دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حساسیت به پنی سیلین و راههای درمان آن
12
زمان مطالعه: 8 دقیقه
حساسیت به پنی سیلین یکی از واکنش های آلرژیک است و هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما به پنی سیلین واکنش بیش از حد نشان می دهد .

حساسیت به پنی سیلین چیست؟

حساسیت به پنی سیلین یکی از واکنش های آلرژیک است و هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما به آنتی بیوتیک پنی سیلین واکنش بیش از حد نشان می دهد . آنتی بیوتیک پنی سیلین، شایع ترین علت آلرژی در میان داروها می باشد. برخی از افرادی که به پنی سیلین حساسیت دارند ممکن است به آنتی بیوتیک های دیگر از جمله سفالوسپورین ها مانند سفالکسین، سفپروزیل، و سفوروکسیم نیز حساسیت داشته باشند. در بسیاری از افراد این باور وجود دارد که به پنی سیلین حساسیتی ندارندولی تست پوستی بهترین راه برای شناسایی افرادی است که به پنی سیلین حساس هستند.

پنی سیلین یکی از ارزان‌ترین و ایمن‌ترین آنتی بیوتیک‌های موجود است و افرادی که به آن حساسیت دارند اغلب ناچارند آنتی بیوتیک‌های گران‌تر و با قابلیت سمی بودن دریافت کنند.

علت حساسیت نسبت به پنی سیلین

پنی سیلین برای نخستین بار توسط الکساندر فلمینگ در سال ۱۹۲۸ میلادی کشف گردید. از آن روز تاکنون داروی پنی سیلین یکی از مهمترین آنتی بیوتیک های مورد استفاده در جهان است. خانواده آنتی بیوتیک پنی سیلین شامل بیش از ۱۵ عضو دارویی مرتبط با هم می باشد ( مانند پنی سیلین، آمپی سیلین، آموکسی سیلین، آموکسی سیلین کلاولانات، متی سیلین و…). داروهای خانواده پنی سیلین به صورت خوراکی و تزریقی برای درمان بسیاری از عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرند. این گروه از آنتی بیوتیک ها از رایج ترین آنتی بیوتیک هایی هستند که در جهان مورد استفاده قرار می گیرند.

حساسیت نسبت به پنی سیلین عبارت از واکنش بیش از حد دستگاه ایمنی نسبت به پنی سیلین و آنتی بیوتیک ها است. اگر کسی دچار آلرژی پنی سیلین باشد،واکنش بدنش نسبت به مصرف آنتی بیوتیک ممکن است از یک راش rash (بثورات، جوشدانه) تا آنافیلاکسی متفاوت باشد. آنافیلاکسی یک حالت بالقوه مرگبار است .

وقتی دستگاه ایمنی به جای آنکه دارو را سودمند بشناسد، آن را ماده ای مضر تصور می کند ، حساسیت به پنی سیلین بروز می نماید. دستگاه ایمنی بعضی یاخته ها را تحریک می کند تا برای مبارزه با آن جزء پنی سیلین که سبب آلرژی شده است ( آلرژن)، آنتی بادی های ایمونوگلبولین E تولید کند. مواد شیمیایی آزاد شده از یاخته های ایمنی سبب بروز شناسه ها و نشانه های مرتبط با واکنش آلرژیک می شود.

پنی سیلین آنتی بیوتیکی است که به صورت گسترده در درمان عفونت های باکتریایی (میکربی) از جمله گلو درد استرپتو کوکی مورد استفاده قرار می گیرد. هنوز به درستی معلوم نیست که چرا در بعضی افراد آلرژی پنی سیلین ایجاد می شود. اگر واکنش آلرژیک نسبت به پنی سیلین موجود باشد، ساده ترین راه پیشگیری از آلرژی پنی سیلین ، پرهیز از پنی سیلین و آنتی بیوتیک های مرتبط با پنی سیلین است.

شیوع حساسیت به پنی سیلین

مطالعات نشان داده است حدود ۱۰ درصد بیماران تحت درمان با داروی پنی سیلین گزارشاتی از آلرژی به پنی سیلین را اعلام نموده اند. با این وجود اغلب بیماران (بیش از ۹۰ درصد از آنها) در حقیقت به دارو آلرژی نداشته اند. در اکثر مردم آلرژی به پنی سیلین بعد از مدتها برطرف می شود حتی در آنهایی که سابقه ایجاد آنافیلاکسی در اثر استفاده از پنی سیلین وجود داشته است.

حتی اگر فرد فکر می کند به پنی سیلین و یا دارویی از خانواده این آنتی بیوتیک مانند آموکسی سیلین حساسیت دارد، این امکان وجود دارد که این حالت حساسیت بعد از گذشت زمان تغییر نماید. بنابراین بهتر است با پزشک متخصص آلرژی در رابطه با سابقه حساسیت به پنی سیلین مشورت نموده و وجود و یا عدم وجود حساسیت و آلرژی به پنی سیلین با آزمایش مورد تایید قرار گیرد.

حساسیت به پنی سیلین

علائم حساسیت به پنی سیلین

بسیاری از آنها که گزارش می دهند دچار آلرژی پنی سیلین هستند در واقع به آلرژی پنی سیلین حقیقی مبتلا نیستند. ممکن است در این عده واکنش نسبت به پنی سیلین ، مانند بعضی انواع جوشدانه وجود داشته باشد ولی باید گفت که همه واکنش ها را نمی توان آلرژی دانست. نشانه های آلرژی پنی سیلین عبارتند از:

  • کهیر
  • جوشدانه
  • خارش پوست
  • خس خس نفس (ویزینگ wheezing)
  • ورم لب ها، زبان یا صورت ( خیز عروقی یا آنژیوادم angioedema)

واکنش های آنافیلاکتیک

وخیم ترین واکنش آلرژیک نسبت به پنی سیلین ، بروز یک عکس العمل یا پاسخ آنافیلاکتیک است که ممکن است خطرناک باشد. بلافاصله پس از تماس با پنی سیلین، در افرادی که بسیار حساسند، واکنش های آنافیلاکتیک ایجاد می شود. نشانه های آنافیلاکسی عبارتند از:

  • دشواری تنفس
  • خس خس نفس
  • سقوط فشار خون
  • تورم گلو یا زبان
  • سرگیجه
  • از دست دادن آگاهی
  • نبض سریع یا ضعیف

در صورتی که تصور شود واکنش آنافیلاکتیک وجود دارد ، باید بلافاصله به بخش های اورژانس مراجعه کرد. در صورت امکان وقتی واکنش آلرژیک در حال ایجاد است باید به پزشک مراجعه کرد. این کار به تشخیص کمک خواهد کرد.

چه عواملی منجر به واکنش شدید بدن به پنی سیلین می شوند؟

واکنش های آلرژیک شدید به پنی سیلین می تواند خطرناک و تهدید کننده زندگی باشند. عوامل زیر می توانند منجر به واکنش های شدید آلرژیک بدن به پنی سیلین شوند:

  • تست پوستی مثبت برای حساسیت به پنی سیلین
  • کهیر هایی که پس ورود پنی سیلین به بدن شما به سرعت ظاهر می شوند.
  • یک واکنش آنافیلاکتیک قبلی به پنی سیلین

در مواقعی که شما در معرض هر یک از موارد بالا قرار گیرید؛ شاید استفاده از آنتی بیوتیک دیگری بتواند از واکنش های شدید آلرژیک جلوگیری نماید. پزشک جهت استفاده از پنی سیلین، ابتدا شروع به تجویز این دارو با دوز کم در بیمار می نماید؛ سپس رفته رفته دوز دارو را به حد مطلوب می رساند. این روند منجر به عادت کردن بدن به پنی سیلین در طی مرور زمان می گردد. این امر همچنین باعث می شود تا سیستم ایمنی بدن انسان به این دارو عادت کند و نسبت به آن واکنش نشان ندهد؛ در نتیجه جلوی واکنش های آلرژیک در بدن گرفته می شود. به طور کلی عمل حساسیت زدایی نمی تواند دائمی باشد و ممکن است فرد با مصرف دوباره ی آنتی بیوتیک به واکنش های آلرژیک مبتلا شود. اگر شما از مشکلات پوستی رنج می برید؛ بروز واکنش آنافیلاکتیک، موجب گسترش مشکلات پوستی شما می شود و ممکن است شما تا چند روز از حالاتی شبیه بیماری سرخک رنج ببرید.

تست حساسیت

حساسیت به تزریق پنی‌ سیلین

قبل از تزریق پنی ‌سیلین

به خاطر داشته باشید که پیش از تزریق پنی‌ سیلین، در صورت حساسیت به هر یک از خانواده‌های آنتی‌بیوتیک یا هر نوع حساسیت دارویی، پزشک معالج را از این موضوع مطلع کنید. همچنین در صورت ابتلا به بیماری‌هایی چون آسم، بیماری کلیوی، خونریزی یا اختلال خونریزی، سابقه اسهال به دنبال مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و یا هر گونه سابقه حساسیت، حتما پزشک معالج را در جریان بگذارید. زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند نیز باید پیش از تزریق، به پزشک اطلاع دهند. از سوی دیگر، پنی‌سیلین از طریق شیر مادر قابل انتقال به نوزاد است و می‌تواند عوارضی را در نوزاد ایجاد کند.

تست پنی‌ سیلین

معمول‌ترین روش برای اطلاع از وجود حساسیت به پنی‌سیلین و پیشگیری از عوارض آن، تست پوستی پنی‌سیلین است. پزشک ابتدا مقداری از ماده را زیر پوست بیمار تزریق می‌کند یا خراشی روی پوست ایجاد می‌کند و بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه منتظر می‌ماند. در صورت وجود حساسیت، ناحیه تست و اطراف آن قرمز و متورم می‌شود. این واکنش پوستی معمولا با خارش همراه است و نشان می‌دهد که بیمار به پنی‌سیلین حساسیت دارد. در صورتی که هیچ علامتی از قرمزی و خارش مشاهده نشود، تزریق آن معمولا بلامانع است. از آن‌جا که احتمال بروز حساسیت به آنتی‌بیوتیک‌هایی چون پنی‌سیلین بالاست، پزشکان توصیه می‌کنند در هر بار تزریق این دارو، حتما تست حساسیت به آن انجام شود تا از بروز اتفاقات بعدی جلوگیری شود.

درمان حساسیت به پنی سیلین

اقدامات اوليه براي نجات جان بيمار مبتلابه شوک حساسيتي پس از تزريق پني سيلين يا ديگر داروهايي که شوک آلرژيک مي دهد شامل اقدامات اصول احيا مي شود. اقداماتي که بر اساس آن مجراي تنفسي بيمار را باز و اقدام به تنفس مصنوعي به وي مي کنند.

در چنين شرايطي ابتدا بايد اکسيژن خالص با غلظت بالارا به مصدوم رساند و سپس اقدام به درمان شوک کرد. اگر مصدوم بيهوش نيست بايد او را به حالت طاقباز يا به پهلو خواباند. اولين داروي تزريقي براي درمان شوک حساسيتي، آمپول اپي نفرين است که به صورت زير جلدي تزريق مي شود. داروهاي بعدي عبارتند از آمپول هاي آنتي هيستامين که داخل رگ تزريق مي شود. داروهاي گشادکننده راه هاي هوايي نيز در چنين شرايطي بايد مورد استفاده قرار بگيرد.

divider

بیشتر بخوانید:

از حساسیت دارویی بیشتر بدانید و مراقب باشید!

حساسیت فصلی و راههای پیشگیری و درمان آن

آلرژی و حساسیت به گرد وخاک چیست و چه نشانه هایی دارد؟

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (12 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits