دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حساسیت به نیش حشرات و واکنش های آلرژیک خطرناک
7
زمان مطالعه: 13 دقیقه
حساسیت به نیش حشرات اصطلاحی است که به پاسخ های آلرژیک در مقابل ورود زهر و یا سم برخی از حشرات به داخل بدن، بویژه ناحیه پوست گفته می شود

حساسیت به نیش حشرات و عوارض آن

حساسیت به نیش حشرات اصطلاحی است که به پاسخ های آلرژیک در مقابل ورود زهر و یا سم برخی از حشرات به داخل بدن، بویژه ناحیه پوست گفته می شود. زنبور عسل، زنبورعالی، زنبور زرد، زنبور سرخ، یا آتش نیش مورچه ، نیش حشراتی هستند که اغلب باعث آلرژی می شوند . با این حال، اکثر مردم به گزش حشرات آلرژی ندارند و ممکن است یک واکنش نیش طبیعی با یک واکنش آلرژیک اشتباه شود. با دانستن تفاوت، شما می توانید از نگرانی های غیر ضروری جلوگیری کنید.


تقریبا بلافاصله بعد از پشه‌گزیدگی، آن ناحیه از پوست‌تان حالت برجسته پیدا می‌کند. در برخی موارد، ممکن است نقطه‌ی کوچکی را نیز وسط آن ببینید. این برجستگی خیلی زود متورم، قرمز و سخت می‌شود. پشه‌ها ممکن است هم‌زمان سایر نقاط بدن شما را نیز بگزند. اگر سیستم ایمنی بدن شما دچار اختلال باشد، احتمال دارد بدن‌تان واکنش‌های شدیدتری نشان دهد، مثل کهیر، ورم‌های بزرگ یا قرمزی و تورم غدد لنفاوی. معمولا عوارض نیش پشه در کودکان بیشتر از بزرگسالان است.

شدت واکنش نیش حشرات از فردی به فرد دیگر متفاوت است. سه نوع واکنش وجود دارد – عادی، موضعی، و آلرژیک , یک عکس العمل طبیعی منجر به درد، تورم، و قرمزی در اطراف محل گزش می شود.


حدود ۲ میلیون آمریکایی به سم حشرات گزنده حساسیت دارند. بسیاری از این افراد در معرض خطر واکنش های آلرژیک تهدید کننده حیات می باشند. حدود ۵۰ مرگ در هر سال در ایالات متحده به علت حساسیت به نیش حشرات نسبت داده می شود.


واکنش های بزرگ محلی منجر به تورم می شود که فراتر از محل گزش گسترش می یابد . به عنوان مثال، یک فرد نیش خورده در مچ پا ممکن است تورم در کل پا داشته باشد. نیش حشرات اغلب وقتی هشدار دهنده به نظر می رسد که جدی تر از یک واکنش طبیعی باشد .

گزش حشرات


علایم حساسیت به نیش حشرات


علائم و نشانه های حساسیت به نیش حشرات شدید (به نام واکنش های آنافیلاکتیک) ممکن است شامل یک یا بیشتر از موارد زیر باشد:

  • مشکل در تنفس
  • کهیر که یک جوش قرمز و خارش دار به نظر می رسد و به مناطق فراتر از نیش گسترش می یابد
  • تورم صورت، گلو، و یا بافت دهان
  • خس خس سینه یا مشکل در بلع
  • بیقراری و اضطراب
  • نبض سریع
  • سرگیجه یا یک افت شدید در فشار خون

اگر چه واکنش های آلرژیک شدید ، معمول نیست، آنها می توانند به شوک، ایست قلبی، و بیهوشی در ۱۰ دقیقه یا کمتر از آن منجر شود. این نوع واکنش می تواند در عرض چند دقیقه پس از نیش رخ دهد و می تواند کشنده باشد. درمان اضطراری در اسرع وقت بگیرید.
یک واکنش آلرژیک خفیف به نیش حشرات ممکن است باعث یک یا بیشتر از علائم زیر در محل نیش شود:

  • درد
  • قرمزی
  • نقاط جوش مانند
  • تورم خفیف تا متوسط
  • گرما در محل گزش
  • خارش

افرادی که یک واکنش حساسیت به نیش حشرات را تجربه کرده اند شانس آنها برای یک واکنش مشابه یا بدتر در گزش بعدی ۶۰٪ دارند افزایش می یابد.

نیش زنبور

تشخیص حساسیت به نیش حشرات

تشخیص آلرژی ناشی از گزش و گاز گرفتگی حشرات معمولا بر اساس شرح حال تماس ،علائم شاخص و یافته های فیزیکی مطرح می شود . بخشی از تشخیص آلرژی به نازک بالان بر اساس شناسایی IgE اختصاصی سم توسط تست پوستی پریک است . دلایل اولیه پیگیری انجام تست تایید واکنش دهی در مواردی است که انجام ایمونوتراپی علیه سم (VIT) مد نظر است یا وقتی از نظر بالینی تایید افزایش حساسیت به سم به عنوان علت واکنش ضروری است .


تشخیص وجود حساسیت به نیش حشرات مانند زنبور توسط متخصص آلرژی با روش هایی مانند آزمون پوستی پریک و یا آزمایش خونی انجام می شود.


بیماریهای منتقل شونده از نیش حشرات


اکثر حشرات سایر بیماریها را انتقال نمی دهند.استثنا عمده یه نوع کنه می باشد که حامل میکروبی به نام (بورلیا برگدورفری) است که سبب ایجاد بیماری لایم می شود.اگر این میکروب به پوست شما وارد شود به قسمت های مختلف بدن رفته و باعث ورم مفاصل مننژیت و مشکلات دیگر می شود.( بروشور جداگانه ای به نام بیماری لایم را مشاهده کنید)در کشورهای گرمسیر گزش پشه سبب انتقال میکروبهای خاصی می شود که سبب بیماریهایی چون مالاریا شود.

پیشگیری از گزیده شدن توسط حشرات

آگاهی از نکات کنترل و پیشگیری از گزیده شدن توسط حشرات مانند زنبورها و یا مورچه ها می تواند به طور چشمگیری باعث کاهش موارد آلرژی به زهر یا سم حشرات شده و میزان مرگ و میر ناشی از واکنش های شدید و شوک ناشی از نیش حشرات را در دنیا تقلیل دهد.
گزش و نیش حشرات به طور عمده زمانی که خارچ از خانه به سر می برید رخ می دهد به خصوص در روستاها که راههای جلوگیری از نیش و گزش حشرات عبارتند از:

  • پوشیدن لباسهای استین بلند و شلوارهای بلند در مکان هایی که حشرات در انها معمول هستند.
  • اجتناب از لباسهای رنگی روشن ,لوازم ارایشی,عطر و یا اسپری های مو که جاذب حشرات هستند.
  • مالیدن مواد دفع کننده حشرات به مکان هایی از پوست که در معرض هوا می باشد.
  • به عنوان یک هشدار زمانی که غذا طبخ می کنید یا خارج از منزل غذاهایی را مصرف می کنید که جاذب حشرات می باشند، مراقب باشید.
  • برخی افراد هنگامی که به مکانهایی میروند که در انها حشرات رایج اند کلاه هایی استفاده می کنند که دارای یک عینک شیشه ای بوده برای مثال زمانی که به کمپینگ در کنار دریاچه یا رودخانه میوند از ان استفاده می کنند که بسیاری از مغازه ها در محل کمپینگ انها را می فروشند.
  • هیچگونه شواهدی وجود ندارد که خوردن سیر یا ویتامین ب1 و غذاهای دیگر خشرات را دفع می کند.

نیش حشرات مساله مهمی است که باید به ان توجه کرد. گاهی وقتها برای درمان نیش حشرات مثل برخی سوسک ها ، مورچه و ... باید مکان مورد نظر را ضدعفونی کرد.

نیش حشرات

برخی نکات در رابطه با حساسیت ها به نیش حشرات

  • در بسیاری کشورها دلیل بسیاری از حساسیت ها مربوط به نیش زنبورها می باشد.
  • شما در اولین بار مواجه شدن با نیش یک حشره خاص واکنش الرژیک از خود نشان نمی دهید بلکه پس از چند سری مواجه شدن با نیش ان حشره سیستم ایمنی نسبت به ان حساسیت نشان می دهد.
  • گاهی اوقات در اثر نیش زدگی های فراوان سیستم ایمنی حساس می شود و دلیل اینکه بعضی نگهبانان زنبور عسل که دارای نیش زدگی های متعدد قبلی بوده اند به طور ناگهانی از خود واکنش الرژیک نشان می دهند.
  • سم زنبور و وسپ متفاوت می باشند به طوریکه افرادی که به سم وسپ حساس می باشند به ندرت نسبت به سم زنبور حساسیت نشان می دهند.
  • حدود 1 از 5 نفر واکنش های الرژیک جدی در گذشته نسبت به نیش حشرات داشته اند ولی نسبت به نیش زدگی های مجدد و بیشتر دیگر هیچگونه واکنش الرژیکی حتی به صورت ملایم از خود نشان نداده اند بنابراین در صورتی که شما نسبت به نیش حشره حساسیت داشتید , این لزوما به این معنی نمی باشد که اگر شما مجددا با نیش زدگی مواچه شدید نسبت به ان واکنش نشان می دهید.
  • با این حال دوره ان متغیر و متفاوت می باشد و نتیجه مجموعه ای از نیش ها واکنش های الرژیک عمومی یا هیچ واکنشی یا واکنش های الرژیک دیگر باشد.و علت اینکه چرا بعضی از افراد واکنش های الرژیک متفاوتی نسبت به مجموعه ای از نیش زنبورها دارند هنوز مشخص نمی باشد.
  • به طور خلاصه اگر شما واکنش الرژیک نسبت به نیش زنبور از خود بروز دهید نمی توانید پیش بینی کنید که در نوبت بعدی که با نیش زنبور مواجه شدید چه اتفاقی رخ می دهد بنابراین ممکن است که پزشک شما را به یک کلینیک الرژیک ارجاع دهد.

روش های خانگی برای درمان نیش حشرات

بسیاری از افرادی که حساسیت بیشتری نسبت به پشه گزیدگی دارند و همچنین بچه ها که واکنش شدیدی نسبت به نیش پشه از خود نشان می دهند می توانند با به کارگیری روشهای خانگی که معرفی می کنیم دردهای آن را تسکین دهند.


بلغور جو

این ماده حاوی ترکیب های خاصی با ویژگی ضدتحریک و سوزش است و به همین دلیل می تواند خارش و ورم ناشی از گزیدگی را از بین ببرد. تهیه خمیر بلغور جو از طریق ترکیب آن با آب و قراردادن آن روی محل گزیدگی به مدت 10 دقیقه شفابخش خواهدبود.

جوش شیرین

با مخلوط کردن جوش شیرین و سرکه، خمیری درست کنید و این ماده خمیری شکل را روی نقاطی که پشه نیش زده بمالید. این خمیر اثر سمی ماده ای را که پشه با نیش خود وارد بدن کرده است، خنثی می کند و به زودی خارش آن بهبود می یابد. بعد از آنکه این ماده خیری خشک شد بهبود گزش پشه تسریع می شود.

قراردادن یخ

دمای سرد، کاهش دهنده التهاب است. سرما همچنین با بی حس کردن پوست می تواند برای مدت زمان کوتاهی اثرات خارش را از بین ببرد. برای تسکین پشه گزیدگی می توان کیسه حاوی یخ خرد شده را روی محل گزیدگی قرار داد اما از آنجایی که ممکن است به پوست آسیب برساند، نباید مدت زمان طولانی آن را روی پوست قرار داد.

سرکه سفید

سرکه سفید نه تنها یک پاک کننده طبیعی است بلکه به عنوان تسکین دهنده خارش و ضدعفونی کننده در گزش پشه استفاده می شود. یک پنبه را به سرکه آغشته کنید و به نرمی روی قسمتی از پوست که دچار گزش پشه شده بمالید و اثر آن را پس از چند لحظه مشاهده کنید.

اگرچه استفاده از سرکه به بهبود و کم شدن درد و خارش کمک شایانی می کند، اما استفاده از سرکه برای پوست های حساس توصیه نمی شود، چون این نوع پوست ها را دچار التهاب می کند.

عسل

این ماده دارای خواص ضدالتهابی و آنتی باکتریال است. استفاده از این ماده شیرین یکی از رایج ترین روش های درمانی خانگی است. عسل از سابقه ای چندصد ساله در دانش پزشکی برخوردار است و برای درمان گزیدگی ها و بیماری های مختلف کارکردهای متعددی دارد. قرار دادن یک قطره کوچک از عسل در محل گزیدگی خارش ناشی از آن را تسکین می دهد.

درمان نیش حشرات

پوست موز

پوست موز می تواند در درمان گزش پشه موثر باشد. این ویژگی به خاطر وجود مقادیر زیادی پتاسیم و آنتی اکسیدان های مختلف در پوست موز است. این عناصر هم در موز و هم در پوست موز وجود دارد، اما استفاده از پوست آن بهتر جواب می دهد. برای کاهش درد ناشی از گزش پشه کافی است، قسمت داخلی پوست موز را روی منطقه مورد نظر بگذارید تا تاثیر کند.

آلوئه ورا

از درمان های مهم خانگی برای بیماری های پوستی از جمله گزش پشه، استفاده از آلوئه ورا است. استفاده از آلوئه ورا، نه تنها خارش نیش پشه را تسکین می دهد، بلکه سبب تسریع در بهبودی آن نیز می شود. این گیاه علاوه بر کاربرد تزئینی، حاوی خواصی است که در درمان بیماری هایی همچون پسوریازیس، تبخال و یبوست کاربرد دارد. همچنین ژال آلوئه ورا به دلیل دارا بودن خواص ضدالتهابی به تسکین زخم های جزیی و عفونت های معمولی کمک می کند.

حرارت و گرما

استفاده از کمپرس آب گرم یا دوش آب گرم می تواند در تسکین درد ناشی از گزش پشه موثر باشد. گرما سبب خروج بزاق پشه از پوست و در کاهش درد بسیار موثر است.

اگرچه این راه حل موقتی است، اما وقتی حس گرما به مغز منتقل شود، تا مدتی مغز با گرمای محل گزیده شده رو به رو می شود و به فکر سرد کردن آن منطقه است و برای مدتی درد ناشی از گزیدگی را فراموش می کند.

ریحان

نتایج بررسی ها حاکی از آن است که این سبزی حاوی ترکیب های شیمیایی است که می تواند در درمان خارش موثر باشد. برای بهره بردن از خواص این سبزی باید مقداری از ریحان خشک شده را داخل آب جوشاند و این جوشانده را پس از سرد شدن روی پوست مالید تا خارش ناشی از پشه گزیدگی را از بین ببرد.

خمیر دندان

استفاده از خمیردندان سبب تسکین خارش می شود. خارش پوست باعث گسترش سم به مناطق دیگر پوست و سبب افزایش خارش های بعدی می شود.

لیمو

استفاده از لیمو نه تنها خارش را برطرف می کند بلکه از بروز عفونت نیز جلوگیری می کند. لیمو یک ضدعفونی کننده طبیعی است و به دلیل داشتن آنتی اکسیدان به ترمیم پوست سرعت می بخشد. یک لیمو را ببرید و هسته هایش را خارج کنید و آن را بر روی قسمت مورد نظر بگذارید.

روغن درخت چای

استفاده از این روغن در مبارزه با عفونت بسیار موثر است و یک ضدالتهاب طبیعی محسوب می شود. همچنین به ترمیم پوست کمک شایانی می کند. برای بهبود گزش پشه چند قطره از این روغن را بر روی منطقه مورد نظر بریزید.

درمان حساسیت به نیش حشرات


در واکنش های پوستی موضعی ناشی از گزش و گازگرفتگی حشرات ،درمان با کمپرس سرد ،دارو های موضعی جهت رفع خارش ،و گاهی استفاده از آنتی هیستامین های سیستمیک و مسکن های خوراکی مناسب است . نیش باید به دقت با استفاده از خراش و با احتیاط از نظر فشار ندادن کیسه زهر ،که ممکن است باعث تزریق سم بیشتری شود ،برداشته شود . احتمالا به دلیل عملکرد آنتی باکتریال محتویات سم ،محل گزش به ندرت عفونی می شود . وزیکول به جا مانده از گزش مورچه آتشی که توسط خراش باز شده باشد باید جهت جلوگیری از عفونت ثانویه تمیز شود .


واکنش های آنافیلاکتیک بعد از گزارش نازک بالان دقیقا مانند آنافیلاکسی ناشی از هر علت دیگر ،درمان می شوند . درمان ممکن است شامل اکسیژن ،اپی نفرین ،سالین داخل وریدی ،استرویید ها ،انتی هیستامین ها و سایر درمان ها باشد . ارجاع به یک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی برای بیمارانی که دچار یک واکنش پوستی منتشر یا واکنش منتشر به یک گزش حشره شده باشند ،نیاز به آموزش درباره چگونگی پرهیز و درمان اورژانس دارد . ممکن است این افراد کاندید VIT باشند ،یا وضعیتی داشته باشند که بتوانند درمان آنافیلاکسی را پیچیده کند .

آسپرین

آسپرین خاصیت ضدالتهاب بالایی دارد که می‌تواند در کنترل تورم ناشی از نیش پشه مؤثر باشد. یک عدد قرص آسپرین را بسابید تا کاملا پودر شود. چند قطره آب به آن اضافه کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. خمیر را روی محل گزیدگی قرار دهید و بگذارید چند ساعت بماند. سپس آن را با آب ولرم بشویید. همچنین می‌توانید محل گزیدگی را با آب مرطوب کنید، سپس قرص آسپرین را روی آن بمالید.

اگر پس از گزش پشه علائمی مانند درد و تب به همراه ورم شدید پوست را داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

divider

بیشتر بخوانید:

حساسیت تماسی و راههای درمان آن

حساسیت پوستی کهیر و شیوهای درمانی جدید آن

آمپول ضد حساسیت راه حل درمان انواع آلرژی!

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (7 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits