دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیماری تعریق بیش از حد یا هایپرهیدروزیس
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
تعریق بیش از حد یا هایپرهیدروزیس یک بیماری شایع است که می تواند در همه سنین افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

تعریق بیش از حد یا هایپرهیدروزیس چیست؟

تعریق بیش از حد یا هایپرهیدروزیس یک بیماری آزار دهنده در فصول گرم و سرد است . عرق کردن موقع دویدن بر روی تردمیل یا در باشگاه ورزشی می تواند یک تجربه فوق العاده رضایت بخش باشد وقتی که بعد آن فورا دوش می گیرید و لباس مناسب می پوشید اما وقتی شما در زمان های نامناسب و سطح فعالیت متوسط دچار تعریق می شوید این مسئله می تواند بطور جدی کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

تعریق بیش از حد یا هایپرهیدروزیس یک بیماری شایع است که می تواند در همه سنین افراد را تحت تاثیر قرار دهد. اگر تعریق شدید مسئله ای است که شما بطور مداوم با آن مواجه هستید توصیه می شود که با تغییر سبک زندگی این مسئله را حل کنید. این تغییر می تواند تغییر رنگ لباس ها از تیره به روشن یا تغییر رژیم غذایی – نوشیدن الکل و کافئین کمتر – باشد شما همچنین می توانید از غذاهای تند ، چرب یا فرآوری شده پرهیز کنید. هایپرهیدروز بیماری شایعی است که 2-3 % جمعیت انگلیس به آن مبتلا هستند.

با اینحال گاهی اوقات تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از تعریق بیش از حد کافی نیست و درمانهای بیشتری در این زمینه مورد نیاز است. برای اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت تعریق شدید و مقدار آن و همچنین درمان این بیماری در ادامه با ما در مجله دلگرم همراه باشید.

تعریق بیش از حد چگونه تعریف می شود؟

همه ما می دانیم که عرق کردن راهی برای تنظیم دمای بدن است . تعریق زمانی اتفاق می افتد که غدد عرقی , عرق تولید شده را به سطح پوست می فرستند. هیچ دستورالعملی برای تعریف تعریق عادی و تعریق بیش از حد وجود ندارد اما اگر شما در هوای خنک هم دچار تعریق شدید یا آنرا در هوای گرم غیر کنترل می بینید قطعا شما دچار بیماری هایپرهیدروزیس هستید.

هایپرهیدروزیس یا تعریق بیش از حد وقتی رخ می دهد که غدد عرق غیر فعال نمی شوند و باعث تعریق بیش از حد در فرد می شوند. این وضعیت می تواند در هر سنی رخ دهد اما بطور معمول در دوران کودکی یا بلوغ شروع می شود.

هایپرهیدروز

آیا بیماری تعریق بیش از حد یا هایپرهیدروزیس خطرناک است؟

پزشکان می گویند تعریق بیش از حد در صورتی خطرناک است که باعث کم آبی بدن شما شود . اگر بیش از حد عرق می کنید حتما باید بیشتر مایعات بنوشید تا آب تبخیر شده بدن شما جایگزین شود. تعریق بیش از حد بیماری خطرناکی نیست ولی اگر فکر می کنید کیفیت زندگی روزانه شما را تحت تاثیر قرار می دهد یا بطور ناگهانی شروع به تعریق بیش از حد کردید به پزشک مراجعه کنید. پزشک علت تعریق بیش از حد شما را بررسی کرده و گزینه های درمانی مختلفی به شما ارائه می دهد.

چه کاری می توان برای کاهش تعریق بیش از حد انجام داد؟

مقابله با تعرق بیش از حد یا هایپرهیدروز بستگی به این دارد که این مشکل اولیه یا ثانویه باشد. زیرا در افراد مبتلا به هایپرهیدروز اولیه عرق از غدد عرق اکریین ترشح می شود که بیشترین غدد عرق بدن شما را تشکیل می دهند و بیشتر در مناطقی مانند پاها، کف دست، صورت و زیر بغل هستند .

در بیشتر موارد می توان هایپرهیدروز اولیه را با درمان های غیر جراحی از جمله تجویز داروهای ضد تعریق که محتوی آلومینیوم هستند درمان کرد . این داروها بر سیگنال های عصبی که به غدد عرق فرستاده می شوند، تأثیر می گذارد. درمان تعریق بیش از حد با سیگنالهایی با شدت کم که iontophoresis نامیده می شود و همچنین تزریق زیرپوستی بوتاکس خصوصا به زیر بغل جزء درمانهای رایج این بیماری است.

اگر شما مبتلا به هایپرهیدروز ثانویه باشید مهم است که علت تعریق بیش از حد شما قبل از درمان آن مشخص شود. تعریق ناشی از هایپرهیدروز ثانویه کاملا متفاوت از نوع اولیه است زیرا در سراسر بدن یا یک منطقه عمومی به جای دست ها ، پاها و زیر بغل اتفاق می افتد.

هایپرهیدروزیس ثانویه می تواند با مصرف برخی دارو یا برخی بیماریها رخ بدهد. موارد متداولی که باعث هایپرهیدروزیس ثانویه می شوند شامل انواع چاقی و دیابت ها هستند. در این موارد شناسایی علت اصلی تعریق و شرایط زمینه ای پشت تعریق بیش از حد می تواند به درمان آن کمک کند.

تعریق بیش از حد

تغییرات سبک زندگی که می تواند مانع تعریق بیش از حد شود

به جز درمانهای خاص برای جلوگیری از تعریق بیش از حد ، تغییرات متعدد در رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند به درمان این مشکل کمک کند. به عنوان مثال اجتناب از مصرف الکل و غذاهای تند ، نوشیدن مقدار زیادی آب و پوشیدن لباس های سبک و نازک و با رنگ های روشن می تواند به حل مشکل تعریق بیش از حد کمک کند.

رژیم غذایی شما در این رابطه به قدری مهم است که ارزش مورد ملاحظه قرار گرفتن را دارد. اجتناب از موارد ذکر شده فوق می تواند به کاهش شدت تعریق کمک کند. در رابطه با اهمیت تغییر رژیم غذایی باید گفت که مثلا مصرف الکل ضربان قلب شما را افزایش می دهد و رگهای خونی محیطی موجود در پوست را منبسط می کند که دمای بدن شما را افزایش دهد بنابراین باعث تحریک تعریق می شود.

مصرف کافئین سیستم عصبی مرکزی شما را تحریک می کند که ضربان قلب شما را افزایش دهد و سرعت ضربان قلب شما را افزایش می دهد که همه این موارد باعث عرق کردن می شوند.

غذاهای تند مانند فست فودها حاوی ماده شیمیایی هستند که کپسایسین نامیده می شود . این ماده شیمیایی باعث می شود بدن شما فکر کند درجه حرارت بالا رفته و باعث تعریق می شود.

غذاهای چرب یا به شدت فراوری شده نیز به دلیل هضم دشوار و اینکه بدن را به کار بیشتری وا می دارند تا هضم شوند باعث تعریق می شوند.

آیا درمانی برای تعریق بیش از حد وجود دارد؟

اگر هایپرهیدروزیس شما خیلی شدید باشد و به هیچ درمانی پاسخ ندهد درمان جراحی تنها گزینه ای است که باقی می ماند. جراحی فقط در افرادی کاربرد دارد که دچار تعریق شدید کف دست و زیر بغل هستند و شامل حذف غدد عرق از این نواحی می شود.

یک روش جراحی دیگر هم برای حل مشکل تعریق بیش از حد وجود دارد سمپاتکتومی قفسه سینه است که در این جراحی اعصاب مسئول تعریق توسط جراح قطع می شود.

divider

بیشتر بخوانید:

درمان عرق کردن کف دست در منزل

راهکار هایی برای کمتر عرق کردن در طول تابستان

درمان عرق کردن همراه با علت آن

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits