دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سنگ صفرا / علائم تا درمان سنگ صفرا را بشناسید
4
زمان مطالعه: 4 دقیقه
وقتی کلسترول با رنگدانه های صفرا با هم می پیوندند و آمیخته می شوند، ذراتی را تشکیل می دهند که به آن سنگ صفرا می گویند

با مجله دلگرم همراه باشید تا شما را با سنگ صفرا علائم و درمان سنگ صفرا آشنا کنیم



سنگ کیسه صفرا و مجاری صفراوی به معنای رسوبات لجنی از جنس کلسیم، کلسترول و رنگدانه های صفراوی است که در خود کیسه صفرا یا در مجاری صفراوی به وجود می آید و در اکثریت قریب به اتفاق موارد هیچ علائمی را برای یک فرد ایجاد نمی کند و شاید در یک سونوگرافی این بیماری مشخص شود. شیوع سنگ صفرا متاسفانه زیاد است و بسته به سن و جنس فرق می کند.


علائم سنگ صفرا


علاوه بر درد شدید شکم و پشت عوامل دیگر احتمالی مانند تهوع، نفخ و تغییر رنگ می تواند نشانه سنگ صفرا باشد. بهتر است به محض رویت این علائم به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اکثر مردم فکر می کنند که اگر پس از یک غذای خیلی سنگین یا پس از غذاهای پرچرب دچار نفخ و ورم و سنگینی گوارشی شدند و معلوم شد که سنگ دارند، علت سنگ همین یک بار غذا خوردن و ... است.

در حالی که سنگ هیچ ارتباطی با اینگونه علائم که سوء هاضمه است ندارد و سنگ معمولا یک علامت خاصی را ایجاد می کند که حتما باید آن را شناخت زیرا در تصمیم گیری درمانی برای بیمار کاملا تعیین کننده است.


علامت مشخص سنگ مجاری صفراوی چیست؟


درد بسیار شدید حمله ای که حد اقل نیم ساعت طول بکشد و فرد مجبور شود به اورژانس مراجعه کند این درد ممکن است 24 ساعت ادامه پیدا کند. اگر این حمله درد با این شکل در فرد وجود داشته باشد و فرد سونوگرافی انجام دهد و مشخص شود که یک سنگ یا بیشتر و یا لجن صفراوی در کیسه صفرا وجود دارد، قطعا باید عمل جراحی کیسه صفرا را انجام دهد. در عمل معمولا کل کیسه صفرا را از بدن بیمارخارج می کنند.


در آوردن کیسه صفرا چه عوارضی دارد؟


اگر کیسه صفرا سالم باشد و از بدن خارج شود قطعا فرد دچار سوء هاضمه و اختلال در هضم و جذب غذا خواهد شد. ولی کسی که سنگ صفرا دارد، به خودی خود دچار سوء هاضمه است و صفرا کار خود را به خوبی انجام نمی دهد. بنابراین در افرادی که سنگ صفراوی دارند و علائم سنگ صفراوی را پیدا کردند قطعا بیرون آوردن کیسه صفرا، عارضه خاصی برای فرد ایجاد نخواهند کرد.


علل سنگ صفرا

  • سن بالا
  • وزن زیاد
  • بی تحرک بودن فرد
  • قرص های ضد حاملگی
  • قرص های ضد چربی

divider


در ایران 20 تا 30 درصد سنگ های صفراوی در بین خانم های بالای 50 سال وجود دارد. اگر سنگ از کیسه صفرا و مجرای صفراوی وارد انتهای مجرای صفراوی شود و جلوی لوز المعده قرار بگیرد ورم حاد لوزالمعده ایجاد می شود. انسداد مجاری صفراوی و عفونت مجاری صفراوی ممکن است برای فرد پیش بیاید، هر کدام از این عوارض ممکن است در اثر بیماری سنگ صفراوی پیش بیاید.

درمان سنگ صفرا


حذف وعده های غذایی خطر ایجاد سنگ کیسه صفرا را افزایش می دهد، علاوه بر آن اگر قصد دارید که کاهش وزن داشته باشید حتما تحت نظر پزشک، دقیق و آهسته آهسته وزن کم کنید. چون کاهش وزن سریع یکی دیگر از علل ایجاد سنگ صفراست.


پیاده روی مداوم و ورزش همیشگی اگر در برنامه های زندگی تان باشد باعث می شود که شما کالری های اضافه بدن را از دست بدهید و به یک وزن متناسب برسید و همین عامل یکی از عوامل بازدارنده سنگ صفرا خواهند بود.

تهیه شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits