دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۸ درمان خانگی برای فیشر (شقاق) مقعدی
23
زمان مطالعه: 6 دقیقه
درمان های خانگی برای فیشر: شقاق مقعدی (فیشر آنال) یک زخم باز یا پارگی در پوست اطراف مقعد است. افراد سالخورده ممکن است دچار پارگی و شکاف هایی در اطراف مقعدشان شوند ، این شکاف ها علت رایج خونریزی مقعدی در نوزادان نیز می باشد

درمان های خانگی برای فیشر(شقاق) مقعدی

شقاق مقعدی (فیشر آنال) یک زخم باز یا پارگی در پوست اطراف مقعد است. افراد سالخورده ممکن است دچار پارگی و شکاف هایی در اطراف مقعدشان شوند ، این شکاف ها علت رایج خونریزی مقعدی در نوزادان نیز می باشد. فیشر عارضه ای بسیار رایج است و می تواند همه سنین را تحت تاثیر بگذارد . فیشر معمولا با حرکات روده ای دردناک همراه است و احتمال این که وضعیت آن شدیدتر شود نیز وجود دارد. فیشر مقعد در اغلب موارد در طول چند هفته درمان می شود، اما اگر بهبودی حاصل نشد می توانید از راهکار های خانگی کمک بگیرید. در این مقاله سعی داریم 18 درمان خانگی فیشر مقعدی را برایتان توضیح دهیم. با مجله دلگرم همراه باشید.

علت های فیشر(شقاق) مقعدی

هر گونه زخم یا ترومای مقعد می تواند باعث فیشرهای مقعدی شود و معمولا حرکات روده را تحت تاثیر قرار می دهد. ترومای ناشی از مدفوع سفت یا اسهال طولانی نیز می تواند باعث ایجاد فیشر مقعدی شود. گاهی اوقات اشیاعی مانند یک دماسنج رکتوم، دستگاه انما(برای پاکسازی روده)، دستگاه آندوسکوپی یا پروب اولتراسوند برای بررسی غده پروستات، نیز باعث تروما و فیشر می شوند.

در زنان، زایمان می تواند یک فیشر مقعدی(آنال) ایجاد کند، به این ترتیب که پارگی و شکاف می تواند پوست بین دیواره پشت واژن و مقعد ( که تحت نام پروینئوم شناخته می شود) را تحت تاثیر قرار دهد. سایر علت های دیگر شقاق مقعدی عبارتند از بیماری کرون(التهاب روده)، سرطان مقعد، لوسمی یا سرطان خون و انواع عفونت هایی مانند کلامیدیا، تبخال، سل، سیفلیس، سوزاک و ویروس HIV .

علائم و نشانه های شقاق مقعد

  1. درد هنگام حرکت روده (می تواند شدید باشد)
  2. درد بعد از حرکت روده (می تواند تا چند ساعت ادامه یابد)
  3. خون قرمز روشن در مدفوع یا کاغذ توالت پس از رفتن به حمام
  4. خارش یا سوزش در اطراف مقعد
  5. شکاف قابل مشاهده در پوست اطراف مقعد
  6. یک توده کوچک روی پوست نزدیک شقاق مقعد

روش های خانگی برای فیشر (شقاق) مقعدی

بسیار مهم است که شقاق مقعدی را درمان کنید، زیرا شکاف پوست می تواند به عضلات اطرافش گسترش یابد. فیشرهای درمان نشده همچنین می توانند علائم و درد بیشتری را به همراه داشته باشد. درمان های خانگی زیر برای فیشرهای مقعدی در کاهش ناراحتی، درمان پارگی و جلوگیری از عوارض ناشی از فیشر موثر هستند.

divider

درمان خانگی شقاق مقعدی (فیشر)

1- استفاده از پودر بچه

پس از استحمام، به ناحیه شقاق پودر نوزاد بزنید. این درمان خانگی باعث می شود که منطقه آسیب دیده بدنتان خشک شود در نتیجه حساسیت را در طول روز کاهش می دهد.

2- درمان اسهال

اگر از شکاف مقعدی و اسهال رنج می برید، به دنبال راه هایی برای درمان اسهال طولانی باشید. یبوست و یا اسهال شدید به همراه زور زدن طولانی مدت حین دفع باعث خراش لبه مقعد، شقاق ساده و یا زخم حاد در حاشیه مقعد می‌شود. در برخی بیماران به دلیل عدم درمان مناسب، فیشر مقعدی ترمیم نشده و ناحیه مقعد دردناک می‌گردد به طوری که با هر بار دفع، زخم مجدداً آسیب دیده و باز می‌شود.

3- خاراندن محل فیشر ممنوع

ممکن است به دلیل خارش و سوزش ناحیه فیشر مشغول به خاراندن ناحیه آسیب دیده شوید، اما با این کار شرایط را بدتر خواهید کرد.

4- مصرف فیبر

مقدار مصرف مواد غذایی حاوی فیبر را افزایش دهید. سعی کنید برای بهبودی فیشر مقعدی و رفع یبوست25 تا 30 گرم در روز فیبر مصرف کنید. پیشنهاد می کنیم میوه هاو سبزیجات تازه، آجیل و دانه و غلات کامل را مصرف کنید. برای جلوگیری از نفخ و گاز به تدریج مواد غذایی فیبر دار مصرف کنید.

5- مصرف داروی متاموسیل برای رفع یبوست

یک ملین فیبر دار(ضد یبوست) که حاوی پسیلیوم است، مثلا داروی متاموسیل، برای رفع یبوست و تسهیل مدفوع و بهبود حرکات روده مصرف کنید.

6- مصرف وازلین

ژله پترولیوم یا وازلین با خصوصیت روانکاری مناسب باعث حفاظت از کانال مقعدی می شوند و باعث می شود حرکت روده بسیار ساده تر شود. توصیه می شود که وازلین یا ژله پترولیوم حدود 2/1 اینچ به داخل رکتوم(مقعد) وارد شود.

7- کاهش وزن

اگر شما مستعد ابتلا به شقاق مقعد هستید، توصیه می شود که وزن اضافی تان و در نتیجه چربی ناحیه باسن را کاهش دهید، تا احتمال تعریق دراین ناحیه کاهش یابد، زیرا تعریق روند بهبود فیشر را کند می کند و باعث خارش بیش‌تر و بدتر شدن بواسیر می‌شود.

8- پماد هیدروکورتیزون

پماد هیدروکورتیزون برای درمان شقاق مقعد توصیه می شود

9- عصاره گیاه آلوئه ورا

استفاده از ضماد آلوئه ورا در ناحیه مقعد باعث بهبودی شکاف مقعدی و تسکین درد می شود.

10- نوشیدن مقدار زیادی مایعات

نوشیدن مقدار زیادی مایعات از یبوست، که عامل بدتر شدن فیشر مقعدی است، جلوگیری می کند. به عنوان مثال، شما می توانید 6 تا 8 لیوان آب بنوشید تا حرکات روده ای بهتر شود.

11- تحرک داشتن

دو مزیت برای ورزش منظم به مدت 30 دقیقه یا بیشتر در روز وجود دارد. فعالیت بدنی متوسط نه تنها منجر به حرکات روده ای منظم می شود، بلکه جریان خون به تمام قسمت های بدن افزایش می یابد و این باعث تسریع در بهبودی شقاق مقعد می شود.

12- زور زدن در توالت ممنوع

زور زدن و نشستن بیش از حد در توالت می تواند باعث ایجاد فشار و در نتیجه فیشر مقعدی شود و یا ممکن است یک شکاف جدید ایجاد کند یا شقاق درمان شده را باز کند.

13- آب گرم

حمام داغ یا حمام گرم موجب ریلکسیشن و آرام سازی عضلات اسفنکتر مقعد(عضلات حلقوی) می شود، که این کار در کاهش درد شقاق های مقعدی موثر استد.

14- تغییرات غذایی

مصرف بعضی از غذاها و عبور آن ها از روده در حقیقت می تواند باعث تحریک و حساسیت بیشتر شقاق شود. مواد غذایی ترش و گرم و تند اغلب این اثر را دارند.

15- پاک کردن مقعد به آرامی

سعی کنید پس از مدفوع کردن به آرامی ناحیه مقعد را شتستشو و خشک کنید. خشک کردن با اعمال فشار روند بهبود شقاق مقعد را کند می کند.

16- انتخاب دستمال توالت

نوع دستمال توالت که استفاده می کنید می تواند روند بهبودی شقاق های مقعدی را تحت تاثیر قرار دهد. از دستمال توالت سفید، بدون عطر که زبر هم نیست استفاده کنید.می توانید برای نرم تر شدن دستمال توالت اندکی آن را با آب مرطوب کنید. همچنین توجه داشته باشید که عطر و رنگ می توانند باعث تحریک و حساسیت شوند.

17- دستمال کاغذی(صورت)

یکی از لطیف ترین روش های پاک کردن ناحیه فیشر مقعدی، استفاده از دستمال های حاوی لوسیون مرطوب کننده است. این نوع دستمال کاغذی کمترین مقدار حساسیت و تحریک را ایجاد می کند.

18- بالش

هنگام نشستن، با قرار دادن یک بالش راحت در زیر نشیمنگاه، می توانید درد فیشر مقعد را کاهش دهید.

ترجمه و تولید مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (23 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits