دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت و درمان گز گز کردن نوک انگشتان دست چیست ؟
32
زمان مطالعه: 5 دقیقه
گز گز کردن نوک انگشتان نهایتا ناشی از فشاری است که روی اعصاب محیطی ایجاد می شود.

با مجله دلگرم همراه باشید تا با علت ، علائم ، و درمان گزگز کردن نوک انگشتان دست بیشتر آشنا شوید


گز گز کردن نوک انگشتان نهایتا ناشی از فشاری است که روی اعصاب محیطی ایجاد می شود. بعضی مواقع ممکن است این فشار در مسیر عبور این اعصاب باشد مثلا فشار احتمال دارد از نخاع یا مغز باشد. در بیماری هایی مثل ام اس یا تومور های مغزی هم ممکن است گز گز انگشتان ایجاد شود. سوزش انگشتان دست ها معمولا با علائم دیگری مانند سوزن سوزن شدن و کرختی همراه است.

علت گزگز کردن نوک انگشتان دست


گزگز کردن انگشتان دست و پا می تواند نشانه ای برای گستردگی بیماری ها در بدن باشد. بیماری هایی که قادر هستند جریان خون را محدود کنند و یا اعصاب را تحت تاثیر قرار دهند. حرکاتی که مستمر هستند یا به طور مکرر تکرار می شوند نیز می توانند باعث ایجاد این مورد بشوند، مواردی مانند نقاشی کردن و نوشتن های طولانی مدت.


گزگز و بی حسی انگشت حلقه و انگشت کوچک ممکن است به علت فشرده شدن عصب زند زیرین در بازو باشد. این عصب همچنین در ناحیه شانه، استخوان ترقوه یا مچ دست نیز دچار فشردگی می شود. اکثر مشکلاتی که سبب به وجود آمدن گزگز در انگشتان شست، سبابه و نیمی از انگشت حلقه می شود، مشکلات عصب میانی می باشد که به خاطر سندرم تونل کارپ به وجود می آید.


علائم گز گز کردن نوک انگشتان دست


تونل کارپال سندرمی است که به مرور زمان ایجاد شده و باعث سوزش یا خارش کف پا، خارش و گزگز کردن دست بی حسی انگشتان دست و یا بی حسی کف دست می شود. این علائم برای بعضی افراد بیشتر در شب ظاهر می شود، حتی ممکن است افراد به علت بروز این علائم از خواب بیدار شوند. این علائم همچنین می تواند برای کسانی که دیسک گردن دارند جدی تر باشد زیرا علائم ناشی از فشار بر ریشه های عصبی و در موارد جدی تر فشار بر نخاع است.


انواع درمان


برای درمان گزگز، بی حسی و مورمور شدن انگشتان دست و پا از این روش ها استفاده می شود:


دارو


در مواردی، داروهایی وجود دارند که می توانند درد ها و التهابات ناشی از سندروم تونل کارپال را بهبود دهند. دارهای غیر استروئیدی، ضد التهابی، ادرار آور و مسکن های غیر تجویزی مانند آسپرین و ایبوپروفن می توانند به بهبود علائم و کاهش درد ها کمک کنند.


تزریق


کورتیکواستروئیدها یا داروی لیدوکائین برای کاستن از فشاری که روی عصب میانی است به شکل مستقیم تزریق می شود. کورتیکواستروئید های خوراکی به اندازه کورتیکواستروئید های تزریقی تاثیر گذار نیستند. علاوه بر این ویتامین هایی مانند ویتامین B6 یا همان پیریدوکسین علائمی مانند بی حسی، گزگز دست و درد مچ دست را بهبود می بخشند.


مچ بند


مچ بند های طبی آتل دار باعث می شوند هنگام خواب نتوانید دست خود را تکان دهید. و با این امر گزگز دست و پا را تا حدود زیادی تسکین می دهند. مچ بند های آتل دار در دو نوع سفت و نرم در بازار موجود اند ولی بهتر است در میان این دو، گزینه نرم آن را انتخاب کنید چرا که پیدا کردنشان راحت تر است. مچ بند های مخصوصی هم، برای گزگز مچ دست طراحی شده است که باز و بسته کردن آن نسبت به مچ بند های دیگر راحت تر است.


فیزیوتراپی


شکل فیزیوتراپی های مربوط به گزگز، به علت آن بستگی دارد. معمولا فیزیوتراپی ها از این حالات خارج نیستند:

  • آموزش تغییر وضعیت مچ دست
  • تغییر وضعیت صحیح گردن و قسمت بالای کمر
  • طرز استفاده درست از لوازم تحریری و ابزاری مانند رایانه
  • حرکات کششی برای انعطاف پذیر تر کردن مچ دست و انگشتان
  • سرما و گرما درمانی برای بهبود درد ها
  • مچ بند آتل دار شبانه که برای کاهش ناراحتی در شب مورد استفاده قرار می گیرد.


حرکات ورزشی


برای بیمارانی که دچار گزگز نوک انگشت و علائم خواب رفتن دست هستند، بعضی حرکات کششی و استقامتی نیز تجویز می شود. این حرکات بایستی تحت نظارت فیزیوتراپیست انجام شود.


پیشگیری


برای پیشگیری از ایجاد شدن گزگز در دست و پا باید نکته های زیر مد نظر قرار بگیرد:

  • زیاد از دست ها و پاهای خود کار نکشید، مواقعی از روز آن ها را شل کنید تا خستگی ها و کشیدگی های عضلانی ایجاد نشود.
  • حین انجام کارهای مستمر و تکراری هر چند دقیقه یک بار، دست از کار بکشید و به دست و پای خود استراحت بدهید.
  • یکی از عوامل اصلی مور مور شدن دست، خم شدن مچ دست است، سعی کنید ساعات زیادی از روز مچ را در حالت نرمال یا خنثی قرار دهید.
  • طرز نشستن و ایستادن خود را با کاری که می خواهید انجام دهید متناسب کنید.
  • دست هایتان را گرم کنید، به خصوص اگر در محیط های سرد شاغل هستید، سعی کنید که دمای دست تان را کنترل کنید، زیرا سرما باعث ایجاد درد در عضلات دست می شود.
  • به وضعیت سلامتی خود توجه و مواردی مانند وزن خود را کنترل کنید تا از ابتلا به سندرم تونل کارپال در امان بمانید.

divider


خواب رفتن و گزگز دست را تقریبا همه ما تجربه کرده ایم اما اگر این موارد با تکرر و تشدد همراه باشند و یا با علائم دیگری جمع شوند حتما باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

تهیه شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (32 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits