک اپسوم می‌تواند برای تسکین درد و آلام عضلانی بسیار مفید باشد. لازم به ذکر است که نام واقعی نمک اپسوم، سولفات منیزیم می‌باشد. یکی از کارکردهای منیزیم در میان فواید بسیار آن این است که منیزیم پس از انقباض عضله، سرعت پیوند کلسیمی را کاهش می‌دهد چراکه منیزیم سولفات برای تصاحب جایگاه‌های پیوندی که موجب بروز انقباض عضله می‌شوند با کلسیم وارد رقابت می‌شود.


استراحت راهکاری برای درمان درد رگ گردن


باید از فعالیت‌هایی نظیر نشستن طولانی مدت روبروی کامپیوتر و انجام ورزش‌های پر برخود که باعث گرفتگی گردن یا افزایش مدت ابتلا به آن می‌شود اجتناب شود.


دارو درمانی برای بهبود گرفتگی گردن

بسیار از داروهای ضد درد بدون نیاز به نسخه پزشک و داروهای تجویزی قابل استفاده است. غالباً داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی که باعث کاهش التهاب و تورم می‌شوند اولین گام در درمان گرفتگی گردن و درد گردن هستند.

divider

بیشتر بخوانید:

تقویت عضلات گردن با چند حرکت ورزشی

علت گردن درد همراه با سرکیجه چیست؟

علت و درمان سریع گردن درد در منزل

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (8 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits