دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۰ درمان خانگی فوق العاده برای زخم لثه
46
زمان مطالعه: 4 دقیقه
زخم لثه: استرس می تواند سیستم ایمنی را ضعیف کند. زخم لثه زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد. یاد بگیرید استرس تان را مدیریت کنید. به سلامتی تان توجه داشته باشید

روش های خانگی درمان زخم لثه

1. بهداشت

بیماری لثه از جمله عفونت لثه بر اثر علل مختلفی بروز می کند، اما عدم‌رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان رایج‌ترین علت ابتلا به بیماری‌های لثه است. باکتری‌های موجود در جرم و پلاک دندان نه‌تنها بر لثه‌ها و دندان‌ها تاثیر می‌گذارند، بلکه می توانند روی بافت لثه‌ها تاثیر مخربی داشته باشند و باعث تحریک بافت لثه و ایجاد قرمزی و تورم لثه شوند. با مسواک زدن منظم در طول خط لثه با برس نرم درد ناشی از زخم را می توانید تسکین دهید.

2. ماساژ

بعد از مسواک زدن، لثه های خود را با ویتامین E مایع و یا با اندکی نارون کوهی ماساژ دهید. لثه ها را در یک حرکت دایره ای با استفاده از انگشت اشاره ماساژ دهید. این باعث افزایش گردش خون و باعث بهبودی می شود. جویدن برگ نارون تازه نیز باعث سفتی لثه ها می شود.

3. از خوردن غذاهای تحریک کننده اجتناب کنید

خوراکی های تحریک کننده می تواند شامل میوه ها. مرکبات، سبزیجات اسیدی، غذاهای تند و جویدن آدامس است.

4. یخ یا کمپرس سرد

یخ را به زخم های لثه بمالید. شما می توانید از کمپرس سرد استفاده کنید یا قطعات یخ را در دهان تان در نزدیکی زخم ها قرار دهید

5. بکینگ سودا (جوش شیرین)

زخم های لثه به طور سنتی با بکینگ سودا(جوش شیرین) درمان می شوند. یک قاشق چایخوری از جوش شیرین حل شده در یک لیوان آب گرم می تواند به عنوان یک دهانشویه خوب عمل کند که می توانید چندین بار در روز از آن استفاده کنید. درد باید در عرض 24 ساعت کاهش یابد. می توانید جوش شیرین و کمی آب را نیز با هم مخلوط کنید و خمیری درست کنید و روی زخم بمالید.

6. آب نمک

یک قاشق غذا خوری نمک حل شده در آب گرم نیز می تواند به عنوان دهانشویه استفاده شود که می توانید چندین بار در طول روز استفاده کنید. این محلول می تواند به خشک کردن یا درمان زخم های لثه کمک کند.

7. پیاز

پیاز را قطعه قطعه کنید و روی زخم بمالید. پیاز مانند سیر نیز حاوی آلیسین با خواص آنتی بیوتیکی است. از پیاز، به خاطر داشتن خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی اغلب برای درمان دندان درد و همچنین عفونت دندان و لثه استفاده می‌شود. استفاده از پیاز به شما کمک می‌کند جرم باکتری هایی که باعث عفونت دندان شده‌اند را از بین ببرید.

8. مدیریت استرس

استرس می تواند سیستم ایمنی را ضعیف کند. زخم لثه زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد. یاد بگیرید استرس تان را مدیریت کنید. به سلامتی تان توجه داشته باشید. غذای سالم بخورید و خواب کافی داشته باشید. تکنیک های مراقبه و آرامش ذهن را یاد بگیرید. مدیریت زمان داشته باشید.

9. خوراکی های حاوی باکتری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس

باکتری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس باکتری مفیدی است که در ماست یافت می شود. بنابراین مصرف ماست می تواند این باکتری سالم را برای بدن تان به اندازه کافی تامین کند. ماست یک منبع خوب در کمک به پیشگیری از شیوع زخم دهان است.

10. کیسه چای سیاه

کیسه "چای سیاه" که حاوی مقدار تانن زیاد است، دارای خاصیت قابض و جمع کننده است و اثر تسکین دهنده درد دارد.

divider

سوالات شما کاربران عزیز

سوال:

من در دهانم زخم هایی دارم که بسیار دردناک است. داروهای درمانی برایم خیلی گران است آیا روش های خانگی معرفی می کنید که درد را تسکین دهد و زخم لثه را درمان کند؟

جواب:

زخم و درد لثه می تواند نشانگر شروع بیماری گینویویت لثه( التهاب و خونریزی) و مرحله اولیه بیماری عفونی پریودنتال لثه باشد. زنان بیشتر از مردان در معرض زخم لثه هستند که می تواند مربوط به تغییرات هورمونی، استرس یا کمبود ویتامین ها و مواد معدنی خاص مانند فولات و ویتامین B12 باشد. همچنین ممکن است به دلیل بهداشت ضعیف به وجود آید. ممکن است بخواهید با استفاده از برخی راه حل های طبیعی و خانگی زخم لثه را در خانه درمان کنید، اما اگر زخم ها ادامه پیدا کرد، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.
شما باید از این واقعیت آگاه باشید که زخم لثه می تواند نشانه سیستم ایمنی ضعیف و برخی بیماری های زمینه ای باشد. بنابراین زخم مداوم در لثه نیاز به درمان و مراجعه به پزشک متخصص دارد. برای تسکین و از بین بردن درد.


ترجمه شده مجله اینترنتی دلگرم

سهبلا مقصودی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (46 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۶ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Farideh | ۱ ماه پیش
من سیم ارتودونسی وارد لثه بالام شده و فرو رفته داخل لثم ... منظورم این نیست که سیم بلند بوده منظورم اینه که من دندون های نیشم ارتودونسی داره برا همین روی لثه های بالام هم سیم قرار داره و الان سیم چسبیده به لثم و داخلش فرو شده و ادامه لثم جمع شده روی سیم و لثم رو بریده .... باید دو روز صبر کنم تا نوبت دکترم بشه تو این دو روز چیکار کنم ؟ خون ریزی هم داشته
0
1
مهرناز | ۲ سال پیش
من پلاک در دندانم دارم . پلاک شکسته و باعث زخم لثه بسیار دردناک شده برای درمان آن چه راه کاری پیشنهاد میکنید؟
4
11
آیلین | ۲ سال پیش
من یدونه مونده به دندون آخرم زخم شده زیاد آدامس خوردم چه مشکلی آدامس ایجاد می کنه
1
1
دخیتر | ۳ سال پیش
من ناخونم خورد به لثم قسمت بالاییش الان خیلی درد میکنه دندونای پایینشم درد میکنن الان من به دندان پزشک لازم دارم یا خودش خوب میشه عفونت نمیکنه؟
1
8
پاسخ ها:
آیلین | ۲ سال پیش
من نمی دونم ولی به دندون پزشکی برو ببین شاید آفت باشه اگه سفید باشه آفته
3
2
کوثر | ۵ سال پیش
سلام ببخشید من دوتا از دندونامم رو کشیدم بعد از اون لثه هام ورم کرده و زخم میشه و درد میگیره الانم چنتا دندون متحرک جای همون دندونا برام گذاشتن لثم درد داره چکار باید بکنم؟
7
26

hits