دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درد رگ سیاتیک و درمان های خانگی آن
2
زمان مطالعه: 13 دقیقه
درد رگ سیاتیک در واقع یک علامت است، نه یک بیماری. درد عصب سیاتیک، درد پا است که در اثر فشار به عصب ایجاد می‌شود

درد رگ سیاتیک و علل آن


درد رگ سیاتیک در واقع یک علامت است، نه یک بیماری. درد عصب سیاتیک، درد پا است که در اثر فشار به عصب ایجاد می‌شود و عمدتا دلیل آن بیرون‌زدگی دیسک یا جابه‌جایی مهره‌ کمر است.


عصب سیاتیک بزرگ‌ترین عصب نخاعی بدن است که گاهی به دلایل مختلفی از جمله دیسک کمر یا مشکلات عضلانی، دردناک می‌شود و افراد را دچار مشکلاتی مانند کمردرد یا بی‌حسی پا می‌کند. امروزه بسیاری از افراد به این مشکل دچار می‌شوند و برخی نیز دردهای دیگر را با درد سیاتیک اشتباه می‌گیرند.


گرفتگی رگ سیاتیک علاوه بر درد، ضعف و بی‌حسیِ پاها و انگشتان پا را به دنبال دارد که قدم زدن و حتی ایستادن را نیز تحت شعاع خود قرار می‌دهد. درد سیاتیک عوامل مختلفی دارد که آسیب دیدن ستون فقرات و عفونت از جمله آن‌ها است. البته دلایل گرفتگی رگ سیاتیک زیاد است ولی می‌توان آن را با مصرف مواد طبیعی به سرعت تسکین داد.


علائم ناشی از درد رگ سیاتیک


۱. در قسمت زانو احساس ضعف می‌کنید


اگر در یکی از زانوها احساس ضعفی کنید که در سراسر پا هم کشیده می‌شود، می‌توان ادعا کرد که یکی از علائم سیاتیک را دارید. عصب سیاتیکی، طولانی‌ترین عصب نخاعی بدن است که از پایین‌ترین مهره‌ی ستون فقرات به پاها کشیده شده است. زمانی که این عصب فشرده شود، عملکرد آن مختل و منجر به احساسات ناخواسته‌ای مانند درد، ضعف و سوزن‌سوزن شدن می‌شود. اگرچه درد کمر بسیار رایج است (و اغلب تشخیص را برای پزشکان دشوار می‌کند)، درد و ضعف در یک پا مانند پرچم قرمزی برای پزشکان عمل می‌کند. دکتر مایر می‌گوید: بیماران معمولا به خاطر درد به اورژانس می‌روند اما در حقیقت این ضعف است که بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، پس اگر احساس ضعف کردید حتما به دنبال درمان بروید.


۲. نمی‌دانید درد ناشی از سندروم پیرفورمیس است یا از علائم سیاتیک


اگر به‌عنوان یک دونده‌ی حرفه‌ای ماراتن برای مسابقه بعدی تمرین نمی‌کنید یا روی تردمیل نمی‌دوید، علامت خوبی است که نشان می‌دهد درد پای‌تان بر اثر عصب سیاتیک است و دچار سندرم نادر پیریفورمیس که عمدتا گریبان‌گیر ورزشکاران می‌شود، نیستید. نکته‌ی جالب این است که سندرم پیریفورمیس علائمی دقیقا شبیه به سیاتیک دارد: درد، سوزن‌سوزن شدن و بی‌حسی که از باسن شروع می‌شود و پا را نیز درگیر می‌کند. اما در این سندرم، ماهیچه‌ی پیریفورمیس (که در نزدیکی بخش فوقانی مفصل ران قرار دارد) به جای مهره‌ی کمر، با فشار بر عصب حساس، باعث مشکل و درد می‌شود.

درد کمر


۳. نمی‌توانید بگویید دقیقا کدام نقطه از بدن‌تان درد می‌کند

گاهی اوقات ممکن است، دردی که شما فکر می‌کنید درد سیاتیک است، واقعا درد ناشی از عصب نباشد و ریشه در عوامل دیگری مانند ماهیچه و مشکلات عضلانی داشته باشد. «اطراف عضلات پایین کمرتان را فشار دهید و ببینید که آیا می‌توانید نقطه‌ای پیدا کنید که بر درد شما تأثیر داشته باشد یا خیر. اگر با فشار دادن بتوانید احساس درد را تحریک کنید (البته نه فشار ملایم، فشاری برابر با ۲ تا ۴ کیلو)، درد شما به احتمال زیاد عضلانی است که در اثر کوتاه و سفت شدن ماهیچه ایجاد می‌شود. اگر عضله‌ای در چنین موقعیتی قرار بگیرد، ضخیم‌تر می‌شود و مواد مغذی و خونی را که به آن نیاز دارد، دریافت نمی‌کند. پس زمانی که بر این عضلات سفت‌شده، فشار وارد می‌کنید (مخصوصا برآمدگی کوچک و حساس در مرکز)، آنها درد را به سراسر بدن ارسال می‌کنند».


۴. آزمایشی وجود دارد که به تنهایی نمی‌توانید انجام دهید


این آزمایش، تستی اصلی است که پزشکان برای تشخیص سیاتیک ناشی از دیسک کمر از آن استفاده می‌کنند؛ به این ترتیب که که کاملا دراز می‌کشید، سپس کسی که آزمایش را انجام می‌دهد، پای کشیده شده‌ی شما را حدود ۳۰ الی ۷۰ درجه بلند می‌کند. دردی که از این آزمایش ایجاد می‌شود (دردی که در تمام پا، زیر زانو و گاهی تا انگشتان پای شما پخش می‌شود) نشان‌دهنده‌ی درد سیاتیک است. دلیل درد این آزمایش این است که زمانی که پای‌تان (پایی که تحت تأثیر سیاتیک قرار دارد و درد می‌کند) را می‌کشید، عصب سیاتیک هم با آن کشیده می‌شود و اگر ریشه‌ی عصب تحت فشار باشد، از طریق حرکت کشش، درد را احساس می‌کنید.

۵. مجبور شوید بیش از اندازه به دستشویی بروید


نظور ما چند بار بیشتر بیدار شدن در شب نیست، منظور از دست دادن کنترل روده و مثانه‌ است. دکتر آلن هیلیبرند (Alan Hilibrand)، سخنگوی آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا می‌گوید: وقتی چنین چیزی با درد معمولی سیاتیک همراه می‌شود، پزشکان آن را با «عمل جراحی اورژانسی» درمان می‌کنند. این مورد بسیار نادر است اما اگر ستون فقرات این‌گونه بر عصب فشار وارد کند، می‌تواند منجر به آسیب دائمی بر عملکرد روده و مثانه شود؛ پس اگر چنین علائمی در خود مشاهده کردید، حتما فورا به پزشک مراجعه کنید.

اما خبر خوب این است که: طبق گفته‌های دکتر هیلیبرند، در ۸۰ درصد مواقع، سیاتیک به خودی خود درمان می‌شود (اینکه دقیقا چگونه، بحثی جداگانه است و پزشکان نمی‌توانند به توافق برسند که آیا مهره‌ی کمر به جای خود باز می‌گردد یا اینکه عصب در این حالت، دیگر اذیت نمی‌شود). دکتر مایر می‌گوید اکثر افرادی که دچار درد عصب سیاتیک حاد می‌شوند، به تدریج بهبود می‌یابند یا مشکل‌شان حدودا در طول ۹۰ روز برطرف می‌شود. در این مدت، می‌توان دردهای سیاتیک را با داروهای مسکن و ضد التهاب یا درمان فیزیکی کنترل کرد. اما اگر این علائم بیش از ۳ ماه ادامه یابند، به احتمال زیاد، عمل جراحی بهترین گزینه‌ی درمان است.

درمان سیاتیک


درمان درد رگ ساتیک با روشهای ساده


1. درمان درد سیاتیک با زردچوبه


خواص ضدالتهابی زردچوبه بسیار قدرتمند بوده و به همین دلیل برای درمان گرفتگی سیاتیک بسیار مفید است. به همین منظور می‌توانید یک قاشق چایخوری زردچوبه را داخل یک فنجان شیر داغ ریخته و حل کنید. اگر خواستید می‌توانید مقدار کمی دارچین و عسل نیز به آن اضافه کنید. همچنین از مکمل‌های زردچوبه نیز استفاده کنید.

2. درمان درد سیاتیک با طب سوزنی


طب سوزنی برای تسکین دردهای عضلانی بسیار مفید است. طب سوزنی با تحریک نقاط مختلف بدن دستگاه عصبی را به شکلی مثبت تقویت می‌کند.

3. درمان درد سیاتیک با ماساژ


ماساژ درمانی نیز به دلیل تقویت گردش خون در درمان سیاتیک موثر است، به ویژه اگر عامل آن اسپاسم عضلانی باشد. ماساژ روزی یک مرتبه نقاط حساس به شما کمک شایانی خواهد کرد. البته می‌توانید یک فنجان روغن کنجد را با سه قاشق غذاخوری پودر جوز ترکیب کرده و حرارت دهید. سپس پس از خنک شدن می‌توانید از آن برای ماساژ دادن استفاده کنید. این نوع ماساژ را هفته‌ای دو تا 3 بار تکرار کنید.

4. درمان درد سیاتیک با کمپرس سرد و گرم


درمان به کمک کمپرس سرد و گرم می‌تواند به سرعت درد سیاتیک را تسکین دهد، زیرا کمپرس سرد موجب بی‌حس شدن درد و کاهش تورم می‌شود و از طرف دیگر، کمپرس گرم موجب آزاد شدن عضله می‌گردد. شما می‌توانید این رویه را مرتب به مدت 2 ساعت تکرار کنید.

5. درمان درد سیاتیک با کِرِم کپسایسین


ترکیب کپسایسین موجود در فلفل‌های تند (سبز و قرمز) یافت شده و علت تندی آن‌ها محسوب می‌شود. شما می‌توانید پماد آن را خریداری کرده و روزی 3 یا چهار مرتبه روی بدنتان بمالید.

6. درمان درد سیاتیک با دانه‌های شنبلیله


دانه شنبلیله دارای خواص ضد التهابی بی‌شماری است که می‌تواند کمک بزرگی در درمان سیاتیک، نقرس و آرتریت روماتوئید برساند. نحوه آماده‌سازی ضماد دانه شنبلیله بدین شکل است: آسیاب کردن دانه‌ها و اضافه کردن آن‌ها به یک فنجان شیر. سپس ترکیب را تا زمانی که حالت خمیری پیدا کند، بجوشانید. سپس محصول نهایی را روی محل درد مالید و اجازه دهید چند ساعت به همین حالت باقی بماند.

7. درمان درد سیاتیک با پوست درخت بید سفید


پوست درخت بید سفید به دلیل وجود گلیکوزیدها و سالیسین آثار تسکین دهنده قوی و خواص ضد التهابی دارد. شما باید روزانه 120 میلی‌گرم مکمل پوست درخت بید سفید یا 240 میلی‌گرم سالیسین را به مدت 2 یا 3 هفته مصرف کنید.

8. درمان درد سیاتیک با ریشه گیاه علف گربه


ریشه سنبل الطیب یا علف گربه یا گیاه والرین (Valerian) در طب سنتی نیز فواید بی‌شماری دارد: اثر ضد تشنج، رفع ناراحتی‌های عصبی و هیستری، ضد اسپاسم و آرام بخش، تب بر، درمان بی‌خوابی، ضد کرم معده و روده، درمان میگرن، برطرف کردن دلهره، تشویش و نگرانی، کمک به درمان بیماری مالیخولیا، برطرف کردن درد سیاتیک، از بین برنده سکسکه مداوم، برطرف کردن درد سینه، و کمک به معالجه مرض قند.

شما علاوه بر مصرف مکمل این گیاه (150 میلی‌گرم در روز به مدت دو تا سه هفته)، می‌توانید آن را به صورت چای نیز میل کنید. برای مصرف آن به صورت چای کافی است یک قاشق چایخوری ریشه خشک شده این گیاه را به یک فنجان آب اضافه کنید و پس از 10 دقیقه جوشیدن آن را میل نماید.

9. درمان درد سیاتیک با تمرین


یکی دیگر از روش‌های درمان سیاتیک انجام تمرین‌های ورزشی است. حرکت کششی "زانو به شکم" می‌تواند برای تقویت عضلات ناحیه شکم و کمر بسیار مناسب باشد. مطابق تصویر زیر، بر روی زمین دراز کشیده و یک پایتان را به سمت شکم خود بکشید. بیست ثانیه بر روی هر پا تمرکز کنید و سپس پای دیگر را بالا بیاورید. ضمناً انجام حرکات کششی یوگا نیز می‌تواند مفید باشد. البته اگر مشکل جسمی خاصی دارید، بهتر است پیش از انجام این تمرین‌ها، با پزشک خود مشورت کنید.


10. درمان درد سیاتیک با حرکت دادن ستون فقرات


کایروپرکتیک (Chiropractic) زیر شاخه‌ای از درمان‌های مکمل بوده و نوعی درمان مشکلات سیستم اسکلتی بدن انسان محسوب می‌شود. شایع‌ترین کاری که در کایروپرکتیک انجام می‌شود، درمان کمردرد و درد گردن با مانیپولاسیون (حرکت دادن) ستون فقرات است. درمانگرهای کایروپرکتیک عقیده دارند که علت بسیاری از دردهای ستون مهره نیمه دررفتگی در مفاصل آن است و بنابراین می‌توان با انجام حرکاتی بر روی ستون مهره بیمار آن مفاصل را میزان یا جا اندازی کرد.

طب سوزنی


تمریناتی برای کاهش درد رگ سیاتیک


درمان درد سیاتیک با کشش پا به داخل شکم


یکی از ساده ترین تمرینات برای کاهش درد سیاتیک، انجام همین حرکت کششی است؛ اما ساده بودن آن به معنی بی تأثیر بودن این حرکت نیست؛ این حرکت یکی از حرکات کششی موثر ورزش پیلاتس است که باعث کشش عضلات کمر و لگن می شود.


می توانید این تمرین را به دو حالت انجام دهید، یکی از پاهای تان را داخل شکم جمع کرده یا اینکه هر دو پا را به صورت همزمان داخل شکم جمع کنید. چگونگی انجام حرکت با یک پا:به پشت دراز کشیده و عمل بازدم را انجام دهید؛ زانوی پای راست را داخل شکم جمع نموده و 5 تا 10 ثانیه در همین حالت بمانید؛ همزمانی که پای خود را می خواهید به حالت اولیه برگردانید، عمل دم انجام داده و سپس پای تان را عوض کرده و با پای سمت چپ این حرکت را تکرار کنید


این حرکت را برای پای چپ و راست حداقل 8 تا 10 بار تکرار کنید؛ اگر مشکل کمر درد ندارید، پای دیگر خود را در حین انجام حرکت کمی خم کنید، تا حرکت چالشی تر شود.


درمان درد سیاتیک با کشش هر دو پا به داخل شکم


به پشت دراز کشیده و هر دو پا را داخل شکم تان جمع کنید؛ دقت کنید که حتماً ستون فقرات تان صاف باشد؛ 5 تا 10 ثانیه در همین حالت مانده و آرام آرام پاهای تان را پایین بیاورید؛ این حرکت را 8 تا 10 بار برای هر دو پا تکرار کنید.


درمان درد سیاتیک با چرخش کمر


یکی دیگر از تمرینات ساده همین حرکت چرخش زانو است، که در عین سادگی دارای اثربخشی بسیاری است و چه بسا شما را از بسیاری دردها نجات خواهد داد.برای شروع حرکت، به پشت دراز کشیده و کف پاها را روی زمین بگذارید و زانوهای تان را خم کنید؛ حتماً در حین انجام حرکت، باسن تان باید بر روی زمین قرار داشته باشد.


به آرامی پاها را ابتدا به سمت چپ چرخانده و چند ثانیه نگه داشته و سپس به سمت راست بچرخانید و بعد از چند ثانیه به وضعیت اولیه شروع حرکت برگردید؛ این تمرین را 8 تا 10 بار تکرار کنید.

حرکت مار کبری


درمان درد سیاتیک با حرکت پل


انجام این حرکت، باعث تقویت عضلات کمر و عضلات سرینی بزرگ شده و در نتیجه از بروز دردهای سیاتیک جلوگیری خواهد کرد.
برای انجام حرکت، ابتدا به پشت دراز کشیده و زانوهای تان را خم کنید؛ دقت داشته باشید که کف دست ها و پشت دست تان بر روی زمین قرار گیرد؛ سپس باسن خود را منقبض کرده و از زمین بلند کنید تا بالاتنه و باسن تان در یک راستا قرار بگیرد؛ حالا 5 ثانیه در همین حالت مانده و سپس به آرامی به وضعیت اولیه برگردید و باسن خود را روی زمین بگذارید؛ این حرکت را 8 تا 10 بار تکرار کنید.

درمان درد سیاتیک با حرکت مار کبری


حرکت کبری یکی از تمرینات بسیار مفیدی است که از حرکات یوگا الهام گرفته است؛ برای انجام صحیح این حرکت، ابتدا به روی شکم دراز بکشید، دست های خود را زیر شانه قرار داده و در حالت حرکت شنا قرار بگیرید؛ سپس در حالی که پاهای تان بر روی زمین قرار دارد، بالاتنه خود را بالا آورده و از زمین فاصله بگیرید؛ 15 تا 30 ثانیه در همین حالت مانده، سپس به آرامی بدن تان را پایین بیاورید؛ 3 بار این حرکت را تکرار کنید.


بعد از گذشت ۴ الی ۶ هفته از استمرار تمامی علائم سیاتیک و دیسک کمر و نبود هیچ‌گونه علائم بهبودی، احتمال اینکه عمل جراحی به بیمار توصیه شود، بسیار زیاد است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که کسانی که دیسک کمر خود را جراحی می‌کنند، ۳ ماه پس از جراحی نسبت به کسانی که عمل جراحی نمی‌کنند، درد و ناتوانیِ حرکتیِ کمتری دارند.

divider

بیشتر بخوانید :

آیا دمپایی لا انگشتی باعث درد سیاتیک می شود؟

درد سیاتیک و درمان سیاتیک،چگونه به درد سیاتیک خود کمک کنیم؟

سیاتیک چیست و درمان سیاتیک چگونه است؟

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits